Startin hammaskosketus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja simeoni, 27.12.2015.

  1. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kysytäänpä täälläkin kun alkaa olla eriäviä mielipiteitä jo paljon plakkarissa... Eli 2000-luvun käyttöautosta meni startti rikki, hain uuden kaupasta ja kun kävin sitä asentamaan niin huomasin että bendixin hammasluku on eri, samoin hammaspyörän halkaisija. Myös muita ulkoisia eroja on vanhaan nähden. Paikoilleen se kuitenkin menee.
    Startti on rekisterinumerolla katsottu varaosajärjestelmästä.
    Eli miten on, pysyisikö hammaskosketus kuitenkin samana vaikka hammaspyörä on erilainen?
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Eikai siinä muutu kun välitys jos hammasluku muuttuu? Kokeilemallahan se seleviää?
    Mikä auto lie kyseessä.
     
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Yhden hampaan heitto OK, kaksi aiheuttaa sitten jo startin jumituksen päälle ja hajoamisen...
     
  4. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kävin tänään mätänetissä kattomassa minkälaista moottoria sieltä tarjotaan. Oli taas vähän erilainen kombo kun ulkokuori täsmäsi vanhaan mutta hammaspyörä oli myös pienempi... Ja varaosajärjestelmä varoittaa asentamasta ristiin vaikka se menee paikoilleen.No, päätin nyt olla asentamatta sitä, 130€ osalla ei viiti tehdä kokeiluja. Auto on saab.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ranskiksissa on noita hammaseroja paljon.
    Motonetin kone sanoi että 10 ja 13 hampaista voi sekoittaa keskenään, itse kyllä epäilen ettei se ihan noin toimi.

    Xarper, jos hammas on samankokoinen kummassakin startissa, toisessa 10 ja toisessa 13 hammasta.
    Eikös siinä muutu myös rattaan halkaisija?
     
  6. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Voihan se startin pääty olla erilainen, eli hammaskosketus kunnossa silti. Itse oon joskus tuollaisen mitoittamalla varmistanut kun ihmettelin samaa asiaa...
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Totta, mutta se pitää sitten mitata.

    Eri hammasmäärät viittaa erilaiseen starttikehään myös.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Meillä traktorissa on väärä hammasluku, mutta toimii kun jako on hampaissa sama

    Periaatteessahan asia on sama kun mopossa vaihdetaan etu tai takaratasta erikokoiseen ja homma pelaa kun hammasjako on sama, mutta milläs mittaat sen kunnolla vauhtipyörä on kolossaan koneen vieressä ja muutamalla hampaalla starteissa ei oikeen kunnolla voi mitata

    Tuttu joskus lautaan piirsi hampaan kärjillä jälkiä ja jos jäljet täsmäsi molemmista niin paikalleen vaan
     

Kerro tästä muillekin!