Startissa GM A-bodyn sähköt nyykähti, WTF?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja -JJH-, 13.9.2017.

  1. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Tohon ongelmaan voisi kokeilla liitosrasvaa. Sen tehtävänä on estää hapettuman aiheuttama kontaktin huononeminen.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Normi vaseliinikin auttaa. Ja sitä saa ja pitää laittaa myös akun navan ja kengän väliin. Kyllä ne metallit puristuksessa toisensa löytää, mutta vedelle ei jää rakoja.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  3. -tl-

    -tl- Gearhead

    Oon melkeen jääny lukittuun autoon sisälle, kun kaverit lähti kiireellä ja napsautti ovet lukkoon enkä ehtiny takapenkiltä ulos. Mikään ovi ei auennut sisältä, keskuslukitus ei avannut lukkoja ja nupit oli piiloon menevää mallia, eikä sähkö ikkunatkaan toimi kun ei ole virrat päällä. Onneksi takaovien ikkunat oli veivattavat ja siitä hoikka poika puoliväkisin mahtu ulos. Auto oli ford galaxy tila-auto.
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tästä olen erimieltä, ei navan ja kengän väliin. Kiinnitetyn kengän voi kyllä kuorruttaa ulkopuolelta vaseliinilla.
     
  5. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Siinä uskossa minäkin olen aina ollu että mitään sinne väliin ei saisi laittaa. Jossaki kotterossa mulla oli semmoset kohtuu tiiviit hatut napojen/kenkien päällä ja siellä alla oli jotaki vaseliinin tapasta laitettu. Eihän se kyllä tuollai päästä hapen kans reagoimaan joten hapettuakkaan sen ei sitte pitäisi.

    Miksihän sitte esim meidän Jeepissä ei hapetu napojen liitokset? Sama homma se meidän vanha Camry, en puhistanu siitä ikinä (14v aikana) akun napoja ku ne oli aina ku uudet ja aivan puhtaat..
    Kotona rattori on taas semmonen että saa melkein kerran vuodessa rapsutella paskoja pois ku kerää hirveät läjät sitä valkosen keltasta kuonaa.
    Eihän tuo iso homma ole niitä silloin tällöin putsata, vaan ihmetyttää vaan miksi toisissa vehkeissä hapettumapaskaa keräytyy enempi..
     
  6. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Virtalukon pohjan kytkin voi myös aiheuttaa sähköjen katoamisen.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei ole pakko laittaa. Mutta toimii.
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tuskin ajovalot katoaa silloin...
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä voi ja saa laittaa. Kuten joku tais jo sanoa, kyllä se oikeista kohdin lähtee karkuun.
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Se hapettuminen liittyy akkuun/lataukseen; paska akku jota ladataan suurilla virroilla pukkaa härmää samoin tervekin akku jos latausjännite yläkantissa ja akku "kiehuu". Samoin korkilliset akut tekee härmää herkemmin.
     
  11. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Nonni, vihdoinkin löytyi duuneilta aikaa. Irrottelin kengät ja moro, suoraan lähdin hakeen uusia tilalle. Eikä johtojen päät olleet ihan hirveesti paremmat, mutta elvyttelin niistä kuparit esiin hiomapaperilla.

    Uusilla kengillä lähti taas käyntiin ja starttikin pyörin normaalin kuuloisesti.

    -JJ-

    PS. alla kuva vanhoista kengistä...

    [​IMG]
     
    buick71, cdv70, palontie ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. cdv70

    cdv70 Double Gearhead

    Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
     
  13. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Akun kenkien kans olen tehny sillä, että putsaan kunnol, laitaan kii ja suihkiin sit pulttiterval yli. Spreipullos oleva terva on aika vedela alustavast ja peittä hyvin ja jämähtä sen jälken. Seuravan kerran kun avat on yhtä hyvän näköinen kun kii laittaes. Kun terva reagoi huonost myös hapon kans. Nois vaneis, missa on toine akku auton pohjan alla on pysyny kans liitokset erinomaises kunnos. Sinne kenkaan mutterin alle kannata lait sopiva prikka, puristu huomatavast paremmin kii.
     
    Muokattu: 3.10.2017
  14. DX

    DX Double Gearhead

    mjoo, maalarina on tullut vastaan ihan käsittämätöntä käytöstä nykyautoilta kun käyttö on normaalista poikkeevaa ja akkukin tuppaa puutumaan aika nopsaan tahtiin ovia auki pidettäessä, vaikka kaikki sisävalot on sammutettu.

    ei oo yks eikä kaks kertaa kun asiakkaan auto on yrittänyt teljetä meitsin sisäänsä ja/tai ulos virran vähyyden tms. normaalista poikkeavasta käytöstä johtuvan tietokoneaivopierun vuoksi, joskus siinä onnistunutkin kun olen herpaantunut,

    siksi yleensä pidän kuskin sivulasia auki toivoen ettei vekotin keksi omiin nimiinsä sitäkin hilata ylös ja käynnistelen sekä siirtelen autoja ovi auki,
    paitsi niitä joissa sähköinen käkkäri estää auton liikuttamisen ovi auki.

    se on kyllä yks selkeä vaaratekijä, että nykyautoista on poistunut mekaaninen avausmahdollisuus pakollisena ominaisuutena, esmes sähköpalon sattuessa voi todellakin käydä niin ettei koslasta pääse pihalle kuin ikkuna rikkomalla ja sitä kautta kiipeämällä,
    keskiverto mutsille voi tulla pikkanen hätä, ku pitäs ensin kyetä pelastamaan ittensä ja sitten vielä jotenkin kerätä tenavat ja elukat kyytistä ja yhtäkään ovea ei mistään suunnasta saa auki.
     
    Muokattu: 3.10.2017
    KajS ja rane58 tykkäävät tästä.
  15. rane58

    rane58 Double Gearhead

    :eek: -Entäs jos auto on veden alla, meneekö ovet oikosulkuun ja lukkoon, olet itse sisällä...? :oops:
     
  16. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ei itsekään uskalla enään avaimia jättää edes rattiin, saati penkille. Ei pitäis lukita, ja silti lukittee vaikka avaimet ratissa. Mut toi on kyllä sairas ettei pääse ulos? Se jokuhan kuoli vähän aika sit vetteensä kun veti virrat seis. Siinä kyl vissiin olis ollut mekaaninen hätäulos käynti, mut omistaja ei tiennyt.
     
    rane58 tykkää tästä.
  17. DX

    DX Double Gearhead

    ne noita joskus testailikin ja jotkut meni, tai siis ei saanut auki ajonaikaisesta automaattilukituksesta ja sinne jäät jos ei ole mitään millä rikkoa lasi
     
    rane58 tykkää tästä.
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eikös siitä ole oikein määrättykin, että kolaritilanteessa pelastusväen on päästävä helposti sisään. Ja siihen oikein pyritty, että ovet aukee kolarinkin jälkeen? Nytkö se on sitten sähköhimmelien väärinkäytöllä tuhottu tuokin kehitys?
     
    rane58 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!