Starttaa vain N-asennossa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Jarde1, 19.10.2008.

  1. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Eli -73 Dodge Monaco starttaa vain vaihde N-asennossa, P-asennossa kun yrittää startata niin ei tapahdu mitään. Voiskohan tuo johtua tuosta Neutral Safety Switch:stä?
     
  2. human62

    human62 1st gear

    Onko vika tullut vai ollut jo ennenkuin olet auton hankkinut? Miten vika huomattiin ensi kerran; ts. auto seisonut talven??? kesken ajon???

    -joissakin autoissa ratipilarissa mötikkä joka aistii asennon-voi olla hajalla
    -vaihdevivusto väljä; ei ole oikea asento-ääriasennossa ei hae park-asentoa
    -toimiiko jarruvalo;eri autoissa pitää painaa jarrua;jarruvalolta käsky vaihdekepin asennolle eli ei lähde p-asento pois päältä tätä tuskin -73 Dodgessa
     
  3. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Luulen että johtuu karahkan vivuista , jotka menevät laatikolle. Pientä säätöä kun teet niin saattaa hyvinkin toimia. Onko sulla peltisarjat? niitä kun yleensä asennellaan niin että nuo vivut käännetään "ympäri". Voi olla mennyt ajan hampaan kanssa hiukan säätö pieleen, koitappa katsoa nuo. Kun kuitenkin tuo Neutral safety switch toimii kun N asenossa kuitenkin käynnistyy.
     
  4. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Vika on tullut pikku hiljaa, välillä on lähtenyt käyntiin P-asennossa ja välillä ei. Nyt viimeisen kuukauden aikana vain N-asennossa käynnistyy.
     
  5. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Ei ole peltisarjoja. Vois olla ehkä tuosta säädöstä kiinni, kun nyt tarkemmin ajattelen niin ei ole ehkä enää niin jämäkkä tuo vaihdekeppi kuin se on ennen ollut.

    Muuten, ei kai tämä vaikuta katsastukseen, olis tarkoitus huomenna mennä konttorille?
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    Muuten: ihan varmasti vaikuttaa katsastukseen. No yleensä jos auto vastaavasti lähtee D päällä käyntiin, niin siitä tulee korjauskehotus. Sinänsä fiksua, sillä pitäishän niitten kokeilla manuaaliaskillakin, lähteekö ykkösellä käyntiin, mutta näin ei tehdä.
     
  7. RB-440

    RB-440 1st gear

    Eikös se mene niin, että ajovaihde päällä automaattiauto ei saa startata? Silloin pitäis Neutral startin kelvata, eikä auton pitäisi olla pakko startata myös P:llä.

    Näin siis kaiken järjen mukaan turvallisuus kunnossa, mutta ei olis ensimmäinen kerta, kun logiikka pettää jenkkirassin katsastuksessa.

    Tota varsinaista vikaa voit kokeilla silleen, että tyrkkäät kepistä P:n päälle ja käyt auton alla painamassa vivun ääriasentoonsa, siis P:lle. Jos silloin starttaa, niin voi olettaa, että vivustossa alkaa olla väljää.
     
  8. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Vivustossa on varmasti väljää. Kokeilin painaa vähän lujemmin keppiä P-asentoon päin niin silloin starttaa.

    Ps. Katsastuksesta meni läpi, ilman mitään huomautuksia.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    ^Jos se tolleen toimii niin säätö on pielessä!! Se vivusto on säädettävissä siitä poikittaisvivusta!!
     
  10. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Starttaus

    Oma veikkaus on silti neutral safety switch, omassa ( 60-lukunen GM ) käyttäytyi tälleen kun switchin P-asennon kontaktit veteli viimeisiään. Jos switchi on helposti paikallistettavissa voi kokeilla yhdistää jumpilla P-asentoa vastaavat katkaisimen johdot. Katkaisinta voi yrittää elvyttää tinaamalla uudet kontaktit ja hiomalla kosketusalueet puhtaaksi, jos vika on tässä, se on kuitenkin vähän räpeltämistä kun uusi katkaisin ei paljoa maksa kuitenkaan.
     
  11. caddy61

    caddy61 Gearhead

    Joissakin -60 luvun mopareissa oli joku sähköongelma. Kaveri kyllä selosti asiaa, mut en painanut mieleeni. Oli kait vetäny jonkun maajohdon suoraan runkoon ja nyt käynistyy kaikilla pykälillä.
    Sellanen vika et se vaan pitää tietää, jos ei tiedä niin saa ehtiä aika pitkään.

    Tää ei nyt varmaan auttanu asiassa yhtään, kun on tuoreempi autokin kyseessä :odroll:
     
  12. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Meillä oli yhdessä sieltä lootasta se anturi vai miksi sitä sanoisi rikki...
    Ilmeni vieläpä juuri niin "outona" hetkenä kun piti vaihdettua konetta (loota ei ollut irroitettu kuin koneen perästä eli oli paikillaan Auton alla) pistää käyntiin... :eek:
    Oli ihmetys suuri kun ei edes yrittänyt käynnistyä... :cry:

    No onneksi vika selvisi ja oli toinen loota kotona irrallisena josta sai toimivan anturin otettua :D
     
  13. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Re: Starttaus

    Ainaskin 80-luvun TF 727:ssa on vaan yhdet kontaktit. Siellä laatikon sisällä olevissa vivuissa on sellainen systeemi, että se ainoa kytkin kytkee virrat sekä P- että D- asennossa.
     
  14. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Tuollainen sivu löytyi jossa on samoista oireista puhetta:
    http://www.allpar.com/fix/vintage.html


    Eli vaikuttais enempi tuolta säätöjutulta, mulla on kyllä tuo Neutral Safety Switch, sitäkin vois kyllä kokeilla.
     

Kerro tästä muillekin!