Starttaus kaasupolkimesta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja B 49, 25.2.2004.

  1. B 49

    B 49 Gearhead

    Pitäisi viritellä moinen systeemi Buickiin.Toimiiko tämän näköinen kaavio?Muita ehdotuksia?
    [​IMG]
     
  2. Dodge74

    Dodge74 1st gear

    mikä on moisessa ideana? ja kertoisitko mikä on toi laatikko. oisko sulla sen kaaviota?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Dodge74 2004-02-25 21:11 ]</font>
     
  3. jirka

    jirka 1st gear

    Joo! kiinnostas kanssa tietää että mikäs idea tämä on?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllähän tuo pitäs toimia,laturin kautta maadoitus katkeaa kun auto lähtee käyntiin,eikä se enää "starttaa"kun lyöt lämän pohjaa ja ohitat esm,74-Dodgen.Kaverilla oli aikanaan 59-Buick siinähän on tuo systeemi ja toimi hyvin,ei tarvinnu perehtyä miten se oli kytketty.
     
  5. DslCat

    DslCat Gearhead

    Näyttäis toimivan...

    Mitens ratkaiset tuon vivuston kytkimen säädön (pitääkö olla täyskaasu vai jotain muuta)?

    Toinen juttu voi olla, että startatessa laturi (jänn. säädin) antaa jo helposti tuollaiset 6..8 V, kun jännite-ero vain 4..6 V (vrt. laturin merkkivalo sammuu) - eli rele saattaa vetää hätäisen 1..2 sek.

    Selviää vain testaamalla...

    Tuo laatikko kuvaa 1-kärkisen norm. sulkeutuvan releen liitinumeroita...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: DslCat 2004-02-25 21:29 ]</font>
     
  6. B 49

    B 49 Gearhead

    Niin,vanhemmat Buickithan starttaa kun painaa kaasua.Orkkis tekniikka on mun autosta kadonnut ja virtalukossa ei ole startti asentoa.Voisihan sen laittaa napillakin toimimaan,mutta mikä ettei kaasupolkimesta?Vivustoon ajattelin jotain jousivetoista katkaisijaa.Esim jossain prätkissä on ollut semmoisia jarruvalo katkaisijana.Ei se laturi varmaankaan niin nopeasti ala sitä virtaa lykkäämään,ettei kerkeäisi käynnistymään,ehkä.Mitäs sitten kun laturi työntää plussaa tonne releelle?Vaikuttaako mihinkään?
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos vetää uudelleen, niin laita diodi katkaisijan ja laturin väliin estämään moinen ilmiö. Saattaa helpottaa myös jos rele päästää liian aikaisin (voit kokeilla useampaa sarjassa).
     
  8. SamiL

    SamiL Gearhead

    Itse laitoin 70-luvun alussa kaasupoljinstartin Volvo 144:ään 1950 Packardin inspiroimana.
    Käytin käynnissä starttauksen estoon öljynpaineen merkkivalon anturia ja relettä. Releen ja merkkivalon johtoihin laitoin diodit myötäsuuntaan maata kohti.
    Starttikatkaisijana käytin mekaanista moottoripyörän jarruvalokytkintä, jossa oli jousi.
    Packardissa kuulemma käytettiin suojakytkimenä alipaineella toimivaa katkaisijaa.
    Tietysti tällä kytkennällä startti olisi saattanut mennä päälle, jos kaasu pohjassa yhtäkkiä öljynpaine katoaa, mutta silloin on jo suurempiakin murheita:)

    _________________
    http://www.samilassila.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: SamiL 2004-02-25 22:47 ]</font>
     
  9. drako

    drako 1st gear

    Eikös tuo laturin roottorin magnetointi kuitenkin vaadi sen verta paljon kierroksia että koneen on jo pyörittävä omillaan, että laturi alkaa tuottaa sähköä. Startilla pyörittäessä koneen kierrokset lienee jossain 200 ja 300 rpm välillä.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yks pikkujuttu on jääny ihan ilman huomiota. meinaan laturin hajoaminen. vois olla hyvä ajatus vetää park/neutral switch:in kautta vetokäämin syöttö. ihan vaan siltä varalta et jos laturi kypsyy ni ei vedä starttia päälle kesken kruisailun. tai jotain.
     
  11. B 49

    B 49 Gearhead

    Joka tapauksessa se täytyy tehdä niin,ettei lähde vaihde päällä käyntiin.Saattaapi olla niin,että teen sen kuitenkin sieltä öljyanturin kautta.

    Ei auta Buickin kaasari tähän hätään.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: B 49 2004-02-26 22:51 ]</font>
     
  12. koni

    koni 1st gear

    Itsekään en ole tuohon alkuperäiseen Buickin systeemiin perehtynyt sen enempää kuin, että Buickissa on ainakin kaasarissa sellainen kytkin joka yhdistää silloin kun auto ei käy ja lakkaa yhdistämästä kun auto käy.
    Senverran tiedän, että siinä oli kyllä varmistuskertoimena ainakin laturilta tulevia piuhoja yms. Sisäloksussa oli joku rele mihin tuli melkein kymmenkunta piuhaa..
    Ainakaan '60 Buickissa ei ollut itse kaasuvivustosssa kytkintä.

    BTW: Mulla olis tollanen Buickin orggis kaasari kaupan.. :wink:

    Mää oon hiukka humalas, et jos ei saa selvää ni selvennän selvempänä.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: koni 2004-02-26 22:46 ]</font>
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Öp-kytkimeltä maa (jos maadoittava) ja plussapuolelle neutral safety switch ja polkimen katkaisija sarjaan? Muuta ei tarvi?
     
  14. Otto

    Otto Gearhead

    Mua vois kiinnostaa se buickin kaasarin kyljessä oleva kytkin jos siinä vielä on sellanen?

    Mun buickissa systeemi menee silleen ett rattiputkessa siitä park/neutral switch'iltä kulkee virta (tietysti siis vain P:llä) siihen katkaisijaan, ja sieltä jatkuu startin releelle.

    (Mulla on AC-laturi vaihdettu orgis DC:n tilalle. Sen johdotus menee nykyään silleen kun yleensäkin, siis iso virta akulle, yks virtalukolle, heräte laturista jne. Orgis DC laturissa koko toi käynnistys hässäkkä kiertää DC laturin, jännitteen säätimen, ja muistaakseni startin releenkin kautta, eli pohdittavaa riitti...)

    Katkaisija kaasarisssa toimii silleen, ett kaasarissa yks akseli on pitempi, poljinta painaessa akselin päädyssä oleva katkaisija sit tietty kytkeytyy. Auton käydessä se ei kytke virtaa, koska siinä on pakokaasuvarmennus, imusarjassa kulkee ohut kanava. Enempää sen varmennuksen toiminnasta en tiiä, en o tutustunut ku on lähes aina toiminut. Joskus kun on ollut kylmä kone kylmällä ilmalla, ja jos kärjet ei o presiis kohdallaan, tai kun on oikein kuuma ilma ja bensa loppuu, niin saa pientä mietiskelyn aihetta ett mistä vikaa alkais hakea. Molemmat on tapahtunut, mutta aina on päästy liikkeelle.

    Jos ja kun yllä oleva teksti vaikuttaa epäselvältä, en ihmettele, mut mul on vähän kiire nyt kun tuli niin pitkä viesti, moi! Lisätietoja kirjoittajalta...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Otto 2004-03-02 16:24 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!