Startti jäätyy LS1, vaihdettu startti, jäätyy silti!

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Volvo_5.7, 15.2.2021.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Potilaana vanha blazeri -00 LS1 koneella.

    Alkuperäinen startti lakkasi starttaamasta toissaviikon pakkasilla. Naksahtaa muttei pyöritä. Valot ei himmene, ei yritä pyörittää, sähkö ei siis kytkeydy. Naksahtaa kuitenkin ihan selkeästi, heräte tulee solenoidille, joka tekee ainakin jotain, mutta ei tee tarpeeksi. Vähän kun lämmittää starttia (pari minuuttia) kuumailmapuhaltimella, pyörittää tosi hyvin ja lähtee heti käyntiin. Akku on hyvä. Tämän jälkeen toimii niin kauan kunnes auto seisoo yön yli että on taas jäässä. Ja lämmittäminen auttaa taas. Kaksi kertaa jaksoin lämmitellä, sitten vaihdoin startin.

    Uusi tarvikestartti toimi yhden kylmäkäynnistyksen pakkasesta, luulin jo että vika selätetty mutta seuraavalla kertaa alkoi taas tuttu naksahtelu joka korjaantui kuumailmapuhaltimella. Uusi startti pyörittää vielä selvästi reippaammin kuin se vanha, sitten kun pyörittää. Kaapelikengät putsailin kun asensin startin.

    Uteliaana purin vanhan startin jos sieltä saisi jotain vinkkiä aiheeseen, mutta yllättävän puhdas oli sisältä vaikka autolla ajettu offia kurassa vuosikaudet. Jäätyvää starttia kun googlailin yleisesti, niin jotkut suosittaa kaiken rasvan poistamista bendix laitteelta ja solenoidiltakin. Että toimisi paremmin ihan kuivana.

    Tilasin jo tuossa uuden ac delco startin, että olisi varastartti olemassa. Voishan sen laittaa heti paikalleen kun saapuu, oletan että se on parempi kuin joku random tarvike. Vai pitäiskö sekin avata ja putsailla rasvat ennen asennusta että voi ajaa pakkasellakin?

    Kuvassa potilas. Ja autolla ei kertaakaan ajettu yhtään missään hangessa eikä ojassa tällä uudella startilla, kun oireet alkoivat.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 3rd gear

    Täällä on sama ilmiö talvella chevyn 305cid lokilämmitin eri puolella kuin startti niin jos pitää pakkasella vain tunnin lämmityksessä starttaa, mutta jos pitää 2 tuntia startti sanoo naks naks, 4 tunnin lämmitys niin sitten on lämpö kerunny startillekin asti.
    Jotain jäätähän sinne pääsee muodostuun ja tosiaan minäkin muusta syystä vaihdoin uuden startin niin uudellakin sama ongelma, piti nääs startti ottaa vanhaan autoon mikä tarvi puolan jännitteen kun uudessa ei sitä ollu.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  3. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Mulla kävi sama reipas viikko sitten kun auto oli seissyt varmaan kuukauden hangessa. Sain sen illalla sieltä hangesta käyntiin ja aamulla vaan naksahti. Ajattelin että kun -20 niin jännitteet vaan alhaalla. Laitoin laturiin 20-30min ja yritin niin sama juttu. Otin kuumailmapuhaltimen ja lämmittelin akkua starttauksen toivossa ja vaan naksahti. Sitten kuumailmalla startille ja pari vasaran kalastusta niin lähti kuin palmun alta. Ei ole toistanut samaa vikaa.

    Pari kolme vuotta sitten oli kanssa startti ongelmia ja vaihdoin uspartsin tarvike startin ja se kesti pari vuotta kunnes taas alkoi ongelmat. Vaihdoin alkuperäisen yli 300tkm ajetun takaisin ja taas toimi. Nyt ei ole kuin tuon kerran naksahtanut. Oisko kuitenkin rele vikaa?
    Edit. Kone siis -03 6.0 "ls"
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  4. Väpsy

    Väpsy 2nd gear

    Kyllähän toi vahvasti startin sisäiseen häikkään viittaa jos kuitenkin naksahtaa, eli saa releeltä ohjauksen. Kumma jos parilla eri startilla tekee samaa, pystyykö koittamaan vaikka apukaapelilla lisämaata starttiin kun tilanne päällä?
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Voisihan sitä lisämaata koittaa. Siistit alumiinipinnathan siinä on vastakkain startti ja lohko, luulis siitä sähkön kulkevan ja tosiaan tilanne muuttuu heti kun starttia lämmittää... ei kait ne maadoitukset siitä lämmöstä välittäis?
     
  6. Väpsy

    Väpsy 2nd gear

    Ei pitäisi kyllä muuttua, lähinnä mahdollisuuksien poissulkemista ajattelin. Ja kyllähän se startti jotain maita saa kun kerran solenoidi potkaisee.
     
  7. hantta

    hantta Gearhead

    Sähköstä mitään en tiedä, mutta muistan vanhan liiton autosähkömiesten pesseen uuden bendixinennen asennusta liukkarilla ;)
     
    Gary Grand ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    muistan kun olin autosähkömiehenä back in late eighties että bendixissä oli laakeripronssi hela josta ankkuri menee läpi joka piti olla öljytty.
     
  9. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Joskus aikaa oli autossa samaa vikaa.
    Välillä piti naksuttaa monta kertaa ja sit starttas. Sit vaihdoin startin ja pelas pari-kolme kuukautta ja taas sama juttu.
    Ja lopuksi vian aiheuttaja oli virtalukko.
     
    Väpsy tykkää tästä.
  10. Väpsy

    Väpsy 2nd gear

    Totta kyllä toikin, voihan siellä alkaa oleen kontaktipinnat virtalukossa niin loppu, että jaksaa juuri potkaista solkun/releen hetkellisesti päälle, mutta ei pitää päällä. En ole tommosia uuden vuosituhannen moottoreita käpistellyt, pääseekö startille työntämään vaikka ruuvarilla herätteen ja virtajohdon yhteen? Sitäkin voisi koittaa kun tilanne päällä. Saisipahan ainakin tsekattua/pois suljettua startin ulkopuoliset kohteet kerralla pois mahdollisista vioista.
     
  11. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Itselläni tossa Kenworthissa alkoi just tuo sama vika mut kun koko auto meni työn alle niin en ole vielä selvittänyt kummassa vika.
    Toki olen ostanut uuden startin ja virtalukon jo varooksi
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Ahdas on väli kopeloida suoria virtoja startille. Pitää tutkia sitäkin testailumahdollisuutta silti..
    Vaikka kyllähän kaikki viittaa siihen että herätesähköä tulee startille riittävästi kun se naksahdus on senverran voimakas.

    Virtalukko on aika uus, toki ei mikään tae mistään sekään nykypäivänä.

    Pitää yrittää rasvanpoistoa bendixistä putsisprayllä. Yks tuttu sano että se voitelis bendixin ATF:llä, olis tarpeeks ohutta pakkasille. Toi tarvikestartti on tietty holvattu täyteen sitä ruskeaa kiinalaisten asennustöhnävaseliinia..:rotfl:
     
    Väpsy tykkää tästä.
  13. hantta

    hantta Gearhead

    Bendixissä ei saa olla mitään öljyä, eli sen pitää olla kuiva, joka omastakin mielestä on epäloogista :)
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    No bendixin liike on lyhyt ja ilman kuormaa kun se liikkuu, eli ei se varmaan juurikaan kulu kuivanakaan.
     
  15. hantta

    hantta Gearhead

    Ei kulu, kaikki rasva kerää pölyä ja jymähtää pakkasessa, eli on 2x vaihtoehtoa, joko pestä bendix kuivaksi, tai asentaa startin viereen talveksi toho tai muijan hiustenkuivain.
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ai nii, muistu vielä mieleen että bendix kun liikkuu siinä ankkurin booreilla niin ne boorit voideltiin myös kevyesti vaseliinilla. Näin olen tehnyt aina ja näin oppi-isä opetti kun niitä kunnosteltiin asiakkaille tai hyllyyn vaihtolaitteiksi. Aikana ennen kuin halvat kiinalaiset romut valtasivat markkinat kustannussyistä. Joskus on ruostunut boorit käynnistimessä käyttämättömyyden takia jolloin ei ole bendix liikkunut kunnolla mutta rasvan/pölyn/paskan takia jumiutunut tai talvella pakkasen takia jumiutunut niin että lämpö auttaisi, sitä en ole eläissäni kokenut. Tosin tiedän on rasvoja jotka kohmettuvat jolloin voi käydä niin. En ole kai vaan käyttänyt niitä sitten milloinkaan. Voi tietysti olla sekin että olen aina tehnyt väärin ja autosähköasentaja aikoinaan oppi-isäkin neuvoi väärin ja vain säkä tai joku ettei ole tuollaisista ongelmista kokemusta.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Ei kait tässä haeta kuka on väärässä ja kuka vielä vääremmässä, vaan hyviä vinkkejä on tullut mikä saattaapi olla vikana tai olla olematta. Kiitos kaikille avusta. Ompahan jotain mitä kokeilla ja testailla.

    Välillähän nämä viat kuulostaa oudoilta ja ovatkin outoja. Tämä tosiaan toimii lämmitettynä aivan perhanan hyvin ja olen lämmittänyt vain starttia, en akkua, en virtalukkoa enkä mitään muutakaan. Siksi epäilys kohdistuu startin kohmettumiseen.
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin no, minäkin lähinnä vaan ihmettelin kun ikinä ei vastaavaa kohmettumista sattunut itelle kohalle startin kaa että lämmittämällä paranis tukkaföönillä. Vaikka 40 vuotta tulee tänä vuonna täyteen konehien kans pelatessa. Suurin osa toki harrastuksen nimissä mutta autosähkö ja auton asennushommiakin työkseen tehneenä jonkun vuoden siitä.

    siitä bendixistä vielä. Jos penkissä ei voinu testata luistoa niin väännettiin talon isoimmilla putkitongilla rattaasta sen ollessa ruuvipenkissä. Ei sais meinaan luistaa yhtään. Nykyään niitäkään ei kai tosin korjaakaan enää kukaan paitti minä omia sähkölaitteita omaan käyttöön. Ei vissiin vanha koira luovu tavoistaan. Viimeeks kun hain osia niin autosähköliikkeen asentaja ihmettelijin että harvoin kukaan enää kyselee osia itelle korjaukseen.
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    No katsos kehitys kuitenkin kehittyy, autotkin keksii uusia vikaantumistapoja kun mekaanikot osaavat korjata jo kaikki nykyiset viat (en mä siis osaa)..

    Äsken kävin vähän hemittelemässä ja kotiin tullessa ajattelin koittaa että mitäs se lässykkä sanois jos kääntäis avaimesta. No siellähän oli pakkasta vain -6 ja niinhän se startti pelas hienosti. Mielenkiintoista.

    No ke-to yönä on luvassa -24C, ehkäpä käyn kokeilemassa silloin mitä se sanoo. Sunnuntaina kun tää uus startti siis ongelmoi, niin oli joku -16.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kyä minä luulen ettei ne vanhat autot minkä kanssa ite enimmäkseen joutuu pelaan keksi mitään uusia enää. Se pitää nöyränä (ei kyllä välttämättä selviä puheista) kun tulee vastaan semmosia vikoja joita ei ole koskaan ennen kohdannut. Kaikesta ei voi tietää kaikkea vaikka olis 100 vuotta pelannu romujen kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!