Startti jäätyy LS1, vaihdettu startti, jäätyy silti!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Volvo_5.7, 15.2.2021.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Eli voisiko startti sittenkin jäätyä..?! :rotfl:
     
  2. Waxin

    Waxin 3rd gear

    No kyllä se startti voi näköjään jäätyä!
    W906 Sprinter teki saman, vähän aikaa starttia lämmittämällä pelaa loistavasti .
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Mersuissa on startteihin tehty reikä alareunaan tuon takia huollossa.
     
  4. Waxin

    Waxin 3rd gear

    Eipä näytä auttavan!
     
  5. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Minä kuivaisin bendixistä kaiken rasvan ja öljyn pois, ja vanhan liiton timpurin lyijykynällä värittää sen elukan ja pesän, niin grafiitti auttaa hiukan. Toiminut sinakin chevyissä ja trukeissa, ja oven lukoissa.
     
  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jep.aina olen minäkin öljynnyt/rasvannut startin kasatessa,eipä ole vielä jäätymistä ollut 40 v.jaha - 34 näyttää olevan,ei ku chevy tulille.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Olikin -25C. Ja hyvin starttas. Ehkä pidän kuumailmapuhaltimen vielä valmiudessa, mutta nyt tuo näyttää starttaavan, toistaiseksi ainakin. Kun kaikkeen pitää olla teoria, niin ehkä se ensimmäinen pakkasjumitus oli uutuudenkankeutta ja herkistyi tossa kun autoa on käyttänyt.
     
  8. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Pitäs olla koulutettu muurahainen bendiksin sisällä joka kertois mitä siellä tapahtuu, mutta mulla kun ongelma ilmenee vain lohkolämmittimen käytön yhteydessä niin muuta teoriaa ei ole kuin et kosteus jäätyy kontaksi pinnoille ja tarpeeks monta kertaa kun naksauttaa starttia niin jää lopulta murenee.
     
  9. fmila

    fmila Gearhead

    Otetaas nyt ajatus mukaan tähän keskusteluun. Bendix-laite on vain se ratas, joka on vapaakytkimen jatkeena, eikä siellä sähkö kulje, pakkasellakaan. Se voi jumia jompaan kumpaan päähän akselillaan, mutta ei se yleensä pääse vaikuttamaan niin paljoa, ettei startti lähtisi pyörimään. Toki voi juuttua akselilleen niin, ettei pyöritä moottoria vaan pyörii "tyhjää".

    Jos startin päästä kuuluu vain naksahdus, niin se kertoo herätys puolen ainakin aktivoituvan, mutta virta ei kulje vielä startin ankkurin läpi. Syynä silloin voi olla solenoidin huonot kontaktit akkukaapelin ja hiilille menevän kaapelin välillä, eli solenoidin sisällä. Solenoidin kuuluisi tämä kontakti muodostaa. Tästä saa varmuuden kun laittaa merkkilampun kiinni tuonne startin sisälle lähtevään "paksuun" napaan ja toinen pää maihin. Jos ei lamppu syty avainta käännettäessä, niin vika solenoidissa jos syttyy, niin vika löytyy startin sisältä. Oletuksena tietysti akkukaapelin tuoma kunnon jännite myös avainta käännettäessä. Solenoidissa pitää olla niin paljon "voimaa", että se painaa sen bendix-laitteen jousen pohjaan ja startin ankkurin pyörimään jos bendix on ankkuriin kiinni juuttunut.

    Kun tuo lämmittäminen selkeesti auttaa, tuntuisi kaapelien liitokset olevan kunnossa. Vika siis joko solenoidin sisällä tai startin sisällä. Startin sisällä saattaa olla kosteutta, joka huurtunut/jäätynyt ankkurin pintaan niin, ettei sähkö kulje siitä läpi. Vasaralla kopistelu saattaa auttaa myös kontaktin saannissa, jos löytyy "apuhenkilö" jompaan kumpaan hommaan. "Kovat jätkät" tekee molemmat hommat itse, ruuvarilla kytket akkukaapelin päästä herätyksen ja samalla annat startille kevyesti "mailaa". Muista panna myös virta päälle ensin:cool:

    Nimimerkillä: kokemusta on...

    t. AM (autosähkömies 70-luvulta) ;);)
     
  10. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Juu siis väärä sanavalinta kyse tosiaan niistä solenoidin kontakti kärjistä jotka sähkön yhdistää moottorille, no tänään pidin +3h lohkolämmitintä niin ei ongelmaa ja kohtahan sää lauhtuu niin tämänkin vika poistuu kunnes saattaa palata ensi tammikuussa jos pidän lohhkolämmitintä päällä vain sen 2 tuntia kovalla pakkasella.
     

Kerro tästä muillekin!