Startti oikuttelee.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Make.S, 2.5.2010.

  1. Make.S

    Make.S Gearhead

    Elikkä ajoin auton talliin, siitä viikon verran eteen päin laitoin suojapellin vetopyörän eteen ja seuraavalla starttauksella kuului pieni napsahdus eikä auto starttaa.
    Ekana tuli mieleen että startti napsauttaa juuri asennettuun suojapeltiin eikä osu vauhtipyörälle. Könysin auton alle ja nopean tarkastuksen jälkeen totesin ettei pelti ollut edessä. Purin sitten sen pellin pois ja aloin tutkimaan paremmin.
    Hyppyjohdolla koittelin startata, niin startti napsauttelikin vauhtipyörän kylkeen. Pyöräytin startin ratasta käsin, niin silloin meni vauhtipyörän kehälle, mutta pyöritti huonosti tai ei ollenkaan. Muutaman kerran jäi vaan startin ratas vauhtipyörän kehälle "jumiin"
    Mitäs nytten, startti vai solenoidia uusiksi?
     
  2. keijon

    keijon 1st gear

    startti

    vaihtoehtoja tos jokunen. Onko liitännät/johdot ok akuille asti? Startin hiilet/ankkurin laakeroinnit ok. Ja solenoidin kontaktipinnat ok. Napsaus eli solenoidi vetää....jotenkin kun virta ei riittäisi....
     
  3. Make.S

    Make.S Gearhead

    12,5v näytti akku, kun aloin leikkimään startilla. Akku on uusi, mutta motonetistä ostettu joku ihan oudon merkkinen.
     
  4. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Itellä on tullu kerran turhaan vaihdettua startti kun koneen maajohdon kiinnitys oli viallinen.
    Oppipahan kerralla että ekaks tarkistetaan koneen, rungon ja akun miinuksen yhteen osuvuus. Lisäks kannattaa kattoo se startille menevä plussajohdon kiinnitys startin ja akun päässä.
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Olisko liian tiukka välys starttikehän ja pendixin välillä?
     
  6. F-body

    F-body Gearhead

    Starttivirta on noissa Motonetin akuissa usein olematon V8 tarpeille. 70a/170ah akun kanssa kesän pelleilin ja nyt 100a/680ah toimii hienosti. Pikkuakulla jäi helposti tohon solenoidin napsutukseen ainakin jos puristustahti oli sopivasti.
     
  7. Make.S

    Make.S Gearhead

    Akku on 88Ah/640A joten ei ihan pienin akku. Akku ollut päivän latauksessa ja näytti äsken mittarilla 15V mutta ei starttaa, napsuttaa vaan startinratasta vauhtipyörän kylkeen.
     
  8. Make.S

    Make.S Gearhead

    Kysymykset sen kun lisääntyy...
    Missä startissa on hiilet, ilmeisesti ne neljä ruuvia pitää aukaista kehältä että pääsee hiiliin käsiksi?
    Otin startin irti ja työasento oli mitä parhain ja yhden ruuvin sain vaan auki... :oops:
     
  9. keijon

    keijon 1st gear

    Hiilet

    Ne on siellä startin takapäässä. Siis eri päässä kuin ratas ja solenoidi. Yleensä irtiotettava kansi jonka jälkeen hiilet näkyy.
     
  10. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Mulla veti startin ihan jumiin kun oli se etupäädyn hela kulunut todella väljäksi.. Solenoidi pelas ok ja startti yritti pyöriä, mutta mitään ei tapahtunut.
     
  11. Make.S

    Make.S Gearhead

    Re: Hiilet

    Elikkä letukan startin "takapäässä" on kaksi pitkää ruuvia, ne kun ottaa auki ja kannen pois saa vedettyä koko hoidon ulos "kuoresta" ja sieltä rataspäästä löytyy hiilet, 4kpl. Varaosana 5€. Tänään yritän askarrella...
    Heloja ei löydy racer-x tai vast. starteista, vaan laakerit ja ne oli kyllä hyvässä kunnossa.
     
  12. taata

    taata 3rd gear

    Tossa Launosissa on ihan pätevä äijä joka korjaa noita. Oman dieseli vanin startti kävi siellä ja hyvin on pelannut. Voisit Pronos puhua mut sinne teidän firmaan töihin.
     
  13. Make.S

    Make.S Gearhead

    Artsi mua ajatti sinne launosiin, mutta pihinä paskana aloin itte askartelemaan.
    Jos sä tänne helvetin esikartannoon halajat "töihin", niin ei sullakaan ihan kohillaan pillerin värit ole. :eek: Tarvetta olis kyllä KONImiehelle, me ollaan ihan kusessa noitten iskareitten kanssa. Me voitas Artsin kanssa vähän kysellä pomoilta...
     
  14. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Itellä startti kerran "jurrasi" vaan paikallaan ja kerkesin jo tilata uuden startin. Vika olikin sitten että vetolevyn ja turbiinin liitos oli löysällä.. :oops: Onneksi ei kerinnyt rikkoa mitään, mutta tuskin laatikon stefa ja turbiinin kaula ja pumpun hela ainakaan parempaan kuntoon menni.

    Eli tarkista koneen ja vaihdelaatikon liitos ja vauhtipyörän kiinitys..
     
  15. Make.S

    Make.S Gearhead

    Liitokset on ok, hiilet oli ihan kaput. Taas starttaa ja jopa käynnistyy. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!