Startti pyörittää hitaasti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Pepenavares, 3.5.2018.

  1. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    kattoko ne siellä onko ne holkit kunnossa?
    penkissä kyllä pyörii hyvin ilman kuormaa mut sit ku kampeaa itteänsä vauhtipyörää vasten ni alkaa jo ahistaa ja ottaa kenttään kiinni.
    polttaa vielä koko mööpelin korjauskelvottomaksi.
    eli ekana pura se startti osiin.
     
  2. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Tuon tapaisia ajatuksia minullakin on ollut mielessä sen kummemmin asiaa täysin ymmärtämättä. En tiedä tarkalleen mitä ne siellä pajalla tekivät. Oltiin vaan puhelinyhteydessä.
     
  3. nuffield

    nuffield Gearhead

    Koeponnista se startti irtaallaan kuormittamalla sitä painamalla halkoa ratasta vasten.
     
  4. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Purin startin sunnuntaipaivän ratoksi, ja holkit olivat hyvässä kunnossa, ei ollenkaan väljät.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Testaako se starttikorjaamo niitä sit mitenkään? Olen joskus saanut korjatun startin mukana jonkinlaisen vääntökäppyrän mistä ilmeisesti näkyisi jos sillä olis vajaatoimintaa.

    Sähkömoottoreita on ollut minullakin mitkä pyörii hienosti ilman kuormaa muttei jaksa tehdä mitä sen pitäs.


    Tuossa tuli hyvin kiintoisaa juttua sähkömoottoreiden kunnostamisesta:

    http://www.overdrive.fi/forum/threads/saehkoemoottori-taeys-oeljyae-miten-puhtaaks.294403/
     
    Muokattu: 6.5.2018
    Pepenavares tykkää tästä.
  6. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Ihan kaikkia vippaskonsteja ei oikein uskalla kokeilla, koska siinä on heti hammaspyörän jälkeen sellainen jousilukko Pendix laite, joka pitää startin päällä niin kauan kunnes kone on saavuttanut 390-410 rpm. Aika erikoinen viritys.
     
  7. speedy

    speedy Double Gearhead

    Jospa se itse perusmoottori ei pyörikkään kunnolla ?
     
  8. lpr

    lpr 2nd gear

    Sytkäennakko mikä ja toimiiko keskipakosäädin? Ettei vaan potkasis takas, jos säädin jumissa ja säädetty kone toimimaan hyvin ajossa. Silloin on liikaa ennakkoa startatessa ja kone potkasee takas, ni mikään startti ei jaksa pyörittää.
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuotahan voi testata pyörittää ilman tulppia ja tulppien kanssa ilman tulpan johtoja. Miten muuten mittasit sen 40rpm kierrosnopeuksen startatessa?
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Onhan ne akut täydessä varauksessa ja ehjiä? Uudetkaan akut suoraan kaupasta eivät ole täynnä... Ja uusikin saattaa olla rikki. 6V akut kun saattaa seistä pitkäänkin hyllyssä...

    Lähteekös se käymään tuolla hitaalla pyörittämisellä? Lataako kunnolla?
     
  11. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    onko auto ollut sulla kunnossa ja ajossa?
    onko myös varmaa että kukaan ei oo vaihtanu 12v starttia siihen?
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Hyvä pointti. Joskus tuollaista ei osaa huomata, kun pitää niin itsestään selvänä.
     
    Camino'79 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Menen hieman asioiden edelle ja mcgyver osastolle, mutta jos on jo kaksi 6v akkua niin niistä saa startille, ja vain startille, 12v virtaa käyttämällä kuorma-autoista tuttua relettä. Laitoin oikeen kytkentäkaaviot sellaisesta tänne joskus.
     
    Pepenavares tykkää tästä.
  14. lpr

    lpr 2nd gear

    Belaruksessa on myös tuommoinen 12/24v systeemi. Rele varmaan kävis Belkusta.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  15. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Goliat express 1100 oli 6v auto mutta startille värkkäsin 12v :eek: jännitteen ja hyvin on lähtenyt käyntiin. Starttia tulee pyöritettyä sen verran hetkellisesti että hyvin kestää ton tupla jännitteen. Rekka aikoina 1980 luvulla kun tuli reissusta ja pihalla -30 pakkasta niin kuorma-autosta 24v kaapeleilla sähköä omaan autoon SAMALLA ja vain sen hetken kun starttas muuten paloi merkkilamput ja muut sähkö himmelit.
    En sitten ota valituksia vastaan jos polttaa oman startin mutta minä tein näin. Eiköhän siinä startin kyljessä jossain ole joku koodi millä saa selville onko 6v vai 12v jännitteelle.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  17. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Laserilla. Kuulee sen kyllä korvallakin, että hiljaa pyörii.
     
  18. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Ei lähde käyntiin. Akut ovat kunnossa ja lataantuvat lähes 7 V:iin.
     
  19. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Kun aikoinani ostin tämän Amerikasta Countryclassiccar:lta, niin olivat panneet 12 V akun. En tiedä vahingossako vai tarkoituksella. Eivät jälkeenpäin vastanneet tiedusteluuni. Siinä oli sitten lapun vaihtoa jonkin verran. Kun panin sitten 6 V akun, niin starttasi kyllä ihan kiitettävästi.
     
  20. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Auto on ollut minulla jo viisi vuotta ja hyvin on pelannut, paitsi nyt se on suuttunut jostakin syystä. On viimeisen päälle originaalissa kunnossa.
     

Kerro tästä muillekin!