Startti pyörittää hitaasti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Pepenavares, 3.5.2018.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Laita vaihde P-asentoon ja virrat päälle.
    Akkukaapeleilla suoraan 12v startin napaan. Jos pyörittää iloisesti, niin ainakin mekaaninen jäykkyys osittain pois suljettu. Ja lähtee käyntiin jos muuten kunnossa.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Voi vittu näitä neuvoja.
     
  3. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Kannattaa mennä renkaan eteen makuulle, ettei auto pääse karkaamaan jos vaihde ei pidä. Akku ja laturikaan varmaan tykkää, vaikka lyhyt startti olis.....
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Mekaanisella lataussäätimellä varustettu laturi ei ole moksiskaan ja startti pudottaa jännitteen 9-10v, joten ei akku ota siipeensä muutamassa sekunnissa.
    Arvasin, että tulee kauhuskenaarioita, mitä hirveitä onnettomuuksia seuraa ja osat räjähtää.
    Mutta onneks näitten ohjeitten noudattaminen ei ole vielä pakollista.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos miettii ton proseduurin suorittamista vaikkapa yksin, niin ihan varmasti ehtii sattua jotain, jos ei älyä varoa.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    No vähän sama kun menis tunkin varassa olevan auton alle hiekkapihalla, ilman varmistuspukkeja. Samalla riuhtoa jumissa olevaa pulttia...
    Ainahan pitäisi jaksaa kirjoittaa kaikki varoitukset, mutta suurin osa älyää kyllä itsekin, toivottavasti.
    Aikanaan Kummelissa oli opettavaisia tarinoita autoasentajaparin työskentelystä.
     
  7. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Tänää toteutin sitten muutamia saamaniani hyviä neuvoja.
    Tein 50 mm akkukaapelista oikeaoppisella liittimellä kytkennän startin napaan ja apustarttikkaapelin pihdit toiseen päähän. Suoraan sitten kytkentä akkuun. Akun jännite näytti 6,5 v ennen starttausta. Sitä ennen tarkastin kaikki maadutukset. Laaserilla mitattuna kone pyöri 42 rpm eli saman kuin normaali kytkennälläkin solenoidin kautta.
    Seuraavaksi otin kuusi tulppaa pois. Nelosen ja kasin jätiin paikoilleen, koska kasin pois ottaminen on päivän homma. Nyt laaseri näytti 87 rpm. Kyllä kai tästä täytyy tehdä se johtopäätös, että startti ei jaksa vääntää kuorman kanssa vai mitä mieltä raati on?
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Siltä näyttäisi, että startti sökö. Voi olla käämien eristys sulanut tai lanka poikki jostain käämistä. Jos akut olisi huonot, niin jännite startatessa putoaisi paljon enemmän kuin alussa kerroit.
     
    Muokattu: 9.5.2018
    Pepenavares tykkää tästä.
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei tossa montaa muuta mahdollisuutta ole, maadotuksen tekisin itse vielä extralla apukaapelilla vaikka molemmat johtimet akun maanavasta vaikka lohkoon niin ei jää mitään epäselvää. Akun osalta olis tosi kummaa ettei kestä kuormaa, mutta pelkkä volttilukema EI ole tae siitä akku jaksaa pyörittää.

    Koneen herkkyyden nyt kokeilee vaikka käsin pyörittämällä, paitsi mitä tulee niihin sytkyennakkoihin.
     
  10. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Minulla onkin kaksi erillistä maadutuskaapelia, joten tuskin siinä on häikkää.
    Mikä sen sytysennakon olisi yht'äkkiä muuttanut niin radikaalisesti, kun se kävi ja kukkui ihan mukavasti ennen näitä starttiongelmia?
     
  11. T&S

    T&S Gearhead

    Kysytään nyt vielä, oletko puhdistanut akun napojen ja kenkien välin.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    En ole itse ollut tuon ennakkoteorian kannalla, mutta voihan jakajasta jäädä vaikka ennakko jumiin täysille. Siellä on jonkun sortin painot ja palautusjouset mitkä voi mennä poikki, liikkuvat osat ruostunu seisonnassa ja jäänet nyt jumiin täysille ym.
     
    Muokattu: 9.5.2018
  13. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Ovat aivan hyvässä kunnossa. Kuten aikaisemmin sanoin, niin siinä on kaksi Optimaa rinnan. Molemmat lataantuvat hyvin ja kestävät pyöritellä kiitettävästi.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei taija jäädä kuin starttimoottori sit jäljelle.
     
  15. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Täytyypä kurkistaa sinnekin, eihän se ota, jos ei annakaan.
     
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Jos joltain tutulta löytyy mekkeri (eristysvastusmittari) ni sillä vois kokeilla jos lyö käämit läpi/vuotaa kenttään joka aiheuttaa tommosia oireita mutta jota ei välttämättä oikeen muulla pääse hyvin mittaamaan. Ja tokihan jos sen purkaa ni pitäs näkyä jos ankkuri on ottanu kenttään kiinni.

    Sen kummemmin toki tuntematta ko. Startin rakennetta niin voihan myös ankkuri vuotaa maihin. Auttas kovasti toki sähköteknistä lottoamista jos laittasit kuvat puretusta startista :)
     
    Pepenavares tykkää tästä.
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Niimpä. Noin pääsääntöisesti kärkilevyn pitäs liikkua vapaasti ja palata perusasentoonsa, samoin vakuumiennakon vipusen siinä samalla.
     
    Pepenavares tykkää tästä.
  18. lpr

    lpr 2nd gear

    Mikäs se testeri oli millä ennenvanhaan sähkökorjaamossa mitattiin ankkurin vuotoja vai oikosulkujakohan se oli. Joku sähkömagneettikenttä, mihin pantiin irtoankkuri ja käännettiin käsin. Piti semmosta murinaa ja siitä äänestäkin ammattilainen kuuli, jos jossain kohtaa oli vika. Taisi siinä joku mittarikin olla. Enää ei muista, kun on 25 vuotta kun tuommoista on viimeks käyttäny ekassa korjaamossa, jossa olin töissä. Sillä kyllä sähkärit ankkuriviat hyvin löysivät. Paljon kuorma-autojen startteja korjattiin.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  19. lpr

    lpr 2nd gear

    Itse iselleni vastaten.

    Sillä testerillä etsitään maavuotoja. Sama onnistuu kotikonstein akulla ja käynnistyskaapeleilla. Pannaan maajohto ankkurin akselille ja plussalla käydään kollektorin kaikki liuskat läpi. Jos räpsähtää, niin käämissä on maavuoto ja käämiminen odottaa. Plussajohtona kannattaa käyttää vaikka yleismittarin mittajohtoa, sillä on hyvä tökkiä kollektorin liuskiin.
     
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Sillä mekkerillä tehdään vastaava mutta sen verran pienillä virroilla ettei varsinaisesti riko mitään mutta voidaan testata korkeammalla jännitteellä.

    Nimim. 2kv testaillu itse käämittyjä mosia ;)

    Kun turha sitä on poltattaa sen enempää kun se vuoto voi olla myös sellaisessa paikkaa että pystyy eristämään ilman uudelleen käämittämistä. Varsinkin jos on pultattavat kenttäkäämit niin nehän on helppokin eristää uusiks ja tolla akulla testaamisella onnistuu äkkiä polttamaan lankoja poikki jne. :)

    Siksi ne kuvat hieman selkeyttäisi asiaa :D
     
    lpr tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!