Starttimoottori ihmettelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Cnn, 10.3.2013.

  1. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Eli tällainen homma. Vaihdoin tuossa pakosarjat koneeseen (sbc305) ja siinä samassa yhteydessä sitten myös automaatin öljyt ja muuta pientä huoltoa. Pakosarjojen asennuksen yhteydessä piti startti käyttää asennuksen helpottamiseski pois paikaltaan. Ja nyt kun romppeet on kasattu takas paikoilleen niin olikin sitten enää vuorossa öljyjen täytöt ja ensimmäinen startti. Sitten tuli vastaan tällainen ihmetyksen aihe. Startti pyörittää konetta normaalisti, ja ei jää päälle kun virrat kääntää pois. Mutta startin ääni on nyt ihan poskellaan. Eli kuuluu sellainen epänormaalin kova ja hankaava ääni. Eli vähän kuin startti joutuis pyörittään enemmän kuin olis tarkoitus. :-?

    Itsellä on ainoa ajatus mikä tuon vois aiheuttaa, niin oisko mahdollista et startti ois väärässä kulmassa paikoillaan??

    Osaako joku kertoa mistä muusta vois johtua?? Ei oikein tunnu löytyvän muuta luonnolista selitystä, kun ei ollut kyseessä kuin pakosarjojen vaihto + öljyjen vaihto. Eli koneeseen itseensä ei kajottu sen kummemmin. Joten tuossa startissa tai sen asennus asennossa on varmaan häikkää. :D
     
  2. Fargo

    Fargo Gearhead

    Jäikö shimmilevy pois välistä?

    Etsi se shimmilevy lattialta ja laita startin ja lohkon väliin niin homma bueno.
     
  3. Cnn

    Cnn 3rd gear

    En mee takuuseen tuosta shimmi levystä. En ainakaan laittanut sitä, koska en sitä nähnyt ainakaan missään. En oo sitte varmaa oisko se jääny tuonne lohkon päätyyn. Pitää etsiä lattioilta josko löytyis sieltä. Jos ei löydy niin kokeillaan tehdä uus. Minkäköhän vahvuista matskua tuo shimmilevy muuten on?? hyllystä löytyy muistaakseni jotain 0,3mm vahvuista messinki levyä. voiskohan siitä tehdä uuden?
     
  4. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Ei se mikään huomaamaton shimmi ole ,jos se on ollut silä niin kyllä se pitää jostain löytyä . Tai sitä ei ole ollutkaan siellä . Miten se startti on kiinni ? Kahdella pultilla alhaalta ylöspäin vai kahdella edestä taaksepäin ? Ja se shimmi on n.10cm halkaisialtaan ,olisko pudonnut irroittaissa esim kytkinkopan sisään ?
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Täällä oli juttua voortin koneen ja laatikon välisestä pellistä, se kun puuttuu niin saattaa joutua kokeileen tarttia vähän eri asennoissa paikalleen. Näin minunkin voortis. Jos ei mene laakista kohdilleen niin pulttia auki ja kopauttaa tarttia vähän toiseen kohtaan ja pultit kii, ja testiä.
     
  6. Fargo

    Fargo Gearhead

    Chevyn startti tulee kiinni alhaalta kahdella pultilla ja ei sitä kovin helpolla väärin saa asennettua. Shimmilevy voi toki olla tipahtanut turbiinikopan sisään, olikos se irti ollenkaan?

    Jos se stertin ääni on kovin tiukka, voi olla että hammasvälys on nolla ja kuumana saattaapi sitten hirttää kiinni...
     
  7. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Ihan niinkuin muistinkin mutta en ollut varma onko kaikki sbc startit kiinni samalla tavalla. Elikä löysää vain vähän startin pultteja ja vetää starttia poispäin turbiinikopasta kun tiukkaapultit takaisin .
     
  8. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Joo startti on tosiaan kahdella takaa alhaalta ylöspäin menevällä pultilla kiinni. Silloin kun startin purin pois, niin otin samalla myös tuon vauhtipyörän ja turbiinin suojana olevan kopan. Joten jos tuolla shimmi levy oli, niin kyllä uskon et olisin sen huomannut jos se olis johonki puodonnut irrotus vaiheessa. Eli pitää alkaa varmaan kallistuun siihen vaihtoehtoon et ilman shimmiä ainaki aluksi mennään, kun ei sitä sitten vissiin ollut alunperinkään. Löysäillään kiinnitys pultteja ja kokeillaan liikutella vähän eri suuntaan. Ja kun tuo startti tällä hetkellä kuulostaa tosiaan "tiukalta" niin olettais vaan et jostain syystä se asento on sen verran pielessä et menee melkein nolliin noi hammasvälit.
     
  9. Fargo

    Fargo Gearhead

    Kerran tapasin auton missä oli shimmilevyn sijaan laitettu ohuet prikat startin ja koneen väliin, ne tietysti oli helisseet lattialle kun startti otettiin irti.
    Kasdausvaiheessa prikat oli laitettu pulttien kannan alle kuten normijärjellä vois kuvitellakin...

    Hetki siinä meni ennenkuin keksittiin missä se vika oli.

    Niitä shimmilevyjä on eri paksuisia ja myydään sarjana, ei ole kallis investointi. Soittele vaikka SWT hämeenlinna niin eiköhan ne ehdi sulle postissa huomiseksi.

    Startissa on pieni kolo meisselille mistä saat vedettyä bendixin vetolevylle, kun koppa on poissa niin pääset näkemään välyksen. Pari milliä ainakin olis syytä olla hampaiden kärjistä.
     
  10. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Pitää yrittää viimeistään viikonloppuna keretä tuonne auton alle tutkimaan tämä tilanne loppuun. Kiitoksia vaan kaikille vastauksista. Näillä on hyvä mennä taas eteenpäin. Pitää vielä tänne sit kommentoida kun lopullinen syy ongelmaan selviää.
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Lainataan topikkia Moparin startin ihmettelyyn. Uusi startti ja "jää päälle" välillä. Mikäs häntä voisi riivata??? Onkos tässäkin shimmit? Vai sähköpuolen häiriö?
    Edellinen omistaja vaihtanut joten ei tietoa asennuksesta, mutta ikävästi särähtää välillä avaimesta päästäessä.
     
  12. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Sama vika todennäköisesti . Liian tiukka hammaskosketus ei meinaa irrota starttikehältä .
    Jos taas epäilet sähkövikaa katso starttireleen kärjet .
     
  13. Cnn

    Cnn 3rd gear

    No niin, nyt startti taas pelaa. Oli jotenki onnistunut meneen sen verran linkussa paikoilleen et tosiaan oli hammaskosketus turhan ronski. Ja ei tarvinut shimmilevyä välissä. Käytin vaan pultit auki ja korjasin asennon, ja hampaiden väliinkin tosiaan nyt jäi tarpeeksi tilaa.
    Kiitoksia vaan kaikille vastanneille!
     

Kerro tästä muillekin!