Stihl ms 181/c kakoo

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 27.5.2019.

  1. musta pässi

    musta pässi 3rd gear

    Voi hyvinkin olla. Joku saattanee muistaa fordin mallistossa myydyn cougar mallin 98-02 vuosina. Coupe korinen mondeo mutta helvetisti kalliimpi vain. Maahantuoja kertoi reilusti myyntiportaalle kun toi liikkeeseen esittelykiertueelle sen ja ford puman että ei se juurikaan tule kalliimmaksi tehdä se cougar mutta ei voi myydä samaan hintaan kuin mondeo. Menee nääs uskottavuus. Kukaan ei maksa paljonkaan enempää koupekorisesta mondeosta. Eikä muuten moni sitten maksanutkaan. Rekisteröity -98 1kpl, -99 67kpl ja -01 7kpl. Liekö säästämisen arvoinen Suomessa?
     
  2. Karpov

    Karpov Gearhead

    Mäkin oon paljon halpoja työkaluja ostanut mutta siksi, että ne maksaa vähemmän. Ryobi on joku merkki mistä kokemus mutta hinta on halvempi kuin makita/milwaukee.


    Ei samaan hintaan ruveta mitään entistä halpamerkkiä ostamaan. Samaten jotkut tokmannin omat brucke ym kalut maksaa jo aikalilla laatupelin verran. Mieluummin ostin sklillin rälläkän 3v takuulla kun brucken.
     
  3. musta pässi

    musta pässi 3rd gear

    Tää ny alkaa lipsumaan siitä stihlistä mutta pääasia että jengi viihtyy.....

    Vuosia sitten ostin tärysantaajan halvimman sellaisen ulkoovien (7) hiomiseen. Hajosi, hain pykälää kalliimman. Hajosi, hain pykälää kalliimman. Hajosi, hain pykälää kalliimman. Sitte otin lopulta läkkän lekkerin. Sillä sain sitte ovet hiottua loppuun. Joka jeesuksen kerta piti vielä ajaa 37km kaupunkiin suuntaansa eikä voinu ryypätä vaikka oli kesäloma. Tuo vahvistaa sen etten osta paskaa enää kun ei ole sitä peltoa mihin sen levittää.

    Tosin se aiemmin mainittu siimaleikkuri on sen 12 vuotta toiminu eikä tulppaakaan edes vaihdettu. Nykyään samoista uusista on varmaan laatua heikennetty.........
     
    Karpov tykkää tästä.
  4. Karpov

    Karpov Gearhead

    Topic saa luisua kun itse tän alotin ja vikakin selvis jo :rotfl:
     
  5. hodis

    hodis 2nd gear

    Ostin aikoinaan käytettynä ensimmäisen stilhin 020 malliltaan, 90- luvun makaava sylinterinen saha. On pelannut käsittämättömän hyvin, sahattu kuitenkin hataran puulämitteisen omakotitalon vuotuiset lämmityspuut ja muut järeämmät savotat. Moottorin ympärille on kyllä vaihdettu koppaa, äänenvaimenninta yms. ja on jo hiukan kärsineen näköinen laitos kun on ristikossa rysketty, Moottorin ainoa vika oli se kun kumiseen imukaulaan oli valettu alipainekanava ja sen reunasta oli irronnut kumia, joka tukki kanavan. En muista miten käyttäytyi, mutta eräs ammattimetsuri antoi vinkin katsoa tuo.
    Naapurilla on ko. sahasta uudempia malleja 200, 201 joilla myös sahannut ja täytyy sanoa että näyttää kyllä halvemmin tehdyiltä.
     
  6. musta pässi

    musta pässi 3rd gear

    Olen antanut itselleni ymmärtää että tilhi 200 ja uudempi 201 ovat ammattimetsurien suosiossa lepikossa ja karsintahommissa keveytensä ja käsiteltävyytensä vuoksi. Varsinainen kaatosaha järeämpi niillä sitten erikseen. Se vanhempi 200 modeli jossa ei ole niitä saastehimmeleitä on käytettynäkin varsin suosittu. Tosin loppuun ajettua ammattisahaa ei kannata ostaa ja muuten niitä uustena 800 euron sahoja ei juuri osta kuin ripakintut joilla ei painavampi kestä käsissä. Niitä on vielä köykäsempiä yhden käden sahoja mutta ne on enämpi niille puiden muotoilijoille. Nii että ei vissiin huonoja o ne 200/201 sahat ku naapurin ammattimetsuri on jo monta loppuun ajanu eikä se vissiin paskaa viitti raahata siellä ku mönkii muniaan myöten talvella hangessa.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Vituix män tämäkin:rotfl:. Kun sahaa ei ole tullut perille niin tunnin soittelun jälkeen sain asiakaspalveluun yhteyden. Tytteli kertoi että toimitetaan 5 päivän päästä kun on ruuhkaa:odeek:. No peruin sen tilauksen ja lähden tästä sahaostoksille livenä:odrealmad:.
     
    fudge85 ja Diktaattori tykkäävät tästä.
  8. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Huskun 55 on perushyvä saha moneen käyttöön jos sellasen löytää. Siitä lähtien ku huskuihin tuli lutkuttimet on nekin ollu enemmän ja vähemmän paskoja.
     
  9. fudge85

    fudge85 3rd gear

    Jeps on nuo päteviä.. ittellä vanhempi ms200 joka on pelannu hyvin.. isäukolla samanlainen 200 mutta jokusen vuojen uuempi ja siinä on kiihytyspumppukaasari.. Se alkanu nyt temppuilemaan , vissiin pitää koko kaasari vaihtaa.. Tuo vanhempi on kyllä ollu aikas huoleton ja makia ko kiertää ko piru ja on keviä,, just karsinta hommissa mukava...
     
  10. Karpov

    Karpov Gearhead

    Kysytään nyt samaan lystiin. Tuli firmalle haettua mccullogh cs50 tms.


    Laippa on kahdella mutterilla kiinni ja kytkinkopassa on säätöruuvi ketjunsäätöön.

    Mutterit löysälle, säätöruuvia myötäpäiväään ja ketju hyvään tiukkuuteen.


    Pari sahausta niin perkele roikkuu jo alta. Pitääkö nuo mutterit kiristää ihan tosissaan? Nytkin mukana tulleella avaimella suht tiukkaan vedin.


    Pelkään laipan ja koneen puolesta jos niitä kunnolla kirraa, mikään muu tuskin syynä? Useasti kävi tämä tänään.
     
  11. musta pässi

    musta pässi 3rd gear

    Ekkönää o mopolla ajanu vai eikönää ollu ikään uusia ketjuja? Uutenahan ne tahto vähän venyä alkuun ainakin entisaikaan. Siitä se tasaantuu muutaman kiristyksen myötä. Ja jossei tasaannu ni oot keksiny runsauden sarven. Annat vaan venyä ja alat myymään sitten metrihinnalla toisille tarvihtijoille jos jako sattuu käymään.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  12. Karpov

    Karpov Gearhead

    Olen olen, en vaan oo moiseen törmännyt. Varman viidesti sai tänään tuon tehdä. Ei oo normaalia.

    Päivän sahaukset: reiden paksuinen pihlaja, viis kakkosnelosta ja jotain jätetolppaa sisäänjoksi
     
  13. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Kunnon ketjua ei tartte montaa kertaa kiristää alussa kun ottaa käyttöön. Jotain halvinta mahdollista ketjua useammin.
     
  14. Karpov

    Karpov Gearhead

    Tää oli made in canada pakkauksessa tullut kettinki
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jotkut ketjut on niin surkeita, että jako sekoaa kun venähtää vähäsenkään


    Olipahan puhetta et joskus muuten on ollut ketjunvenyttimiä joissain sahahuolloissa

    Mikään ei varmasti vituta enempää kuin pöllisavotassa alkaa repusta kaivelemaan avainta et saa kaadon jälkeen kirittyä ketjua

    Venäläiset tänkin ongelman ratkaissut hyvin, laipan päässä on 5mm liike jousilla.
    Kylmänä ketju piukalle ja jouset pohjaan sit kun ketju lämpenee jouset pitää sen kireellä

    Ainoo ettei varmaan kestä laipan yläpinnalla leikata/sahata vaan onko se niin tarpeellistakaan


    Ja jotkut ketjut näkyy olevan niin veteliä et uutena jo kaartaa melkein 45°
     
  16. Vermilion

    Vermilion 2nd gear

    Itse ostin juuri vähän aikaa sitten uuden sthilin. Alkaa olla aika hi-techiä.
    https://1drv.ms/f/s!Ak0ev910-aPV9V_K9vPzWen15QTU

    Aikamoinen purunlevittäjä tolla laipallaan. Kuulemma leveämmät ketjut sitä varten että ei veny/löysty. Mulla on tohon vaihdettu 63cm pitkä laippa ja sitten tiheämpi välitys jolloin ketjunnopeus on nopeampi.

    Niin ja löytyy myös Sthil MS200 ja MS 192C

    Tähän mennessä hajonnu yksi polttoainesäiliön korkki noista sahoista. Noissa MS200 kuulemma joku kampiakseli ongelmia kun ajettu todella paljon. Itsellä ei ole se vielä tullut vastaan.
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Voi olla ikävä karsia tai ainakin hidasta jos ei pysty kun takaperin kulkemaan.
     
    Nikuzai ja zuinula tykkäävät tästä.
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Yhen kertomuksen mukaan.

    Venäläiset karsii puut vetämällä ne siitä karsinta teriköstä läpi, vähän samanlainen ku motossa

    Kuulemma hurjan näköstä touhua pitkänä runkona ajavat lanssille puut ja siellä sit nosturilla nakkeleet ne siihen karsintalaitteeseen ja sergei huitasee vaijerin tyven ympärille ja ivan työntää kahvat eteen dt-75;dessä

    Hetki rytinää ja runko on oksaton :poff:, sit vaan uus otto ja seuraava runko on oksaton

    Sama nosturi lappaa puuta karsintaan, pitkiä runkoja kasaan ja kiskasee sen vaijerin kuorimalaitteelle

    Ural tai Kraz kuskit sitten ite lastaa puut vieläkin pitkinä runkoina ja lähtee ajelemaan kohti maantietä

    Seuraavassa vaiheessa ollaan jo kuulemma länsimaistuttu eli maantiellä ei enää ajella pitkinä runkoina neuvosto kalustolla vaan scaniaa, volvoja, sisuja ja muita "euro"rekkoja sit ajelee puut eteenpäin


    Toisaalta venäläiset ei pahemmin vieläkään harrasta metsäauto teitä, miks turhaan kun ei sinne samalle aukolle mennä enää


    Toisaalta mitä ite puita kaadellut ja siirrellyt, en tiiä oisko se karvoneen juontaminen sittenkään niin hölmöä hommaa, jäis runkojen peseminen tai sahan hiekasta tylsyminen pois
     
  19. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Teräketjuja ja laippoja saa useampaa leveyttä. (1,1mm, 1,3 mm, 1.5mm)
    Itte oon huomannu ainakin, että kapeammalla ketjulla touhutessa ketju löystyy nopeammin ja se joustaa kuin kuminauha. Vaikka ketju olisi tiukalla, kun ottaa sopivasti johonkin risuun, ketju lähtee pois laipan päältä. Samalla voi ketju vaurioitua (vääntyy) ja ei oikomatta enää toimi eikä välttämättä saa enää kuntoon.
    Kapean ketjun hyvä puoli on tehokas leikkuunopeus.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  20. musta pässi

    musta pässi 3rd gear

    Jaksa tässä uutta avata topicia. Täällä kun on ammattilaisia, niin minkämoinen pitäs vehe olla jos käypi raivoomaan. Sillä samalla menis nääs ojanpohjatkin siimapäällä, ku entinen väsyy. Sillon tällön toisinaan jottain pientä ni ei raahtis kallista. Toisaalta ei oikein huonoa viittis jolla ei mittään tee. Se nykyinen siimaleikkuri makso vähän yli satasen 12 vuotta sitten ja siinä kyllä erehdyin positiivisesti kun hankin oman partnerin.
     

Kerro tästä muillekin!