Stratus ES

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Anonymous, 22.7.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    On muuten todella turvallinen auto kolaritilanteessa. Väistettiin edessä seisovaa autoa vastaantulevalle kaistalle ja törmättiin vastaantulevaan autoon.

    Vastaantuleva auto , joka ajoi n. 120 km/h osui suoraan pelkääjänpuolen takaoveen ja automme pyöri iskun voimasta hetken ja valui betonireunuksen yli ojaan. Autossamme oli kaksi aikuista edessä ja kaksi muksua takana. Stratuksessamme oli pieni lommo takaovessa ja takarenkaat solmussa, mutta me autossa olijat selvisimme vain naarmuilla. Vastaantuleva auto oli keulasta ihan lytyssä.

    Tiedän, että jos automme olis ollut joku muu, niin muksumme, joka istui takana ei olisi edes hengissä... oli se nimittäin todella kova räsäys.

    Hyvä Stratus... kiitos turvallisuuden!!!!
     
  2. JR

    JR Gearhead

    Taitaa ameriikassa autot olla terästä juu. Lukaskaa toi juttu aiheella "Lawsuit finally settled...", siellä on vielä kuvakin autosta. Näyttää mielestäni yllättävän ehjältä. Ollut kanssa aikas mälli, ja vieläpä poliisin kanssa.

    http://www.sccoa.com/forums/showthread. ... adid=27744

    "after two years and $170,000 for the injured, its finally over, I will never complain about paying for insurance again"

    "70mph hit, ouch, one tough car, I walked away, can't say that for the officer's, now it only looks like one state trooper but they had a mercedes pulled over, I pushed the first car 20 feet then the second trooper car totalled them both... 36 hours in jail and a six month suspension, $300 fine plus $1000 for my lawyer
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Näinpä! Ollaan noista chrysyistä sitten mitä mieltä hyvänsä, niin ainakin helvetin kestäviä vehkeitä ne ovat.

    Meihin osunut auto oli Ford Escort ja se lyheni vähintään valehtelematta puoli metriä! Koko keula käytännössä putosi tielle ja auto oli apukuskin jalkoja myöten kasassa.

    Vaikka esko tuli takaoveen, niin eipä tullut hyttiin asti, vaan oven mitkälie palkit kestivät hienosti.

    Taidan käyttää jatkossakin perheautona jenkkejä. Ainakin ne on tehty teräksestä ja niiden kanssa on jotain eloonjäämismahdollisuuksia pahemmassakin kolarissa.

    Suosittelen!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Jza 2003-07-24 10:50 ]</font>
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei ole nykymoparit kovinkaan hyvin pärjänneet törmäystesteisssä. Esim entisen ja nykyisin Neonin ja Voyagerin, LH-sarjan (300m, Intrepid, Vision etc), Stratuksen/Sebringin testitulokset ovat olleet huonoja, tai parhaimmillaan keskinkertaisia. Ei pärjää Sebring Accordille, vaikkei aivan huono olekaan. Intrepid ja Neon taas ovat kaukana Tauruksesta ja vaikka civicistä. Samoin uusi Caravan on kaukana Toyota Siennasta, vaikka Toyota esiteltiin jo 1998.
    GM:ltä ja Fordilta löytyy melko hyviä tuloksiakin saaneita malleja, mutta juuri Chryslerit ovat olleet heikkoja.

    http://www.hwysafety.org/vehicle_ratings/ratings.htm
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    ei niissä pärjänneet noi perinteisetkään amerikanvessat törmäystesteissä, mutta käytännössä ne kuitenkin oli matkustajilleen aika turvallisia. Toi kasaan meno ja auton vauriothan ei kerro mitään siitä varsinaisesta kolariturvallisuudesta. Siinä vaiheessa tosin kun Stratus ja Esco törmäävät, ei törmäystestien tuloksella ole mitään väliä; massaeroa on sen verran, että Escossa varmaan sattuu enempi.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Totta on, että kokoero vaikuttaa. Jos escort ja stratus törmää, on stratus turvallisempi, mutta varsinkin vanhakorinen stratus oli todella heikko testeissä, parempi olisi jos siihen escortiin törmäisi vaikka uudella (USA) accordilla. Vanhassa stratuksessahan katto vääntyi ylös ja kojelauta/ratti oli testin jälkeen melkein kuskin naamassa kiinni. Selviytymistilassa on aika iso ero jos vertaa vaikka samanikäiseen camryyn.
    Jonkinasteinen rakenteiden pehmeys on törmäyksessä hyödyksi, mutta kun ohjaamo alkaa painua kasaan, ei se enää ole hyödyksi. IIHS:n testithän ovat aivan normaaleja testejä, jossa huomioidaan niin matkustajiin kohdistuvat voimat kuin ohjaamon muodonmuutoksetkin.

    Moparin tuotteet ovat pärjänneet yleensä ottaen heikosti törmäystesteissä. Muilla jenkkivalmistajilla on hyvin pärjänneitäkin malleja, esim LeSabre, Bonneville, Impala, Taurus, Lincoln Ls jne.
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Oli kokoeroa kuinka paljon hyvänsä, niin esko tuli kylkeen ja takaoven kohdalle. Tehdään sama testi toisinpäin -> Ajetaan autolla millä hyvänsä toista eskoa yli 100 kilsaa tunnissa suoraan takaoveen. Kuinka käy?

    Viimeiset dieselfarkkueskot painavat muuten suunnilleen saman verran kun tuo stratuskin (~1500 kiloa).

    Minulle on ainakin henk koht ihan sama kuinka monta pistettä auto testissä saa, jos se kestää todellisessa kolaritilanteessa.

    Jenkkien ongelmahan yleensä on justiinsa keulakolarit ja niissä se, että polvet ja lantiot murskautuvat, kun sisusta ei anna periksi.
     
  8. impala67

    impala67 Double Gearhead

    aivan, kolaritestit mittaavat kuinka ihmisen käy, eli radion nupin tökkääminen polveen voi pudottaa tähtösiä.
    ei silti, ajellessani stratuksella tuli kyllä mieleen että kolarissa olis polvet kovilla, kun tota jalkojen pituutta on siunaantunut vakiokansalais-mallia enemmän...

    muuten; eihän kolarissa siis vaan tuhoutunut DODGE, kun mainitsit mallimerkinnäksi ES?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: impala67 2003-07-24 12:56 ]</font>
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    Dodgepa hyvinkin. Eihän vaan ollut sinun vanha? (vihreä ES vm 97/98).

    Keulakolarissa olisi omatkin polvet lähteneet, kun se tila on tosiaan aika tiukilla.
     
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ei ollut meikäläisen,
    -itse asiassa ei mulla itsellä omassa hallinnassani täysin ole ollutkaan straattusta, olenpahan vain päässyt päristelemään moisella sillon tällöin.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis tota mä just ihmettelen, jos joku Toyota Yaris saa 5 tähtee ja joku 2.5 tonnin maaasturi vain 3 niin fysikaan lakien mukaan painavammalla autolla on enemmän liike energiaa eli herra A ajaa 890kg autolla ja herra B 2000kg autolla toisia päin 80km/h niin törmäyksen voimasta herra A kevyempi auto ruopeaa "peruuttamaan" 60km/h vauhdilla tosin kyllä herra B autossakin yht äkkinen 20km/h nopeuden pudotus tuntuu
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    noi kaikki euroautojen mainokset,tyyliin joku volvo v40"maailman turvallisin auto" on aika suhteellisia! vai monessako eu nca tms.testissä ootte nähnyt että ois testattu jotain omapainoltaan yli 2 tonnista fullsizea=)
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Parin edellisen nimettömän kysymyksiin vastauksia.
    Ensinnäkin se maasturi saa siksi vähemmän tähtiä,että sitä ei verratakaan siihen Varikseen,vaan muihin saman kokoisiin maastureihin.Ja ihan vastaavasti Varista verrataan muihin pikkuautoihin.
    Noiden testien perimmäinen tarkoitus on patistaa autotehtaita kiinnittämään huomiota autojensa turvallisuuteen ja kehittää niitä aina vain turvallisemmiksi.Mitä järkeä olisi verrata maasturia ja jotain pikkukippoa toisiinsa?Maasturi olisi aina turvallisin ja valmistajien ei tarvitsisi vauvautua uhraamaan ajatustakaan maasturien turvallisuuden kehittämiselle.Sitä paitsi osana tuossa EuroNCAP testissä on myös jalankulkijatörmäys ja siinä maasturit ovat kaikkein huonoimpia.
    Ja edelleen,toisin kuin äkkiseltään voisi luulla,ne amerikkalaistyyppiset perinteiset rungolliset maasturit ei itseasiassa edes ole kovin turvallisia.Kolarissa pikkuautoa vastaan kyllä,mutta ympäriajossa pelkästään sateelta ja tuulelta suojaamaan tarkoitettu kori painuu kasaan helpommin kuin normaalissa itsekantavalla korilla olevassa henkilöautossa.Ja sama koskee jossain määrin myös niitä isoja rungollisia full-size jenkkejä.Niidenkin kori on paljon nykyään tavallista itsekantavaa koria pehmeämpi.Se ei toki nokkakolarissa puolet pienempää vastaan paljon vaikuta,mutta ympäriajossa kyllä.

    Niin ja ne Volvot osallistuu kyllä siellä ameriikassa ihan samoihin testeihin jenkkien kanssa.Sinänsä suomalaisen kannalta aika yhdentekevää,koska niitä (full-size)jenkkejä ei täällä kuitenkaan myydä,mutta jos jossain mainoksessa on puhuttu "maailman turvallisimmasta autosta",niin varmaan perustuu tähän.
     

Kerro tästä muillekin!