Street Altered -säännöt?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'FNRA Nostalgia Racing', aloittaja mazeos, 28.11.2015.

  1. mazeos

    mazeos 1st gear

    en oikein tiiä että mihkä osioon tämä kyssäri kuuluu mutta laitetaan ny tähän...
    eli mulla on työn alla muutama pienoismalli, joista oisi tarkoitus tulla Street Altered -suomikiihdyttimet 80-luvun alun tyyliin.
    mutta millaiset säännöt SA:ssa oli? käsittääkseni aika vapaat mutta tarkemmin?
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    En tohon aikaan kyllä sääntökirjaa tainnu ikinä lukea, mut karkeesti kait ne oli seuraavanlaiset. Auton kori, jousitus ja jarrut kaikissa pyörissä. Auton moottori, viritys vapaa. Vaihteistona Lenco kielletty. "katsastusvarusteet", toimivat valot jne. Siinä kai ne olennaisimmat, joku muu täydentänee.
     
  3. raggare

    raggare Gearhead

    Muistaakseni ahtimet oli kielletty SA-luokassa...
     
  4. fmila

    fmila Gearhead

    Joo, doorslammereitähän ne eli flippikori kielletty. Moottori alkuperäisellä paikalla, mutta 10%n siirto maksimissaan sallittu (paikka laskettiin ensimmäisen sytytystulpan sijainnin mukaan) ja kampiakselin korkeus max 50 cm maasta. Niin sit oli vielä se "tuulta halkaisevan lasin pakollisuus", kuljettajan edessä. Sen kokoa ja materiaalia ei sit ollukkaan erikseen mainittu. Siitä säännöstä sitten välillä väiteltiinkin (Eskon (Pekan) -28 Roadsterissa ainakin). Jatkakoon jos kuka muistaa lisää...

    t. AM
     
  5. lordC

    lordC Gearhead

    Lainaus Jarmo Markkasen Hot Rod kirjasta: Ryhmään kuuluvat paljon muutetut tai erikoisrakenteiset autot,jotka tulee edelleen voida tunnistaa aikaisemmin valmistettujen mukaan. Jarrut ja jouset kaikissa pyörissä. Tieliikenneasetuksen mukaisia eli valojen vilkkujen ja pyyhkijöiden tulee olla toimintakuntoisia. Luokkajako A/SA 100-129kg/iskutilavuuslitra B 130-159 jne.Moottori autotyyppiä enintään 1kpl. Korissa oltava lokasuojat kaikissa pyörissä. Kaksi istumapaikkaa.Näin vähän lyhennettynä säännöt..
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toi moottorin taaksepäin siirtosääntö tais olla niin että ensimmäinen tulppa sai olla etuakselin takana korkeintaan 10% akselivälistä.
     
  7. lordC

    lordC Gearhead

    Näin taisi olla ja kampuran korkeus maasta 60cm, nykyään vissiin sen 50..?
     
  8. emil knievel

    emil knievel 2nd gear

    Itseänikin asia kiinnostanut ja kun sattui "löytymään" infoa vuoden 1981 sääntökirjasta, niin tässä pähkinän kuoressa pääpiirteet:

    *Auto pitää olla tunnistettavissa.
    *Jarrut ja jousitus kaikissa pyörissä.
    *Tieliikenneasetuksen mukaisia. (Rekisteröinti ja vakuutus ei kuitenkaan pakollista.)
    *Enintään 2 pakoputkea/auto. Ei saa osoittaa kohti koria, rengasta tai rataa.
    *Täysin lukkiutuva tasauspyörästö kielletty. Ei kemppi-lukkoa...
    *Valojen, vilkkujen ja pyyhkimien tulee toimia.
    *Laturin tulee toimia.
    *Hydrauliset nelipyöräjarrut sekä seisontajarru.
    *Yleisesti kaupan oleva bensiini.
    *Renkaat takana vapaat, edessä vähintään 3mm kuvio.
    *Jousitus ja iskunvaimennus pakollinen joka pyörässä.
    *2 istumapaikkaa. Verhoilu koko autossa. Lattiamatot ja kattoverhoilu ei tarpeen.
    *Vanteet vapaa valintaiset, autoon tarkoitetut. Etupyörien liiallinen positiivinen offset kielletty.
    *Pyörän min. halkaisija 14", ellei alkuperäinen ole pienempi. Min. leveys edessä 3,5"
    *Lokasuojat joka pyörässä.
    *Kaari pakollinen. Kehikkoa suositellaan avomalleihin.
    *Jäähdytysjärjestelmä tulee olla mitoitettu niin, ettei ylikuumenemis ongelmia esiinny.
    *Reaktiotangot ja vastaavat ei saa olla puolta akseliväliä pidemmät.
    *Moottori autotyyppiä. Enintään 1 per auto. Vuosimalli, merkki ja tyyppi vapaat. Rajoittamaton virittäminen. Ei saa siirtää taaksepäin enempää kuin 10% akselivälimitasta, mitattuna olkatappilinjasta etummaiseen systytystulppaan.
    *Moottori max 60cm maasta kampiakselin etupään keskiöstä mitattuna.
    *Laatikon valmiste ja tyyppi vapaat. Peruutusvaihteen toimittava. Lenco- ja clutchless-tyyppiset laatikot kielletty.

    Siinähän sitä. Eiköhän aleta nakertamaan?
     
    Muokattu: 16.3.2020
  9. 1320

    1320 Gearhead

    Tuo Wheelsin juttu on ihan hyvä, mutta on siinä parit virheetkin. Ei ne Gasserit yleensä olleet kovinkaan takakenossa, koska maksimimitta maasta kampiakselin keskilinjaan oli 24". Ja jutussa oleva Henry J ei ole Gasser, vaan Altered luokan kilpuri kuten kyljessä oleva luokkamerkintäkin kertoo. Eikä tuolla laitteella olisi Gas Coupes & Sedans luokkaan asiaakaan, Alterediin kyllä kun siinä luokassa säännöt oli hieman vapaammat.

    Henry J ei sinänsä ole kirjoittajan vika, koska se on mennyt jo väärin 1962 Hot Rod Magazinessa, jossa nuo kuvat on alunperin julkaistu.:odwink:
     

Kerro tästä muillekin!