STS Cadillac

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja coupe, 1.5.2006.

  1. coupe

    coupe Gearhead

    Minkälaisia käyttökokemuksia STS Kaukoista ?

    Lähinnä mietitytti vuosimallit 98-00. Etuvetoinen jenkki mietityttää aina mutta olisiko nämä toimivia ja vaivattomia? Ei olisi kiva joka välissä pajalla käydä.

    Sähkölaitettahan autossa riittää enemmän kuin laki sallii mutta mitenkäs niiden toimivuuden kanssa?

    Onko jotain tyyppivikoja tiedossa? Ja onko tiedossa jotain erityisen hyviä nettisivuja jotka kertovat Kaukoista tarkemmin?
     
  2. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Meillä on ollut -95 STS ja -98 STS. Kummassakaan ei ollut oikeastaan mitään oikeaa vikaa, tuosta vanhemmasta meni laturi parikin kertaa mutta en tiedä oliko se auton vai delcon vika. Tuo nuorempi malli on vähän rauhallisempi liikahtamaan kasvaneen massan takia, siinä on myös jotenkin erilailla "rauhallisemmaksi" ohjelmoitu laatikko. Molemmat autot olivat todella hyviä ajaa ja varsinkin tuo vanhempi oli talvellakin parempi kun mikään muu auto jolla olen talvella ajanut. Liikkeelle lähdöt liukkaalla olivat todella hyviä nätisti toimivan luistoneston takia. Uudemmassa on sitäkin mulkattu jotenkin "huonommaksi" se ottaa kiinni vasta kun on jo myöhäistä... Noh ehkä se on parempi kuivalla asfaltilla. Molemmissa autoissa heilui kesikulutus 11-14l väliä. Maantieajossa semmosen 9l. Minulle jäi niistä molemmista todella hyvä maku.
     
  3. petro_din

    petro_din Gearhead

    Ihan mukavasti on toiminu toi '93 sts seville northstarilla, keskikulutus jossain 12:sta tietämissä ja matkassa menee 9:aan, jopa allekki, jos vaan malttaa jättää hepoja reserviin..

    no nyt on sitten isä sitä mieltä että hänen ajelunsa alkaa olemaan ohi ja seville joutas jollekkin joka sitä arvostaa:
    http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=709113

    että jos vanhempi kiinnostaa niin kilauta, toi yksilö on vieläpä varsin siistikuntonen ja hinnan ei siihen nähden pitäs pahakaan olla..
    tarjouksia kuunnellaan..
     
  4. gmc63

    gmc63 1st gear

    Joo mullaki olis mahdollisuus saada faijan perintönä 96STS coupe de ville caddy 70 000 mil ruotsalaisia kilometrejä ajettu.mikähän olis autovero?29% alv? :)
     
  5. Geebe

    Geebe Gearhead

    Ahkerasti on ajeltu Caddyllä, ruotsalaiset "miilit" kun taitavat olla 10 kilometrin mittaisia. Menikö 700 000 kilsaa samalla koneella ?
     
  6. gmc63

    gmc63 1st gear

    Sit se on kyllä väärin muistettu ei faija oo niin paljon missään tapauksessa ajannu :odroll:no täytyy kysellä uudestaan perikunnalta :lol:
     
  7. jtpaajan

    jtpaajan 1st gear

    Ei käyttökokemuksia mutta jodenkin varaosien hinta on suorastaan kammottava. Iskunvaimentimet ovat 1000-1600 euroa per nurkka riippuen ostopaikasta, ulkopeili tonnin, tuulilasi tonnin (ainakin se Rainsense malli).

    Toivottavasti joku voi sanoa että puhun paskaa koska himoan myös itse Seville STS:ää alle ;)
     
  8. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Juu kyllä ne osat maksaa siellä metroautossa... Ikinä ole mitään sieltä ostanut, kysytty aina piruuttaan hintoja ja naurettu. Jenkeistä on kaikki osat tilattu mitä on tarvittu. Saa noin 6 kertaa halvemmalla rahteineen ja tulleineen. Esim vanteet: Metro 900€/kpl pelkkä vanne, Jenkeistä JRETireCo:lta 350$/kieppi+kulut 170€+renkaat 320€= 840€. Siis kierros alkup. vanteita renkaineen allelaitettuna. Toinen on vaikkapa jarrulaikat(uritetut/reiítetyt) ja palat, maksoi jenkeistä koko kierros kuluineen n.300$. Kysykää metrosta mitä siellä maksaa alkup laikat ja palat.
     
  9. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

  10. eldorado1973

    eldorado1973 Gearhead

    Kannentiivistevauriot ei ole harvinaisia ja tiivisteen vaihto erittäin on arvokasta, maahantuoja ei suosittele tiivisteen vaihtoa. Osat maksavat paljon, mutta voit tilata suoraan jenkeistä edullisemmin.
    Ongelmiksi sanoisin: Jäähdytysjärjestelmän tiiveys, vuotava vesipumppu, kannentiiviste, iskunvaimentimet, jousituksen korkeudensäätökompura.
    Lisää infoa: http://www.cadillacforums.com/forums/
    Rohkea valinta!
     
  11. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Samaa mieltä eldorado 1973:n kanssa. Turhan vikaherkkiä autoja, varsinkin jos ostaa auton sillä perusteella, että kuvittelee saavansa Cadillacin "halvalla".
    Kaverilla meni kansitiivisteet ja kustannuslaskelmat oli 15.000euron luokkaan niissä korjaamoissa, jotka sitä edes harkitsivat tekevänsä. Ja suostuivat ainoastaan moottorinvaihtoon, ei pelkkien tiivisteiden vaihtoon.

    No mitkä sitten on edullisia varaosahintoja, USA:ssa tarvikkeena Fel-Pro imusarjantiiviste maksoi 95 dollaria ja sekin tarvitaan, kun vaihtaa esimerkiksi uutta starttimoottoria. Startti kun sattuu sijaitsemaan imusarjan alla, lohkon päällä. Saati sitten kaikki muut imusarjan purkamiseen liittyvät työt päälle.
     
  12. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Ja noita moottoreita on useampikin näkynyt esim ebay:ssä 1000-2500$.
    Tiedä sitten onko nämä kannentiiviste vikaiset saksassa rääkättyjä vai jenkeissä poltettuja mutta ne kaksi autoa(suomiautoja) jotka meillä olivat yhteensä n.4vuotta eivät oireilleet millään edellä mainitulla tavalla. Molempiin tuli meitin käytössä n. 60 000km lisää mittariin. Hankin perhana piruuttankin vielä kolmannenkin joskus. Ja onhan tämä nyt pikkusen hienompi ja omaperäisempi vaihtoehto kun saman ikäiset 7-sarjan bemut, a8-audit tai s-mersut. Onhan nekin kai hienoja ja hyviä, mutta kukaan ei voi väittää että niihin saa halvemmalla osia kun käkkylään, edes saksasta.
     
  13. jtpaajan

    jtpaajan 1st gear

    Joku Finntakuun tapainen systeemi voisi siis olla paikallaan jos STS:n ostaa, tosin tämä rajaa vaihtoehdot melko uusiin ja vähän ajettuihin yksilöihin. Eipähän ainakaan muuttuisi 30 tuhannen euron auto lähes arvottomaksi kannentiivisteen takia.

    Tuo Northstar V8 on kuulemma käyttöominaisuuksiltaan loistava moottori ja vielä suunniteltu niin että määräaikaishuoltoja ei öljynvaihdon lisäksi juuri ole. Kääntöpuolena ovat sitten nuo mielenkiintoiset tekniset ratkaisut, jos vikaa sattuu tulemaan...

    Tässä oli ihan mielenkiintoinen artikkeli ko. myllystä:
    http://www.babcox.com/editorial/us/us100232.htm
     
  14. eldorado1973

    eldorado1973 Gearhead

    Minä vaihdan jäähdytin nesteet kerran vuodessa, varmuudeksi ja lisään nesteen joukkoon Bar Leaksin "Cooling System Supplement" tabletit jotka antaa lisäsuojaa korroosiota vastaan. Kansiongelmiin on epäilty Dex cool -jäähdytin nestettä jonka korroosiosuoja heikkenee luultua nopeammin. Jos autossasi on alumiinikone tarkasta nesteen vaihtoväli ja käytä valmistajan suosittelemaa ainetta. Cadillac on huippu auto kunhan se on huollettu hyvin.
     
  15. coupe

    coupe Gearhead

    Hyviä kommentteja, kiitoksia kaikille !

    Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Mietin tossa että kun ostan suht uutta Opelia en paljoa mieti sitä miten teen siihen koneremppaa. Väki puhuu Opelin ja muiden kansiongelmista mutta jotenkin sitä miettii ettei se omalle kohdalle normaalikäytössä osu. Eli koitan tässä suhteuttaa sitä miten usein oikeasti noi 32V Northstarit poikivat. Sen uskon helposti ettei ole halpa kone rempata mutta miten realistista siihen on varautua...

    Hieman uskoa antaa se että ko kattila on ollut aika pitkään tuotannossa. Ei kai se sitten ihan huono ole.

    Se mikä on eniten epäilyttänyt on vetareiden tiiveys. En tiedä miksi mutta jotenkin tuntuu että GM ei osaa etuvetoisia tehdä ja vähintäänkin ne vuotavat vetarin stefoista öljyä....

    Ja sitten tää sähköjuttu. Välillä tuntuu että ne ovat kuin vuosikertaviinit. Jotkut hyviä, toiset karmeita. Eli mitenköhän hyvät sähköt STS:iin on sattunut ja onkohan niissä "vuosikertaeroja". Kävin tuossa yhtä tuoreempaa koeajamassa ja tietokone herjaili ajonvakautusjärjestelmän sekä airbagien kaipaavan huoltoa. Mitenhän sitten käytännössä tehtäisiin....

    Helpoimmalla tietysti pääsisi kun ei noihin sotkeentuisi näihin mutta onko hyviä vaihtoehtoja? Nissania ei viitsisi ostaa ja usa autolla haluaisi ajella. Bensaan ei haluaisi syytää miljoonia mutta pitäisi autolla nyt vähän kokoa olla.

    96 SS Impala olisi tietty yksi vaihtoehto ja jopa vähän perinteisempikin. Mutta ne ovat rapakon takan jo oikeastaan kalliimpia kuin vuosia uudemmat STS:t ja ehkä ne ovat jo vähän vanhahtaviakin jos ajattelee puhtaasti käyttöauton näkökulmasta (harrasteautot tietysti erikseen). Jos neonit ja sebringit ei iske ja uuteen kolmesataseen ei riitä pelimerkit niin eipä niitä vaihtoehtoja paljon ole.
     
  16. ´71 formula

    ´71 formula Gearhead

    Itsellä kans kokemusta -94 STS:tä runsaan parin vuoden ajalta, autolla ajettu yli 200000 km ja täytyy sanoa että, huomattavasti laadukkaampi tuote kuin muut GM valmisteet. Northstar vaikuttaa erittäin luotettavalta koneelta ja kulutukset samaa luokkaa kun muillakin kirjoittajilla, iskarit oon joutunut vaihtaan tavallisiin korvaus versioihin( hinta jotain 600E pari), mutta eikö muihinkin 10 vuotta vanhoihin joudu jo moiset vaihtaan?Varaosa hinnat on tosiaankin yleisesti kovat ,mm. etu-umpio 580E Metro-autossa, varaosa liikkeissä vielä enemmän. Kaiken kaikkiaan harmiton ostos.
     
  17. cuda69

    cuda69 Gearhead

    jos on ostamassa tuommosta käkkylää kannattaa tarkistaa että tietokone antaa oikeita käskyjä vaihteistolle.Jos pykälä menee päälle esim vapaalta pakille kolahtamalla , niin laatikko voi olla viallinen sa moin tietokone.Vaihtoloota maksaa noin 3500e ja meillä meni pelkkään irrotukseen kolme päivää.Pakoputken etuosa etummaisilta pytyiltä menee ensin öp alta , nousee laatikon ja koneen välistä laatikon päälle , yhtyy takapyttyjen kanssa ja sitte laatikon päältä takas alas.Voi olla hankala vaihdettava.Muuten auto on kyllä tosi mukava ajaa ja hienot käyntiäänet.
     

Kerro tästä muillekin!