Suburban 2500 vm.1994 6.5td, jakopään avaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Cyno, 11.7.2020.

  1. Cyno

    Cyno 1st gear

    Hei,

    Nyt tarvisi vertaistukea. Otsikon mukaisesta kulkineesta korkkasi hammasratas irti syöttöpumpun akselilta. Auto lakkasi käymästä. Vikaa etsiessä kävi ilmi että hammasratas pyörii mutta syöttöpumpun (elektroninen stanadyne) akseli ei pyöri.

    Nyt on purettuna sen verran että jakopää on auki.

    Kettinki ja rattaa täytyy vaihtaa koska tuo hammasratas irrotessaan oli tullut ulospäin ja oli osunut vesipumpun takana olevaan peltiin -> yksi pultti kolmesta oli mennyt poikki -> pultin kanta on tippunut varmaankin öljypohjaan -> tippuessaan oli kulkeutunut kettingin ja jakopään kuoren välistä joka on niin pieni rako että kuoreen oli tullut jäljet -> kettinki on varmasti saanut osumaa -> kettinki vaihtoon ja täten myös rattaat.

    Mahtuuko kampuran ratas tulemaan pois ilman öljypohjan irrottamista?
    Irroitanko öljypohjan joka tapauksessa?
    Mitä öljypohjan irroittaminen vaatii?

    Ajattelin korjata vain sen mikä on rikki. Eli kuoressa on tulossa uusi käytetty vetopyörä siihen syöttöpumpun akselin päähän. Laitan sen tällä kertaa liiman kans kiinni ettei enää lähde omia aikoja irti.

    Ja tosiaan pelkona on se että jos avaan öljypohjan ja löydän taas jotain lisää korjattavaa... ...tai sit se menee tyyliin että avaan öljypohjan ja sittenhän siihen vaihtaa samalla laakerit jne.. ..sit se on loputon suo ja tälle käy niinku saabille että lopulta on lohkossa runkopukissa jälkiä ja moottori joutaa romikselle.

    Moottori on siis muuten toiminut loistavasti mitä nyt öljyä tai diisseliä vuotaa mutta muuten ihan OK käynniltään.

    Jos jakopään kalut saa vaihdettua ilman öljypohjan irroittamista niin sitten olen ehkä sen kannalla vai?..

    Kyselee Nimimerkillä älä korjaa sitä mikä ei ole rikki ja tieto lisää tuskaa.
     
  2. BioFreak

    BioFreak 1st gear

    Ainakin 6.2d jakopää vaihtuu ilman öpohjan irrotusta. Käsittääkseni ei taida juurikaan erota koneet toisistaan.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  3. Cyno

    Cyno 1st gear

    Joo-o. Otin öljypohjan irti. Hyvä niin, oli siellä sen verran metallia mitä tuo irronnut jakopään pyörä oli aiheuttanut.

    Naamakirjassa tuli suositus kattoo KK-laakerit läpi ja en oo tällä hetkellä veivejä kyllä avaamassa mutta pitäisikö sittenkin..

    Öljypohja oli liimattu tiivistesilikonilla oikein huolella kiinni. Sai roikkua auton alla koko 0.11 tonnin painolla eikä se tahtonut irrota.. ..eli ölppäpohja on ollut joskus auki mutta onko tehty mitään muuta kuin korjattu vuotava tiivistepinta, sitä ei osaa tarina kertoa..

    Tätä näissä aina pelkään kun jotain lähtee tekemään niin projekti kasvaa ja kasvaa.. ..pitäisi raja laittaa johonkin, mutta mihin. Melkein jo rajan vedin tuohon öljypohjan irrotukseen.

    Eurot nyt sikäli ei ole esteenä (kerrankin) mutta pitäisi tuo peli saada nippuunkin joskus ja aikaa taasen ei tahdo olla... ...toisaalta tuo Jaappanin ihme Lanceri on lainassa vielä toistaiseksi joten ei kait se nyt niin kiirekään ole.

    Aikanaan tosiaan ysifemmaan saabbiin tein remonttia ja kun aikani purkasin niin löysin keskimmäisestä runkolaakerin pukista painaumat.. ..se oli siinä sitten. Pelkään että tässä käy taas niin että auto jää pihaan ilman moottoria ;)

    Mittarissa on nyt joku 440tkm mutta eihän tuosta tiedä onko siinä edes orggis konekaan enään :D

    Koneessa ei ole ollut öljyjä sisässä nyt moneen viikkoon ja silti se valuttaa lohkon ulkopuolelta mustia tippoja molemmin puolinkoneen peräpäässä. Alkaa epäilyttää että tuleeko sieltä löpöä mikä huuhtoo öljyistä konetta. Toisaalta eikait siellä voi polttoainekkaan vuotaa kun ei oo siirtopumppu ollut päällä pitkiin aikoihin.. mystistä.


    Tähän väliin mainitsen että aikanaan vedin rajaa omissa mekaanikon taidoissa siihen että osia voin autoon vaihtaa mutta moottorin sisälle en varsin enää kajoa. Että jättäisin sen muille.
    Toisaalta KK-laakerien vaihto ei tietääkseni ole mitään avaruustekniikkaa joten siihen kyllä itsetuntoni taipuu.

    Koonti:
    Pitäisikö tehdä kompromissi peilin edessä ja avata molemmin puolin yksi veivi ja tsekata parista yksilöstä että miltä ne näyttää? Olisiko tällaiseen operaatioon suosituksia että mihin pyttyihin tällainen kompromissi olisi parasta suorittaa? Mistä tiedän miltä näyttää kunnossa olevat liuskat?
     
  4. BioFreak

    BioFreak 1st gear

    Mikäli polttoaineen suodatin on koneen päällä takana, niin osaahan se siitä tiputella polttoainetta vaik ei ois käynnissä.
     
    Cyno tykkää tästä.
  5. Rytari

    Rytari Gearhead

    Oletko ihan käsin heilutellut ja tunnustellut niitä veivejä nyt kun sietä öljyt on poissa, ei kyllä ole kun vartin homma aukaista joku niistä ja katsoa miltä näyttää, tuskin uudelta.
     
  6. Cyno

    Cyno 1st gear

    En ole vielä tehnyt muuta kuin ottanut öljypohjan pois. Nämä reissuhommat haittaa tuota ruuvaamista sen verran että tämä etenee todella hitaasti.. Onneksi ei ole kiire ja ei ole toistaiseksi muita uhreja jotka odottaisivat talliin nosturille pääsyä. Saa subbe retkottaa siinä rauhakseen. Toki rouvan Cherokeehen pitäisi etukardaani korjata (vaihtaa nivel ja asentaa takaisin paikoilleen) mutta ei kait sitä tarvi katsastuksessa olla ja talvikelit on toivottavasti vielä kaukana.

    Kattoa jos viikonloppuna saisi projektia taas jollain tasolla eteenpäin. Voisi kurkata noita laakereita.. ..ja ehkä alkaa vaihtamaan jakoketjua + rattaita ja kattoa saako jakopäätä muuten kuinka kasaan.

    Pistän öljypohjan kiinni sitten viimeisenä kun jakopää on kasassa.
     

Kerro tästä muillekin!