Suburban PCM ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Cylinder6, 17.1.2016.

  1. Cylinder6

    Cylinder6 1st gear

    Terse..

    Auton käynnissä oli ongelmia pitkin kesää, ja pcm sieltä päällimmäiseksi tuli mieleen, vain erittäin kuuminä päivinä ajaminen / auton pitkään paikallaan käyttäminen aiheutti sammumisen kuin avainta kääntämällä. Nyt kun uuden palikan sai paikalleen ilmeni seuraavat ongelmat;

    -Ses syttyy +1500rpm ja sammuu sen alapuolella
    -Auto nykii +2000rpm kiihdytyksissä eikä meinaa jaksaa mennä
    -Vakkari ei toimi kuin pienen hetken

    Vanha pcm on stanadyne, toimii siis kylmillään ja sillä kokeiltu ajaa, ei vastaavia ongelmia.

    Uusi on Dorman, tämä aiheuttaa päänvaivaa.

    Stanadynessä kiinni #4 resistori, Dormanissa #6.

    Onko nyt "uusi" rikki vai ei käypä autoon?

    Niin, autona siis 6,5 turboriisseli

    Vikakoodit luettu hyppyjohdolla, 29- Glow plug relay fault
     
  2. Rolleri

    Rolleri 1st gear

    Muistaakseni toi Dorman on kiinalainen joten vika taitaa olla siinä. DTechin tuote taitaa olla laadukkain joten suosittelen hommaamaan sellasen. Täälläkin nimellä kojo kirjoitteleva Kojopower Oy myy ainakin niitä ja samalla saat varmasti neuvoja puhelimessa ilman että pitää soittaa johonkin maksulliseen palvelunumeroon.
     
  3. Cylinder6

    Cylinder6 1st gear

    Joo kiitos vain, samaa mieltä olivat US-Centterilläkin että mykkä laatikko mahtaa olla, ja niinhän sitä vaihtoon laitettiin ja pikku lisärahalla sain sen Dtechin tilalle. Muistipa itsekkin haukkua täysin sudeksi koko roskan ja kummmasteli miksi näitä edes tilataan.

    Noh, SES vilkuttelu hävis ainakin paikallaan kierrättämällä, mutta pidemmälle en päässyt testaamaan kun taas sammua tupsahti pihasta peruutellessa. Ilmaamaan ja kohta koettamaan uudelleen, sama homma. Välillä kuuluu että siirtopumppu naputtaa ja välillä ei. Onko nyt sitten se öljynpaineanturi seuraava vaihe? Sijaintia kaipaisin..
     
  4. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Mie jättäsin sen öp-anturin omaan arvoonsa ja vetäisin vaan virran pumpulle virtalukolla ohjattuna.
    Onpahan yks hajoamispaikka vähemmän.
     
  5. Cylinder6

    Cylinder6 1st gear

    Ei huono vaihtoehto tuokaan.
     
  6. palontie

    palontie Double Gearhead

    Joo suorat sähköt siirtopumpulle,ja saattaa sekin hajota.
     
  7. Caideman

    Caideman 1st gear

    Älkää nyt neuvoko pilaamaan täysin toimivaa pumpun ohjausta! ÖP-anturi on imusarjan alla... vaihtoon vaan, vaikka onkin vähän vaivaa. Noita kyläseppä-Callaghanien omia sähkövirityksiä on melko mukava aina ihmetellä, kun näitä kulkineita joutuu työkseen korjaamaan. Liian monessa subbessa on viritelty tuollainen suora virta pumpulle, kun ei olla viitsitty laittaa uutta öp-anturia.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  8. jar

    jar Gearhead

    Tohon on parempi korjaus, mikä olisi se, että tuodaan releen kautta virta siirtopumpulle. (eli relettä ohjaa se öp-anturi) Ja samaa relettä voi ohjata hehkujen ohjauksesta, niin saa jo vähän aineita starttia varten. Itsellä on öljynpaineanturi hyllyssä ja edelleen suora virta edellisen kyläsepän jäljiltä.

    Jospa ton kattois seuraavaksi :soosoo:

    Ihmettelin vähän mikä on PCM, kun sitä en oo vielä Suburbaniin vaihtanu.

    Eli termit taitaa mennä tähän suuntaan:

    PMD = Pump mounted driver / FSD =Fuel supply driver, eli se matolaatikko, joka on alunperin ruiskupumpun kyljessä. Ja jonka johdossa on se resistori. (Oman kokemuksen mukaan ihan sama onko #4 vai #9 jos ei oikeata lastua)

    ECM = Engine Control Module eli varsinainen compuutteri, johon se Kojon lastu sitten kuuluu :poff:
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  9. Cylinder6

    Cylinder6 1st gear


    :D Näille tuntuu olevan monia nimityksiä, mutta itse olen käyttänyt (ja tuttavapiiri näissä vehkeissä) PCM = Pump Control Module, eli juurikin se matolaatikko, joka alunpitäen on pumpun kyljessä kiinni ja kuumana oireilee. Mutta uusi öp-anturi on tilattu illalla kojolta, vaihdellaan se ja ihmetellään lisää. :odroll:
     
  10. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Kukin tavallaan. Miulla ohjaa virtalukko relettä josta virta pa-pumpulle menee. Tuon etuna on muin mielestä se ettei tarvii jännätä sitä öp-anturin hajoamista, pa-linjan imuvuodon kuulee herkemmin kun ei se sepelimylly korsku samaan aikaan niin erottuu pumpun naputus ja ilmaaminenkin onnistuu näppärästi.

    Tiedän pari tapausta näiltä kyliltä kun tuon täysin toimivan pa-pumpun ohjauksen jäljiltä on vaihdettu syöttöpumppu. Eli pa-pumppu on lakannu toimimasta ja se syöttöpumppuhan jaksaa kuitenkin jonkinverran imeä sitä ainetta ennenkuin hajoaa....
     
  11. palontie

    palontie Double Gearhead

    Samalla tavalla mulla virrat,ja samasta syystä.
     
  12. Cylinder6

    Cylinder6 1st gear

    Asiasta kenkälaatikkoon, minkähänmoisella virtauksella pitäisi aineen tulla tuolta läpi? Meinaan kun suodattimen hatun otin vek ja syötin hyppyvirtaa pumpulle niin ei paljon kahvinkeittimen tiputusta nopeampaa virtausta ollut? Sama homma tuolla T-haarassa, ihan onnetonta noroa antaa läpi.. Siltikkin iloinen naputus kuuluu rungolta.
     
  13. Sierra96

    Sierra96 2nd gear

    Ite releytin pumpun kanssa. ei tuu ongelmii ainakaan öp anturin kanssa.

    Eikös sieltä pitäis auton käynnissä ollessa tulla n. 0.5 litraa minuutissa? Vai muistanko väärin?
     
  14. Cylinder6

    Cylinder6 1st gear

    sen tiiän että kaikki on ok, jos auto käy ja T-hanan aukaisun jälkeen polttoainetta virtaa ja kone ei sammu. Vaan ei tämä hyvältä näytä
     
  15. Cylinder6

    Cylinder6 1st gear

    Miten releytät pumpun? Nyt jotakin ohjeita tähän niin pääsen liikkeelle, alkaa hermo mennä tuon kanssa. Vaikka edes sen aikaa toimii että tulee uusi anturi ja saa auton sulamaan jonnekkin lämpimään.
     
  16. palontie

    palontie Double Gearhead

    Annoitko käydä pitkään hanan ollessa auki?Pitäisi ainakin minuutin verran muistaakseni hanan olla auki koneen käydessä.
     
  17. Cylinder6

    Cylinder6 1st gear

    Vaihe vaiheelta:

    öp-anturin ohitus - suodattimen ilmaus - T-haarasta ilmaus - ohitus pois - auto käyntiin - 30sec eikä polttoainetta tule haaralta pisaraakaan - auto sammuu - taas ilmaa suodattimessa.
     
  18. kojo

    kojo Gearhead

    Ainakin jos tohon nazisiwan kahvinkeittimeen vertaa niin soppaa pitäs tulle niin *itukseen...
    Kuulostaa että se pumppu on väsyny tai tankin sihtikin vielä tukossa kaiken muun pahan lisäks.
    (se anturi muuten on jo postissa)
     
  19. Cylinder6

    Cylinder6 1st gear

    Joo, sain seurantakoodin, kiitokset siitä. Perkele kun vasta vaihdettu siirtopumppu, ei oo 30km ajettu, vaan tulee noita "uusia" osia jo valmiiks rikkonaisenakin.

    Eipä tässä jää vaihtoehdoiks kuin puottaa tankki alas (vasta viimeks kun hyris hyvästi niin tankkasin täyteen nesteeltä) liekkö tämä nesteen talvilaatu sellasta ettei kestä elohopean putoamista -30 enempää..
     
  20. Cylinder6

    Cylinder6 1st gear

    Testailin tuossa vaihetta seuraavaa, siirtopumpun edestä linja irti sekä letkun pätkä tilalle -> pulloon. Näyttäs siltä ettei pumppu jaksa imeä tankilta evästä, satunnaisia pisaroita.. Nyt vielä koetettava pullosta suodattimelle, jaksaako sinne työntää. Jos ei, pumppu rikki, jos jaksaa, tankin päässä luultavasti tukoksia..
     

Kerro tästä muillekin!