Suburban täristää satunnaisesti ajossa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Marakku.s, 8.8.2021.

  1. Marakku.s

    Marakku.s 1st gear

    Morjens!

    Kysytään nyt heti uutena täällä apuja otsikon aiheeseen kun ei vanhoista keskusteluista täysin vastaavaa löytynyt eikä viiti herätellä niin vanhoja..

    Autona siis 450tkm ajettu Chevy Suburban 4x4 1500 vm. 97 6.5td jonka eilen ostin. Myyjä sanoi auton alkaneen täristämään ajossa, mutta yksityiskohdista ei siinä yhteydessä ollut puhetta. Oli käyttänyt paikallisella korjaamolla jossa oli vaihdettu eteen yksi vetonivel ja kokeiluna kaikista renkaista vähän painetta pois (oli kuulemma vähän reilusti) tärinä oli loppunut, eikä ennen kaupantekoa koeajossa tuntunut mitään. Ajoin myös auton kotiin melkein 500 kilsaa eikä mitään vikaa. Sitten nyt illalla kävin ajamassa pienen lenkin ja taajamanopeuksissa meni aivan normaalisti. Melko pian sen jälkeen kun nopeus meni yli 70km alkoi tuntumaan huomattavaa tärinää joka paheni jarruttaessa ja lieveni kun jarrun vapautti. Nopeudesta riippuvaista se oli ihan pysähdyksiin asti, mutta alkoi vasta siinä 70 nopeudessa ja loppui vasta kun auton käytti pysähdyksissä. Sama toistui n. 60% todennäköisyydellä heti kun vauhti meni sen 70 yli.

    Mistäköhän tuota vikaa kannattais ekana lähteä etsimään. Jarruja epäilisin itse jos se tärinä ei olis noin epäsäännöllistä ja jarrulevyt, rummut ja palat on melko uudet. Kardaanin niveliä on muissa keskusteluissa ehdotettu, mutta voiko sekään olla noin epäsäännöllistä, samoin kuin renkaat/vanteet. Joku niistä vetonivelistä mitä ei ole vaihdettu? Jossain myös sanottiin että käsijarru aiheuttais tärinää jos ei vapaudu kunnolla, mutta taas mietityttää se sama epäsäännöllisyys.
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jarru remppa,sylinterit hoitoon,yleensä juuri kun vaihdetaanpalat alkaa männät keljuilemaan kun työnnetään pohjaan.kumisarja männällä,käsihoonaus ja ok.
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Jumittuvat ja takertelevat jarruosat voi aiheuttaa tuollaista.
    Niinkuin edellinen kommentoi, jarrusylinterit, satulat, liukutapit ja kaikki missä liikettä tapahtuu. Jarruletkutkin voi ahdistaa, voi olla turvonnut sisäpuolelta umpeen ja jää jarrut laahaamaan. Jarrut kuumenee ja alkaa taristämään.
     
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Noihin epäsäännöllisiin värinöihin voi olla vaikka mikä vika. Katso nyt kuitenkin että renkaat on oikeasti kiinni ettei ole jäänyt löysälle. Samalla kun tunkkaat ylös niin tarkista laakerit. Miten renkaiden tasapainotus? Renkaat ehjät ettei kudos vaurioita? Jos jarrut jää laahaamaan niin paikat lämpenee kyllä niin paljon että voi tehdä epämääräisiä tuntemuksia.

    Tarkista myös kardaanin tukilaakeri jos siinä sellainen on.
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos on toiset renkaat esim talvirenkaat, niin tee niillä koeajo. Voi sulkea renkaitten vaikutuksen pois.
     
  6. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Minulla K1500 pickup oireili suunnilleen samalla tavalla. Auto alkoi hyppiä juuri jossain reilun 60 nopeuksissa ja satasen paikkeilla myös. Etsin vikaa pitkään ja ajoin varmaan ainakin 10 tkm ennen kuin viaksi paljastui vetoakselin laakeri. Melko lievät oireet verrattuna siihen mitä oli hajalla. Laakeri ei pitänyt minkäänlaista ääntä. Muutenkin tuntui, että vika on etupäässä. Vika paljastui vasta kun akselin stefa alkoi vuotamaan öljyä. Sitten peräkoppa auki akselin irroittamiseksi jolloin paljastui että akseli oli ilmeisesti vatkannut niin, että pienistä vetopyöristä oli palasia irti. Tämän seurauksena myös ristitappi oli liikkunut sen verran, että lukitusruuvi oli katkennut ja sen ulos kairaaminen olikin oma projektinsa. Alkuperäiseen govlock perään en löytänyt pieniä vetopyöriä mistään joten tästä seurasi että perämurikka meni uusiksi ja vaihdoin tilalle posi-tyyppisen lukon (mikä on muutenkin alkuperäistä parempi mielestäni). Kannattaa siis tarkistaa takapyörien laakerit ja käyttää peräkoppakin auki sekä tsekata tasauspyörästön ja poskilaakereiden kunto.
     
  7. Marakku.s

    Marakku.s 1st gear

    Hei kiitoksia jo näistä vastauksista! Aamulla tuli kyllä heti ekana kokeiltua ne renkaiden pultit ja tiukalla oli. Jonkunlaisesta jarrurempasta myyjä mainitsi, mutta sen ajankohtaa en nyt äkkiseltään muista. Pitää tutkia kuitteja. Pikaisella vilkaisulla kuitenki jarrupalat, levyt ja takana rummut näytti melko tuoreilta. Mutta eipä niistäkään (lähinnä edessä) paljon muuta näe päällepäin varsinki ku vika on noin vähän aikaa sitten alkanu eikä oo mitään outoja kulumia vielä tullu. Sen mainitun jarrurempan laajuutta en sitte tiedä, voihan se olla vaan pelkät levyt + palat ja taakse kengät + asennushilut. Selviää varmaanki sitte niistä samoista kuiteista. Sen muistan että eteen oli uusittu molemmat jarruletkut Juhannuksen tienoilla katsastukseen ja jotain niveliäki siinä samassa oli.

    Talvirenkaat löytyy, pitää niitä kokeilla heti kun kerkiää niin jos ainaki ne viat sais suljettua pois. Renkaiden epätasapaino on (ainakin omien) kokemuksien mukaan täryyttänyt tietyn nopeuden ylittyessä, mutta loppuu heti kun hidastaa takaisin alle sen, mutta pitää sekin tarvittaessa tarkistaa.

    Sen verran oon jo tutustunu pohjaan että kardaanin tukilaakeria tässä ei oo. Silloin kun se tärinä tuli ja pysähdyin bussipysäkille niin edessä oli toinen jarru (olikohan kuskin puolella) vähän lämpimämpi, mutta ei mielestäni mitenkään merkitsevästi.

    Jos tuota seuraavana viikonloppuna alkais tutkimaan ku taas työreissusta kotiutuu ja alottais niistä renkaista ja jarrut sitte seuraavana. Pitää tänne sitte päivittää miten käy.
     
  8. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Jumiva etujarru löytää nivelistä kaikki löysät.Joskus pelkkä napautus vasaralla satulaan auttaa.Joskus vanteenreijästä joutunu kopsauttamaan.Pöly tekee hyvän kitin vikapaikkaan.
     
  9. Marakku.s

    Marakku.s 1st gear

    Eilen on vikaa tutkittu ja jarrumännät vaihdettu eteen sekä samalla kaikki liikkuvat osat putsattu ja voideltu. Takaa rumpu ja kengät tarkistettu ja ne oli ok. Käsijarruvaijeri vaihdettu kun vähän takerteli palautuksessa ja samalla tarkastettu kardaanin ristikko eikä ollut väljä. Nyt ajettu n. 200 kilsaa eikä oo ainakaan toistaseks ollu mitään ongelmaa. Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille.
     
    tukkijulli tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!