Suburbanin napalukot??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja 300 64', 18.12.2005.

  1. 300 64'

    300 64' 1st gear

    menin sitten vaihtamaan vanin 80:seen suburbaniin.. on komia peli. tuli mieleen kun laiska on että mites siihen onnistuu nuo automaattiset napalukot? minkä hintasia? jääkö ne usein jumiin, vai onko se vaan jos sitä vaseliinia käyttää?
     
  2. pökö

    pökö 1st gear

    kyllähän manuualiset toimintavarmempia on ja pidä napalukot päällä ku ajelet!
     
  3. pökö

    pökö 1st gear

    kyllähän manuualiset toimintavarmempia on ja pidä napalukot päällä ku ajelet!
     
  4. 300 64'

    300 64' 1st gear

    voiko ne siis pitää vaikkei neliveto ole päällä
     
  5. Rytari

    Rytari Gearhead

    voi pitää, mutta mitä hyötyä siitä on? ja automaattinavat on ihan ok, jossei nyt ihan mitään täyspäivästä safarikäytttöä meinaa harrastaa...
     
  6. lrser3

    lrser3 1st gear

    Sub. napalukot

    Peräti merkillisiä viestejä. Mitä hyötyä on napalukoista, jos ne sitten pitää ajaessa jatkuvasti kiinni.?
    Samoin, jos ei harrasta täysipäiväistä safaritoimintaa on aivan sama minkälaiset vapaanavat on jos ne vain toimii. Automaattiset on tietysti vaivattomat. Jos taas harrastaa(siis sitä safaritoimintaa) päivittäin. ei tarvitse minkäänlaisia vapaanapoja.
     
  7. Blösö

    Blösö 1st gear

    No se hyöty, että jos yhtäkkiä tarviikin nelivetoa, ei tarvitse lähteä ulos kytkemään napalukkoja, esim. jossain nupukiviylämäessä, takavedolla kun ei aina pääse edes liikkeelle, vaikka on lukko.
    Ja kun on navat kiinni , niin rojut pyörii mukana ja nivelet pysyy notkeana, vähän vie gasoa enemmän mutta jos siitä litrasta tai parista on kiinni, niin ajelee vääränlaisella autolla.
    Mitä tulee automaattisiin napoihin, niin päällehän ne menee nappia painamalla, mutta pois päältä esim. peruuttamalla vähän matkaa ( kai sekin riippu mallista ).
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Manuaaliset käyttämättömät väärinhuolletut napalukot toimii ihan yhtä hyonosti kuin vastaavat automaattiset ja taas hyvinhoidetut ja oikein käytetyt automaattiset kestää ihan yhtä kauan kuin manuaalisiskokin! Tollaset automaattinavat menee ihan ilman nappia päälle kun etukartaani lähtee pyörimään. Aktiivisella monenvuoden safarikokemuksella olen saanu tasan yhden automaattinavan paskaksi! Mutta niinkuin joku tossa jo kertoi niin manuaaleja on hyvä joskus pitää varmuuden vuoksi päällä.

    Ja jenkkilässä oli noista automaattinavoista sellainen mainos jossa Bronco"mies" oli jossain joessa uimassa laittamassa manuaalinapoja kiinni. Ja teksti meni jotenkin että osta Blazer sillä ethän halua näyttää Ford mieheltä :rotfl: .
     
  9. 300 64'

    300 64' 1st gear

    missä hinta luokassa pyöritttän, uusien tai jos löytyy käytettyjen automaatti napalukkojen kanssa?
     
  10. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    :rotfl:
     
  11. lrser3

    lrser3 1st gear

    Joo, olin tavallaan väärässä. Olen senverran ulkona varsinkin jenkkiautoista, että ajattelin kokoajan toisena vaihtoehtona kokonaan kiinteitä napoja. Niinhän se on, että nykyään kaikissa kytkettävissä nelivedoissa on joko automaattiset tai käsikäytt. vapaanavat. Ja jatkuvassa 4-vedossa ei tietysti tarvita kumpiakaan. Kummankaan tyypin paremmuuteen en viestissä ainakaan tarkoituksella ottanut kantaa. Kokemus ei riitä. Mutta jos otetaan sellainen fiktiivinen tilanne, että ostan amerikkalaisen maasturin ja ajan sillä vain lyhyitä matkoja, paljon maastoajoa, ja pääasiassa neliveto päällä. Niin kylläkai noihin jenkkiakseleihin saa kiinteitäkin napoja. Sillä pääsisi kätevästi eroon molempien ongelmista. (Jos niitä nyt on)
    Mitään järkeähän koko vapaanavoissa ei ole, jos ei niitä voi ainakin osan ajasta pitää auki. Ainakin minulla osa ajoista tulee kesällä ja asfalttitiellä. Siksi minäkin sellaiset omaani laitoin. Nimim. Blösö on tietenkin aivan oikeassa, siinä, että talvella niitä joutuu käytännössä ainakin tällaisessa pyöritysajossa pitämään aina kiinni. Kuluukos noissa manuaalisissakin navoissa joku paikka jos ne on pitkiä aikoja auki?? Vai miksi niitä pitäisi pitää joskus ”varmuuden vuoksi” kiinni.
     
  12. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Ei niissä varsinaisesti mikään kulu, mutta saa välläri ja laakerit voitelua kun sisukset pyörii mukana. Suosittavat että kerran kuussa ajelis navat kiinni.

    Itse olen ajanut talvisin napalukot kiinni, kun ei sitä koskaan tiedä missä jää risteykseen jumiin niin ei tartte hyppiä laittaan napoja kiinni, tempasee vaan kepistä nelikon päälle ja kaasuttaa pois!

    Vaan ei ole. Esimerkiksi Dodgessa on CAD, central axle disconnect, eli repsikan puolen sisempi vetari on kaksi-osainen, jotka yhdistetään liukuholkilla (tämä toimii alipaineella). Full-size Chevyn risukeulassa on vastaava järjestelmä, siinä alipaineen tilalla käytetään sähköllä lämpiävää vahapatruunaa joka tapin välityksellä kytkee vetarit. S 10:ssä alipaineella. Japanin laitteista en tiedä sen suuremmin, mutta niissäkin on vastaavia järjestelmiä. Taitaa aika harvassa nykynelikossa olla rehelliset napalukot.
     
  13. lrser3

    lrser3 1st gear

    Joo. olet oikeassa. Kuten sanoin olen vähän pudonnut kärryiltä.
    Tuo CAD pitää opiskella tarkemmin. Niin minäkin arvelin, etteihän niissä oikein mikään voi kulua. Mutta eihän tuon "rojujen" voitelun takia tartte napoja vääntää kiinni. Riittää kun joskus ajaa pätkän nelivedolla. Toisaalta jos käyttää nelivetoa harvemmin kuin kerran kuussa, pärjää luultavasti takavetoautollakin. :wink: .Niinhän sitä joutuu melkein talvet ajamaan navat kiinni.
     
  14. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Se jäi sanomatta että pysyy se napalukko herkkänä kun kääntää niitäkin ajoittain :wink:
     
  15. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Tuossa Dodgen:

    [​IMG]
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    korjataan nyt viela taakin, monissa vanhemmissa jenkeissa on esim NP203 mika jatkuva neliveto, hidas tai nopea, ja niihin monet laittaa napalukot jotta sen nelivedon saa ainakin osittain pois silloin kun sita ei valttamatta tarvii. Pyoriihan siina viela sittenkin vetoakseleita myoten kaikki.

    Jos taas meinaat naita jokapyoravetoja (audit sun muut) niin se on eri juttu, niista ma en tieda mitaan.
     
  17. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Ja jos ajaa 203-jakiksella napalukot auki, niin sen jakiksen pitää olla Hi/Lo Lock-asennossa, muuten ei edetä minnekkään. Jos on vain Hi/Lo-asennossa ja napikset auki, voima menee sinne missä on vähiten vastusta, eli etukartaanille :wink:
     
  18. lrser3

    lrser3 1st gear

    Ymmärsinkö nyt oikein. Että ajetaan napalukot auki ja keskitasauspyörästön lukko kiinni. Onko tästä jotain hyötyä.?
     
  19. Blösö

    Blösö 1st gear

    No jos nyt mitään olen ymmärtänyt tästä pitkittyneestä topicista, niin se hyöty, että auto liikkuu eteen/taakse ja takapyörät vetävät. Jos keskilukko on auki, niin voima menee etupyörille, joissa napalukot auki ollessaan on vähiten vastusta eli siis pelkkä kardaani pyörii, ei pyörät.

    Ja siis napalukkojen asentaminen kiinteä nelivedolliseen systeemiin mahdollistaa pelkällä takavedolla ajamisen :eek:
     
  20. lrser3

    lrser3 1st gear

    Kyllähän minä sen ymmärrän, ettei se auto muuten liiku. Se vain ihmetytti, että laitetaanko oikeasti napalukkoja jatkuvalla nelivedolla varustettuihin maastureihin.? Tietysti se sutii hienosti pelkällä takavedolla.
    Alkup kysyjän kysymykseen tässä topicissa ei kyllä tainnut tulla vastausta. :eek: lopetetaan tämä.
     

Kerro tästä muillekin!