Suburbanin outo nykiminen..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja sonic10, 22.9.2007.

  1. sonic10

    sonic10 1st gear

    Laatikko tai joku nykii kun on jonkun aikaa ajellu.
    Oire esiintyy varsinkin ylämäissä.Veto alkaa ikäänkuin pätkimään.Vika ei ole moottorissa kun vian esiintyessä heittää vapaalle niin kaikki on ok.
    Auto menee kyllä eteenpäin mut pätkien..
    Ja alamäissä tuntuu et joku pistää ajoittain vastaan.
    Oireet alkaa aina vasta kun on jonkun aikaa ajanut,eli lämpimäksi.
    Missä vika?Turbiini ainakin oletettavasti on kunnossa,koska alamäkeen päin pysyy pakilla paikallaan ja päin vastoin D:llä.
    -96 vuoden 1500:nen subu on kyseessä
     
  2. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Samankaltaista on mulla tuossa pikkarissa. Eli nyhtää "pintakaasulla" lämpimänä. Nimenomaan tuo vapaalle heitto viittaisi että vika on koneen puolella. Kun veto irrotetaan, niin lakkaa nyhtämästä. Eikös vaan. Veikkaisin että lämpö/lambda/tms anturipuolella on ongelmaa. Eli meinaa tukehtua kun kone lämpeää. Esiintyy varsinkin matalilla kierroksilla vedätettäessä tai moottorijarrutuksessa. Kokeile "pakkoajaa" vaikka pienemmällä pykälällä samassa kohdassa että kierrokset nousee ylemmäs. Toimiiko paremmin?

    Tuolla 45 litraa satasella topikissa on tätä mun tapausta puitu.
     
  3. sonic10

    sonic10 1st gear

    subun nykiminen..

    Olen kokeillut mäessä "pakkoajaa",jonkun aikaa nykii ja sit alkaa pikkuhiljaa tasaantuun..
    Joku viisas saisi kertoa nyt mistä johtuu..juuri tuli tuhannen euron remontti tehtyä ni ei viittis osa kerrallaan alkaa vaihteleen..
    nyhtäminen loppuu heti ku heittää vapaalle..
    Mut kierroslukumittarissa ei näy sitä nyhtämistä,eikös siellä pitäisi koneen mahdollinen tukehtumis nykiminen näkyä?siitä epäilin et vika on laatikossa..
     
  4. kane

    kane 1st gear

    Samantapaisia oireita täällä, nykäisee/nytkähtää joskus. Yleensä 1800-2300rpm (80-110kmh) alueella OD tai D päällä (4 tai 3 lukko päällä).
    Jos taas ajelee reilummin 120-140kmh, ei koskaan nyi...
    Vaihdettu on:
    - hukkaportti solenoidi
    - siirtopumppu
    - PMD
    - TCC kytkin
    - öp anturi (en ole ehtinyt ajaa vielä testiä)

    Ei koskaan oireile pikkuajossa tai kiihdytyksissä tms. Vain tasakaasulla tai kun kevyesti kiihdyttää esim. pikku ylämäkeen.

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=120107
    http://www.sixfiveturbodiesel.com/showt ... light=kick

    Liekkö sitten ruiskupumppu...en tiedä. Turbiini...? En tiedä voiko PROMmia ohjelmoida että lisäisi Ö-painetta laatikossa. ssdiesel teholastuun se on ohjelmoitu mukaan.

    t.kane
     
  5. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Tismalleen saman kuuloista vikaa. Jos kiekkamittari pysähtyy hetkeksikin kohdalle 2000 niin nyhtäminen alkaa. Vähänkään reilummin yli tai alle niin ei huomaa mitään.
     
  6. kane

    kane 1st gear

    Mikähän se voisi olla? Jenkkifoorumillakin kyselin niin useampi löyty jolla samaa oiretta, ei vaan kukaan osaa heittää "oikeata" syytä... :(
     
  7. Tupperware

    Tupperware 3rd gear

    Voiskohan turbiinin huuhtelu auttaa vaivaan..? Eli ajat puhdasta atf:ää läpi. (laatikon toinen putki irti mikä valuttaa astiaan vanhan öljyn)
    Jos on siis täysin varmaa että vika ei ole koneen puolella.
     
  8. markiisk

    markiisk Gearhead

    Mulla tismalleen samat oireet. Oireet alkoivat ilmaantua n.3vko takaperin. Alkuun epäilin laatikkoa ja lompakkokin alkoi jo oireilla :lol:

    Mutta sitten heitin pitkän (n.900km) lenkin suuremmitta ongelmitta. Kun tulin kotipihaan ja heitin auton parkkiin mäkeen keula ylöspäin alkoi Subbe yskiä tyhjäkäynnillä.

    Nyt Subbe pelaa lyhyillä matkoilla nykimättä, mutta kun kone lämpiää kunnolla niin nykiminen ilmaantuu. Samoin jos jättää tyhjäkäynnille keula ylöspäin. Että nyt epäilen Siirtopumpun toimintaa (öljynpaine anturia).

    Siirtopumppu / Syöttöpumppu / Ohjainboksi vaihdettu 2v/20000km sitten.
     
  9. sonic10

    sonic10 1st gear

    Suburbanin nykiminen

    Itselläni on siirtopumppu vaihdettu kaksi viikkoa sitten.Tehokkaampaan pumppuun.
    Eli vika ei vissiin voi olla siinä...?
    Olisihan se kiva joltain kuulla syytä tähän ku vaivaisiakin on näin paljon....
     
  10. kane

    kane 1st gear

    En usko, 2x öljyt ja suodatin vaihdettu 4kk sisällä (toisella kertaa vaihdoin TCC kytkimen). Öljy/öljypohja oli puhdas... ei mitään mönjää tai metallia.
    t.kane
     
  11. kane

    kane 1st gear

    -94:ssa DLC liittimen G pinniin kun syöttää 12v, alkaa siirtopumppu käydä.
    Silloin öp anturi ei vaikuta siirtopumpun toimintaan.
    t.kane
     
  12. markiisk

    markiisk Gearhead

    Minkäköhän lainen liitin ja missä on se DLC? Saiskohan "rookie" tarkat ohjeet toimenpiteeseen? Sillähän se tulisi testattua onko vika öp-anturissa.
     
  13. kane

    kane 1st gear

    Siis se diagnostiikka pistoke kojelaudan alla. G-pinni vas. alakulma.
    Siihen 12v niin siirtopumppu käy.

    DLC = Data Link Connector
    A= Ground
    B= PCM Diagnostic terminal
    G= Fuel Pump Prime
    H= EBCM Diagnostic terminal (Antilock)
    J= E and C data (Radio)
    M= PCM Serial Data

    H+A => saa ulos ABS vikakoodit jos Antilock valo palaa.

    t.kane
     
  14. kane

    kane 1st gear

  15. kane

    kane 1st gear

  16. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Nonni, samoja ongelmia esiintyi eilen myös omassa subbarissa (-96). Aiemmin on esiintynyt yhtä nykäystä satunnaisesti 80-90 kmh nopeudessa, ehkä kerran kahdessa viikossa vakkari päällä ajaessa, mutta eilen rynkytti muutman kerran ihan reilusti peräkkäin :mad: Ensiavuksi meinasin putsailla johtonippujen liittimiä ja tarkastaa niiden kiinnitykset/kunnon.
     
  17. kane

    kane 1st gear

    Tilasin tuon Filter Harness piuhan, PMD Harness piuhan ruiskupumpulle ja p-aine releen + ECM lämppäanturin varalle. Saas nähdä auttaako.

    Tankki pitää käyttää alhaalla ja katsoa imuputken kunto ja sukka + muut mahdolliset sotkut tankissa.

    Tietty akkujen ja koneen maadoitukset pitää käydä läpi. Eilen siirsin PMD coolerin etupuskurin sisälle aukon kohdalle.

    Hyvää luettavaa...
    http://www.dieselplace.com/forum/showth ... p?t=183651

    t.kane
     
  18. ponzo455

    ponzo455 1st gear

    suburbanin outo nykiminen

    Mulla oli vikana siirtopumpun virran saanti.Vaihdoin uuden siirtopumpun ja vika ei korjaantunut. Mittasin yleismittarilla auton käydessä niin pistokkeeseen tuli +12v . heti kun laitoit pistokkeen kiinni ja pumppu lähti tulille niin jännite putosi. nyki aina kiihdytyksissä ja moottoria enemmän monottaessa. On myös menny 2kpl ruiskupumpun ohjausyksiköitä neljässä vuodessa. rupee oireilemaan nykimisellä ja sammumisella kesken ajon. Lähtee taas käyntiin ja pystyy ajamaan kun jäähdyttää yksikköä esim.kylmäsprayllä
     
  19. kane

    kane 1st gear

    Kiitos vinkistä, pumpun rele on tulossa mutta pitää myös jännite mitata.
    Öp anturin vaihdoin just.
    t,kane
     
  20. dumbovan

    dumbovan Gearhead

    tuliko apuja nykimiselle mulla tuntuu olevan aavistus samaa vikaa
     

Kerro tästä muillekin!