Suburbanissa nestettä sisälle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja -ari p-, 18.7.2007.

  1. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Eli kyseessä 91 vuoden GMC Suburban. Bensakoneella ja neliveto. Tässä äsken tein havainnon että vänkärin puolen jalkatilan matto on aivan litimärkä. Ajattelin aluksi että pesun jälkeen on tiivisteet falskanneet kun neste ei haissut juuri miltään mutta kun rupesin ynnäämään asioita päässäni niin mietin että voisiko jäähdytysneste päästä jotenkin tuonne? Olen nimittäin joutunut tässä aika usein täyttämään paisuntasäiliön vai onko se normaalia kun joutuu huudattamaan ilmastointia täysillä näin kuumilla keleillä? Ilmasointi huollettiin pari kuukautta sitten.

    Äsken availin pohjapahveja ja yritin paikallistaa mistä tuo neste tulee. Näyttäisi tulevan vänkärin puolen muovisen "ilmastointiputken" alta jos oikein katsoin.

    Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia tai vinkkejä mistä tuo voisi johtua. Itse jäähdyttimen nestemäärä on normaali ja moottorin lämmöt ovat pysyneet normaalina myös. Viimeisin huolto autoon on tehty uuden laturin muodossa.

    Kiitos jo etukäteen.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Lämppärinkenno vuotaa... :(
     
  3. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Ok eli kerroppa vielä aloittelijalle onko pahakin rasti ja mitä tulisi ottaa huomioon reissuilla jos ei kerkiä korjaamaan ihan heti? Onko kallis homma vai riippuko tapauksesta?

    Niin ja vinkkejä miten saan auton kuivaksi :cry: ?

    Kiitoksia!
     
  4. tst

    tst Gearhead

    Kennolle menevät letkut voi yhdistää toisiinsa jos ei sitä kennoa heti ehdi vaihtaa,sitten talven lähestyessä alkaa kummasti ehtimään :D
    Mattoa voi vähän raotella että ilma kiertää ja ehkä jollain puhaltimella avittaa,aurinko olis kova sana jos sitä näkyis :-? Glykoli maistuu makealle,ei tosin kovin terveellistä maistella kuulemma.
     
  5. zouni87

    zouni87 1st gear

    itellä vuoti kennon/letkun liitoksesta... kokkeileppa löysyttää syylärin korkkia vähäsen 1/4os.kierros :eek: .. siinä oleva jous on nimittäin liian tiukka ja se ei jääh.nesteen lämmetessä laske nestettä paisuntasäiliöön tarpeeks ajoissa jos ollenkaan---> liikaa painetta jäähytysjärjestelmässä--->vuotaa sitten jostakin..
     
  6. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Kiitoksia taas vinkeistä. Vielä kun joku kertoo tälle taulapäälle missä se kenno sijaitsee :oops: ? Ja nuo letkut myös? letkujahan tuolla menee niin pirusti. Sen verran tajuaa että mikä menee paisuntasäililiöön ja syyläriin mutta muut....

    Tuo syylärin korkki on tosiaan helvetin tiukka, pitää kokeilla löysätä sitäkin ja chekata auttaako asiaan. Tosiaan paisuntasäiliö on aika nopeasti tyhjänä ja voisi johtua juuri tuostakin kenties tai sitten ei, eikun testailemaan vaan :wc:
     
  7. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Niin niin eli käytännössä isoin haitta kesällä kennon vuotamisesta on se että kastuu matot/pahvit? Eli ei tule lämmintä ilmaa autoon? Mites muu toiminta? Oppia ikä kaikki :oops:
     
  8. tst

    tst Gearhead

    Mites muu toiminta?


    Muu toiminta kärsii jos kenno mossahtaa ja :pinup: saa kuumat nesteet reisille :rotfl:

    Ei sillä kennon ohittamisella muuta vaikutusta ole kuin että hyttiin ei tule lämmintä,ei kulu nestettä,ei ole koneen kiehumisvaaraa nesteen vähyyden vuoksi ja lattiamatot ei kastu.
    Ainakin tuos 95 diesel pikapis kennolle lähtee letku termostaattikotelolta ja apukuskin puolelta hyttiin ja palaa suoraan syylärin yläosaan,supparissahan lähtee letkut sitten jostain myös takakennolle muistaakseni rungon kylkeä pitkin taakse asti?
     
  9. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Ok:) Nimittäin jos ei vkonlopuksi kukaan kerkiä tuota kennoa huoltamaan tai paikallistamaan mistä letkut vuotaa on pakko ajella reissu vaikka vähän vuotaakin. No elämä on.
     
  10. zouni87

    zouni87 1st gear

    kokeilitko sitä syylärin korkin löysyttämistä? sillon vähenee paine jäähytysjärjestelmässä ja vois hyvinki loppuu se vuotaminen. Paitsi jos se oikeesti on joku paikka paskana siellä. Ootko kattonu että täyttyykö se paisuntasäiliö koneen lämmetessä?
     
  11. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Hieman sitä avasin joo. On kyllä pirun tiukassa tuo korkki. Paljon sitä uskaltaa avata ettei kesken ajon poksahda irti?

    Äsken kerkesin hieman käyttää konetta tuohon normaaliin koneen lämpötilaan asti eli puoleen väliin mittaria mihin se aina on jäänytkin maximissaan ja kyllä tuolla paisuntasäiliössä pulputus käy mutta hankala sanoa kumpaan suuntaan nesteet menee kun se tapahtuu suht hitaasti vai onko sitten vain ilmakuplia mitä sinne tulee? Tuon hetken kun antoi olla käynnissä niin alkoi taas valumaan samasta paikasta nestettä. Voihan siellä tietty vielä olla muutenkin nestettä. Pitää seurata tuota paisuntasäiliön tyhjenemistä. Se on pahimmillaan muutaman ajoreissun jälkeen ollut nimittäin aivan tyhjä. Niin ja neste on tosiaan glykoolia, makiaa on :odroll: Eli voidaan poislukea ainakin tuo ilmastoinnin kondensiovesi. Joskushan se "poistoputki" menee tukkeeseen ja puskeen vedet takaisinpäin. Kun olisikin ollut se...
     
  12. zouni87

    zouni87 1st gear

    eikös se nuoli siinä korkissa osota siihen letkuun päin kun se on kiinni.. itellä on siitä löysytetty 90astetta ja hyvin on pysyny :odroll:
     
  13. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Joo näin se tekee. Pitää löysätä sitä vähän vielä lisää. Tämän päivän lyhyen ajon jälkeen tuntui että olisi ehkä hieman vähentynyt tuo vuotaminen mutta katsellaan kun tosiaan vuoto on voinut olla jopa kolmen viikon mittainen ennenkuin huomasin asian. Nimittäin muutamia viikkoja sitten meni yhtäkkiä kaikki ikkunat huuruun ja se oli kuin joku "kalvo" olisi ollut lasien pinnassa. Pitkän aikaa joutu huudattaa ilmastointia että pääsi siitä eroon. Veikkaan että silloin pamahti jotain joko kennossa tai sitten jossain päin letkuja. Jatketaan ihmettelyä. Onneksi uusi kenno ei maksa kuin about 80 euroa ja rapiat mutta se miten helppoa tuo kennon on vaihtaa onkin toinen juttu...
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    joo, yhdistä lämppärin letkut samantien, siihen ei mene kuin 10 minuuttia, ne kaksi tuliseinään menevää letkua siis. Pätkä putkee väliin.

    Nesteen pinta ei paisuntapullossa alene tippaakaan silloin kun mikään ei systeemissä vuoda, pysyy samana vaikka vuosia.

    Paisuntapulloon pullahtelee nyt kuplia nesteen seassa koska jäähyyn on mennyt ilmaa vuotavasta kennosta.

    Kennon vaihtoon menee ammattimieheltä ehkä noin 2 tuntia.

    Itseltä meni puoli paivää todeta että tästä ei tule mitään. Syynä oli ne "huonot ohjeet". Lopulta se ammattimies näytti että pari niistä kojetaulun alla olevan ison mustan muovikopan (minkä sisällä kenno on) kiinnityspulteista menee tuliseinän läpi konehuoneen puolelle missä mutterit on, todella hyvin jemmassa sen konehuoneen puoleisen ison mustan muovikopan alapuolella. Ne näkee auton alta ja pääsehän niihin käsiksi ylhäältäkin kun tietää mistä kopeloida.
     
  15. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Epäisin että se huurtuminen johtui jo vuotavasta kennosta. toi kalvo ikkunoissa viittais vähä siihen.
     
  16. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Jep kennolta näyttää ja kuulostaa näiden vinkkien jälkeen. Kiitoksia vaan kovasti kaikille ketkä jaksoitte auttaa.

    Nyt kun vielä uskaltaisi ottaa ne kaksi letkua irti ja yhdistää ennen huoltoa joka tapahtuu noin viikon päästä :oops:

    Eli olenhan nyt oikeassa jos otan irti ne kaksi letkua jotka ovat ilmastointi laitteen vieressä vänkärin puolella? Toinen on punainen ja hieman isompi joka tulee suoraan syyläristä ja toinen musta ja pienempi ja tulee jostain koneen luonta? Näm vaan yhteen ja mitään muuta ei tapahdu kuin että lämmintä ei tule enää sisään? Ei mitään keittämisvaaraa tai ilmastoinnin tyhjenemistä tiedossa tms?
     
  17. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Asiaan liittyen...se uus syylärin korkki ei oo kauhian suur hankinta. Sitte rupee useinkin toimimaan systeemit.

    Keväällä ihmettelin että mihinkäs on talven aikana haihtunnu (silloin tällöin moottoria käytellessä talvella) pari litraa jäähdytysnestettä. Sitten kun rupesin tarkkailemaan, hoksasin että paisuntasäiliössä on aina saman verran nestettä, mutta syyläriin tulee vajausta. Ostin uuden korkin siihen ja katso! sen jälkeen syyläri aina piripinnassa nestettä... Hyvä hankinta!

    Tietty se on hyvä liitoksetkin käydä läpi ja kennot myös, ei se korkki niitä vikoja paranna... :D
     
  18. zouni87

    zouni87 1st gear

    niimpä.. itellä loppuvuotaminen kennolta kun löysytti sitä korkkii, ei vaan vanhat liitokset kestäny liian isoja paineita, sekkii kennon letku kiristettään sitä muoviputkee vasten.. eihän muovia vasten voi kiristä mitään :poff:
     
  19. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Joo tuo korkin löysääminen ei auttanut. Eli vuotaa pikkuhilijaa. No huoltoon vaan niin eiköhän tämä tästä taas.

    Käsitinkö oikein että ilmastointi pitää tyhjentää jos kenno vaihdetaan? Eipä siinä mitään mutta kun juuri kesän alussa sen täytin 8)
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tosta vanhemmasta R/V koppasesta en ole sata varma,mutta ei kai nyt ilmastointia tyhjennetä jos lämppärinkenno vaihdetaan...eihän niillä ole mitään tekemistä keskenään !

    Kennothan ovat tietysti peräkkäin siellä kotelossa,ensin ilmastointi ja perässä lämppärinkenno...eihän se muuten voisi toimiakaan,mutta eiköhän sen kennon voi vaihtaa ilman että ilmastoinnin kenno irrotetaan...

    Kertokoon joku tarkemmin joka on purkanut R/V-koppasesta sen...niin ja käsittääksenihän sulla oli juuri R/V eikä C/K korinen ? :eek:

    Letkut vuotavat joskus vaikka kuinka kiristäisit,mutta kun ottaa sen kokonaan irti,puhdistaa letkun sisäpinnan ja putken pään siihen tulleestä "möhnästä" ja laittaa uuden klemmarin varuiksi samalla,niin lakkaa liitos vuotamasta.
    Jos letku on jo ylikiristetty,niin siitä kannattaa katkasta vähän pois,niin että klemmari tulee uuteen kohtaan...tietenkin huono letku korvataan uudella jos tarpeen.
     

Kerro tästä muillekin!