Sulakkeiden koko + johtojen paksuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 6.6.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tarvitsen kohtuupaljon virtaa tupakansytytinliittimestä, eikä vanha toiminut (johdot poikki, en jaksanut korjata), joten vedin uuden kaapelin suoraan akulta tupakansytyttimeen. Johto on 4,0 neliömillistä (kaiutinkaapelia), ja välissä on 20 amp sulake. Virtaa on tarkoitus ottaa 150W puhaltimelle ja 50W lampulle samaan aikaan. Riittääkö johtojen paksuus / sulakkeen koko? En juurikaan tiedä sähkötöistä, joten onko olemassa joku yleisohje johtojen paksuuksille / sulakkeiden koolle? Onko tuo yht 200W jatkuvaa ulosottoa suuri kuormitus akulle/laturille, kun auto on käynnissä ja laturi on 63 ampeerinen?

    Tapahtui mielenkiintoinen asia:
    irrallinen lämpömittari/kello oli tarkoitus saada toimimaan erillisen virtakytkimen kautta (kytkimessä merkkivalo, Bilteman laatua). Kaapelit kytkettiin ja mittari toimi pari minuuttia, kunnes... muutaman kerran vääntelin virtanappia päälle-pois, ja yht äkkiä alkoi maakaapelit kuumenemaan! Eriste suli kokonaan pois virtanappulan maajohdolta (merkkivalon takia maajohto) ja johto kiinnittyi kojelautaan... Uudestaan paksummalla kaapelilla ja sama juttu. Missäköhän voi olla vika kun virtakytkimen liitännät on seuraavasti: ground - maahan, ACC - akulle, power - lämpömittariin? Kuuluuko ACC:n ja powerin olla toisin päin (en jaksanut kokeilla, kun hermot meni ja auto oli täynnä savua!)?
     
  2. ana57

    ana57 1st gear

    Virta on teho / jännite eli 200 W / 12 V = 16 Amppeeria. Johdolle bosch antaa seuraavia ohje arvoja (johto neliömilleissä) 1 = 19 A,
    2 = 24 A, 3 = 32 A, 4 = 42 A, 6 = 54 A, nämä arvot jatkuvassa käytössä < 30 asteen lämpötilassa kohtuullisilla johdin pituuksilla. Eli johto riittää varmasti, sulake on alarajalla (1.5 * nimellisvirta) , 25 A olis ehkä parempi. Kytkentä mysteeri on aika selvä jos toimi pari minuuttia, kytkin rikki.
     
  3. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Oliskos vielä antaa karkea arvio johtopaksuuksista ja sulakkeista normaaleille valoille, lämppärille jne yleisimmille sähkölaitteille?
    Voisi pistää vaikka tuonne Eyeball Productsin "Arkistoon"
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Hienoa, laittakaa ihmeessä kunnon laskentakaavat sinne Eyeballsin sivuille.

    Tähän asti olen merkonomipohjalta noudattanut parilta ralliautonvirittäjältä saamiani neuvoja ja käyttänyt "riittävän" paksuja johtoja eli valoille 6 mm2 kuten myös tavallisille poppivehkeille (bassboom laitteet tarvii jo kaapelia). Ja akun ja moottorin lisämaadoituksiin 25mm2.

    Välttäkää ns. ampumalankavirityksiä ja keskittykää nimenomaan riittäviin maadoituksiin. Maadoitukset on yleensä tehtaalta tullessa luvattoman heikkoja, oli sitten euro, japsi tai detroit-laite.
     
  5. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Tuo 6mm2 johto valoille tuntuu minusta aika hurjalta, rallivehkeissä varmasti järkevää, mutta harrastepelissä??
    Luulisi, että jo 2,5mm2 olisi riittävää, vai?
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Joo, Eyetech, olet oikeassa, 2,5 mm2 on ihan riittävä.

    Mutta olettehan kuulleet logiikasta nimeltä "Nothing can beat cubic inches" joka suomennettiin jotenkin, että "laatu korvataan määrällä":D.
     
  7. koni

    koni 1st gear

    Kuullostaa ihan joltain naisten logiikalta..? :smile:
     
  8. Naisilla sentään on logiikka... Mitäs miehillä?
     
  9. Jas

    Jas Gearhead

    Suuntaa antavia arvauksia..? :grin:
     
  10. Joillakin on ainakin paksu johto... Perjantai juttuja, ukkostakin on ilmassa!!
     
  11. Jas

    Jas Gearhead

    No nythän sie.. alkaa jutut paksunemaan.. :grin:
     
  12. Lupaan etten mene pitemmälle.Isepähän halusit tietää mitä miehillä on. Kun sillä paksunemisellakin on vain oma määrä, mut se ei taida enää kuulua auton sähköihin. Tai jos on sähköpenkit... Jenkeissähän mahtuu tekemään vaikka mitä!? No, niin lupasin lopettaa!
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No huh huh! :odroll:

    Varsinaiseen aiheeseen palatakseni: parkit, takavalot yms. pelaa hyvin 1-1,5 neliön johdolla. Ajovaloille voi vetää 2,5 neliöistä, kyllä tuo ohuempikin kestää mutta jännitehäviön takia paksumpi voi olla parempi. Alkuperäiset ovat ohuet.

    Tarvittavan paksuuden (huom! Lassie, siis JOHDON!) voi laskea, piuhan perään tulevien laitteiden tehot yhteen, se jaetaan jännitteellä jolloin saadaan virta. Tarvittavat piuhan paksuudet kävikin ilmi tuolla alussa. Peukalosääntönä voi käyttää max.10A sulake = 1,5 neliötä, 15A = 2,5 neliötä. Yli 2,5 tarvii olla lähinnä vain sulakerasian syöttö akulta, laturin virtajohto, HEI-jakajan virta yms. ja tietysti akun kaapelit.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kulkeeko lähes 20A virta tupakansytyttimen kautta? Käyttäisin kunnon liittimiä sen puhaltimen kytkentään. Tupakansytytinliitin löystyy pikkuhiljaa ja sitten pätkii ja kohta jo palaa.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Laitoin itse uuden laturin viikko sitten ja alkuperäisten johtojen paksuudet oli n 1,5 mm2 - 2,5 mm2. Laturin "pinnalla" oli maakaapeli 2 mm2 ja "tuplaliitin", jossa oli +/- -kaapelit 1,5 mm2. Laturin sisälle meni 2,5 mm2 + -johto. Kannattaako laturi muuten maadoittaa suoraan runkoon paksulla kaapelilla, ja kannattaisiko noita johtoja paksuntaa?
    Itselläni on muuten 150W takalasin puhallintoiminen lämmitin, joka toimii tupakansytyttimen välityksellä (ihan on alkuperäinen liitin!)...





    laturi
    tupsyt
     
  16. Eyetech

    Eyetech Gearhead

Kerro tästä muillekin!