Suomalainen autoteollisuus ja sen tulevaisuus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Mondeo, 18.9.2008.

  1. Mondeo

    Mondeo 1st gear

    Keskustelua suomalaisesta autoteollisuuden tilasta ja tulevaisuudesta.

    Olemme kavereideni kanssa keskustelleet asiasta ja he olisivat innokkaita aloittamaan Suomalaisen automerkin valmistuksen ja markkinoinnin.

    jotain tähän tyyliin aluksi kiinnostaisi.
    Käsityönä tietenkinä, putkirunkoista ja pieniä vuosieriä jne.

    Suunnitteilla olisi joku TÄMÄN tyyppisen auton valmistus.

    Markkinoita olisi kun olemme pienimuotoista kyselyä tehneet.
    Lakipykälistä en tiedä olisiko mahdollista edes saada tälläistä autoa tuotantoon ja liikenteeseen mutta IDEA on mielestäni hyvin kiehtova.

    IDEOITA ja mielipiteitä.
     
  2. -TH-

    -TH- Gearhead

    hyvä ja ehkäpä toimivakin idea, mutta ei toimi tämän maan rajojen sisäpuolella.
     
  3. RB-440

    RB-440 1st gear

    Eikös noi PK- seudun AMK:t touhuile aina silloin tällöin autoprojektien kanssa? Sieltä vois irrota ainaskin kokemuksia ja mahdollisesti kiintoisia raporttejakin luettavaksi. Rekisteröintihän noissa varmaan se mielenkiintoisin aihe tulisi olemaan.
     
  4. Mondeo

    Mondeo 1st gear

    Niinpä =(. Mutta jos saa muussa EU-maassa rekisteriin niin suomessakin silloin saa. muistan näin lukeneeni jostain.

    Tarkoitus olisi nyt aluksi tehdä "konsepti"-malli jonka kilpiin saamiseksi kierretään(lue kysellään) aluksi pohjoismaita ja mahdollisesti myös Muualta Euroopasta.

    Yritettäis saada kestävyys/suorituskyky suhde sillee tasolle että tavallisillakin tallaaja alkaisi kiinnostua autosta.

    Perus ideana on siis kevyt (tavoite noin 500-600kg), urheilullinen auto, mahdollisesti MPn (mahdollisesti Hayabusan koneella, ehkä turbon kera). Ainut ongelma(tekninen) on tietenkin pakki, mutta toteutamme sen mahdollisesti sähkömoottorilla tai muulla vastaavalla tavalla. Siis mikäli käytämme MPn konetta ja laatikkoa.
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kyllähän sitä voi alkaa autovalmistajaksi ja on olemassa piensarja tyyppihyväksyntä juuri tuollaisille piensarjana valmistetuille ajoneuvoille.
    Siellä on joissakin kohdissa vähän vapaampaa, mutta epäilen että sekään ei kovin paljoa auta.

    Tuossa noi piensarjan vaatimukset:

    PIENSARJATYYPPIHYVÄKSYTTÄVIÄ M1-LUOKAN AJONEUVOJAKOSKEVAT POIKKEUKSET LIITTEEN 1 VAATIMUKSISTA

    Tätä taulukkoa voidaan soveltaa piensarjatyyppihyväksynnässä (M1-luokan ajoneuvot: saman tyyppiperheen yksilöiden lukumäärä enintään 300 kappaletta vuodessa) ja piensarjatyyppihyväksytyn «ajoneuvon» rekisteröinti- ja muutoskatsastuksessa.

    (Ks. 14 §:n 2 momentin e kohta ja selite tämän liitteen lopussa)

    Kohta Kohde Direktiivin numero M1-luokan «ajoneuvon» piensarjatyyppihyväksyntä
    1 Melutasot 70/157/ETY B
    2 Päästöt 70/220/ETY B
    3 Polttonestesäiliöt/alleajosuojat 70/221/ETY A
    4 Takarekisterikilven tila 70/222/ETY A
    5 Ohjauslaite 70/311/ETY C
    6 Ovien lukot ja saranat 70/387/ETY C
    7 Äänimerkinantolaite 70/388/ETY A
    8 Näkyvyys taakse 71/127/ETY C
    9 Jarrutus 71/320/ETY B
    10 Radiohäiriöiden vaimennus 72/245/ETY B(1) C(3)
    11 Dieselin savutus 72/306/ETY B
    12 Sisä«varusteet» 74/60/ETY C
    13 Varkauden estolaite ja «ajoneuvon» lukituslaite 74/61/ETY B
    14 Ohjauslaitteen käyttäytyminen törmäyksessä 74/297/ETY C
    15 Istuinten lujuus 74/408/ETY C
    16 Ulkonevat osat 74/483/ETY C
    17 Nopeusmittari ja peruutusvaihde 75/443/ETY C
    18 Lakisääteiset kilvet 76/114/ETY A
    19 Turvavöiden kiinnityspisteet 76/115/ETY A
    20 Valaisimien ja merkkivalolaitteiden asennus 76/756/ETY A
    21 Heijastimet 76/757/ETY X
    22 Ääri-, etu-, taka-, jarru-, huomio- ja sivuvalaisimet 76/758/ETY X
    23 Suuntavalaisimet 76/759/ETY X
    24 Takarekisterikilven valot 76/760/ETY X
    25 Ajovalaisimet (myös polttimot) 76/761/ETY X
    26 Etusumuvalaisimet 76/762/ETY X
    27 Vetokoukku 77/389/ETY A
    28 Takasumuvalaisimet 77/538/ETY X
    29 Peruutusvalaisimet 77/539/ETY X
    30 Seisontavalaisimet 77/540/ETY X
    31 Turvavyöt 77/541/ETY B (2) A (4)
    32 Näkyvyys eteen 77/649/ETY B
    33 Hallintalaitteiden merkinnät 78/316/ETY X C(5)
    34 Huurteen-/sumunpoistolaitteet 78/317/ETY C
    35 Pesimet/pyyhkimet 78/318/ETY C
    36 Lämmitysjärjestelmät 78/548/ETY C
    37 Pyörien roiskesuojat 78/549/ETY A
    38 Pääntuet 78/932/ETY C
    39 CO2-päästöt /polttoaineen kulutus 80/1268/ETY B
    40 Moottorin teho 80/1269/ETY C
    41 Dieselpäästöt 88/77/ETY B
    44 Massat ja mitat (henkilöautot) 92/21/ETY C
    45 Turvalasit 92/22/ETY X (2) A (4)
    46 Renkaat 92/23/ETY X (2) A (4),(5)
    50 Kytkentälaitteet 94/20/EY X
    53 Etutörmäys 96/79/EY N/A
    54 Sivutörmäys 96/27/EY N/A

    (1) koskee elektronista asennelmaa

    (2) koskee osaa

    (3) koskee ajoneuvoa

    (4) koskee asennusvaatimuksia

    (5) koskee yksittäishyväksyttävää ajoneuvoa

    Selite: tässä liitteessä kirjainten merkitys on seuraava:

    X Vaaditaan täydellinen direktiivin mukaisuus. Tyyppihyväksyntätodistus tulee toimittaa ja tuotannon laadunmukaisuus on varmistettava.

    A Erityisdirektiivin vaatimukset on täytettävä. Direktiivin mukaiset testit on suoritettava, mutta valmistaja voi ne suorittaa, jos hyväksyntäviranomainen tai katsastustoimipaikka sen hyväksyy. Tyyppihyväksyntätodistusta ei tarvitse toimittaa eikä tyyppihyväksyntämerkkiä vaadita.

    B Ainoastaan erityisdirektiivissä tarkoitetut poikkeukset sallitaan. Tyyppihyväksyntätodistusta ei tarvitse toimittaa eikä tyyppihyväksyntämerkkiä vaadita.

    C Valmistajan on osoitettava hyväksyntäviranomaista tai katsastustoimipaikkaa tyydyttävällä tavalla, että direktiivin yleiset vaatimukset täytetään.

    N/A Direktiiviä ei sovelleta (ei vaatimuksia).
     
  6. Kokkis

    Kokkis 1st gear

    Ai että onko mietitty... tehty ei vielä kyllä ole sattuneesta syystä mp:n koneella mitään.

    Teknisiä ongelmia on muitakin kuin pakki, lainsäädännöllisistä puhumattakaan. Jos omavalmisteet ja piensarjat hyväksytään jossain EU-maassa kansallisella poikkeusluvalla, niin sitä ei muiden jäsenvaltioiden tarvitse hyväksyä, näin olen ymmärtänyt. Mutta ei pidä lannistua. Tehkää mopoauto!

    Autohan voisi olla juuri sellainen kuin viestissäsi mainitset, mutta Busan tilalle 550 cc diesel ja kolmio perään. Olis aika hurjan näköinen jos auto muistuttaa Le Mans-kilpuria ja kulkee 45 km/h. Luonnollisesti samaa runkoa ja koria voisi myydä track day-käyttöön mp:n moottorilla ja export-malli vois olla myös prätkän koneella. Saattaisi olla tarkoituksenmukaista myydä laitetta rakennussarjana, koska eri merkkisiä käytettyjä moottoreita on markkinoilla mukavasti. Busa on haluttu ja kallis, mutta vanhan R1:n koneen saa tuhannella eurolla.

    Brittein saarilla kukoistaa Locost-kulttuuri ja sehän on loppujen lopuksi hyvin lähellä tätä ajatusta. Monet laittaa niihin prätkän koneita kun Taunukset alkaa olla loppuneet sieltäkin. Itserakentajalle on Locost vaan huomattavsti halvempi ja helpompi tehdä kun autossa ei ole ovia ja kattoa. Kaikkia erikoisosia saa, mm. pakkilaaatikoita kardaanin väliin ym. Sinänsä ei tarvitse keksiä mitään uudelleen, paitsi ehkä lämmityslaite pohjolan oloihin.

    Ihan vakavasti puhuen: laadukkaiden, sarjatuotantoon kelpaavien muottien ja jigien teko on kallista. Ihan laskemalla saa selville kuinka pitkä sarja tarvitaan työvälineiden hinnan kuolettamiseen. Samalla rahalla ostaa todennäköisesti useamman valmiin laitteen. Voimalinjaa vaille olevan Locost-kitin saa varmaan viidellä tonnilla ja valmis auto on varmaan alle kymppitonnin peli.

    Idea pienuudesta itsessään on hyvä. Nykyajan urheiluautot on suunnattu varttuneemmalle väelle jolle pitää olla ilmastointia, sähköherkkua ja ajonvakautusta. Näiden lastaamisen jälkeen auto painaa puolitoista tonnia, tarvitsee ison epätaloudellisen moottorin, isot jarrut ym. kalliita ratkaisuja. Oikeassa elämässä on todistettu moneen kertaan, että 500 kg/200 hv auto on rata-ajossa huomattavasti nopeampi kuin esim. 1000 kg/ 400 hv laite.

    Prätkän koneessahan ei ole tärkeintä se, että siinä on vakiona kilpa-auton viritysaste, vaan se, että kaupan päälle tulee suorakytkentä-sekventiaalilaatikko. Usein kilpa-autoissa juuri tuollainen vaihteistoratkaisu on koko vehkeen kallein osa.
     
  7. Power

    Power 1st gear

    Mikähän on keskustelun aloittajan ikä? :D
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Jos projektiin rupeaa niin konseptiauto kannattaa tehdä yhteistyönä PK-seudun AMK:n tai TAMKin kanssa. Niillä on tietotaitoa,ilmaista työvoimaa (opiskelijat) sekä hyvät edellytykset saada tollanen jopa kilpiin. Eikös ne oo jokusen kerran tollasia tehnytkin?
     
  9. uuze

    uuze 3rd gear

    Tuli sama mieleen mut oisko kuitenkin vaan huono provo...
     
  10. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  11. Mondeo

    Mondeo 1st gear

    KIITOS tuosta mopoauto ideastakin, nuoriso ainakin varmaan tykkäisi enemmän sporttisen näköisestä "mopedists" mitä näistä nykyisistä "PÄÄRYNÖISTÄ".

    Joo heh. Tai kumpaakin :D .

    No oon 23vuotias (liian nuoriko autoja rakentamaan?!).

    Tarkoituksena tosiaan olisi viimeistään 5-10vuoden päästä saada markkinoille MAHDOLLISESTI suomalainen automerkki. Kunhan rahoitus ja tarvittavan osaamisen saa "SAMAAN PAIKKAAN".
     
  12. mke77

    mke77 Gearhead

    helpoita olis tosiaan muuttaa englanttiin.....rakentaa auto siell, rekisteröidä siellä, parin vuodenpäästä siirtää auto saksaan(ruotsiin),rekisteröidä siellä. ja sit vuodenpäästä suomeen!!!

    esim saksa(TUV) on helpompi maa noiden pykälien/korivahvuuksien kanssa kuin suomen (VTT)....kyl sielt meinaa semmosia "korivahvistuksia"avoihin(siis heijän omat koripajat on tehny paljon avoja mitä ei muualla maailmassa ole myyty uutena) tehdään/tehtiin et hu hu :rotfl:

    vtt:ltä pelkkä päästö-mittaus tyypitystodistus(siis jos moottoripyörän moottori tulee autokäyttöön ni päästöt ei ole samat= kg/kw/co2) makso silloin markka aikana 150t mk :mad: et siitä löhdetään...

    .....samahan pätee näihin uudempiin kuin 96 oleviin "ei sarjatuotanto turbo-malleihin" mihin laitetaan turbo(vai onko tämmänen poistunut :eek: )
     
  13. Mondeo

    Mondeo 1st gear

    Ollaan kans mietitty ENKLANTIA että jos sinne saa ensin kilpiin niin hyvä.
    Sit ehkä jonnekkin suomen/englantin ratasarjaan(toden näköisesti kuitenkin suomen joku missä putkirunko sallitaan Esim Time Attack tai joku Supersaloonia vastaava luokka) autolla(mikäli rahoituksen kautta mahdollista) ja yrittää saada autolle mainetta siellä.

    Sit kun on autolla/merkillä mainetta niin on helpompikin saada tuotannon alkurahoitus jne.

    Saa nyt katsoo tuleeko mitään tästä koko hommasta mut olishan se kiva ajella "täysin"suomalaisella autolla ja ennen kaikkea nähdä itse ideoimansa auto liikenteessä.
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Siis meinaatte valmistaa/valmistuttaa moottorit, vaihteistot, akselistot jne... Kaikki suomessa ? Onhan suomessa kokoonpantuja autoja tehty vuosikymmenet ja tehdään edelleen...
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kannattaa ehdottomasti kääntyä paikallisen TE-keskuksen puoleen. Siltä saa ammattimaista neuvontaa ja tukea riskirahoituksen haalimisessa ja mm. Finnvera lainoituksessa.

    Eikä sitten kannata masentua kun sen alustavan liiketoimintasuunnitelman kannattavuuslaskelmineen saa aikaiseksi. Jos se näyttää liian kalliilta ja siltä että lainaa (tai riskisijoittajia) ei saa mistään niin silloin on oikea aika miettiä, että jatkanko vaan ihan omana harrastuksena vai aloitanko liiketoiminnan. Eikä ole vielä mennyt omat ja kavereiden rahat kankkulan kaivoon.

    Tuo liiketoimintasuunnitelma ja sen noudattaminen voi välttää monelta harmilta ja velkavankeutueen joutumiselta tulevaisuudessa. Näinä aikoina moni on taas saanut verottajalta postia ja huomaa karvaasti, että ei se kaikki myynti- ja laskutushinta suinkaan omaa rahaa ole.

    Hienoa että on unelmia ja intoa/tahtoa niiden toteuttamiseen. Kannatta kuitenkin kuunnella pessimistejäkin, vain vaikeuksien kautta voi päästä voittoon yritystoiminnassa.
     
  16. Mondeo

    Mondeo 1st gear

    No Aluksi ainakaan Ei olis tarkoitus niin. Aluksi nyt auto kootaan "VALMISOSISTA". Mutta sittenhän kannattaa alkaa valmistaan itse joitain osia jos kysyntä tulisi niin suureksi(mitä en kyllä usko näin aluksi ainakaan).

    Tarkoitus siis olisi aluksi putkirunkon lisäksi tehdä itse kori. Sitten parhaat palikat valita. Mielellään tietty suomalaista osaamista jos vain löytyy kyseisen alan osaamista täältä pohjolasta. ELI siis Esim. NOKIAN kumit olisi tarkoitus laittaa alle ja sähkö/teknologia osaamistahan ainakin löytyypi suomesta.

    KOROSTAN NYT VIELÄ ETTÄ "PROJEKTI" ON VASTA PUHE ASTEELLA KÄYNNISSÄ!!!!!
     
  17. Mondeo

    Mondeo 1st gear

    Noniin nyt on sitten saatu idea uudesta materiaaliaalista. Kojelauta, Peilit, osa etu-/takapuskurista valmistetaan hiilikuidusta. Mahdollisesti tuleva prototyypin kori on suuresta osaltaan hiilikuitua. Mikäli nyt ei ilmene mitään suurta miinusta hiilikuidun käyttäytymisestä.
     
  18. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kustannuslaskenta ei liene herrojen valttia?

    Miksi putkirunko jonka vuoraisitte hiilarilla tyyliin Ferrarin F40 ?
    Monokokki alumiinipellistä niittaamalla on paljon parempi ja halvempi plus korjaus-ystävällisempikin ja ihan normikuitukoppa päälle.
    hiilarilla on yksi iso miinus...se näet johtaa sähköä ja siten häiriöitä myös.


    Kannattaa aidosti tutkia miten kilpa-autot on rakennettu jos moisilla raiteilla liikkuu.
    Itse istuin Tanskalaisten jo valmiissa vekottimessa joka noin oli rakennettu Brands Hatchissa toissa viikolla.
    Näköjään Tanskalaistenkin autoteollisuus siis on järkevämällä ja toimivammalla pohjalla kuin meidän.

    Paljonko näet hiilaria lentokoneissa vs. niitattua alumiinia ?
     
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    Joo ja nyt ei kannata ainakaan puhelinvaiheeseen siirtyessä luottaa Nokian osalta paljoa tukeen.... luottavat näet testiautoina Audi RS4iin ja Nokialla on jo eräs heppu neuvotellut sangen kattavan yhteistyö-ohjelman.
     
  20. Mondeo

    Mondeo 1st gear

    Kiitos lisä infosta tuon hiilikuidun merkeissä. Täytynee kyllä pohtia tuota kori asiaa tarkemmin(lue: ajan kanssa) ja ottaa kunnolla materiaalista selvää.
    Ja tuo monokokkirunko on suljettu sillä pois että suhteellissen kallis jos vertaa putkirunkoon. Muuten kyllä tuo monokokki kiinnostaisi.
    Ja voihan tuon runkomateriaalin/-tyyppiä vaihtaa kun autoa aletaan parannella sitten kun on jonkinlaisessa tuotannossa.

    Mikähän auto mahtoi olla tuo Brands Hatchissa valmistettu??
    Morgan mahdollisesti?!
     

Kerro tästä muillekin!