Suomalaiset Cadillac V8-6-4 autot, onko niitä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 11.3.2007.

  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Onko noita tullut koskaan suomeen?

    Nyt en sitten tarkoita uudempia, vaan nimenomaan niitä kuuluisia 80-luvun alun Cadillacin malleja, joissa solenoidit vanttiilikoneistossa pimensi pyttyjä moottorin kuormituksen laskiessa. Jonkinlainen ruiskusysteemi hoiti polttoainepuolta.

    Onko joku jopa touhunnut kyseisten moottorien kanssa?

    Jenkeissähän noita voisi vielä olla ihan kohtuukuntoisina, mutta miten sellaisen tuonti suomeen näin jälkikäteen, onnistuisiko ollenkaan.

    (Haulla jo kokeilin, mutta täältä en juttua noita löytänyt tai sitten en osaa käyttää hakua oikein).
     
  2. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Eikös nämä olleet aika susikoneita jo syntyessään?
     
  3. harri60

    harri60 Gearhead

    Nehän ovat niitä erittäin ympäristölleen ystävällisiä, todellisia viherpiipertäjien unelmia :D . Kovassa ajossa kaikki 8 sylinteriä käytössä ja siitä hiljenpää ajettaessa 6......4........ja jos ei toiminu ollenkaan, niin eipähän vieny bensaakaan . Tosin nolla sylinteriä taisi muodostua tuon moottorin ominaisuudeksi ja muutamia kertoja, kun työntelee parin tonnin painoista autoa tekee mieli normaalia moottoria keulille :rotfl:
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    On tullut. Olen itse moista ostatellut. Koneena tosin oli silloin 403 Olds.. Eli ongelmia. Ihan fiksu ajatus, mutta 80-luvun alun tekniikalla ei oikein onnannut. Vastaava teknologiahan löytyy uusien Chrysler 5.7 vakio-Hemeistä. Sekä uusista 5.3L Letukan pikkulohkoista mm. uuden Monte Carlon ja Impalan keulilta.

    Ja mikä ihme estäisi moisen vanhan Caddyn tuomista? Ainoastaan Matti kukkarossa. Ja käsittääkseni kannet vaihtamalla/ jumittamalla sen venttiilisysteemin homma voitiin kiertää. Ja näin kai en tehty monessa yksilössä. Muuttuvaventttilisen koneen tunnistaa venakoppien keskiosassa olevasta kohoumasta. Muuten kone on ulkoa 1:1 1967-81 Cad 472 -500 -425 ja 368 lohkojen näköinen.
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Lepuutusmoottoreiksihan näitä aikanaan kutsuttiin ja silloin taisi kyllä usein käydä, että ensin lepää 4, sitten 6 ja loppujen lopuksi kaikki 8 sylinteriä. On muuten niitä harvoja amerikkalaisia autoja, josta TM on tehnyt jutun ja kehunut jenkkien ideaa.
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Yhteen moiseen luiskaperä Caddyyn törmännyt joskus -80 luvulla.
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    Jysäytit niin kovaa sen takapaksiin, että muuttu käkkylä luiskaperäksi, oli vissiin pysännyt huonoon paikkaan lepuuttamaan sylintereitään. :rotfl:

    Täysin offtopic, mut oli pakko laittaa, sorry :oops: :lol:

    TM.ssä tosiaan oli juttu tosta koneesta. Ajelivatkin sillä?
     
  8. 2x4bbl

    2x4bbl Gearhead

    Olikos se veekasissa joskus juttua just tuollasesta vai oliko kuitenkin diesel?
    Jenkkiomistaja oli nostannu jonkun nostokurjen nokkaan tollasen cadillacin ison kyltin kera,
    "jos haluat ongelmia osta cadillac"
    oli äijä vissiin vielä joku nosturifirman omistaja..
     
  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Dieseli oli mut samaan sarjaan kuuluu lepuutuskonekin.
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Deiseliä kehuttiin 1978. Mulla on se numero TM:ää. Samoin muistan sen 8-6-4 koneen kehumisen.
     
  11. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    On tuolla jenkkilässä myös joitakin, jotka yhä ajelevat 80-luvun alun käkkylällä välillä sylintereitä lepuutellen.

    Tässä olisi kohtuullisesti tietoa em. paketista. Ja syistä sen toimattomuuteen.

    http://www.autospeed.com/cms/A_2618/article.html

    Olisi vaan vekkuli laite tuollainen muuttuvatilavuuksinen omassa pihassa.
     
  12. Turnn

    Turnn Gearhead

    Tuon olis saanut 2300€:lla+kallis maarahti+muut: http://tinyurl.com/ynsn94
    Kiinnostus lopahti tuohon arveluttavaan moottoriin ja syrjäiseen sijaintiin (utah).Olis saanut museokilpiinkin helposti.
    Päädyin sitten uudempaan y-moottoriseen.
     

Kerro tästä muillekin!