Suomalaiset Latolöydöt / Metsäautot / Tallien aarteet...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Anonymous, 6.3.2003.

  1. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

  2. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Mystiset lokarit - vahva ehkä 50-luvun GAZ-kuormuri
     
  3. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    Joo mullakin tuli eka mieleen GAZ kuorkki ku noita hypistelin mättäällä.. :poff:
     
  4. twelve

    twelve 3rd gear

    Mun uusin metsäautohankinta tuli pihalle tossa joku aika sitten, kun lumet oli sulanu päältä ja jää irrottanu otteensa alustasta.

    [​IMG]

    Kun takakontin avaa, niin siellä on ihan uuden näköistä mustaa peltiä, vaikka auto on viimeksi ollut katoksessa/tallissa 1972. En kyl tiedä vielä mitä tolla tekis, 10cm choppaus vois olla cool, mutta tuohon on niin helppo saada osia, että sais vaikka MR pienellä vaivalla.. paperitki kunnossa. Hassua miten toi jäkälä ja metsämansikka kasvaa pellissä.
     
  5. twelve

    twelve 3rd gear

    Laitan ny vielä koko kuvan...

    [​IMG]
     
  6. No H2O

    No H2O Gearhead

    [​IMG]

    Olen päälle kolmekymppinen nyt... Pitkälti päälle toistakymmentä vuotta olen ajanut tuon talon ohi päivittäin, usempaankin kertaan ja aina silloin tällöin muistelen mummoni kertomaa tarinaa, tiedä onko tarina tosi, mutta kuitenkin kun näin ko. talon kuvan tarina muistui mieleeni.

    Talossa asui vanha nainen ja hänen pojanpoikansa, ennen kouluun menoa hän herätti pojan aikaisin aamulla päivän askareisiin, polttopuiden tekoon, tms. Eräänä syksynä hän tapansa mukaan herätti pojan kaurahalmeen niittoon, siellä niityllä tuo pojanpoika tappoi mummonsa viikatteella... Siitä asti talo on seissyt tyhjänä...

    Kun vanhempana pyysin mummoa kertomaan taas tarinaa talosta, hän ei suostunut puhumaan siitä mitään, seuraavalla kerralla hän ei tuntenut talon asukkaita lainkaan...
     
  7. 63S88

    63S88 Gearhead

    Laittelet teknisesti kuntoon ja viet leimalle.
    Mutta jätä koskematta tuohon kasvustoon ja ulkoasuun!!
     
  8. jariha

    jariha Gearhead

    suosittelen silti etuikkunoiden pesua :rotfl: sit leimaamaan
     
  9. 63S88

    63S88 Gearhead

    No jos aivan pikkuisen skrabaa, niinkuin talvella.
    Sivuikkunat voi laskea ajellessa alas. :D
     
  10. mke77

    mke77 3rd gear

    voip ollaki...tiedän talon mist o poijan homma ollu ain keskiviikon ja launtain lämmiittää sauna..ja ain sama virsi isältä:" ekkö saatana ossa sitä klapii sin pessää syssä..taas o sauna kylymä"....kerran oli viimune kerta ku poika oli ottanu timpuri vasaran isän naularepust,saunakamarin puolelt ja hakannu pään tohkoks sine saunaa... 2kk jälkeen oli äiteee polttanu koko saunan :-? tätäkään ei oltu kerrottu meitin äiteel, mut mulle kyllä :eek: :eek:
     
  11. rusty rocket

    rusty rocket Gearhead

    Ääni täältäkin tuolle GAZ.ille 8) Tosin voihan nuo olla semmoisesta maasturistakin, mitä oli esim. PV.lläkin ennen UAZeja http://www.trapperindustries.com/vehicles/gaz%2069.jpg Tuommosesta :D
     
  12. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Älä sahaa kattoa, lukuisia tapauksia nähneenä, päätyvät loppujenlopuksi romulavalle.

    Wanha Warre sellaisenaan on jo ihan upea laite!! :D
     
  13. timothy

    timothy 1st gear

    Kuopion tapauksia

    Kuopiossa vaikutti aikoinaan 70 luvun lopulla kaveri, jonka nimikirjaimet oli AO. Ajeli valkoisella Pontiac Grand Prixillä 64-65 mallisella sekä Opel GT mallilla. Hieman myöhemmin ilmestyi sininen Olds Toronado ja muistaakseni ruskea/kupari Buick Riviera. Sittemmin kai siirtyi ero autoihin, kun ajeli Lotus Espirenttiä ( vaimikäseoli ) 80 luvun lopusta viimeiset havainnot autoista ja kaverista
    63-64 Thunderbird on käsittääkseni edelleen samalla omistajalla tai ainakin perheessä ja on priima kuntoinen. Kyseistä autoa meinattiin 80 luvun alussa käydä Fiskiksen kanssa katsomassa Kuopiossa, mutta kun auto ei ollut pihassa, niin Fiskis vanhempana ja viisaampana tuumasi, että ei kiivetä aidan yli toisetn pihaan kurkkimaan ikkunoista puolen yön aikoihin...ehkä oli viisas päätös. Auto oli aikoinaan välillä huonossa kunnossa ja toini 200 litran öljy tynnyreiden kuljettimena, mutta sittemmin kunnostettu täydellisesti.
    Pesulan omistajan 67 Charger hävisi kuin pieru saharaan ja sen muistan vanhan herran ajoilta.
    Se vihreä 59 plymouth farkku oli erään torikauppiaan, josta meni lojumaan autokorjaamon pihaan ja sieltä se tuli takaisin liikenteeseen hävitäkseen lopullisesti 80 luvun alussa.
    Se puna/valkea puolestaan oli keskustassa olevan liikekiinteistön omistajan pojan, joka ei myynyt millään autoa. Syy oli, että pojan äidin nimi oli otteessa ja perintöriidat esti auton myynnin. Sen kohtaloksi tuli kai paalaus, sillä puhja oli hävinnyt olemattomiin.
    Nykyisen Aapeli liikekiinteistön paikalla oli puutalo, jonka tallissa seisoi Mercury ( se iso anglia ) Auto katsastettiin joka vuosi, mutta muutoin ei ajettu. Auto oli siellä vielä niinkin myöhään, kuin 90 luvulla, mutta korttelin omistajan kuoleman jälkeen kai perinnön selvitykset päätti auton kohtalon.
    Se autokoulun sämpylä chevy kai on nykyisin edesmenneen omistajan pojalla. Auto oli autokoulukäytössä 70 luvulla.
    Erään keskustan vanhan kivitalon tallissa piti seisoman Plymouth Barracuda, se pitkä lasinen. Auto oli jäänyt seisomaan 70 luvun alussa vesipumppu murheiden vuoksi vain muutama tuhat kilsaa mittarissa. Tarina muuttui myöhemmin perättömäksi huhuksi ja sitä kertoiltiin ohrapirtelöiden nauttimisen yhteydessä. Auto kuitenkin oli tosiaan ollut siellä ja jäi seisomaan parin vuoden ajelun jälkeen. Parin tallissa vietetyn vuoden jälkeen tallin tarvitsi Ford Taunus ja Barracuda siirtyi omistajan kesämökille köyden perässä. Omistaja kuoli pian siirron jälkeen ja huhu alkoi elämään. Kun rouvakin muutti toiselle paikkakunnalle, niin kukaan ei asiaa selvittänyt. 90 luvulla eräs harrastaja oli asian sitten kaivanut selville ja auto oli edelleen samassa paikassa kesämökillä vajan takana.
    Luultavasti jäännökset lepää edelleen samassa paikassa, sillä aika ja kostea maa oli tehtävänsä tehnyt.
     
  14. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Mielenkiintoisia musiteluita, näin vanhana kuopiolaisena, tuolla oli monta autotarinaa joista en tiennyt. Tässä muutama lisätieto:
    - Thunderbird on -66 ja se on tosiaan vielä samalla suvulla, joskus sillä ajellaankin, talvellakin. Eivät ole enää ihan nuoria ne omistajat muuten..
    - 1967 Charger oli Overdrivelle aktiivisesti kirjoittavalla nimimerkille vielä aika äskettäin Kuopiossa, nyt se on myyty mutta eikös se jäänyt Kuopioon? Tämä auto on kyllä legenda, 318+man...
    - vihreä farmari on 1960, on nyt toisella omistajallaan Lappeenrannassa ja ollut työn alla noin 30 vuotta, oli aika toivottoman ruosteinen ja kulunut
    - puna-valkea oli 1959, lienee tuhoutunut. Seisoi tosiaan samassa paikassa korjaamon pihalla vuositolkulla Myllykadulla, muistelen että siihen oli aloitettu peltityöt ja sitä oli hiottu peltipuhtaaksi, sitten se oli jätetyt ulos. Oli vähintäänkin mätä. Huhun mukaan siitä olisi silloin ennen uustuontia tarjottu huimaava summa (60000,- markkaa?) jolla sitä ei vielä myyty, olisi ehkä kannattanut. Viimeksi kun kuulin oli se kahdessa kappaleessa jossain Kuopion eteläpuolella omistajan mökin pihalla
     
  15. Damned

    Damned Gearhead

    Elä sahhaa, vaan laita pellin alle modernimpaa tekniikkaa, laita pellit kuntoon ja ota käyttöautoks!
     
  16. twelve

    twelve 3rd gear

    joo no en sahaakka, aloin vähän paikkailee lattiaa tossa ja katsoo ny vähän kerrallaan mitä siitä oikein syntyy. On se aika kaunismuotoinen tollasena. Miks nykyautot on niin tylsiä laatikoita?
     
  17. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    Eikös tuo warre ole etuvetoinen? Tekniikan modernisointi olis aika haastavaa.
     
  18. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Konehan varressa roikkuu etuakselin etupuolella, niin kuin Audeissa...

    Aikoinaan oli mielessä omaan varreen laittaa jamahan perämoottorin veekuutonen, mutta muinoin Kekkoslovakiassa se oli mahdotonta. Miten lienee nyt?
     
  19. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    37hp * 1.2 = 44.4. Taitaa olla liika tehokas tuo v6 edelleen eikä taida kestää loput voimansiirron kilkkeet kovin suuria tehoja. Noin heikkotehoisen moottorin löytäminen voi olla nykypäivänä ongelmallista.
     
  20. ramman

    ramman Double Gearhead

    Ei V6 mut mites sämpyläsuapin V4, ois ainakin varmasti tarpeeks tehoton :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!