Suomalaiset Latolöydöt / Metsäautot / Tallien aarteet...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Anonymous, 6.3.2003.

  1. 1320

    1320 Gearhead

    Niin, selvyyden vuoksi, ei ollut itsekään tarkoitus arvostella kenenkään tapaa harrastaa, ja tosiaan se on myös hieno nähdä, että autoja tuodaan kiitettävää tahtia Suomeen koko ajan. Olipa iloinen näky nähdä eräs FoMoCo tuotekin kotimaan tapahtumakuvissa hieman jalostettuna siitä, millaisena sen näin pakkauspaikalla Californiassa muutama kuukausi tätä aikaisemmin.

    Jostain syystä olen alkanut arvostaa silti yhä enemmän vanhoja Suomiautoprojekteja, ja senkin takia on kiva että itsellekin löytyi sellainen... Mutta tosiaan kyllä auton tuomiseen USA:sta liittyy kanssa paljon kaikenlaista, eikä nekään yleensä ihan sellaisenaan pääse ajoon. Ja tapahtumissa näkee monipuolista kalustoa, monesti joutuu jopa ihmettelemään, että onko tuollainenkin oikeasti eksynyt Suomeen...:odcool:
     
    palontie, rb ja rane58 tykkäävät tästä.
  2. Ford 15M

    Ford 15M 2nd gear

     
  3. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Joistain ei ole hitsaajiksi tai pakkelin paiskojiksi... :(
    Moni ostaakin jonkin auton ja teettää osaajilla siitä mieleisensä.... o_O
    Joku rikas "järkiajattelija" osta valmiin auton ja nautii siitä että pääsee ajelemaan... ;)
    -Meitä on moneksi. :cool:
     
    mikkis83 tykkää tästä.
  4. Reksa

    Reksa 1st gear

    Itse aloitin aikoinaan väärin otin 16 vuotiaana projektiksi isäni vanhan auton joka oli jo 70-luvun alussa ruostumisen takia poistunut liikenteestä peltoautokseni. Auto oli Chevy Brookwood -61 farmari.
    Otin aivan liian ison projektin ja huomasin hiekkapuhalluksen jälkeen olevani mahdottoman edessä kun puolet autosta oli kadonnut. Myin toisen moponi ja niillä rahoilla sain vuokrattua kaasupullot ammattikoulun huutokaupasta ostamiini hitsauslaitteisiin. Tykkäsin kaasuhitsauksesta mutta MIG oli saavuttamattomissa. Välillä kävi mielessä suorittaa korinvaihto "kuplakatto"-Impalaan. Nykyään sekään ei kannata.
    Sittemmin serkkuni joka ei edes osaa hitsata (sori Jykä) nouti remonttitaitoisen kaverinsa kanssa autonraadon 2000-luvun alussa etelä-suomeen. Rungon saivat hitsailtua kasaan kahdesta rungosta yhdistämällä sekä jotain pisteosia ja moottorin hommattua. Pääsivät pidemmälle kuin minä mutta into loppui jo vuosia sitten. Raato odottelee siellä jossain.

    Arvostan harrastajien kädentaitoja erityisesti koritöissä kun jaksavat pakertaa vuosikausia epätoivoiselta tuntuvien peltitöiden kanssa.
    Yksi harmittava asia tosiaan on että 50-70 lukujen autot ovat kadonneet tai menneet pilalle purkaamoilta. Niistä autoista mitä vielä löytyy on huono käsittely ja sääolot pilanneet suurimman osan osista.
     
  5. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Ohan noita kesken jääneitä ja kokonaan aloittamattomia tuolla lato täynnä. Onneksi ei maksa säilytys mitään, toisin kuin vaikka kauramoottoreita harrastellessa.

    Yks -62 mallinen seissy sisällä 73 vuodesta. Oikeesti hyväpeltinen mutta ei vaan ole vielä ollut sen aika, mullakin ollu nyt 20 vuotta.

    Tai 30-lukuinen ollu purkaamolla projektina ja hyytyny alkumetreille ja säilytetty jo siellä kuuluisassa "puun alla". Mutta 2kpl suomessa ja maailmallakin kallis ja harvinainen. No onhan se suomi-auto mutta puurunko-kori jne...

    Nyt työn alla oleva -79 avoauto oottanu laittoo 80-luvun lopusta saakka, silloin oikaistiin robotissa mutta kesken jäi. Noitakin silloin vain 3kpl suomessa nekin aikansa muuttoautoina tulleita.

    Tai yks kesken jääny sporttifarkku ostettu vuostuhannen vaihteessa, hitsasin pohjan keulasta taka-akselille mutta kesken jäi. 2kpl suomessa jäljellä kolmesta maahan tulleesta eikä se toinekaan tahdo valmistua. Vaikkei ole edes metsäraato kumpikaan.

    Mutta hei, tää on harrastus. Kaikki aikanaan ja loput ei koskaan.
     
    12345678910, mikkis83, rane58 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. rb

    rb Double Gearhead

    ^ Toi lohdutti, etten mä ole ainoa jolla on kesken jäänyt projekti.....
     
    wilburi tykkää tästä.
  7. TN

    TN 3rd gear

    On se mullakin 70 Challenger ollut projektina 4 vuotta. Tosin työttömyys/ rahapula jäädyttänyt projektia, sekä osien hinnoissa se e-body lisä. Nyt se on kittausvaiheessa, mikä on aikaa vievä, mikä veis kaiken vapaa-ajan, jos sitä ois liiemmin ollut. Ikääkin lähes 50 vuotta, ei jaksa tehdä pitkää päivää taikka yötä. Ja monta kertaa jos sen vie automaalaamoon, niin siellä on niin korkeat taksat koko työlle pohjasta pintaan. Ne maalaamot on harvassa, jotka ottavat työläitä projekteja, mitkä on hiottu pellille saakka.
     
  8. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Mullaki viis vuotta ollu -63 Fairlane työn alla, enkä tiiä, millonka se valmistuu.
     
  9. Reksa

    Reksa 1st gear

    Nuo kommentit helpotti vähän. Keskityn poizun kanssa viemään tuon Opel-projektin loppuun merkillä "hiljaa hyvä tulee". Muutenkin parannellaan ominaisuuksia tukevampia jarruja jne.
    Kaikilla on vaan oma aikansa. Elämäntilanteet määrää ja muuttaa suunnitelmia esim. itse olin yrittäjänä sekä alkoi pientä väkeä siunaantumaan. Ei siinä hirveesti autohommiin asuntovelkaisella aikaa jäänyt.
     
  10. wilburi

    wilburi Gearhead

    Katohha melkein saman verran ku mulla galaxie 500 ja todellakaan aavistustakaan millo valmistuu jos koskaan
     
    buick71 ja mikkis83 tykkäävät tästä.
  11. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Työ ootte selvästi amatöörejä noiden rojektien kanssa kun noin vähän aikaa vasta mennyt.
    Mulla tuli Lokakuussa 18vuotta tuon "nimimerkki" Buickin kanssa,erinäisistä syistä vähän venynyt tuo homma:D
    Tää on vanha kuva,on siellä jo penkit ja tuo ovi paikallaan.
    Raportoin joskus tästä lisää?

    [​IMG]
     
    eilhik, riviera56, mikkis83 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. juha745

    juha745 Gearhead

    Ja minua kiinnostais nuo tupakki-ikkunan öö... karmitko nuo nyt vaikka ois?
     
  13. Cortina71

    Cortina71 3rd gear

    Raportoi ihmeessä miten edistyy, hyvältä näyttää jo nyt, perusteellista työtä olet näemmä tehnyt. Oliko tuo alkuperäinen Suomi.auto?
     
    stealth tykkää tästä.
  14. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Kyllä! [​IMG]
     
  15. Buick55

    Buick55 Gearhead

    On alkuperäinen Suomiauto,ei ole vieläkään selvinnyt
    alkuperäinen omistaja tai todennäköisesti firma?

    Sijaintina ollut Uusimaa BE-150 kilvillä.
    Joskus tuota yritin selvittää muttei silloin tärpännyt.

    Korimalli on 4d Super
     
    belair66, Desoto57, wilburi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. signet

    signet Gearhead

    Mulla jäi -63 4D Amazon kesken kun piti inttiin lähteä,Elokuussa-90.Sen jälkeen sitä on siirretty muutaman kerran.Eräänlainen latolöytö sekin.Löydän sen itsekin aina joskus ja totean: "pitäis varmaan joskus ottaa työn alle".
    Osien saatavuus on helpompaa tänä päivänä kuin vuonna -90
     
    Muokattu: 1.12.2017
    riviera56, Gary Grand, mikkis83 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Buick55. Soita kansallisarkistoon. Rekkarin tai valmistenumeron avulla mä sain kaikki tiedot mersuun ja suzukiin. Jonkun euron maksaa kopiot ja postitus mut arpominen loppuu. Tsemp!
     
  18. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Tosta edellisestä kuvasarjasta tuli heti mieleen Kaurismäen Arvottomat
     
    palontie tykkää tästä.
  19. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Arvaas riviera56 mikä mulle tuli mieleen noista kuvista?
     
  20. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Ei pysty. Kerro Mikko..
     

Kerro tästä muillekin!