Suomen hienoin rodi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Tupis, 8.11.2003.

  1. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tämä on epävirallista tietoa, mutta kuulemani mukaan kotimaiset rodiharrastajat olivat lähes hyppineet silmille kun olivat nähneet kyseisen häksättimen jonkun tapahtuman, tms. yhteydessä. Kyseinen reaktio oli kuulemani mukaan johtunut puhtaasti siitä, ettei Suomen tiukan tielainsäädännön puitteissa pitäisi rodien nokilla näkyä isolohkoja puhumattakaan remmiahdetuista sellaisista. Kateuttako? Mene ja tiedä, mutta luulisin tästä johtuneen ettei kilpeä voortissa näkynyt shown aikana.
    Showssa kyselinkin auton omistajan nimeä osastolla 'passissa' olleilta henkilöiltä, mutta vastasivat kylmästi "Ei kommentoida". Siihen en osaa sanoa, miksi auto oli tästä huolimatta showssa. Mutta mukavannäköinen peli joka tapauksessa ja olisikin sangen ruokaisaa jos tuollaisia olisi enemmän suomen kuoppaisilla teillä!

    EDIT: Showlla tarkoitan siis Tampereen Hot Rod & Rock Showta

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: -J 2004-04-20 16:41 ]</font>
     
  2. Cuda

    Cuda 1st gear


    No perhana! Saahan täysrungollisissa LS6 option omaavissa autoissa (tai sama platform) olla 460 hp + viritykset. Paremmin ja turvallisemmin se kevyempikorisena pysähtyy kuin painavammalla tsevelle- tai vettekopalla varustettuna. Liikenneturvallisuutta! ..jaa se kiihtyykin kevyempänä.. no silloinhan pääsee ohitustilanteissa hitaammin ajavan rekan ohi turvallisesti kun ei tarvitse olla kauaa vastaantulijoiden kaistalla! Luulisi tämän nyt ymmärtävän valveutuneiden autoasiantuntijoidenkin eri tahoilla! Niin rodipiireissä kuin AKE:ssakin. :razz:
     
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kyse lienee siitä, että halua olisi laittaa siihen omaankin hoppaan vaikka millainen pata, mutta säännökset sanovat muuta. Sitten sitä katkeroituu, kun huomaa että jollakin kaverilla on käynyt munkki ja bloweri sirittää BB:n päällä ja poliisit vetää lippaan ..kun taas oman hopan pikkulohkoa syynätään konttorilla suurennuslasilla vuoronperään lakikirjan kanssa, ettei vaan oo liikaa tehoa auton malliin nähden :grin: :grin:
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Voikkaalla "The Man" vääntää isohkolla lohkolla muovikoppasta, -34 tulee kesällä ajoon ja on jotain ihan muuta kuin 454, mutta sen chevy johdannainen, ja kilvisä ...

    Tippaakan väheksymättä, ja mistäs luulette jotta ne ideat tulee, niin mutta tuo määritelmä Muskeli-Rodi alkaa olla jo pikkasen muoti-ilmiö, se kun on joka toinen rakenteilla oleva tulossa siihen kastiin laskettavaksi, jotta kun tehdään org tyyliä hyväksi käyttäen matalia räyhä rodeja suurilla koneilla ...

    :-o :-o :-o
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Omissa haaveissa olis kunnon kustomi s...tananmoisella räyhäkoneella plus muulla samaan tasoon rakennetulla tekniikalla, kun noita isolohkorodeja nyt alkaa pyörimään kylillä joka nurkalla :wink:
    Semmonen matala '50 merc tai vastaavan mallinen pulkka oikein tosissaan jyskyttävällä tekniikalla, aijai :grin: Tai vaikkapa toinen kustumien äiti '58 lincolni ja tietty 4d. Semmosta hirmua ei tietääkseni oo vielä näkynnä Suomenmaassa.
    Mut se vaatis vaan vähän nykyistä isomman lompakon ens tehä sellanen ja sitten vielä cruisailla sillä, joten tyydytään toistaiseks haaveiluun ja nykyisten kippojen kehittelemiseen. Vaan ei sitä koskaan tiedä jos oma hulluus jatkuu eikä lääkitystä vahvenneta :lol:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös 49´-´50 Mercury koppia saa lasikuituisina ? Muistaakseni sopisi helposti ´70-luvun alun full size Chevyn rungolle. Siinäpä olisi loistava korinvaihto ja isolohko kanta-autoakaan ei olisi vaikea löytää. Konetta voisi toki stroukata, vaikka ahtaakin...
     
  7. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi Cobra-leffan Mercury oli kyllä hieno ja tyyliltään aika lailla sinnepäin mitä haeskelin tuolla aiemmin. Hyvä ajatus toi nimettömän heittokin kuitukopasta ja fullsizen rungosta ja alustasta. Ja "pellin" alle isolohko tuplilla puhaltimilla, sounditkin sais pysymään normaaliajossa sen verran vaisuina ettei sen potentiaalia arvais kukaan autoa tuntematon.
    Noi 50-luvun lopun isot Lincitkin olis siitä hauskoja kohteita kovan tekniikan kanssa rakentamiseen että niissähän on jo yleensä isot koneet vakiona eli niiltä osin helpottais hommaa aikalailla. Ja auto on muodoiltaan aika näyttävän näköinen iso kustomlaiva :smile:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitenköhän nää Stallonen elokuva-autot nyt liittyy aiheeseen Suomen coolein rodi?????
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No ei mitenkään, mut tää on vapaamuotoista "keskustelemista" rod&kustom -osiossa eli ei se nyt oo niin justiinsa vaikka jutut vähän heittelee kun pysyvät kuitenkin autonrakentelussa eikä mee yleiseks bullshitiks :wink:
    Tais lähteä tuolta jossain kommentissa olleesta ajatuksesta että mikä on Suomen villein kilvissä oleva auto. Eikä siitäkään kannata ottaa pulttia että mites toi Stallonen auto sit siihenkään liittyy. Liittyyhän se hyvänä esimerkkinä millasen täälläkin vois rakentaa teiden kaunistukseks :grin:
     
  10. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Ruotsissa tosiaan on hienoja rodeja, hienoimman valitseminen on vielä vaikeampaa kuin Suomessa. Näin lonkalta heitettynä äänestäisin sitä JariV:n mainitsemaa vihreätä -32 Roadsteria early hemillä. tarkennuksena tosin se oli Powerin projektiauto. Mutta jos selaisi kymmenen vuoden ruotsalaiset autolehdet niistä löytyisi monta top ten -autoa, varmasti enemmän kuin kymmenen.
    Sitten yksi mielestäni kiva rodi jota tuskin kukaan muu äänestäisi oli Wheelsin projekti aivan 80-luvun alussa: punainen chopattu -34 Tudor. Siitä oli nimittäin juttu ensimmäisessä ostamassani Wheelsissä ja voi juma mikä auto se oli silloin! Ei Ruotsin hienoin, siistein tai radikaalein mutta minulle se oli aika kova juttu. Toinen ikuisiksi ajoiksi mieleen jäänyt (englantilainen) KOVA juttu taas oli kasissakin esitelty musta Fat Rat -Willys. Sen kun näki silloin joskus Helsingin näyttelyssä niin eipä voinut kuin liikuttuneena haaveilla. Sen jälkeen on tullut nähtyä joitakin Willyksiä mutta se jäänee ihan tunnepohjalta ylittämättömäksi. Ja tunteellahan näitä suosikkeja loppujenlopuksi valitaan...


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: heikkisj 2004-04-21 15:14 ]</font>
     
  11. isohkolohko

    isohkolohko 1st gear

    Mieleenpainuvimpia laitteita mitä mulle on tullu vastaan on jo mainittu keltanen 34 pumppukoneella (eikä vähiten siksi kun on jo pikkuskidinä kokenut ku se tulee kylkiputket karjuen kylkiedellä kylillä vastaan) ja nämä nostalgia henkiset häksättimet joita suomesta löytyy. Onkos kukaan muuten huomannut että eräässä saksalaisessa alan lehdessä komeilee Pistons Teemun 38 pick up? Piti oikeen ostaa kyseinen läpyskä (Prisman) hyllyltä vaikka en sanaakaan saksaa ymmärrä. Mun mielestä tyylikäs laite.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Teemun pikkis hieman sai uutta asua talvella. Ja kulku senkun parani.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep. Kylpyammeita ei oo tässä maassa liikaa.
     
  14. Tupis

    Tupis 3rd gear

    No jos kerran Ruotsin rodeistakin puhutaan. Vuonna 86 Wheelsin vuoden rodiksi valittu keltainen T-Ford amme on jäännyt pysyvimmin mieleen Ruotsin rodeista :smile:
     
  15. Cuda

    Cuda 1st gear

    Kilpiin on helppoa/mahdollista saada rungollinen auto, jota on saanut isolohkolla tehtaalta. Silloin on aivan sama, onko siinä korina tehtaan peltikori, vaiko esim. kolkytlukuisen auton lasikuituinen korikopio. En kuitenkaan väheksy korinvaihtorodeja. Olen harkinnut itsekin sitä vaihtoehtoa maamme lainsäädännöstämme johtuen. En silti lähtisi rinnastamaan näin toteutettuja niihin, joissa on tärkeimmät asiat rakentelusuuntauksen muotoilun aikakaudelta, eli 30-luvulta. On kaksi eri asiaa se jos runko, kori ja rekisteriote (ajoneuvon identiteetti) ovat 30-luvulta, kuin se että tehdään (typerän) lainsäädäntämme pakottamana 60-70-lukuisen korinvaihto. Älkää ymmärtäkö väärin, itse arvostan kumpiakin, en vain näe niitä samana asiana, enkä lähtisi vertaamaan niitä keskenään. Molemmat makeita harrasteautoja, mutta aivan eri asioita.



    Innovatiivisilta ja lahjakkailta rakentajilta. Jotkut asuvat USA:ssa. Jotkut Ruotsissa. Jotkut Suomessa, kuten vaikkapa tuo JariV.


    Muoti-ilmiö? Yksi on tehty valmiiksi saakka. Muotia ovat viime aikoina olleet ennemminkin nämä late forties-henkiset rähjärodit (jotka ovat hauskoja nekin, laitetaan näitä ilmeisen välttämättömiä disclaimereita joka paikkaan niin ei kenenkään tarvi kiehua..):)

    Jos Suomessa valmistuu vuodessa 1-10 rodia niin muoti-ilmiöstä puhuminen kuulostaa ennenaikaiselta. Se taitaa olla sen päivän sana rodi-rakentelussa, jos samana vuonna valmistuu kaksi samanhenkistä laitetta. Melkoista ruuhkaa. :smile:

    Muskeli-auto on tehdas-hot rod. Urheiluauto (kaksipaikkainen, joskus 2+2) ei voi koskaan olla muskeliauto, vaan se on aina urheiluauto. Esim. Corvette ei ole koskaan muskeliauto. Corvette on urheiluauto, Amerikkalainen urheiluauto, ja erittäin hieno sellainen.

    Muskeliauto on tehty useimmiten (poikkeuksia on muutama) perheen neliovisen grocery getter volyymimyyntimallin coupe-mallin pohjalta (suurella) tehokkaalla moottorilla ja riittävällä voimansiirrolla. Jotkut ovat koristeltu kirkkain värein ja raidoin, jotkut eivät, mutta muskeliauto on aina viisipaikkainen (joskus kuusi, jos sohva edessä) peltiauto. Muskeliauto ei ole lasikuitua koskaan. Hylsyä lukuunottamatta lasikuituisista korinosista koostuva auto on kilpa-auto. Joko katu-kilpa-auto tai johonkin drag race-luokkaan tehty. Kokonaan lasikuitukorinen auto on joko urheiluauto, kilpa-auto tai replica jostakin, mutta ei muskeli-auto. Samaten kuitukorinen voi olla mitä mahtavin race rodi, tai perinteisempi street rodi, mutta ei koskaan muscle jotain. Tämä on oma näkemykseni, muilla voi, ja saa olla muita näkemyksiä aiheesta.


    Räyhä rodit ovat jotain muuta ja erikseen. Ne ovat kolkytlukuisen olemuksensa alla enempi tai vähempi täysverisiä street racereita. Niissä voisi olla korina mikä vaan. Hienoa jos niihin on alettu laittaa koriksi myös säväyttäviä vanhoja tai vanhan näköisiä koreja. En vaan tarkoittanut ajatuksellani näitä autoja. That's all.

    Toivottavasti kukaan ei pahastu tästä postauksesta. Tarkoitus oli selventää aiempaa kirjoitustani, ei väheksyä mitään, tai aiheuttaa eripuraa.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Cuda71 2004-04-26 10:03 ]</font>
     
  16. Karva

    Karva Gearhead

    Kattos poikaa...

    Täällä sentään joku, joka vielä lukee texstit, on se hienoa jotta kiinnostusta herää edes jollain tasolla ...

    Niin tai näin kaikki rodit tai sellaiseksi laskettavat, oli sitten nostalgiaan tai kiihotteluun hurahtaneiden tai vaikka custom kylttyyrin kannattajien, vaikka nyt mehico mallisia värkkejä, kaikki tarvitaan, ei niitä liikaa ole, eikä tule ...

    Sinne vaan kaikki kynnelle kykenevät tallin perukoille kyhäämään, muista viis, ja tekemään sellaisia kun itteään kiinnostaa.

    Muuten tuo Rod & Custom, määritelmä pikkasen tökkii, no Suomessa kun ollaan, sillä ennen -48 tai jotain määritelmällähän, noissa "Rodi" hommissa ei tee mitään, joten mikäs nyt sitten lasketaan tohon Rod & Custom aihepiiriin, kaikki ennen full-side aikakautta olevat ja edes pikkasen muutetut, tai ainakin kaikki mattamustat ???

    :-o :-o :-o
     
  17. Cuda

    Cuda 1st gear

    Jep..miehen ikään on vielä 15 vuotta. Tulen silti toimeen mainiosti myös vanhojen ihmisten kanssa... :wink:



    Silloin kun ehtii. Vaihtelevalla sisälukutaidolla. Joskus sitä ymmärtää ihan mielellään niin väärin ja sarvet kasvavat ihan huomaamatta päähän. :razz:
    Yleensä toki tavan leppoisaa jutustelua.


    kiinostusta olis enemmän kuin aikaa. 100-150 reissupäivää vuodessa ja juku 400-700 ylityötuntia vuodessa vaativat samaten oman veronsa rakenteluajasta ja -jaksamisesta. Aihiot ja tallit sun muut zydeemit ovat odottamassa rauhallisempaa jaksoa. Siihen saakka täytyy säheltää valmiimmaksi muita keskeneräisiä projekteja ja kommentoida ajoittain mielenkiintoisia topicceja näillä virtuaaliharrastefoorumeilla. Siihen näyttävät syyllistyvän muutamat muutkin. Tosirakentajat (tuntemistani) toki eivät, ihan muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta (tämä oli provotrollipeikko ja joke).


    Totta. Tästä olemme erittäin samaa mieltä.


    Just näin.



    Rod & Kustom aihepiiriin voi kai kukin käsittää valitsemansa rajauksen mukaisen joukon vuosi- ja korimalleja. Itsen lasken rodeiksi irtoloksuiset joista selvästi näkee että ovat pre-war desingnia valmistusajankohdastaan riippumatta. Tai no jonkin liimalasisen Prowlerin kohdalla meinaa kyllä yskittää. Sama tämän Tampereella olleen Boydsterin kanssa. Kuplat, rättisitikat ym. irtoloksuiset eivät mahdu myöskään omaan käsitykseeni rodista. Monet englantilaiset 50-lukuiset kylläkin.

    Kustomeista taas voisi vääntää saivarrusta pidempäänkin, mutta ennen siipiä olevat "tyyli on tärkeämpää kuin nopeus" 1935-1956 US-autot lokeroituvat luontevimmin siihen kategoriaan. Lisäksi tietty samantapaisella perusdesignilla olevat sämpylä-eurot. Nähdäkseni ennen 1956 valmistettu on klassinen kustom. Käsitettä laajennettaessa siipikustomit ja uudemmat klassikot lasketaan monesti mukaan Rod & Kustom maailmaan. Kuten vaikka sulavan pyöreäkylkiset 1963-1965 Rivierat.

    Aivan rehellinen 60's perus-laatikko ei voi koskaan olla perinteinen kustomi. Low rider kenties (ja late greateissa helpostikin), tahi lintta(kustomi), tai määrittelemätön radical kustom, mutta ei kansainvälisesti ymmärretty genreen luontaisesti kuuluva rakentelukohde.

    Kustomissa pyrkimys on yleensä korin linjojen sulavuuteen ja veistoksellisuuteen. Tehtaan kompromisseja poistaen. Siihen ei rehellisellä laatikko-korimallisella päästä jollei tehdä autosta re-skinned jolloin pohjana voisi olla melkein mikä tahansa auto. Kun ei kuitenkaan käytetä alkuperäisiä ovien pintapeltejä, kumpiakaan lokasuojia, kattopeltiä, yms. pintoja. Ainoastaan platformi.

    Ihan vain heittona, voisi tähän kansainvälisesti ymmärrettyyn Rod & Kustom leiriin lukea mukaan USA-autoista 1920-1948 irtoloksuiset suorituskyky ja ajettavuuspainotteisesti rakennellut(rodeja), ja 1935-1961 muotoilupainotteisesti rakennellut. 1936 Ford coupe on LaSallen maskilla, cruiser skirtseillä, lake pipeseilla, conniella, appletoneilla ym. sälällä selvä kustomi kun taas 6-71 392 Hemillä, agressiivisellä rakella ja viispuolasilla taasen selvä rodi.

    Pelkkä mattamusta väri ei tee uudemmasta laatikosta kustomia (kansainvälisen rakentelusuuntaus-termin mukaisesti) missään muualla kuin suomessa. Jokainen toki tehköön kustominsa omien sieni-visioidensa mukaan. Nämä ajatukset koskivat lähinnä sitä joukkoa ajoneuvoja jotka näyttäisivät muodostavat Rod & Kustom-rakentelusuuntaus-ryhmän nykymuodossaan maailmanlaajuisesti. Eri maissa rajaukset (jos niitä nyt tarvitsee olla ollenkaan näyttelyluokkien ulkopuolella) vaihtelevat jonkin verran.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Entä muskelivene? saako vene olla muskeli, vai onko muskeli etuliite varattu vain kuvailemillesi autoille?
     
  19. Cuda

    Cuda 1st gear


    Eikö ne "muskeliveneet" ole enemmänki power boatteja maailmalla, vaikka tuntuu tuo muskelivenekin löytävän oman kannattajakuntansa. Aivan eri asiahan se4 on kuitenkin - ei mitään tekemistä autojen kanssa.

    Jokainen käyttää sanoja niinku parhaakseen näkee. Kieli elää ja muuttuu koko ajan. Joidenkin käsitteiden olisi silti hyvä vakiinnuttaa merkityksensä. Kuten ilmailun tai merenkulun tai jonkin muun tärkeän kansainvälisen sanoston termien käsitesisältö. Näissä harrastetouhuissa nyt ei koneita törmäile toisiinsa tai laivoja aja matalikolle vaikka kaikki ymmärtäisivät kaikki käytetyt sanat ja termit haluamallaan tavalla.

    Tossa nyt tuli vaan heitettyä ajatusta miten allekirjoittanut on jotkut termit oppinut käsittämään vajaan 30 vuoden harrastukselle altistumisensa aikana. Ei nää niin vakavia asioita ole. Yritin vain selittää miten näen AAR-rodin muskeliauton ja suorituskyky painotteisesti rakennellun 30-lukuisen (eli rodin) yhdistelmän upeana juttuna. Ja kun toi muskeliauto näytti merkitsevän niin eri asiaa eri harrastajille niin kerroin vain mitä minä itse pidän muskeliautona.
     
  20. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Samaa mieltä JariV:n kanssa!
     

Kerro tästä muillekin!