Suomen nopein/tehokkain katuauto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Ranchero/Taunus, 17.5.2004.

  1. Saku

    Saku 3rd gear

    Näinhän se on. Tämä kannattaa muistaa siinä vaiheessa kun laite, jolla ajetaan 5tkm/kesä kulkee vartilla yksitoistaisia ja Alastarossa hallitusti alle 1:40.

    Omasta vetestä aina sanonut että jos joku jättää sen vartilla niin tervetuloa mutkaradalle :) Suomen jenkkiautoharrastus noin kilvellisistä laitteista puhuttaessa on tylsän kiihdytysvaltaista.
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    Tuossa tulee hetikin mieleen että kovin kaksipaikkaisilta jenkeiltä alkaa kuullostamaan...
     
  3. turbobliz

    turbobliz 1st gear

    Tuossa faktaa Roadsport laitteiden rakentamisen helppoudesta ja tämän faktan soveltamisesta käytäntöön vuodelta 1998 (ks kohta 20) ja ajat ovat tuosta kyllä tasaisesti koventuneet vuosi vuodelta. Totta toinen puoli tässä tauhkassa, säännöt rajaavat rakettitieteen harjoittamisen (lue sikakalliit ratkaisut) ulos, ja siten nämä kilpaluokat tukee normaalien rasvanäppien harrastusta ja kilpailemisen iloa. Totuus kuitenkin on, että luokkien kärjessä tahkoavat ovat tehneet touhua kohtuu pitkään ja "metsälöydöstä luokkavoittoon"-kehityspolku ei ole ihan yhden tallikauden projekti, mitä herra Miken puheista voisi tietämätön päätellä.


    HARRASTEAUTOT B
    1. Urpo Pihlman BMW 2002 `69 11 11 11 11 11 9 64 55
    2. Olli Ojala Volvo PV 544 '65 7 8 8 9 8 7 47 40
    3. Petri Kuusisto Opel Kadett C Coupe `76 9 2 6 8 4 11 40 38
    4. Mika Ikola Volvo Amazon `71 8 7 7 1 9 3 35 34
    5. Mika Takanen Ford Escort '70 - 9 9 1 2 - 21 21
    6. Marko Laiho Vauxhall Chevette '76 - 5 4 2 2 4 17 17
    7. Harri Gratscheff Opel Corsa GT '83 - - - 6 5 5 16 16
    8. Micke Bergman Alfa romeo Alfetta GTV 2.0 - - - 7 7 - 14 14
    9. Pasi Tervola Ford Escort '69 - - - 2 2 8 12 12
    10. Kari Kanerva Mini Power Russian Lada '64 1 6 5 - - - 12 12
    11. Sami Korjus Lada 1500 S '78 - - - 4 6 2 12 12
    12. Aku Kannisto Opel Manta '76 - 4 3 2 2 1 12 12
    13. Jarmo Juntti Ford Cortina 1600 DL `68 5 1 2 1 - 2 11 11
    14. Esko Salonen Volvo 242 '84 - - - 3 2 6 11 11
    15. Sakari Lainekivi Volvo 242 2D Sedan '77 4 - - 2 2 2 10 10
    16. Simo Ojainmaa NSU Prinz 1000TT '67 3 - - 2 2 2 9 9
    Rajamäki Ari Ford Taunus GT '73 - 3 2 2 2 - 9 9
    18. Markku Kainulainen VW 1302 S '71 - - - 5 3 - 8 8
    19. Petteri Koskenala Fiat Ritmo Abarth TC 125 6 - - - - - 6 6
    20. Mika Tamminen Alfa Romeo 2000 GTV '73 - - - 2 2 2 6 6
    21 . Marko Ala-Marttila Alfa Romeo Giulia '73 - - - 2 - - 2 2
    Juhapekka Hietanen Ford Escort MK2 '75 - - - 2 - - 2 2
     
  4. MadMike

    MadMike Gearhead

    Noitten pelien kehityskaarien pituus johtuu vaan siitä että on yleensä yksi ukko ja yksi maksaja per auto jota niitä duunailee..

    Jos suomessa loppuu rahat sport2000 tiimeilläkin yhden kauden jälkeen niin ei ihme että roadsportissa ajellaan mitä alla sattuu olemaan...

    Tosiaan sija 20 on minä itse autolla jolle muuta ei tehty kuin penkki itselle sopivaan asentoon ja purettu kone nippuun....nooh ekan lähdön jälkeen se sitten keittikin (kansi kun oli jo paljon liian ohkainen eikä pysynyt lämmettessään suorana) ja Alastarossa hajosi lopullisesti.... tuossa itsellä oli tasan 2vk aikaa saada edes auto käymään ja savut siitä otettiin perjantaina klo.2400 ja apparalla piti olla aamulla kasilta...tallin ovet suljettiin 0200 ja avattiin 0600...se yöunista sama tahti jatkui kaksi viikkoa ennen.

    Sen jälkeen auto purettiin ( kun projektiksi alunperin oli tarkoitus se hankkiakkin) ja meni muuten tulipellistä taakseppäin koko pohja uusiksi sekä vielä on etupalkin muutokset tekemättä (4 helmapeltiä päällekkiin etc...etupalkit murtuneet vuosikymmenien kilvanajon johdosta...auto ollut R1 kilpuri (rata/ralli) vuodesta 72- viimeksi ajettu R.A ta -86 jonka jälkeen ralli/asvalttisprinttia ja ties mitä)....ja kaaret vaihtui niistä erään "sankarin" modifioimista kyhäelmistä...kts muuten kohta 21.hän on ko. sankarin veli.ja hänet peitottiin vaikka spinnaus tehtiinkin eli ohitettiin kahdesti.

    Ja pääasiassa auto on ollut täysin vakio koko elinkaarensa aikana...kaikki ripustukset ja jarrut satuloita myöten on vakioita korissa ei kevennyksiä muuta kuin sisusta ja tilalle kaaret.
    Ainoat ei vakiot autossa muuten oli männät ja nokat sekä portattu kansi ja isommat kaasuttimet sekä peltisarjat. Ei levityksiä ei rengaskokoa suurennuksia edes...vaikka olisin saanut ajaa 225 renkailla ajettiin 205 silla jotka nekin tosin oli jo loppu..mutta kuten sanoin ostin auton projektiksi ja vain ainoastaan sen takia että HRFn ja edellisen omistajan taholta pyydettiin useasti viivalle 98 mukaan tulin.(ostin auton 4vk. ennen ekaa kisaa)
    Ekan lähdön jälkeen kysyttiin mielipidettä miten toimii niin totesin että alusta ei toimi ollenkaan (no ei ihme taka-akseli oli pultattu banjosta kiinteästi nivelöitynä koriin....Yksi erään "spesialistin" päähänpistoja taas...eli joustoa ylöspäin 0 kun molemmat pyörät osuu epätasaisuuksiin...eli vakiona olisi toiminut paremmin uskallan sanoa.)

    Hauskaa tosin oli huomata että edessä oli G30 vanin jouset joista 4 kierrosta jäljellä..laskin että noin 2000lbs jouset edessä....(500 olisi riittänyt kevyesti...) Ei ihme että etupalkki murtunut..

    Ja paljon muuta...en olisi ikinä uskonut myöskään että turvakaaret voi tehdä 3mm sinkitystä vesijohtoputkesta...ja että ne vielä läpäisevät katsastuksen...

    Rekisteröityjä Katuautoja jotka tullut joka kisaan ajamalla paikalla on mm. sija8.
    Ja hän totesi alla olevasta pelistä että toivottavasti jaksat rakentaa sen uusiksi...noh...niin ja näin jaksanko..sydän sykkii jenkeille enemmän mutta rata-ajoon tuo soveltuu kokonsa ja painonsa puolesta paremmin ja korimalli on sarjaan sopiva sekä legendaarinen kuten yksilökin...onhan sillä takana mm Keimola500 voitto sekä F1 kuskin ohjastamana ollut.

    *Jos osaa ja talous antaa myöden sijoittaa minimi 15th € auton osiin vuoden aikana temppu onnistuu kyllä.
    Sen kilpurit maksaa lähes aina.
    Mutta tietotaitoa ei hankita vuodessa eikä kahdessa eli moottoriurheilupohjaa on oltava tiimissä ennenkuin viivalla menestystä tulee vaikka vehkeet kunnossa olisikin.

    Muita täysin katupeliksi rekisteröitäviä autoja löytyy sijoilta 6&7 ja ne menevät alle 1.40 ahvenistolla.(itse asiassa sijalta 7 löytyvä olikin tuohon aikaan kilvissä)
    Kärkiautot nykyään menevät 1.33 aikoja ja parhaita aikoja ollut 1.28 aikanaan A Ryhmässä.
    *Tuo on Bn taulukko johon yhtään jenkkiä ei ollut mahdollista saada.

    Vakiot C4 vm 87 ja 88 mallin Vettet olen itse nähnyt menevän matalia 1.36 aikoja ja Corvette kerhossa kuulemma pohjat on 1.33...
    Mika Salo ajoi Apparalla Siviili Carrera2 sella kaksi päällä suoraan portista sisään 1.32.
    Invalidihallintalaitten oleva siviili RS-2 Audi taasen mennyt todistettavasti 1.30,6 omistajan käsissä.
    Huhuina olen kuullut että Ferrari Modenalla on päästy myös sama aika sekä sitten tuo hurjaakin hurjempi Nissan Skyline mennyt 1.28 mutta todistettavasti vain 1.37 kolme päällä hullutellen 225 läskeillä ja 1430 omapainolla
    Ja se Vessa ei omaa jarruja vakiona sen tiedän.

    Joten on täysin mahdollista että siviiliauto on nopeampi kuin Roadsport pelit. Suoraan pakasta jopa.
    Mutta kallista Elämä on....

    PS. mitä tulee aikojen koventumiseen niin tuskin vieläkään kukaan on ajanut 1.30 alle Assa Ahvenistolla mitä V-M Riikonen teki 2002 Turbollaan 1997 säännöllisesti...Sääntöjä on näet kiristettu sen verran ja kehitys ei ole sitä eroa saanut kiinni.
     
  5. MadMike

    MadMike Gearhead

     
  6. turbobliz

    turbobliz 1st gear

    Mike yllättää. Tuossapa pienimuotoinen pläjäys menneiden vuosien harraste-kilvanajoa.

    Tuota 1.30 alitusta vähän epäilen, mutta enpä ollut kello kourassa harjulla v. 1997. Keskiviikon harjoituksissa tuo aika kylläkin rikkoutui kuluneena syksynä Niemisen Tonin toimesta.
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Vieläks Sakke L. ajelee, ei oo tullut pariin vuoteen törmättyä?
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Toni onkin ainut ketä tulee mieleen kuka jaksaisi tehdä autoaan niin pedanttisesti että tuollainen aika syntyi. Peukkuja Tonille.
    Mä olin mäellä kello kädessä 1997 enkä itse aluksi uskonut kelloakaan.Uskottava se oli kun vastaavia aikoja tuli muutama peräkkäin.
    Ja vieressä oli kaveri joka myös ihmetteli moista.
    Mutta Tonillakin meni kehitystyöhön kaksi vuotta kun teki kaiken itse. mm Tukivarsista lähtien kuten pitääkin...
    *Minä taasen olen huomattavasti laiskempaa sorttia...pitää varmaan taas koittaa ryhdistäytyä tämän harrastuksen suhteen vaikka muutkin velvoitteet painaa päälle.
     
  10. turbobliz

    turbobliz 1st gear

    Onko muuten Miken tuttuja se 560SEC projekti jota on joku puuhannut jonkun vuoden Chevyn myllyllä tuonne työntötankoluokkaan ? Hauska aihio ja lisää vettä myllyyn lisäten voisi sanoa, että jotain 70-luvun SLC-kippoja olisi kanssa varmaan saatavilla harrastuksen pohjaksi amerikan tekniikalla. Mersun kasin viilaaminen varmaan on liian kallista, kun vertaa siihen millä naurettavalla setelitukolla voi rahdata Craten tai muiden valmiita patoja suoraan pellin alle. Senkun vaan valitsee kuinka paljon rengassavua haluaa suorille :rotfl:

    Nooo josko pääsisi taas itekin ladulle ensi kesänä mittaamaan amerikan miesten vauhdit. Hauska niitten kanssa on kisata.
     
  11. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ei ole ainakaan nimituttuja. No miksei SLC esim 6.9 padalla olisi sangen hauska...kuulemma Mersun V8 tykkää virittämisestä ja kestää esim. ahtamista sangen hyvin...5.0 ja 900 hp 2v tekniikalla suht helpolla.

    Joten ei muuta kuin puristukset ylös ja kunnon nokat (jos kestää ahtoa kestää puristusten nostoakin.
    Suomessakin lienee profiili tallella Waxenbergerin nokista... tosin ne ei ole ihmeelliset...10 astetta enemmän kuin vakiot ja milli lisää nostoa.
    Uskon että Vehokin olisi sangen myötämielinen ja auttaa asiassa ja itsellä on Honda ajoilta kontaktit suht. tallella sinne suuntaan.

    saanen kysyä ettei sulla ole sinistä mantaa turbolla :lol: ?
    Saa privatakkin jos ei halua paljastua...
     
  12. turbobliz

    turbobliz 1st gear

    Kummaa, että ei ole tullut yleisemmin tietoon kenenkään noita harrastaneen hotroddausmielessä, vai eikö noista toitoteta kylillä siinä määrin kuin joka tommisbilletsiiven asennuksesta ties mihin etuvetokinneriin. Liekö sitten vaan varaosien hinta kova ?

    Itsellä ei ole kyllä Mantaa, tallissa roadsport Monza ja pari katu blitziä. Liikaa niissäkin :rotfl:
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    Lienee rajoittaja tekijä siinä että Suomalaiselle tuo aihion hinta ollut jo sen verran kova että rakennusintoilut on loppunut siihen.
    Toki kuulin eräästä AMG SECistä että kun siihen tarvittiin uudet nokat kuluneiden tilalle niin hinta oli jo 10v sitten mahtava...toisaalta onhan ne esim. Alfan V6:n nokatkin kalliit...1200€ minimi kun virinokista kyse.
    *Koko peruspatin remontti kirpoaa 5000€ pintaan vaikka mitä tekisi.

    Mutta kyllä kun muistelee niin onhan täällä viritettyjäkin isoja mersuja ollut...niistä vaan ei ole pidetty ääntä koska ne on verhottu aina jonkun MBhen erikoistuneen pajan tekeleiksi.."AMG mesejä" on suomi pullollaan eikös ?
    Ulkomailla on Mersun turbottaminen ollut joskus jopa sangen yleistä...
    Mielessä on taannoin sepistys Mp kauppiaasta Saksassa katukahvilassa...nurkan takaa tuli muriseva SEC ja hän katsoi heti vanhana kisakettuna alemmas ja näki paksua putkistoa pilkottavan...kun pääsi auto aivan eteen se ampui menemään kovan suhinan ja murinan saattelemana ylämäkeen sutien...itse mies puljasi myös Mersujen kanssa tuolloin joten kait siksikin silmä oli tarkka. totesi vaan että hulppeaa katseltavaa vieläkin vaikka korimalli vanha.

    Itselle tuo Mersun koneen kesto on tullut konkreettisesti esiin kun lukenut Waxenbergerin elämäntyötä...Safari rallissa SLCllä Mersu mukana ja tuloksena jopa voittokin.
    Ja ajoihan Onni Vilkas SLClläkin kilpaa Suomessa (ettei ollut Waxenberger SLC lainassa?)
    Normaali pulliainen vaan ei miellä Mersua sopivaksi aihioksi...kun suomalaisella on vaan voittamisen halu mielessä.

    Esim. 500SEC tulee todella maukkaaksi pienellä madalluksella isoilla palloilla omalla putkistolla ja pienellä puskurien kavenuksilla.
    Boyd Coddinton näytti joskus miten hän toteutti oman..ei vakiosta heti huomannut ja täälläkinpäin yksi herra teki vastaavan tempun plus lykkäsi 5.6 koneen keulille.
    Perheessä on ollut 560SEC viimeistä vuosimallia ja kyllä täytyy sanoa että vaikka on pitkä perävälitys niin silti on nelilovinen tomaatti ja sen turvin etenee ihan kivasti...kulutuskin pysyy "aisoissa" paljon paremmin kuin jenkeillä...kuka uskoo keskikulutukseksi alle 11 litraa 560seltä...se kertoo vaan sen että pata toimii.
     
  14. Ahti

    Ahti 3rd gear

    MadMike: onkos Jaska T sukua? Ostin vaan joskus siltä Alfetan...
    Meillä olis muuten tallilla yx valkoinen "rata"Giulia, jonka saattais saada sopivasti, on hyvää osaa kiinni ja oli mukava kurvailla apparalla.Samalla hepulla on mm. 75 turbo joka melko pirteäksi laitettu.

    Mersuista: odotan vaan koska joku tuo radalle, joku W201 olis aika näppärä aihio. Nopeita riisseleitähän (350-450hv) on jo kadulla useampiakin, varsinkin pohjanmaalla päin. Ja saa niitä vanhempiakin aihioita halvalla, esim just toi SLC ei ole montaa tonnia. Ja sais W124 kin kasin luvallisesti, tehty 500E/E500 versiota. Tai sit ostaa saksanmaalata valmiin 500E, niitä saa alkaen 6500, siitä riisuu vaan ylimääräset pois, vakiona 326hv ja kunnon alusta&jarrut.
     
  15. MadMike

    MadMike Gearhead

    Jaska T oli isoisäni mutta tuo Reijon poika Jaska ei...toki olemme suvut melkein viereisistä kylistä...nuo Teuvasta me Kauhavaltaja Lapualta mutta emme T vaan B. alkuisia ja suht. tunnettu nimi sielläpäin, yksi murhattukin ja kotitilakin tallella Kauhavalla.
    Ai olis Juulia...no mullahan noita on ollut ja kattokerhoonkin sellaisella ekana pääsin..toka minkä lemppasin oli Astro Van :p ja komesti irtos maan kamaralt 120 vauhdista..suosittelen muillekkin :mad:
    Toi Juulia on kaiketi se Jukka Pn myymä?
    Mullakin on Turbo 75 muuten myös 1.3 ahdoilla katukäytössä...nyt odottaa että cooleri vaihtaa paikkaa ja kokoa Turbon lisäksi.
    Kerro juuliasta lisää privana ne on hauskoja pelejä vaikka ei niillä paljoa voitella..osia on itsellä aika paljon noihin 105 sarjalaisiin...pakko olla jos meinaa puljata radalla, kuten Smokey sanoi....no one races with only one engine and gearbox.

    *Jaksan faija taasen myi meille yhden MR-kilpisen 2000Touringin ja kun näki sen isoisän vieressä ja toisella puolen meidän suvun ekan pelin eli vm60. Berlina Lusso niin totes että hän ostais molemmat mutta taitaa suvussa olla ottajia ja naureskeli arvoituksellisesti katsellen...

    Jaskan kanssa ollaan toki muutaman kerran vuodessa yhteyksissä ja Reijokin vielä sinnittelee.

    *kesällä mun on ihan pakko käydä Lapualla vielä katsomassa vanhempia sukulaisia ja sielläpäin pyöriä joten ollaan yhteyksissä Kauhavalle on asiaa myös valessmannin puheille... :odroll:

    Mun mielestä Mersuissa ja Porscheissa pitäisi olla oma tekniikka mutta Porschen kasi ei tunnu paljoa kestävän suomen kamaralla en tiedä miksi ?

    Ehdottomasti kaivataan viritettyjä kasimersuja viivalle....
    Dare to be Different !

    Tiedossa on toki että Mersun 300 TD kone kestää ainakin Herlevillä nuo lukemat mitä kertosit...onkos niillä jokaisella suvussa tollaset jo kun niitä useita pohjanmaalla :wink:
    *Kyllä kelpaa olla ylpee juuristaan, perkele ei tohon mihinkään savolaiset taulapäät pysty :argue: :rotfl: :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!