Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Oli aika kun '60-70-80 luvuilla maahantuojat toi varakoreja kilpureihin. Olivat pohjamaalissa ja laillisesti sai vaihtaa korin entisen tuhouduttua. Vanha runkonumeron osa hitsattiin uuteen tai meistettiin uudet , samat, numerot.
    Onko se sitten "alkuperaisen" jos kori on vaihdettu 1-3x? Mielestäni on koska se kuului ajan ja kisan henkeen. Ja on sitä tehty paljon sen jälkeenkin :)
    Jos se on tärkeää käy läpi Antti Aarnion 911 kisa historia ja jäljitä oliko isoja mällejä vuosien varrella ja siitä päätellä kuinka alkuperäinen on.
     
  2. Porsche2012

    Porsche2012 1st gear

    TopiCa: Onko tuota kisahistoriaa jossain netissä, vai kirjana?
     
  3. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Kyllä ne on kaiveltava kisa kisalta vanhoista tuloksista ja Vauhdin Maailmoista, ja käymällä Historic kisoissa ja juteltava wanhojen starojen kanssa.
    Ralf Petterson on #1 wanhoissa tuloksissa. Yhteyden saa ainakin AKKn kautta.
    Mielikuvitus auttaa!
     
  4. Make2

    Make2 3rd gear

    Rafunkin arkisto taitaa olla rekisterikilven mukaan ja jos useita koreja on käytetty niin aika vaikea niitä on yksilöidä jos ei keskustele alkuperäisten omistajien kanssa. Tosin 40 vuoden jälkeen itse kunkin muisti voi jo vähän pätkiäkin.
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    GeeTeeNelikymppisestä tuli mieleen tämä italialaisen järven rannalla järjestetty pieni ja pirteä autonäyttely.

    Kyllä kromipuskurit vaan sopii geeteehen:

    [​IMG]

    Ahtaanpuoleinen ohjaamo, kieltämättä:

    [​IMG]

    Oli siellä jotain muutakin tarjolla...

    [​IMG]

    Täällä lisää, mm. aina yhtä huikea 20-luvun Rolssi Petersenin automuseosta.

    http://www.asphalte.ch/news/2012/05/con ... este-2012/
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Palataanpa taas asiaan.

    Sehän on...tuota...:

    [​IMG]

    ...no just se...:

    [​IMG]

    ...siellä kisoissa:

    [​IMG]

    Tuolla alla linkissä wanhoille parroille varmaan muutakin mielekästä luettavaa kuvineen kaikkineen. Jokin lokinsiipikin siellä vilahtaa, muunmuassa..:

    http://personal.inet.fi/yritys/merivuokko/flemari.htm
     
  7. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    puskurit sopii. mutta nuo pinnavanteet ei ainakaan mun mielestä oikeen istu kuvaan.
     
  8. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    GT 40 mk kolmosessa oli nuo vermeet. Niitä tehtiin vissiin vain yksi originaali. Muissa oli feikit kisavehkeisiin ympättynä. Näin ne sai katsastuksessa läpi. Sitten ne Borrani- pinnavanteet tuli kaikkiin joita ei toimitettu kisaspeksein. Se on hieno vanne. Kisaspekseillä meni magnesium halubrandeillä kun niitä sai. Halibrandin tuotanto-ongelmien vuoksi mm Pete brock joutui suunnittelemaan sunburstin. Taisi joku löytää tiensä cobran sijasta gt40:seenkin
     
  9. piikkinokka

    piikkinokka 1st gear

    Re:

    Suurin nelisylinterinen on Porsche 924 keulalla, tilavuudeltaan 2479 cc
    Tämä tietenkin yleisesti tiedossa olevista, ns. normiautoista.
    Tottahan esim. Venäjältä ja Kiinasta löytyy tuntemattomien
    valmistajien suurempiakin nelisylinterisiä koneita joita ei täällä näy.
    Harva tietää että Kiinassa on noin 120 autonvalmistajaa!

    Mainitsemasi Vauxhallin 2300 kuutioinen nelosmylly on historialtaan hauska.
    Sehän on 45 astetta kallellaan ja näyttää puolikkaalta V8-koneelta.
    Näin se juuri onkin! Vauxhall aikoi tuoda 70-luvun alkupuolella
    mallistoonsa V8 koneella varustetut Victorit, Magnumit, VX-mallit jne.
    mutta kuinkas kävikään? Penteleen öljykriisi nosti polttonesteen hinnan
    pilviin tärkeimmillä markkina-alueilla ja britit eivät halunneet kuitenkaan
    aloittaa uuden moottorisukupolven suunnittelua aivan alusta joten
    V8 halki ja se on siinä! Ei kuluta niin valtavasti ja on nopeasti tuotannossa! :D
     
  10. Zandmann

    Zandmann Gearhead

    Re: Re:

    Liki mentiin muttei kuitenkaan... Porsche 968 = 2990cc. Ja juu, neljä sylinteriä vainen.

    -Z-
     
  11. piikkinokka

    piikkinokka 1st gear

    Re: Re:

    No onhan niitä!
    968 onkin melko harvinainen laite, montako lie meikäläisessä rekisterissä?
    Käyntiääni saattaa olla tyhjäkäynnillä mielenkiintoinen... :wink:
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    En ole jaksanut kaivella viimeisimpiä faktoja mitatuista Veten huippunopeuksista 60-70 -luvulla, mutta palaan vielä asiaan.

    Sitten hieman asian sivusta. Tässäkin ketjussa useaan kertaan mainittu Ferrari 250 TdF taitaa olla Suomen kallein tai arvokkain harrasteauto. Hinnat näissä on toki aina spekulatiivisia, ostajan ja myyjän välinen juttuhan se on. Mut viime viikonloppuna omistajaa vaihtoi 250 TdF sarjanumeroltaan 0585 aika mykistävään 6.71 miljoonan dollarin hintaan.

    Voi sissus kiesus mikä kasa rahaa. Tosin maksettiinhan avohemicudistakin jossain vaiheessa miljoonia taaloja.

    No, myäs jokunen Ford GT40 vaihtoi omistajaa, kallein peräti 11 miljoonalla taalalla (sarjanumero 1074). AC Cobra competition sarjanumeroltaan CSX3014 irtosi 1.485 miljoonalla taalalla.
     
  13. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    http://www.satakunnankansa.fi/Kolumnit/ ... atys+.html

    "
    (Tuntematon)13.1.2013 09:55

    Kosken Heikki vietiin kiireellä kerran Helsinkiin, tunti 50 minuttia. Kuskina oli mielestäni Santasen Jaska, muistaakseni.
    Tapsa guruholm

    Ilmoita asiaton kommentti
    (Tuntematon)13.1.2013 09:37

    Nopeusennätys jäi erääälle porilaiselle lääkärille, joka vanhaan hyvään aikaan kiisi sen 1h. 55 min. Autona Porshe 911 ? Mukava kuva, tuttuja iloisia poikia."
     
  14. JnZm

    JnZm Gearhead

    Isketäänkö tässä nuoremmalle sukupolvelle haastetta, nykyautoista lähes millä vain pitäisi pystyä puoleentoista tuntiin :D

    Nimim. Rauma-Pori 30min, T:re-Pori 50min
     
  15. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Ketjun alkupuolella mainittiin muutaman kerran Saarisen Pantera GTS. Jonkun OD:lla mainitun huhun mukaan auto on Turussa, toisen huhun mukaan keltainen auto on Lappeenrannan seudulla. Luin Arto Terosen kirjoittaman tuoreen elämäkerran ja siinä mainittiin auton olleen vain lainassa Benellin testien ajan ja kuvassa ko. auto on punainen/oranssi. Nyt kaipaisin tähän lisäfaktaa suuntaan tai toiseen, onko auto Suomessa vai ei, kiitos. Spekulointikin kelpaa paremman puutteessa mutta oikea tieto vielä paljon parempi.
     
  16. fmila

    fmila Gearhead


    No niin, muistellaas sitten wanhoja. Porilaine ja oikeesti ISO poika pyyhkäs jo 70-luvun alussa Porista Stadiin 1 tunti 45 min. Tuli vähän kuulemma kiirus, kun piti alttarille ehtiä :pinup: kanssa.
    Oishan se ollut noloo myöhästyä omista häistä :soosoo:
    Ai milläkö? No tietysti amerikan V8 , tosin "vain" Ford. Oli siihen aikaan tykästynyt noihin, tais olla 4-5 peräkkäin noita voorteja. Piti kait vaihdella kun ei niistä meinannut hyvää löytyä :poff: ???
     
  17. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Saarisen veli Jari Saarinen muistaakseni kertoi asian juuri noin minulle aikoinani sitä kysyessäni. Auto näkyy noin 15 sekunnin ajan tv-dokumentissa "Paroni" ja on väriltään tuo punaoranssi.

    Paroni-dokumentti ja kohdassa 23:39 -> on Pantera:
    http://www.youtube.com/watch?v=poO8VwKbQ_w


    Täällä lisää mm. Panterasta:
    http://www.kaarinanuutiset.fi/index.php ... in-pajassa

    "Jommi pääsi kerran poikasena myös Jarnon mukaan maailmalle.
    –Silloin kun Jarnon piti siirtyä ajamaan Benelliä, olimme isän kanssa Jarnon mukana Italiassa. Jarno ajoi siellä testin. Hänellä oli italialainen rahoittaja, joka omisti De Tomason autotehtaan ja Jarnolla oli käytössään kaksipaikkainen De Tomaso Pantera. Koska paikkoja oli vain kaksi, minä istuin pikkujässikkänä isän sylissä, kun Jarno latasi sillä kahta ja puoltasataa, Jommi Saarinen hymyilee muistolle aavistus haikeutta äänessään."
     
  18. Tumi

    Tumi 3rd gear

    ^ Joo eiköhän tämä ole riittävä faktapohja todistamaan minulle ettei auto ole edes käynyt tässä maassa. Tosta muuten näkyi Panteran rekkari 265335 MO, jos jollain olis kontakteja Italiaan ja/tai merkkikerhoihin voisi joskus yrittää selvittää onko ko. yksilö vielä elossa.
     
  19. Mutku

    Mutku Gearhead

    Re:

    Uljas väite. Jäämme odottamaan todisteita. :lol:[/quote]

    Kunnes toisin todistetaan, pitäydyn väittämässä sillä perusteella, että

    D-type:ssä/llä on:

    Suurempi moottori, jossa enemmän tehoa ja vääntöä sekä
    uskoakseni pienempi ilmanvastuskerroin suunnilleen samalla otsapinta-alalla.

    Suurempi dokumentoidusti kellotettu huippunopeus, kts linkki/Bonneville ( 3.8l moottorilla sekä sileillä kapseleilla) sekä yleisesti lähdekirjallisuudessa suurempi huippunopeus N.280km/h vs. n.250km/h.

    Ylivoimainen kilpahistoria kilpailuissa, joissa saavutettavalla nopeudella on korostettu merkitys.

    Sen enempää en voi todistella koska itselläni ei valitettavasti ole D-typeä tallissa -enkä usko, että Risto-Olavilla olisi Monzaa, jolla pääsisimme suorittamaan vertailun : )[/quote]

    Jatketaanpa tästä.

    Sattumoisin tuli vastaan autolehden tekemä testi vuodelta 1956. Testi on julkaistu toukokuussa 1956, mutta koska kyseessä on jenkkilehti, varsinaista ajankohtaa ei tuosta vielä voi päätellä tarkasti.

    Aloitetaan autosta, eli kyseessä oli Jaguar D-type. En nyt tiedä ja tunne näitä niin tarkasti, että oliko auto juuri samanlainen kuin Suomen D-type, mut parempaankaan en tässä pysty.

    Moottorina Jaggessa mikäpä muu kuin suora DOHC-kuutonen, tilavuudeltaan 3442 kuutiosenttiä, poraus 3.27 tuumaa ja isku 4.17 tuumaa eli siis varsin "undersquared". Puristuksia moottorissa oli 9.0:1 ja tehoksi ilmoitettiin 250 hepoa 6000 rpm ja vääntöä 329 nyyttonia 4000 rpm.


    ][/quote]

    Ja siinä 66 maasta poistuneesta taasen oli 3.8 pata "kisavireessä " eli pikkasen vielä päälle.[/quote]
    Ei se ainakaan jäällä niin kauheen nopee ollu vai johtuiko kenties kuskista
    mut,aina sai katsoa monzan takavaloja ruutulipun heiluttua....[/quote][/quote][/quote]

    Long time, no see! Eli moro kaikille.

    Onko tuo allaolevan linkin Jagge se "66 maasta poistunut", vai missä mennään?

    http://www.fjdc.fi/?cat=2
    rullatkaa sinne sivun alalaitaan, viimenen kuva.


    Kuvatekstistä lainattua:
    "...kuvia Oulussa Oritkarin jäärata-ajoissa 31.3.1963. Tässä hieno näyte kuvista... mukana on kaksi näin hyvin säilynyttä väridiaa XKD530:stä. (huom. vilkut, autolla oli ajettu liikenteessä koe-tai siirtokilvillä)..."
     
  20. TiM

    TiM 1st gear

    Tässäkin topiikissa mainitusta Ice Racerista juttua Octanen elokuun numerossa.
     

Kerro tästä muillekin!