Suomessa nopein koskaan leimatulla katuautolla ajettu aika?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 27.8.2020.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Itelle oli joskus muinoin tärkeetä "todistaa" et on katuauto, ja ajelinkin kesäisin vähintään kolmena päivänä viikossa työmatkat sun muut ajot. Sit ku vuosia kulu, ni alko mietityttää et mitähän helvetin järkee siinä on?

    Kyl sil pysty ajamaan, mut tavallaan mukavammin ja ainakin taloudellisemmin se kehonsiirto sujui muilla laitteilla. Alko tuntuu et ei välttämättä oo kauheesti mieltä kuluttaa köyhälle kalliita osia sahaamalla stadin ruuhkaliikenteessä. Mut tuli sitäkin ehkä 15 000 kilsan edestä tehtyä.

    Noi leimapakot/muutokset otteessa poistu aikoinaan oisko 1999 Malmin kisojen jälkeen.

    Siel kävi varikolla delegaatio AKEsta, silloinen Trafi, ja katteli niit autoja sekä niiden papereita. Niiden mukaan ykskään siellä ollut auto ei kestänyt muutostensa osalta päivänvaloa, ja silloin ne oli nykyvehkisiin verrattuna kuitenkin aika kesyjä. Ja autoja oli, esimerkiks D:ssä mis ajoin, ajettiin 32 auton kaavio ja C tais olla ainakin saman kokoinen.

    Ne siirtymät oli poistuneet jo aiemmin, nekin oli täys vilppiä ja vilunkia.
     
    MRKM, Herje ja kuula tykkäävät tästä.
  2. Juurikin näin mitä Jykä kirjoittaa. Vaikka kuin sanotaan että "leima voimassa ja vakuutus myös" on ihan eri asia onko kaikki hyväksyttyä. Tuskin leimaa tulee +1000 tai +1500hp teholla... vähän kuin nämä ruattin tai jenkkien street/drag week autot. Joku vuosi sitten oli ihan promod vehkeitä kärryt perässä.... vaikkakin pitää nostaa hattua siirtymäjuttut tekee näistä tapahtumista rankkoja.

    80luvulla ajamalla hankoon, 13,5 sek päälle oleva aikakortti taskuun ja forssan pick nick kautta kotiin. kai sekin oli katuautoilua. Joku sanoi kauhavalla että eikö sua hävetä mennä ajamaan matalia 13sek aikoja museo buickilla.... mutta kun nyt ei satu olemaan kovempaa "leimattua ja vakuutusvoimassa" -autoa niin sillä piti lähteä viihdyttämään itseä.

    Nämä kaiken maailman kirjoitukset "no prep" tai "real..."..... on aina niin ja näin. Mikä muu on real kuin alkuperäinen ja mitä no prep se on jos sutataan mattoa alle ja vielä jos ruikitaan kannusta pitoa parantavaa ainetta.... pääasia että ajetaan mutta aina nämä käytetyt nimet ja ilmaisut on suuntaa antavia
     
    -71 MoPar tykkää tästä.
  3. BB_MOPAR

    BB_MOPAR 3rd gear

    Eiks tällänen ole lopullinen keskustelu. kyllähän lähes kaikkea saa ajettuu koe/siirtokilvillä.
     
  4. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Tarkasti ottaen pitäis tehdä vielä jako :
    - leimakuntoinen auto ( minkä vois maalipäästä ajaa suoraan konttorille)
    - joskus leimattu jossain kunnossa- auto

    Varmaan hätäisin oikeasti laillinen auto on Tesla 9 sekunnin ajoilla?

    Luulen että rakentelusääntöjen 4kg/kw täyttävällä polttiksella ei ajeta 7 - 8 sek aikoja.
     
    Blower Camino, Fuselage ja kerkko tykkäävät tästä.
  5. shr1

    shr1 Gearhead


    Heeii, määhän oon saanu hiukan nipistettyä tuosta muutaman vuoden takaisesta. Vuosi sitten 8.98/254. Tämä riittää mulle. Trans brake on tullu, muuten tuo aiemman postauksen lista lie ennallaan. Useampia 400-500km reissuja ollaan tehty ja mielellään noita ajelee jatkossakin. :)
     
    valtope ja Akit tykkäävät tästä.
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Niinhän se menee jos tiukasti tuijotetaan laillisuutta, niin se on kaivettava kuvetta ja valittava autonsa tolta listalta.
    https://news.dupontregistry.com/features/top-10-fastest-quarter-mile-times-production-cars/
     
    kerkko ja eeko tykkäävät tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lueskelin kirjastossa asialehtiä.

    Kopterissa oli liikennevakuutuksista juttua. Sehän on jo tiedossa, että yli 25 kmh kulkevilla pitää olla liikennevakuutus myös suljetulla alueella, mut seuraavaa ehkä ei. Niin sanotussa kilpailutoiminnassa, harjoittelu mukaan lukien tuo liikennevakuutus ei jatkossa kata kuskin suojaa. On oltava oma tarkoitukseen sopiva tapaturmavakuutus liikennevakuutuksen lisäksi.
     
    eeko tykkää tästä.
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Lisenssiks sitä vakuutusta kai kutsutaan.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Katuautoilun ja kilpa-autoilun välimaastossa ei ole ollut lisenssejä. Siis Testaa ja rassaa, Street slide yms tapahtumat.
     
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Täytyy tunnustaa et en oo tutustunu lisenssiohjeisiin sen vertaa et kattaaks lisenssi myös niiden itselle aiheutuneet henkilövahingot.
     
  11. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    -71 MoPar tykkää tästä.
  12. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Totta.
    Blacklist Buick
    7.118s./300.33km/h
     
    SARKERI-71 tykkää tästä.
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Toistaiseksi. :D
     
  14. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Jos pikkasen hiuksia halkaistaan niin aikaa EI ajettu Suomessa,vaikkakin Suomalaisella autolla ja Suomen kilvissä.Ja Suomalainen kuskikin.

    Samaa asiaa kuulin vaan käytettävän kun Lauhasmaa/Rajala kaksikon Musse meni jenkeissä 3.6-3.7sec luokkaa niin sitäkään ei "hyväksytty" Suomen ekaksi Kolmoseksi TD autoilla,koska ajettiin Jenkeissä.
    Sillä hetkellä auto oli jo Suomalaisten omistuksessa.

    ja nyt kun tämän sanoi ääneen niin varmaan joku kakkamyrsky tai myöhemmin saivarteleva "kelpaako nyt nettipillittäjille" tyylinen vastaus jos pääsee Suomen radalla samaan aikaan :D
     
    Muokattu: 15.5.2025
    MRKM, Herje ja supo tykkäävät tästä.
  15. supo

    supo Double Gearhead

    Tämä selviää juhannuksen jälkeen olevassa SM-kisassa Kauhavalla Street King kisassa kuka on nopein ja onko uusi ennätys kenen!Tuo kilpihomma on aivan turhaa kun katsonut useamman tiedot.Ps.tuleeko jo Motoparkissa uudet lukemat?
     
    impala67 tykkää tästä.
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mä en henkilökohtaisesti panis mitään apinoa noille kilvitys sun muille asioille, ne on ihan fuulaa kaikkityynni näiden nopeimpien "katuautojen" osalta. Jos kokee erimielisyyttä ni voidaan varmaan järjestää jonkinlainen trafikatselmus aiheesta? Se on ihan veteenpiirretty viiva, mikään noista vehkeistä ei ole katulaillinen kisakunnossa.

    Se miten paljon sit eroaa, riippuu monesta asiasta. Enivei, mä en siis pitäis kriteerinä siitä et onks vilpillä ja vilunkilla saanut autoon leiman. Ja siks laskisin tohon kisaan mukaan myös muut "katuautot". Motiksessa niit on ainakin Kuki ja Stamblewski jotka voivat ennätystä jahdata.

    Erhomäistä en oo kuulunut missä vaiheessa ovat ja missä ajavat, mut kuitunen on potentiaalinen kutosen ajava missä tahansa. Ja auto on leimassa ja kilvissä. Me ei tohon junaan ehditä, eikä oikeestaan kauheesti halutakkaan. Katotaan nyt et onks minkäänlaista potentiaalia ja saadaanks asioihin minkäänlaista otetta.
     
    kuula, Vallu 426 ja Herje tykkäävät tästä.
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse sitä mieltä, että "katuautoksi" kutsuttavalla on oltava kilvet, oli ne sit kuinka huijaamalla, lahjomalla yms saatu. Se tekee edes pieniä rajoitteita autolle, mitä siinä voi olla.
    Koska Suomen lainsäädännön ja EU takia, suurin viritetyistä autoista on laittomia. Esim oma Magnum on laiton, koska on Diablon ohjelma sisässä, jolla saa huimat 5-10hp lisää, mutta kun ei ole muutoskatsastettu, kuten ei ole suurinta osaa muistakaan.
    Se jos kilpiä ei ole, niin se pienikin rajoitettu poistuu. Sen jälkeen kuka tahansa voi kutsua mitä tahansa "katuautoksi". Joku promodi kuski pistää ledivalot eteen taakse ja vilkut, niin siinä onkin suomen nopein katuauto.
     
    jknR tykkää tästä.
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No..., jo 80-luvulta lähtien ne kilvet ei välttämättä oo leimalla ollu siinä autossa mis ne on kisoissa. Uudemmissa vessoissa noi asiat korostuu, jos on ollut turvapuskuria jne ni niit ei sais poistaa, muista jutuista, ABS:stä, ajovakautuksista, turvatyynyistä puhumattakaan. Päästöt on sit yks alue. Mut ei noit kannata kauheesti veivaa, kopsahtaa omaan nilkkaan. Mun mielest sinänsä fyyran streettisäännöissä lukeva "oltava katsastusvarusteet" on kohtuuhyvä määritelmä.
     
    chevy 2, Catiska ja JYR tykkäävät tästä.
  19. fenix

    fenix 3rd gear

    Eikös tuolla ole ainakin pari ihan noita muita rehellisempää Corvettea, mitä kulkee seisovalla maililla 360-390kmh.
    Tarkistin aloitusviestin ja kyllä kai ne ajaa muista ohi... kun nopeudesta puhutaan.

    Kumpi on siis nopeempi... 300 vs 384kmh?
     
    Muokattu: 17.5.2025
    jknR tykkää tästä.
  20. väsynyt

    väsynyt Gearhead

    Putkirunko!
     

Kerro tästä muillekin!