Suomessa paljon museoautoja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja d-lowrider, 22.1.2010.

  1. kma68

    kma68 Gearhead

    Tämä museorekisteri on vähän ihmeellinen juttu, koska voi olla kunnoltaan kaksi samanlaista autoa mutta erilaisessa rekisterissä. Aivan samoin kuin mönkijöillä, joilla on samat ominaisuudet mutta toisessa paljon pienenpi vakuutus (traktorimönkijä). Traktorimönkkärissä tosin traktorin istuin, mutta bonuksena saa ajaa ilman kypärää. :eek: Hieman kaukaa haettu vertaus tosin, mutta tulipahan sanottua. :-?
     
  2. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    niinpä, mut toiset haluaa museo rekisteriin ja toiset taas ei.
    tai sitten toinen museotarkastaja päästää läpi ja toinen ei.
     
  3. spinneri

    spinneri Gearhead

  4. Quest

    Quest Gearhead

    Jep, ei kannata provosoitua näiden harrastelija/amatööri toimittajien teksteistä. Esim SAHK:n jäsenillä vajaat 7000 autoa joita alle puolet MR.
     
  5. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Just just! museoautotarkastus maksaa jäseniltä 70e ja ei jäseniltä 140e. sanotaan keskiarvo 100e tämä kertaa 30000 tekee sellaset kolme miljoonaa euroa! hmm... koskahan 40000 museoautoa tulee täyteen :odroll:
     
  6. willalande

    willalande 2nd gear

    ehkä hieman asiasta poiketen,mutta onko kellään ollut museo auton uusinta museo katsastusta. onko tuossa jokin vuosi määrä jonka jälkeen uudelleen katsotaan museoauto kelpoisuus?
    kun tuo meitinkin muumio alkaa olla hieman rupistunut.
    nythän siihen on tullu pikku ruosteita,maali vikaa, penkin verhoilu revenny.
    ei siis enää ihan alkuperäisen kats,todistuksen ja kuvien mukainen. ?
     
  7. Miki76

    Miki76 2nd gear

    Eikös se katastusmies ole nykyään se herraisoherra joka harkintansa mukaan voi katsoa ettei kulkupelis täytäkkään mr-vaatimusta??
    Viisaammat korjatkaa jos oon väärässä.
     
  8. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    juu, noin juuri, katsastusmiehen pitäisi vaatia ruosteiden poistamista / sisustan korjaamista, ennen kuin leiman saisi, tai määrätä muutoskatsastukseen normi autoksi . Museoautossa ei saa olla etenevää ruostetta, ja sisustan pitää olla ehjä.
     
  9. GMies

    GMies Gearhead

    Ei nyt sentään !
    Tiedän kyllä, että noita pilkun nu...joita on, mutta jos auto on vanha, alkuperäiskuntoinen, muuten hyvässä kunnossa, niin joku pieni repeämä tai vaurio ei suinkaan aiheuta ajoneuvon hylkäämistä.
    Sama koskee ruosteasiaa, riippuu siitä, mikä on kokonaisuus.
    Huom. museoajoneuvon ei suinkaan tarvitse olla näyttelyvoittaja, ne ovat aivan eri asioita.
    Että oikein muutoskatsastukseen ? :wc: :wc:
     
  10. jart$u

    jart$u Gearhead

    ei varmaan ihan heti, tosta 30 000 on moottoripyöriä n. 35%.
    onhan toi museorekisterivaihtoehto ollu käytettävissä jo vuosikymmeniä, pahin ryysis on oletettavasti ohitettu.
    kylläpä jäytää punasen perunamaan poikaa museorekisteri, onneks noista sun laskemista kolmesta miljoonasta ei oo latikaan pois sun taskusta. :odroll:
     
  11. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Eikös se katastusmies ole nykyään se herraisoherra joka harkintansa mukaan voi katsoa ettei kulkupelis täytäkkään mr-vaatimusta??
    Viisaammat korjatkaa jos oon väärässä.[/quote]
    juu, noin juuri, katsastusmiehen pitäisi vaatia ruosteiden poistamista / sisustan korjaamista, ennen kuin leiman saisi, tai määrätä muutoskatsastukseen normi autoksi . Museoautossa ei saa olla etenevää ruostetta, ja sisustan pitää olla ehjä.[/quote]

    Ja minusta katsastusmiehen nimenomaan ei pitäisi vaatia esimerkiksi sisustan korjaamista. Tulin eilen Retromobilesta ja siellä kaikkien hienouksien seassa ehdottomasti mielenkiintoisimpia autoja ovat juuri nuo alkuperäisenä säilyneet - ja joissa usein oli sisusta kulunut jne. Kyllä kulunut, pikkulommoinen ja kromiosiltaan kunnostamaton Voisin herätti enemmän huomiota kuin vastaava virheettömäksi entisöity...
     
  12. Joo , näyttää tuolla sivistysvaltioissa riittävän auton ikä tuohon "historic vehicle" titteliin , vaikkei aivan alkuperäiseksi ole nysvättykkään museoihin pölyyntymmään , täällä todellakin viilaillaan kait kateudenkin voimalla pilkkuja teräviksi....

    Joskun käytin Datsun pl 510 -autoani museotarkastajalla kun oli 78tuhatta ajettu ,täysin alkuperäinen maalia ja sisustaa myöten niin alkoi heti vanteiden potkiskelu ja kommentit että heheh ,näistähän nää alkuperäiset kapselit putos kaikista jo 5tuhannen jälkeen ,kyll ne kuitenkin pitäis löytää... ja yksi(1!) pikkurillin pään kokoinen puhkeamaton ruosteenalku takakyljessä , voivoi se täytyy maalata ,kun HÄN ei hyväksy paikkamaalauksia jne...

    Sen jälkeen jätin tuon auton käyttöpelikseni ja ajelin sillä sitten pari talvea ja kesää jonka jälkeen ruostetta olikin sitten enemmän , ja tuli se onneksi myytyä entisöitäväksi(?) mutta ei se enää sen jälkeen ole hyvin säilynyt alkuperäis auto vaan ylikliini näyte ,miltä tuonajan auto näyttäisi nykyään tehtynä.

    Tärkeää olisi saada ainakin rinnalle sellainen harrasteauto rekisteri jossa voisi vaikka yhden kilven alle saada muutaman ,sanotaan nyt vaikka yli 30 vuotta vanhan auton ,joita ei erikseen rokotettaisi käyttömaksuilla yms kyykytyksellä , vaan niillä voisi sitten vuoden mittaan ajella vaikka jonkun 50 päivää yhteensä. Saataisiin noi vanhat autot säilytettyä oikeina harraste autoina eikä niillä sitten tarttis työmatkoja jokapäivä ajella ,kun kerran kaikenmaailman maksut on maksettava kuten normi autoistakin.
     
  13. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Juu, noin sanoi mr tarkastaja, ja sahk.fi sivustolta voi lukea myös mr auton "laatuvaatimukset". Itse kokeilen tuota tuleeko muutoskatsastus asiaa ensi keväänä laittamalla museohyväksyttyjen peltivanteiden ja kapseleiden tilalle takaisin 17" torque thrustit. Ne eivät kelvanneet, kun liian isot ovat. Alkuperäisillä kapseleilla on ihan turha mennä esim stadin mukulakiville, ei ne kauaa kiinni pysy ! Torque thrustit olisivat kelvanneet koossa 14 tai 15 tuumaa, mulla jopa on aug-64 ameriikkalainen autolehti jossa niitä mainostetaan !
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    Komppaan heikkisj:tä ja Akselia. Mobilismi-alla on topic museorekisteröinnistä, mutta "lyhyesti":
    1) Onko museoautojen määrä ollut aina jonkun kriittisen rajan lähellä? Siksikö SAHK pyrkii pitämään rajat jonain concours-kilpailuna? Vaikka joku ajaisi neljännesvuoden ajot 30 päivän sijaa, mitä sitten? Tai jos määrä olisi vaikka 50'000 kpl, jos se on silti prosentin luokkaa autokannasta? Moniko KORVAA museoautolla käyttiksellä ajamiaan käyttömaksukuukausia? Kilsoja ehkä, mutta maksaapahan sitten enemmän polttoaineveroa kilometriä kohti ja siis edelleen käyttöautonsa 12kk/vuosi. Sattuuko näille poikkeuksellisen paljon kolareita? Ei satu.
    2) Kateusko SAHK-ihmisiä pyörittää? Itse ovat '80-luvulla nostaneet suosta jonkun aihion, tehneet peltityöt ja sisustat ja nyt nuoret klopit naputtelevat ebayhin sopivat hyvät survivorit ja tuottavat tänne. Eihän se käy!
    3) Lopputulos? Kiinnostuvatko uudet ihmiset museoautoista tai entisöinneistä? Eivät: harvalla on 30-50 tuhatta taskunpohjalla, kun siististä 5-10t autosta pitäisi heittää sisustus roskiin, tehdä maalaus, vaihtaa kromiosat ja pellittää puolet kylkeä ja lopuksi vaihtaa tekniikka kokonaan uuteen. Ketä enää kiinnostaa muutenkaan vanhat autot, jos niitä ei näy ikinä liikenteessä l. 1-2 päivää vuodessa ajomäärät?
    4) Uusi harrasteluokka: toivottavasti ei jää pykälään kohtaa "rakennettu" l. puolisiisti alkuperäiskuntoinen ei enää mene mihinkään luokkaan, koska sitä ei ole rakennettu eikä se kelpaa museoautoksikaan.
     
  15. Carburetor

    Carburetor 1st gear

    Tää museorekisteri juttu on niin turha. Ei jutun tekiä tainnu ajatella, että kuinkahan paljon on niitä yli kolkyt vuotta vanhoja auotoja, kun ei ole museorekisterissä? Sitten kun se luku lisätään museoajoneuvoihin, saadaan joku oikea luku, joka kertoo jotain.
     
  16. GMies

    GMies Gearhead

    Juu, niin sanoi, mutta ei tuo sanomani kyllä tarkoittanut, että mitä vain hyväksytään, kyllä raja jossain on.
    Jos alkuperäisvanne on esim. 15", niin 17" menee ainakin minun rajani yli ja niin taitaa mennä monen muunkin.
    Oman aikakautensa lisävarusteet ovat periaatteessa sallittuja, mutta se tarkoittaa, että lisävarusteet on suunniteltu ko. ajoneuvoa tai ajoneuvoryhmää varten, mutta ennen kaikkea lisävarusteiden pitää sopia kokonaisuuteen.
    Museoajoneuvokriteerit kun eivät mene "tämänpäivän" muotivirtausten mukaan, tuning-sarja on eri asia.
     
  17. jart$u

    jart$u Gearhead

    länsinaapurissamme ruotsissa vuonna 2005 tuo luku oli 3,7%. Silloisen tutkimuksen mukaan niillä ajettiin 0,13% kokonaisliikennevirrasta (henkilöautojen osalta). aika vähän.
     
  18. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Tässä vaiheessa tätä topikkia on hyvä muistuttaa www.shal.fi hankkeesta ;)

    Tämä museorekisterin rinnakkaisrekisteri rakennetuille tai muuten vaan autoille, jotka eivät museovaatimuksia täytä, on kyllä saadun palautteen mukaan edelleen SHAL:n asialistalla korkealla prioriteetilla. On sitä toki pohdittu jo vuosikymmeniä, että noinkohan se olisi nyt aika koettaa saada jotain lobbaustakin aikaan =)
     

Kerro tästä muillekin!