Suomessa viimeaikoina paaliin menneet harrasteautot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Powerstroke, 2.3.2015.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Aika vähän tullut konkreettisia esimerkkejä. Rohkeasti vaan niinkuin carkoivi edellä.
     
  2. demented

    demented 3rd gear

    Oliko tuo 64 classicci ja joku keltasen sävynen väriltää? kuulostais tutulta toi kilpi.
     
  3. homer

    homer Double Gearhead

    Joku kellertävä väri taisi pinnassa olla. Perästä päin näytti oikein siistältä, keula oli kärsineempi.
     
  4. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Se on monta kertaa nähty, että viedään paaliin kun on ensin viimeiseen asti pidetty kiinni epärealistisesta hintapyynnöstä. En voi muuta syytä keksiä kuin käänteisen kateuden, kun järjestelmällisesti hylätään viidensadan tarjoukset ja annetaan Kuusaalle ilmaiseksi.

    Tämä itseasiassa on juuri yksi syy miksi ne autot sitten paaliin päätyvät. "Omakustannehintaan" lasketaan mukaan kaikki tarpeelliset ja tarpeettomatkin kulut mitä on saanut syntymään. Ei ne ostajaa kiinnosta, kuinka kalliita huolitsijoita autontuoja on käyttänyt.

    PS: Loppukevennys suomi-nettiauto-suomi-sanakirjasta:

    Täysin läpikäyty = Totta puhuen en ole varma niiden vaihdettujen purkuosien kunnosta.
     
  5. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead



    Kansa joka on liian nopeasti laskeutunut uuninpankolta auton rattiin

    Tai etta tassa maassa kukkahattukommaritatisetat huutaa koko ajan autoharradtajan ja lahipiirin korvaan ettakauheaa ymparistorikosta aikaavievaa turhaa hommaa. Osaajat vetaa matalaa profiilia ja nuoret toteaa taitoje riittamattomyyden ja perheytyessa antavat periksi.
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Nuo paaliinmenneet ois ennenvanhaan pikaelvytetty kayttolintaksi. Niita ku ei enaa siedeta esim kerrarin parkissa tai omakotitalojen tai duunien pihassa niin harrastajakunta polarisoituu haaveilijapaalaajiin ja proharrastajiin
     
  7. Rusty

    Rusty Double Gearhead


    Challengerin saa veloituksetta laskea tuohon pihalle, auton kunnolla ei ole väliä. (Tämä koskee muuten kaikkia muitakin takavetoisia USA-autoja. :lol: )
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    "haaveilijapaalaajiin".. hassu termi hehheh,

    Itse olen liputtanut jenkkifarmareiden puolesta vuosikausia, mutta luulen silti, että minultakin päätyy paaliin jossain vaiheessa yksi farmari-Buick. Tosin se tulee olemaan ihan tyhjä hylsy ja purkuosilla on tarkoitus pitää toista samanlaista hengissä ja toivottavasti hyvin pitkäänkin. Eli elinsiirto-osia on tarkoitus hyödyntää ihan loppuun asti, farmaristahan saa rungon osatkin vielä rodiukoille jatkojalostukseen.

    Jossain se raja menee ruosteen ja mallin yleisen haluttavuuden tai harvinaisuuden kanssa, että ei kannata minusta liikaa säästääkään. 70-80-luvun savotat, jossa '55 DeSotoa hinataan metsästä ja runko katkeaa sen seitsemästä kohdasta, ovat minusta hatunnoston arvoista luettavaa ja kuultavaa, mutta toisaalta aivan älytöntä! Varmasti nuo aikansa peltivelhot juuri tekivätkin hienoja autoja, mutta moniko osaa tehdä oikeasti hyvää työnjälkeä. Jos taas ei säilömällään autolla mitään tee, vaan säilöö sen odottamaan parempia päiviä ja tyytyy haaveilemaan "joskus mä sen laitan kuntoon" - niin tämä kyseinen auto ei näy kenellekään muulle kuin tyypin lähitutuille ja perikunnalle. Eikä se osta mitään tilalle, koska tuo aihio vie sen tallipaikan.

    Aihiot maailmalla vähenevät, mutta toisaalta niin vähenee harrastajakuntakin; kumpi nopeammin? Tätä esim. joku KLB kyselee kanttiautoista jatkuvasti, että kuka niitä kaipaa. Mutta ei ratkaisu silti ole minusta vaan yrittää taltioida jatkuvasti enemmän metsäaihioita, vaan parempi olisi ylläpitää ja AJAA sillä parhaalla 30 prosentilla harrasteautoista säännöllisesti. Jos pistätte paaliin autoja, purkakaa käyttökelpoisetosat niistä mielellään ensin irti, olisko se hyvä toive. Uudet tarvikeosatkin kun tehdään kaikki Taiwanissa.

    No tämä nyt on jaarittelua. Jos jollain on menossa paaliin esim 66-67 fairlane (mitäs tuo carkoivi nyt kirjoittikaan) tai mercury comet ja nimenomaan farmarina, täydellisenä, voittehan vaikka soittaa mulle ensin. Ne kun ovat yksi esimerkki autoista, joita ei ebayt eikä hemmingsit olekaan ihan niin tulvillaan kuin avo-mustangeja tai camaroja.
     
  9. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Ei nyt ihan kaikki viimeaikoina, mutta meikäläisen toimesta kylläkin vuosien varrella: 2*Plymouth Belvedere 58, DeSoto Diplomat 51&57, Dodge Kingsway STW 58, Dodge Dart 68, 2*Plymouth Valiant 67 joista toinen 2D, 2*Plymouth Valiant 64,Plymouth Fyry 65 ja Ford Ranch Wagon 1964. Nuo nyt muistan ainakin. Mutta kyllä ne kaikki niin paskoja & puuteelisia ovat olleet, että ei mitään järkeä ruveta rakentamaan, mutta osia on saatu hyötykiertoon. Nytkin on muutamia, joita todellakin pitää harkita mitä tekee.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Carkoivi on tietääkseni reilu kauppamies, mutta tämä vaatisi ehkä liikaa (?) hyväntekeväisyyttä carkoiven osalta, koska metallikierrätykseen viemällä hän saanee edes osan bensarahoista takaisin.
    Eli ihan tällä ehdotuksella tuskin alkaa romuja siunaantumaan tontille.
    Jos maksat sen minkä sulattokin plus bensarahat + km korvaus etenkin pitkälle jos menee, niij sit ehkä?
     
  11. jallu81

    jallu81 3rd gear

    tuossa 5-6 vuotta sitten niitä päätyi paaliin useita, Tarvasjoen Stenallekin ajettiin ympäri maakuntia pihojen perälle kerääntyneitä "raatoja" ja perikunnilta jääneitä "romuja" kyllä niitä muutama pihalle hetkeksi säilöön laitettiin, mutta kun autoista oli pakko romutustodistukset tehdä, niin vaihtoehdot olivat aika vähissä...
    Liedossa Jalosella sama homma. sääli sinänsä, ylöjärvelläkin paaliin päätyi 2 kpl -70 luvun lopun xz6 jaguaareja. toinen oli hyvä, ehjä ja siisti projekti ja toinen sen ihan ok kuntoinen varaosa-auto...
     
  12. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Kohta lähtee -79 olssi paaliin. Just leimattu 350 350.......

    Taka pihalla kiinni :) meni hermo ku ei saa talliin ajettua :)
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  14. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Harrasteauto kriteerit täyttävä (mattamusta, läpimätä, johtohelvetti, pakkelilla ja liimatuilla pellinpalasilla paikattu) GMC G20 6.2D van meni viime syksynä paaliin meidän koulun pihalta. Metsälöytö topicissa kuva raadosta. Suomen moottoriurheilu historia menetti taas jotain korvaamatonta. :poff:
     
  15. HV

    HV Gearhead

  16. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Hapanta sanoi kettu...
    Nimittäin yhtä hapanta, tosin avomallista, Willystä olen harsinut kasaan. Tampereen Hottentotti soussa projektina näytillä...

    Miks paalata kun voi korjata...
     
  17. HV

    HV Gearhead

    Ei kaikelle ole tilaa...

    Muutama muukin on mennyt.
    Ei näistäkään ollut mihinkään, hylsyjä vaan:
    - 65 mustang pohjalevy
    - oisko ollut 79 mustang:n jäämistöä
     
  18. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onhan niitä mennyt paaliin. Yksikin eurooppalainen 1977 vuosimallin laite. Toiselta omistajalta, oli muistaakseni ajettu ~70t. mailia (usa-tuontia). Oli seissyt pari vuotta ulkona, mutta kuivalla kankaalla, eikä pinnassa ollut kuin puusta tippunutta paskaa. Sisältä ihan virheetön. "Muka" haluttu laite joissain piireissä, ei mikään erikoinen, mutta tosi hyvä yksilö. Kauppasin sitä vähän sinne tänne. (Ei ollut mun auto ja sijaintipaikka oli muualla). Hinta oli 60€, eli saman mitä romumies siitä olisi maksanut. Kovasti oli kyselijöitä, mutta romukuormaan se silti meni. Kukaan ei viitsinyt edes käydä katsomassa...
     
  19. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Pari farkku Capricea on tullut lähetettyä romumiehen kyytiin sen jälkeen kun niistä on rapsittu talteen tarvittavat osat itselle tai kavereille.
    Eka Vani taisi kokea vastaavan kohtalon seuraavalla omistajallaan.

    Topickiin sopiva(?) kuva:
    [​IMG]
     
  20. HV

    HV Gearhead

Kerro tästä muillekin!