Suomikustomien Hall of Fame

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Chevy ´53, 2.10.2006.

  1. marcorolla

    marcorolla 3rd gear

    Martikaisen Olli tuon Impalan rakentaja, jos en nyt väärin muista tuota V8 magazinen artikkelia niin aloittanut tuon kyseisen auton rakentamisen 16vuotiaana!

    Samaisen miehen tuotteita myöhemmin ollut mm esitteillä V8:ssa musta ~80 Camaro blowerilla ja välijäähdyttimellä, ruskea/musta ~88-92 Chevy pick-up Corveten tekniikalla sekä oranssi paripyörällinen Chevy P-U, ACS:ssa voittanut jonkun palkinnon.

    Viimevuosina tainnut tehnyt muille hommia ja omat autot olleet enemmän tai vähemmän käyttökustomeita, hienoja myös nämäkin.

    Toivottavasti saadaan näytille alan lehteen tuleva auto projekti, sen verran uskomaton toteutus tulossa kelpaa varmasti esittelyn, sama koskee myös Ollin Harrikkaa, Lyhyesti kuvailtuna SIKA MAGEE!!

    Ainakin mielestäni Olli kuluu Hall of fame kastiin!
     
  2. Geebe

    Geebe Gearhead

    Niin ja mainitsematta tällä listalla on vielä salainen -74 monaco 2d Custom joka oli Konalassa vuonna 1974 Ruosilantiellä siinä samassa talossa jossa luki seinässä " Datsun, Dodge, Pysyvä näyttely" Pääsimme vihjeen perusteella todistamaan tuon kustomin olemassaoloa aikoinaan. En arvaa silloisen omistajan nimeä paljastaa kun on niin jännä juttu.
     
  3. dustujevski

    dustujevski 1st gear

    Painetaanko pilkkua ja korjataan tuo ruosilantie ristipellontieksi :wink:
     
  4. möökjuri

    möökjuri 1st gear

    Muistu mieleen Lassaksen chopattu targa Impala,80-luvun alusta?Oli kamalan komia näky kylän yössä,siihen aikaan.
     
  5. Onks Löfbergin "Albiino-Valiant" jo mainittu?
     
  6. 66monaco

    66monaco Gearhead

    jebu mageita kustomeita löytyy kyllä täältä kotosuomestakin....itsellä tuo jossain mainittu 60 sesto...
     
  7. the slut

    the slut 1st gear

    nää viiskasit ainaki puuttuu listasta
    lahesta "topen" duunaamat pontiac 4dht+chopattu 4d dodge kingsway
    stadista "jallun" chopattu 2dht cadillac
     
  8. Sawlee

    Sawlee 1st gear


    Joo tuo Banana Split on aina iskeny itellekin tosi kovaa, toimin itse eraan suurehkon suomalaisen näyttelyn kalustovastaavana 90-luvun lopulla ja silloin miettiessäni mistä repisin paikallisessa urheilu-/messuhelvetissä tapahtuvaan, kerhomme järjestämään vappuviikonlopun yleisötapahtumaan sopivan "räikeää" kamaa joka kolahtaisi mahdollisesti paikalle osuvaan autoista, saatikka jonkun entisöidyn, valkosen tai punasen mustangin matching number -tekniikan hienouden päälle mahdollisesti mitään ymmärtämättömään ns. "tavalliseen" kansaankin, (...kaikella kunnioituksella toki "matching numbers" -entisöijiä kohtaan, tarkotin vaan sanoa että tavalliselle kansalle ei välttämättä "aukee" ihan kaikki alan "hienoudet" kuten harrastajalta harrastajalle, ilman liekkejä, mattolaitureita ja choppauksia yms.) tuli mieleen muinaisessa Street&Racessa esitelty ko. "amme"...No eiku kaivamaan lehtiä esille ja sieltähän se jostain 90-luvun alun läpyskästä löyty...Tuo mainittu Lattunen Valkeakoskelta mainittiin omistajaksi/rakentajaksi, mutta kun sitten sillä nimellä rupesin miestä etsiin esille, aikani ihmeteltyäni miksei tolle nimelle löydy minkäänlaista puh.liittymää, kuulin joltain sikäläiseltä harrastajalta kyseisen kaverin siirtyneen manan majoille. Ko. harrastaja tiesi kertoa pariskunnan, joiden omistukseen auto oli sittemmin siirtynyt. Otin sitten mitä kohteliaimmin yhteyttä heihin, ja ilokseni kuulin ettei heillä ollut mitään muuta suunnitelmissa tuolle viikonlopulle ja sovittiin sitten että he toisivat auton näytille, ja kuinka ollakaan tuo vappuviikonloppu oli tietenkin kylmä kuin "fan" ja sen vuoden viimenen räntäsadekin osui totta kai just samaiselle vkl:lle... Ajoivat siis "koottava"-telineinen rättikatto päällä 500 km paikan päälle lumisateessa. Siitä, ja erityisesti aikuisen Suomalaisen miehen tavoin sanassa pysymisestä täydet pisteet...Muutenkin sain em.pariskunnasta todella joviaalin, puheliaan ja kaikin puolin hyvän kuvan, että terveisiä vaan sinne jos satutte lukemaan...:) Hauska juttu oli kun tuo omistaja soitti just kaupunkiin saavuttuaan ja mainitsi että ovat keskustassa matkalla hallille ja ihmiset näyttää kävelevän päin valopylväitä kun unohtuvat tuijottamaan heidän autoaan...:) ei mikään ihme toisaalta kun meilläpäin maata ei tuo Customien rakentelu ole oikein koskaan ottanut tuulta purjeisiinsa, ja tuon näkönen ja korkuinen auto oli siihen aikaan tosiaankin jotain ennennäkemätöntä siellä.
    Mielenkiintoista oli että tuo oli jo toinen kerta tuolle autolle samassa näyttelyssä, ensimmäinen oli jotain 15-20 v aikasemmin 80-luvun alussa tosin hieman eri näköisenä; mirrapunaisena 4-ovisena tolppana valkoisella alustalla, perä pystyssä ja leveillä läskeillä ja 5-puolakromivanteilla. Siinä oli jo silloin 6 takavaloa, joten eiköhän se ihan aito Impala alunalkain ollut. Paikallinen, auton silloin 80-luvun vaihteessa tuohon ensimmäiseen asuunsa rakentanut kaverikin sen näki uudestaan eikä meinannut uskoa näkemäänsä...
    Olen kuvaa tuosta autosta näyttänyt USA:n reissuillani paikallisille harrastajille, viimeksi 2 vk sitten, ja ovat poikkeuksetta pitäneet näkemästään, ja olleet aivan huuli pyöreänä siitä miten "mom and pop" 4-ovisesta sedanista on voitu saada tuon näköinen..."Those guys sure know how to work that metal over there" yms...Johon yleensä vastaan vaan että tuolta euroopan takametsistä, jostain pohjois-Alaskan korkeuksilta löytyy todennäkösesti koko maailman kätevimmät peltisepät, mikä tuskin on edes kovin kaukana totuudesta, ajatellen kaikkea sitä kamaa mitä siellä on viimesen 30 vuoden aikana ruosteisista 4-ovitolpista omin käsin ja jaloin väännetty ja mitä siellä liikkuu, esimerkkinä vaikka kaikki tässäkin threadissä mainitut vekottimet...:)
     
  9. JukkaK

    JukkaK 1st gear

  10. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Tonne omille nettisivuille noita tuli aikanaan kerättyä enemmänkin...
     
  11. B 50

    B 50 Gearhead

  12. a

    a 1st gear

  13. chevyukko

    chevyukko 1st gear

    onkos kaikki unohtaneet jo kustomit linjalta loimaa-vampula??? tulee mieleen ainaki chopattu cadillac, chevelle,chevelle stw,bel air, bel air/impala jossa edselin etupuskuri takapuskurina...
     
  14. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    joo volvo on tästä keskisuomesta kaverilta ostettu. samalta mieheltä jonka lavaduettikin oli spinnerissä esittelyssä jokin aika sitten.

    tässä kunnossa ama tuli mulle http://jukka.galleria.fi/kuvat/Amazon%2 ... %20017.jpg ja seuraava talvi ja kesä ajeltiin tälläisenä http://jukka.galleria.fi/kuvat/Amazon%2 ... %20023.jpg sen jälkeen alkoi himottaa vähän eri tyylinen customi ja rakensin siitä mustaoranssi version joka jäi sitten tallitilojen puutteellisuuden takia kesken mutta ensikesäksi vehje on taas liikenteessä pienin muutoksin :rotfl:
     
  15. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    "The Crawling Merc" myynnissä tuolla myyntiosastolla... Suomihistoriaa... :p
     
  16. JanneK

    JanneK 3rd gear

  17. harri60

    harri60 Gearhead

    http://www.nettiauto.com/chevrolet/styleline/2726473

    Siinä on palanen historiaa. Paten tekemä Chevy. Kävin sen tekemistä silloin seurailemassa ja sääli, jos se Mikkelistä poistuu. Puuttuu vaan rahaa :mad: :mad: :mad:

    Hieno, helvetin hieno, älyttömän komee, ei riitä sanat kertomaan.
     
  18. 46Juippi

    46Juippi 1st gear

    Minusta Hall of Fameen ei kelpaa yksikään sellainen paskakasa, jossa on maalatut puskurit! Alkaa jyvät karsiutua akanoista...

    Viitasen 48 Oldsi kolahti kovaa aikoinaan, mutta loppujen lopuksi siinä on vain hieno korimalli ja flakemaalaus, gansterilippa ja Hillman Impin takavalot. Fredlundin 59 Mercury kolahti kanssa, ja siinä olikin nähty jo hieman enemmän vaivaa. Koskivirran 50 Mercury kolahti jo tolkuttomasti, mutta siinä(kin) on kromiosat ohitettu olankohautuksella...

    Kyllä ensimmäinen kriittisen tarkastelun kestävä kustom oli Hälvän siipi-Chrysler, ja se kolahtaa edelleen. Kartsan Pakara-Packard ja Sledanette (tosin mielestäni se kaipaa vielä kiiltävää maalia) ovat kovatasoisia töitä, samoin Herstin Cadillac ja Zephyr. Ja Terhon Pontiac ja Buick. Koskivirran Thunderbird. Sitten alkaakin olla hiljaista. Joku 57 Lincoln ja 56 Mercury tulee mieleen, mutta en muista tekijöitä. Ai niin, se 48 Chevy, joka oli aikoinaan 2-sävy vihreä! Ja täytyyhän niitä olla muitakin, kun vain kaivelee muistin perukoita
     
  19. electra1

    electra1 Gearhead

    Onko musta kustom Edsel vielä hengissä?? Muistaakseni ruutukatto ja mattolaituri... Todellista suomi "tyyliä".
     
  20. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Mikkosen Esan 1948 Cadillac avo, hall of fame ryhmää ehdottomasti.
     

Kerro tästä muillekin!