Super Pro Street

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja panhead, 7.9.2011.

  1. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mikä S/SS luokasta tekee oikean? Hieno luokka, mutta ei sen oikeempi eikä väärempi kuin mikään muukaan.
     
  2. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Enpä tiiä, mutta kai tuolla tarkoitetaan kansainvälisyyttä?
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mun mielestä "oikeet" kilpailuluokat on seuraavat:
    S/SS
    (SST)
    SG
    SC
    Comp
    ja tietty noi pro ryhmät.
    Kaikki muu on sellasta kotikutosta hussuntuhnuu jolla ei oo mitään merkitystä, sellasta piiripienipyörii hiekkalaatikkoleikkii. Nyt näyttää vahvasti siltä, et tulevaisuudessa muuta ei olekaan. Ja normi hiekkalaatikkoleikkien tapaan noissakin helposti käy niin et jossain vaihees joku suuttuu jostain eikä enää haluu leikkii jonku toisen kans samalla hiekkalaatikolla, siks niitä tarvitaan useempia. :rotfl:

    Tähän saakkahan kattojärjestö on ollut aika vahvasti just nimenomaan ton kansainvälisen NHRA sääntöihin pohjautuvan linjan takana ja sen ainakin ite oon kokenut hyväksi asiaksi. Nyt rupeis vaikuttamaan siltä, et sille ei oo enää oikeen mitään pohjaa. Mitä se tekee meidän kasnainvälisyydelle tai yleensäkään järjestävän tahon motivaatiolle, who knows? Ja ennekaikkea, who cares? :rotfl:
     
  4. panhead

    panhead 1st gear

    SPS on ryhmä missä kiinteä 6,9 indeksi ja se on Doorslammer ryhmä.

    En mä näe säännöissä mitään epäselvää,mutta kyllä siitä saadaan tarkemmatkin pykälät tarvittaessa.

    Listalla olevat 14 autoa muodostuvat 8x tämän kesän OL team,3xPM team,
    1x TMD team ,yksi uusi auto(vanha OL kuski) ja yksi team virosta.

    Nyky OUTLAWissa ei säännöt ja dial vastaa yhtään toisiaan.Saat ajaa todella isolla ilokaasumoottorisella autolla,mutta indeksi naurettava 7.50.Nyt on annettu ymmärtää et on suorastaan pyhäin häväistystä kehittää OL ryhmää,siitä johtuen anotaan jotain uutta.Raja tulee SPS ryhmässäkin vastaan jossain vaiheessa.Moottoriurheilussa YLEENSÄ on tavoitteena kehittyä,silloin rajatkin tulee vastaan aikanaan.

    Jos tavoitteena siirtyä pelkästään NHRA sarjaan,tulee sieltä kisoihin ajoaikaa
    paljon.Lähteehän kaikki street D ja B ryhmät silloin pois...Ehkä täällä järkevämpää suosia ryhmiä mitkä kerää paljon osaanottajia.
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    OL:ssä tehtiin erittäin paha virhe siinä vaiheessa, kun sääntöihin hyväksyttiin nuo "ylikokoiset" moottorit. Vanhan säännönkin koneilla tuon 7,5 sekunnin tavoittelu oli mahdollista ja niillä säännöillä olisi voitu paremmin tuhua tekniikan kehittämisestä ryhmässä kuin nykysäännöillä. Olisiko jopa aiheellista vetää OL:n moottorisääntö takaisin vanheksi, jos tuo uusi ryhmä syntyy ja tulee kisoihin mukaan.
     
  6. maverick

    maverick Gearhead

    Super pro street ehdottomasti kehiin, nopeet autot vetää heads uppina kisaa!
    Yleisö kaipaa tämmöstä, ei kukaan tallaaja tajuu tän hetkisistä luokista hevon tuuttia.
    Uusi luokka kehiin! Se nähdään kokeilemalla kannattaako, varmasti kannattaa.
    Nykymuodossa muutamia poikkeuksia lukuunottamat perus sm-kisat todella tylsiä. Finaalit tästä poikkeus, kiitos ruottalaisten ja tiukkojen sm-lopputaistojen.
    Myös outlaw pitäis vaihtaa suoraan pro-street luokaksi mitä esim. ruotsissa ajetaan, indeksi siinä 7.6s. Sitten olis super pro street kunkkuna ja perus b, c&d street luokat mukana. Itse tulevaisuudessa siirtymässä eteenpäin luokissa, jos tämmöisiä luokkia olisi.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Niinku sanoin, ni kenties olis syytä ottaa toi virallinen NHRA-luokkia "suosiva" ajattelumalli uudelleen tarkasteluun, ja muuttaa myös sitä virallista lilnjaa. Asiaa on ainakin mielestäni syytä käsitellä esimerkiks tulevassa syyskokouksessa. Kuinka paljon esimerkiks toimitsijajengissä on vannoutuneita NHRA hemmoja joiden mielenkiintoa pelkistä ei NHRA ryhmistä koostuvan kisasarjan pyörittäminen ei motivoi? Perinteinen "nousumallihan" on ollut toi stockista/ super stockista eteneminen ylempiin ryhmiin, mut meillä se ei oo tainnut enää pitkään aikaan toimia niin.

    Komppaan Puttee siinä et noi asiat tosiaan läks lapasesta kun edellinen sääntömuutosehdotus saatiin läpi, mut tehty mikä tehty ja tavallaanhan tää uus ehdotettu ryhmä on sille kehitykselle looginen jatkumo. Jos tosta nyt tollanen kovempi brakettiryhmä syntyy, ni ei ku lykkyä pyttyyn ja toivotaan et vanha OL:kin vielä pysyy hengissä. Ja ainahan on striitti, tuo todellinen heads up ryhmä, missä ei noita sääntöihin määritettyjä tuvarajoja oo... :rotfl:
     
  8. triniemi

    triniemi Gearhead

    Ei tainnu yhdelläkään 7.5 indeksin alittajista olla yli 500cid kone? Et se niistä ylisuurista koneista. Muutenkaan lisäsääntöjen ja pykälien lisääminen ei tuo autoja lisää, mutta sääntöjen vapauttaminen niitä tuo. Esimerkkinä viime vuosilta Street C/D ja Outlaw. Molemmissa luokissa sääntöjen hölläämisen jälkeen kova kehitys ja paljon autoja. Ja päinvastoin, 2000-luvun vaiheessa Street D meinas kuolla kokonaan sääntöjen kiristykseen (510cid -> 480cid).
     
  9. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Mitenkäs sitten, kun nuo jo nyt puolisekkaa nopeemmat PM-autot kyllästyvät jarruttelemaan ja sammuttamaan autonsa 300 metrissä?
    Tehdäänkö niille sitten 6,4 dialille sopiva luokka?
     
  10. triniemi

    triniemi Gearhead

    Tehdään vaan, mut sitä odotellessa ei oo Pro Modeja vielä liikaa SM-kisoissa näkyny.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mul on pikkasen erilainen tulkinta noista historian sääntömuutosten vaikutuksista kuin tri niemellä...., esimerkiks C:n säännöt eivät muuttuneet käytännössä mihkään, minimipaino vaan nous hieman. Toi 30 su in tilavuuspudotus koski muutamaa autoa eikä oikeen selitä sit jo vuosia jatkunutta alamäkeä mikä sitte saavutti huppunsa muutama vuos sääntömuutoksen jälkeen. Niillä muutoksilla toki oli oma vaiktuksensa, mut todellinen syy sille kilpailijamäärän laskulle oli mun mielestä se, että siellä oli paljon ihmisiä jotka halus pärjätä ja joiden rahkeet ei siihen kuitenkaan riittäneet. Ne joko lopetti tai vaihto ryhmää. Ja noista väljennyksistä sekä niiden vaikutuksista, et ne kisaajamäärät nousivat jo ennen muutosta, eikä esimerkiks C:hen oo tullut juurikaan kisaajia lisää vaikka sallittu koneen koko kasvo 50 cu in.

    OL:n ylisuurista moteista en tiedä mitään enkä edes et kuka moisista olis maininnut. Aika monta vuotta sitten vanhoilla säämmööillä Äikää veteli tohon OL:n rajalle, tän hetken minimipainot sun muut on ainakin mun mielestä aivan naurettavat tolle 7.5 rajalle. Esimerkiks me saatais omalla tekniikalla ajaa yli 400 kiloo kevyemmällä autolla, jokainen voi miettii mitä se tarkoittaa ajallisesti. Ja meidän motti on kesy kötös.

    Nyt siellä on muutama vanha pro kone joka muoviluodeissa on oikeen hyvä valinta, niitä saa suht edullisesti ja tuottaa enempi kuin monet isommat. Se on sit jännä nähä et mihin ne rahkeet riittää niillä kun raja putoo tohon 6.9 sekkaan. Jos oikeen tarvis veikata, ni luulen et tosta uudesta ryhmästä voi vielä tulla plauupostiakin mikäli "isot pojat" siitä innostuu ja tonne 6.9:n useempi peli säännöllisesti yltää.

    Vaikka se on tavallaan hienoo kattoo kovaa meneviä autoja, niin mun mielestä se ei oo niin hienoo kattoo et minkä värinen cobaltti tai joku muu samanmallinen auto tällä kertaa brakettikisan voitti. Diversiteetti kalustossa mun mielestä on ton homman suola, ja niinpä ehdottaisin, et samalla kun uuden ryhmän sääntöjä viedään tarkasteltavaks, ni oisko mitään mieltä pikku paluussa entiseen ton vanhan OL:n osalta, eli ProMod/Pro Stock tyyppiset korit veke? Oisko niitä luokkaan jäämässä jos nää SPS:n siirtyvät lasketaan pois?
     
  12. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kyllä mulle tulee ainakin heti yks mieleen.

    Vaikka Outlawia en aio ajakaan, en kyllä suosittais minkäänlaisia kiristyksiä siihen. Ei oikein oo varaa karsia yhtään autoa pois uusilla säännöillä jos 10 autoa pitää saada Outlawiin ja Super Pro Streettiin.

    Kaikkein hienointahan olis, et OL ja SPS ryhmässä olis ens vuonna molemmissa se 10 autoa ja tiukkaa kisaa molemmissa.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, mikäli uus luokka tulee niin sitä luonnollisesti toivotaan. Kantsii kuitenkin ehkä olla sen veran jäitä hatussa ja realismia pelissä, et edelleenkään nää ei oo mitään punakaartin huutoäänestysjuttuja, vaan niillä päättävillä elimillä voi olla muitakin näkäkantoja ja intressejä joiden mukaan sitten punnitsevat onko uuden luokan tekeminen tarkoituksenmukaista vai ei. Henk koht toki soisin että sellanen tulee jos sinne kerran on ihmisiä sitoutunut riittävästi menemään ja entinen ryhmäkin jää elinvoimaiseksi.
     
  14. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Ei vielä. Mutta eikös niitä kolme teamia ole ilmoittanut halukkuutensa osallistua SPS:ään? Toivottavasti osallistuvat, niin saadaan lisää väriä SM-kisoihin, mutta...
     
  15. panhead

    panhead 1st gear

    Mä oon 100 % samaa mieltä kuin Maverick.
    Yleisö haluaa nähdä nopeita autoja heads up ryhmissä.

    Sit toi rahkeiden riittäminen ja paluu muutto.Kyllä mä henk koht oon täysin tietoinen,et mahdollisuudet pärjätä huononee.Mielummin tipun kuitenkin ekalla rundilla,jos saan vetää täysiä.Jotta motivaatio tehdä duunia homman eteen säilyy,pitää saada ajaa täysiä! Ei noi palkinnot aina ole kaikkein tärkein juttu.

    Oon täysin tietoinen FHRAn päätöksen vaikeudesta.Tämmöinen ryhmä vaan voisi olla se piristys ruiske suomi Drag Raceen,mikä meiltä puuttuu.Ja sitä piristys ruisketta me tosiaan tarvitaan,et saadaan normi SM kisaan katsojia.
    Ei ne yksin tällä tule,mutta vois olla yksi askel oikeeseen suuntaan.
     
  16. mafo

    mafo 3rd gear

    uskon että olisi tärkeää yrittää saada aikaan ruotsalaisten kanssa jonkinmoinen yhteistyö,
    pitää muistaa että tavalliselle svenskille suomi on about sama kuin uzbekistan tai muut itämaat, tänne ei tulla paitsi ålantiin laivalla...

    mutta se vois toimia jos olis samanlaiset säännöt ja kotisivut ja muut myös ruotsiksi, sekä joku yhteishenkilö joka puhuu ruotsia, kisakonttorissa sa nyt jo ruotsinkielistä palvelua+ varikko sheriffi palvelee ruotsiksi, niin valmiudet on olemassa

    :wink:
     
  17. Mopoilija

    Mopoilija Gearhead

  18. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    Mulle ei vaan edelleenkään aukee miks pitäs perustaa uus ryhmä jos joka autolle varmasti löytyy ajettava ryhmä valmiix...varsinkaan nykyisten osanottaja määrä vaatimusten aikaan?
    Mikä esim. siinä compissa niin pelottaa (vastus?) ettei sitä vois ajaa...ihan varmasti saa ajaa täysiä ja kehittää kalustoa :soosoo:
    Ja toi ruottalaisten tänne ajaamaan tuleminen on jo nähty ja niin väsynyttä unta että sitä ei kannattas edes kertoo... :wink:
    ...ihan vaan yleisenä ihmettelynä,ei kellekään henk.koht :pinup:
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toivotaan niin ja pidetään peukkua. Maassahan on about race ready kalustoa vähintäänkin tuplaten se mitä kisoissa esiintyy, striittipuolella vielä kosolti runsaammin. Et jos tällä niistä edes osa saadaan stripin pintaa kuluttamaan niin se olis tän vuosituhannen deag race kulttuuriteko.

    Mitä katsojiin tulee, niin en mä valitettavasti kyllä siihen usko et ne rientää sankoin joukoin katsomoon kattomaan uuutta ryhmää ainakaan sen takia et siinä saa ajaa kovempaa kuin vanhassa. Olettaisin et katsojamäärissä on enempi kyse markkinoinnin tehokkuudesta ja kohdennuksesta, sekä tietysti kilpailukokemuksesta. Mä luulen, et aika harvalla sen kokemuksen painaa pakkaselle se seikka et laitteet kulkee liian hiljaa.
     
  20. triniemi

    triniemi Gearhead

    Compissa on pitkä kuusi, delay box kielletty ja lähdetään eri aikaan liikkeelle. Kuskin näkökulmasta täysin eri asia, mutta tämä ei varmaan oikein aukea ennenkun koittaa itse.

    Mä nostan ainakin hattua Jussille homman vetämisessä eteenpäin ja toivon, että nähdään jo lähitulevaisuudessa entistä nopeempia oviautoja vetämässä lappu lattiassa koko matkan.
     

Kerro tästä muillekin!