Super Sportti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja max, 8.10.2015.

  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Laita siihen alumiinimoottori 1649 cid.

    [​IMG]
     
    teippi-mikko, FuryIII '71, Mija ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Bukero

    Bukero Double Gearhead

    kyyllä noista se sedrikki ehdottomasti.
    niillä on pelastettu monta jenkkiä tienpäälle...:rotfl:
     
    68corvette tykkää tästä.
  3. Minä äänestän nynnynä rohkeasti vaihtoehto C:tä..:)

    Miksi tyytyä pikkulohkoon, kun voi laittaa isolohkonkin..;)
     
    Muokattu: 2.4.2025
    teippi-mikko tykkää tästä.
  4. TimoT

    TimoT Gearhead

    Tosta muutama muki lisää ja jokunen litrakin, noniin meni taas mauttomaksi...

    The four Caterpillar 3618 engines are each rated for fast commercial vessel service at 7,200 bkW (9,770 mhp) at 1,050 rpm. The 333 liter, VI8 cylinder, 4-stroke Cat 3618 diesel engine weighs 36,000 kg and delivers one of the lowest levels of fuel consumption — 1,707 liters per hour at rated speed — of any high performance engine in the world.

    https://magazines.marinelink.com/Ma...0110/content/euroferrys-ferry-features-207743
     
    fmila tykkää tästä.
  5. max

    max Double Gearhead

    Kurkistin ohjaustehostajan pumpun säiliöön,ja perkuti sehän oli aivan kuiva.
    Ovatko sitten ajan saatossa ölpät valuneet johonkin vai enkö ole vaan vaivautunut määrää tarkistamaan.
    Yleensä olen ATF:ää sinne kaatanut ja on toiminut.Tarkoitukseen taitaa olla myös oma liisterinsä?
    Onko väliä kumpaa sinne kaataa?

    T.Epätietoinen Vantaalta.
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Lienee ikuisuus kysymys. Toiset vannovat PSF:n nimeen ja toiset ATF:n nimeen. Itse käytän tehostimessa ATF:ää.
     
    max tykkää tästä.
  7. Tämä on kyllä jännä aihe. Tässä on yksi näkökulma aiheeseen:

    Not trying to turn this into a "what's the best oil" debate, but at least according to the guys at Hydratech (hydroboost retrofit company) you should never use ATF in your power steering system. I know we all got away with doing it decades ago.. but that didn't mean we were right. I looked into it when I was flushing/filling the hydroboost setup while building my 3500HD, and decided against ATF in hopes of prolonging the life of the already-abused system.

    Mind you I'm no expert on the subject, so I figured erring on the side of caution was the wise move. Here's the info copied verbatim from their site (emphasis mine):

    "We highly recommend the use of Redline, Royal Purple, or Lubegard power steering fluids. After 25 years of working with hydroboost systems, we know what works best based upon endless testing and always working with our customers. Using a poor-quality PS fluid results in erratic system behavior, noisy operation, along with a reduced lifespan. Note that we clearly state in our instructions to NEVER use automatic transmission fluid (ATF) in your Hydratech installation. Why? ATF is not interchangeable with power steering fluid because ATF does not have the anti-wear protection or shear stability needed. Power steering fluid is specifically designed to work in a MUCH higher-pressure range. The typical automatic transmission will never see more than 350 PSI, while a power steering system may produce up to 1600 PSI of pressure. When transmission fluid is pressurized quickly to 1600 PSI, then the fluid quickly reverts back to normal air pressure as it moves through the system, ATF cannot handle it resulting in aeration and foaming - the enemy of high-pressure hydraulic systems. Transmission fluid also has a completely different additive package in it that is designed to provide just enough lubrication to the bushings and bearings, but has less overall lubricity as the clutches inside of a transmission need to be able to bite when engaged without slippage. ATF also has special detergents and seal conditioning additives that are not proper for use in a hydroboost unit. If the seals are excessively softened by ATF, they can be damaged very rapidly. Can you imagine draining and refilling your automatic transmission with power steering fluid? It would just about immediately start slipping as power steering fluid is, well, vastly slipperier, not allowing the clutch packs to apply without slippage. On the flip side, power steering pumps, steering gears of all types, and hydroboost brake assist units operate under extreme load and pressure conditions, requiring a fluid that provides the maximum amount of extreme pressure additives - the more lubricity, the slipperier the fluid is, the better!"

    Richard
     
    max ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  8. Concarne

    Concarne Gearhead

    Vaihdoin Motonetissä myytävään PSF:ään kun väitetään, että olisi parempi aine tehostimeen: https://www.motonet.fi/tuote/comma-psf-1-l-ohjaustehostinoljy?product=59-0311 En tiedä paremmuudesta ja ATF:ltä se näyttää. Ainakin toimii.
     
    max tykkää tästä.
  9. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    PSF:ää olen mä laittanut sen jälkeen, kun ihan ammattikaveri ohjeisti ettei ATF ole parasta simpukan tiivisteille ja stefoille.
     
    Seevu ja max tykkäävät tästä.
  10. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Jos valmistaja määrittelee ohjaustehostimen liemeksi ATF:ää, miksi sitä ei voisi käyttää? Toki, PSF:stä tuskin on haittaa, varsinkaan jos ei vaatimukset liemen suhteen ole tiedossa.
     
    max tykkää tästä.
  11. max

    max Double Gearhead

    Luulis tosiaan,että GM jossain manuaalissa määrittelee mitä sinne pitää kaataa.
    Mul on Haynesin work shop manual koskien näitä C1500 pikkiksia.Pitääpä ehtoolla katsoa mitä se sanoo.
     
  12. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Saattaa vaatimus löytyä jopa säiliön korkistakin...
     
    Gary Grand ja max tykkäävät tästä.
  13. Tämä tuli aiemmin vastaan:

    My manual says use a GM fluid but does not specify what that is . My camaro manual is the same...
     
  14. max

    max Double Gearhead

    Pumpun korkissa luki"Use approved fluid".Aika lavea määritelmä.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  15. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tehtaan manuaali -91 1500 pickupille sanoo että pitää olla GM 9985010 speksin mukaista. No tämähän ei varsinaisesti selkeytä asiaa koska tuolla vaatimuksella taitaa olla PSF ja ATF -litkuja. Tai voi olla niinkin, että nykyiset ATF:t täyttävät tuon vaatimuksen. Manuaalissa ATF:n kohdalla sanotaan kuitenkin selvästi, että pitää olla Dexron II ja eri varaosanumero kuin tehostimelle. Tämä viittaisi siihen että jotain muuta kuin pelkkä Dexron II pitäisi olla.
     
    Muokattu: 4.4.2025
  16. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Minä olen noudattanut sellaista kaavaa että halvimpia öljyjä en pane mihinkään kuten Gomma (lue kammoa). Useita vuosia ollut sekä 50 v vanhassa että 2010 mallissa sama Redline Power Steering Fluid ilman mitään ongelmia ja vuotoja. Ja varmasti ylittää monet muut litkut ominaisuudellaan. Halvimmalla tuskin saa samaa lopputulosta mutta näistä voi tingata hautaan asti. Väitän kuitenkin että turhan usein haetaan sitä halpaa tuotetta miettimättä asiaa loppuun asti, esim. sitä että öljyn määrä ja siksi myös rahan määrä on kuitenkin pieni siksikin että vaihdon väli harrasteautossa on useita vuosia.
     
    Seevu tykkää tästä.
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    ATF tulee letkuista ja tiivisteistä läpi, letkut mehii kauttaaltaan, pinta kostea pienten pisaroiden peitossa...tiedän kokemuksesta C1500 pick up:ssa.
    PSF on oikeaa kamaa, olen käyttänyt Gulf :a jota ostanut US Parts:sta, mutta näyttää ettei sitä ole enää siellä ja AC Delco:n on loppu.

    Laukkaselta näyttäs saavan AC Delco:a

    https://laukkanenmotorsport.fi/p731...448-power-steering-fluid-1qt-ac-delco-10-5073

    Koska tuo on uudempi versio ja varmaan synteettistä ja se vanha ollut ehkä mineraalipohjaista laittasin siten että täyttäsin ja käyttäsin hetken, ehkä ajaisin autolla ja tyhjentäsin pois, niin saa huuhdeltua vanhat pois...sitten lopulliset uudet sisään.
    SS 454:ssa on ohjaustehostimelle vielä erillinen jäähdytin, joten öljyä menee vähän enempi kun tavalliseen C1500:n...sitä en tiedä onko siinä sun autossa vielä se jäähdytin paikallaan Max ?
     
  18. Tässä pari tuolla speksillä kotimaasta:

    RAVENOL PSF-Y Fluid

    RAVENOL PSF-Y Fluid on korkealaatuinen erikoishydraulineste tarkoitettu käytettäväksi ohjaustehostimissa, erityisesti Volkswagen, Mercedes-Benz sekä Chryslerin valmistamissa ajoneuvoissa.

    RAVENOL PSF-Y Fluid:n ominaisuudet ovat alan parhaimpia, ja tuote toimii sääolosuhteista riippumatta.


    ja

    PSF SYNTH 1L

    Edistykselliseen teknologiaan perustuva korkelaatuinen, synteettinen, keskushydraulineste. Väri: Vihreä
     
  19. Concarne

    Concarne Gearhead

    Minä valitsin tuon Comman sillä perusteella, että pullossa luki PSF ja että voi sekoittaa ATF:n kanssa kun siitä kuitenkin varmasti järjestelmässä on vielä jäänteitä. Hintaa en silloin verrannut mihinkään koska olin luottavainen että pariin litran pulloon kassalla rahat riittää.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!