Super Sportti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja max, 8.10.2015.

  1. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Sitten unohtaisin atffät.
     
  2. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Tuokin Gomma ei ole synteettinen joten en panisi Camarooni jolla ajetaan -30 pakkasillakin. Vaatimus on DEX 6 luokan viskositeetti eli todella notkeata pitää olla. Ja Redline on. Ja sietää myös kuumaa paremmin kuin non-synt. Siinä ne syyt miksi maksan mieluusti pikku purkista 15 € enemmän.
     
  3. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Redline on myös sekoituskelpoinen ATF kanssa.
     
    Concarne tykkää tästä.
  4. max

    max Double Gearhead

    Ei ole enää ohjaustehostajan jäähdyttäjää eikä myöskään ilmastoinnin kennoa.Ne olivat turhaa tauhkanaa joten ne deletoin.Laatikon erillisen jäähdyttimen orgis flekti on tottakai käytössä.Hihnakin pyörii enää laturin ja ohjaustehostajan kautta.Yksinkertaista,selkeää ja toimivaa.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Näin vähän epäilinkin :odroll:
     
  6. Concarne

    Concarne Gearhead

    -68 Cadillacin säiliön korkissa käsketään käyttämään tyypin A vaihteistoöljyä. Ei ollut silloin vielä PSF:ää keksitty. Eikä Dexronia. Tehostimen pumppu ja ohjausvaihde ovat käytännössä samanlaiset Saginaw-tekeleet kuin -90 luvun pickupissa ja osat pitkälti vaihtokelpoisia keskenään. Reilun viidenkymmenen vuoden käytön jälkeen meni Cadillacissa ohjausvaihde remonttiin, pumppu ei vielä, joten ei se ATF:kään välttämättä huono vaihtoehto ole tai sitten vanhat tiivisteet oli parempia kuin nykyiset mitä kyllä hiukan epäilen. Ei tosin ole aivan aukotonta tietoa historiasta olisiko joku ainakin pitman shaftin stefan joskus vaihtanut.
     
    maxvo2 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  7. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Olen myös käyttänyt ATF syntteettistä ja ei tule letkuista eikä mistään läpi. Jos tulee läpi niin vika on letkuissa, ei aineessa. Olen itsekin kokenut tuon että hikoilee letkun läpi ja oma virhe kun tulee ostettua letkuja mistä sattuu. Korjaantuu letkun vaihdolla, tästä olen varma.
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Kiitos äijät,asiantuntevaa ja asiallista kommentointia näistä litkuista, öljyistä,letkuista sun muusta mikä aiheeseen liittyy.Lisää vaan tällaista juttua,sillä liikaa täällä on toisarvoista basaa mikä ei harrasteautoiluun liity mitenkään.

    Juu Miglu,ei tää ydinfysiikkaa olekkaan mut niinkuin huomasit niin asialla voi olla monta laitaa.Olen korkeintaan toistaitoinen harrastelija ja musta on hyvä selvitellä asioita kun tiedot ovat kuitenkit vähäiset.

    Sitä tuossa tänään funtsin,että kun nykysessä koneessa on Speedmaster Rect Port alumiinikannet joissa käsittääkseni on "Raised Exhaust Port" kanavat,ja uudessa motissa on World Merlin Rect Port rautakannet joissa vakio pakokanavan malli niin tuleeko ongelmia.
    Eli peltisarjat ovat Hooker Super Competition 2.25" primääreillä,jotka menivät hyvin paikalleen ilman väkivältaa ja ilmaväli rakenteisiin on minimi.
    En tiedä onko näissä näissä kansissa pakosarjan kiinnitys kanteen eri korkeudella.Jos Merlineissä on alempana,niin sit voi tulla osumaa rakenteisiin.Mittaamalla etukäteen sekin varmaan huomenna selviää.
     
    Muokattu: 4.4.2025
    dart -66 tykkää tästä.
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mitä itselleni tullut vastaan, niin pakosarjan kiinnitys on ollut raised porteissakin vakiokorkeudella, mutta kanava korkeammalla kiinnitykseen nähden.

    Yhdessä tapauksessa joutui pakosarjaa vähän portaamaan laipasta, ja lisäksi kiinnitys reikiä soikeaksi että kanavat osuivat kohdalleen. Tämä johti tietenkin siihen että sytytystulpille piti mukutella lisää tilaa, ja muutamassa kohtaa käyttää erikoislyhyitä tulppia.
     
  10. max

    max Double Gearhead

    Vaahtosin tänään tallilla suureen ääneen,että kiinalaiset eivät osaa yhtään mitään!
    Mikä voi olla siltä porukalta niin vaikeaa,että reiän saisi porattua oikeaan kohtaan!
    Sovitin Pro Comp sheet metal venakoppia kansiin ja oikein olin laittanut ARP studit kansiin jotta menis niinkuin Ameriikassa tehdään.Mutta ei sujahda koppa mitenkään kanteen,vaan kampeaa koko ajan."Selvästi oli" yksi kopan kannen reikä väärässä kohtaa.
    Ei muutakuin pyöröviila käteen ja korjaamaan kiinalaisten tekemiä virheitä.Ei edelleenkään istu,mitä viddua.Pieni kurkistus kopan alle ja tsekkaamaan keinun ja kopan väliä...keinu osùi koppaan.
    Meteli taukosi ja otin Moroson kopat hyllystä....
     
    sleepercooler, LehtinenA, teippi-mikko ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. max

    max Double Gearhead

    Puhutaas noista liukkareista.Mainitsit että vältät "Gomma" öljyjä.Otaksun että tarkoitit Commaa.
    Ostin Motonetista kanisterin Comma 20w50 Classic öljyä(29.90€).
    En ole kaatanut sitä vielä mihinkään reikään.Onko sulla huonoja kokemuksia tästä kyseisestä öljystä?
     
  12. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    X-runko letukoissahan on se traktorimallinen raidetanko"kevennin" ohjaustehostimena. Rakenteessa on varsinkin siinä raidetangon päässä olevassa kontrolliventtiilissä ja muutenkin useita vuotoalttiita paikkoja. Ohje antaa nesteeksi ATF, joka on tunnetusti melko lirua ja vuotaa aina jostain vaikka vaihdat kaikki tiivisteet koko tehostinhässäkkään. Totesin sitten että tämähän on ihan perus harkkojärkihydrauliikkaa ja korvasin atf:n sitten ihan 32 traktori hydraulinesteellä. Toimi normaalisti ja eikä enää vuotanut. Onko se atf sitten nesteenä sen takia ettei autoilijan tarvitse mitään muita nesteitä hankkia... sitä atffää kun on ollut saatavilla joka paikassa. Eikös vetessä ollut vastaavan tyyppinen tehostin jonnekin 80 luvulle saakka?
     
    Seevu tykkää tästä.
  13. max

    max Double Gearhead

    [​IMG]
    Eipä tartte välittää tulleista,Amerikan tai Suomen pään vauhtiputkien hyllyjen tyhjyydestä kun on suomalaista osaamista.
    Kahdesta Weiandin sähköisestä BBC vesipumpusta puuttui alavesiletkun lähtö.No frendi ilmoittautui,että nehän niihin pyöräytetään.Kaksi kopiota tuli salaman nopeasti Weiandin oman perusteella,joka näkyy myös kuvassa.Tosin sillä erolla,että suomalainen on parempi työn laadultaan ja kierteiltään.
    Kyllä täällä osataan ja suurkiitos frendille.
     
    Muokattu: 14.4.2025
    Seevu, Mija, Isamu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. LPV

    LPV 3rd gear

    Moi, mulla on Comma Classicista hyviä kokemuksia. Nykyinen 400 Pontiac oli kokonaan paloina, lohko ja kannet pestiin, kasattiin uusilla tiivareilla yms. Ja hyvät kalliit öljyt sisään, kun on rullanokka eikä tarvi sinkkiä... Pyh, öljyt tuli tirraamalla läpi pikkuhiljaa. Parin kalliin tonkan jälkeen ostin "Mini Commaa" joka oli pysynyt edellisessä SBCssä hyvin sisällä. Kappas kummaa, ilmeisesti Comma turvotti tiivisteet ja vuodot loppui. Sama kone ollut nyt avaamatta 8 vuotta, ei vuoda vieläkään. Ei se kallein aina ole paras, vaan pitää olla kohtaan oikea.
     
    Seevu ja max tykkäävät tästä.
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ihan ne oli auton alkuperäset GM letkut ja jouduin avaamaan liitoksen kun laittelin peltisarjoja ja sit öljyä joutu lisäämään...tyhmänä laitoin ATF (Dexron):a ja seuraavana keväänä letkut hikoili läpi. Auto oli sillon muutamam vuoden ikänen...olisko ollut vuonna 1992 - 93 ?
    Vaihdoin pssne puolen letkun ja oikest PSF:t sisään, niin vielä se kuivalta viime kesänä näytti...
    Kattelin just viikonloppuna Youtubesta kun tunnettu Off Road/Rock crawling heppu "Colt" suositteli just GM PSF:a ohjaustehostimeen...käyttää kaikissa laitteissaan sitä, eikä ollu mikään sponssi video.
     
    Gary Grand ja max tykkäävät tästä.
  16. fmila

    fmila Double Gearhead

    Se on just niin, ku tuolla aiemminkin todettiin, ATFää on niin helposti Ameriikassa saatavana, et suosittelevat sitä, mutta siinä unohtuu kuitenkin mikä sen ATFn ykköstehtävä on siellä automaattilootassa. No se on puhtaanapito, eli siinä on joukossa liikaa "pesuainetta", joka on tärkeetä siellä laatikossa, et se pesee kitkamateriaalien töhkät veks, seuraavaksi tärkein tehtävä on lämmönsiirto, eli niiden kitkapintojen jäähdytys. Lopuksi sit voideellaan laakeripintoja jos ehditään;);). Myös omani -67 vuoden tehostimen paluuletku on alkanut viimein pykimään, mutta paineletku näyttää vielä kohtuulliselta. Mennee molemmat vaihtoon samalla. Siis paluuletku ja öljyt, eihän sitä ehjää kannata vielä...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

    t.AM
     
    JYR tykkää tästä.
  17. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

  18. max

    max Double Gearhead

    [​IMG]
    Oon käyttänyt Gulf 20w50 öljyä ja tältä näytti kun poistuvan koneen venakoppaa nostin.Aika siistiä,mut konekin hyvin vähän ajettu.Kylmänä kun tuon käynnistää niin paineet ovat 80psi,aika lailla ylärajalla taitavat olla.
    Oon arvostellut Comp Camsin vaihtelevaa laatua,mutta noista kuvassa näkyvistä rautaisista Magnum keinuista on pelkkää hyvää sanottavaa.Motti on karannut taitamattoman allekirjoittaneen toimesta silloin tällöin liiallisiin kierroksiin,mutta on pysynyt yläkerta mukana leikissä.Nuohan ovat itseasiassa kevyemmät kuin vastaavat alumiiniset.Mun käsityksen mukaan kun venttiilikoneisto on kevyt BBC:ssä(mekaaninen laahuri) niin ei tule sekoamista yläkerrassa.
     
    Muokattu: 19.4.2025
    Seevu, LPV ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  19. Mites kylmässä ilmassa sä tuolla ajelet? Olisko 15w40 vaihtoehto?
     
  20. max

    max Double Gearhead

    Tuolla ajetaan vain kesällä.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!