Super Sportti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja max, 8.10.2015.

  1. Testaile vaikkapa Delvacia. Ei se testinä ihan mahdottoman hintainen ole. Kai se mekaaninen laahuri ainakin testin kestää?
     
    Muokattu: 19.4.2025
  2. fenix

    fenix 3rd gear

    Öljynpainemittari on hyvä työkalu.
    Laitoin jokunen vuosi sitten uudelleen rakennettuun 1988 rullalohko-sbc Valvoline 10w60.
    Kesä meni järki paineilla ja kahdet rata päivät.
    Syyskuussa sitten viileempi aamu ehkä 10°c ja painemittarin neula osoitti joutokäynnillä 80 psi.
    Sen jälkeen en ole enää paksua öljyä käyttänyt.
    Mielummin ohuinta mahdollista, paineen pysyessä riittävän korkealla.
    Samalla lämmönsiirtymä paranee.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Tuollaisia ne vähän on, kun se paineenrajoitusventtiilin koko on niin vaatimaton SBC:ssä.
    Jos ratapäivät kesällä meni hyvin ja paineet oli järkevät, niin tuo 60 on varmaan sitten ihan oikea kuuman pään viskositeetti? Toki se paineenrajoitusventtiili osallistuu myös siihen maks paineen säätämiseen.
    Jos taas kylmänä tuntuu olevan liikaa painetta niin voishan sitä kylmän pään numeroa pienentää, vaikka 10 -> 5:een, onko sellaista öljyä?

    Tai sitten käyttää hetken tyhjäkäyntiä tai ajaa hiljaa ennen isompaa rasitusta ja jatkaa vaikka noilla viskositeeteillä?
     
    Muokattu: 20.4.2025
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minulla oli sitä 20W50 classic öljyä yhdessä toyotassa ja ei se jaksanut talvella startilla edes pyöräyttää konetta.

    Aika jäykkää tavaraa.

    Mutta vissiin se viskositeettilukema, vaikkapa 5W40, ei ole täysin vertailukelpoinen eri valmistajien kesken. Eli se kai kertoo viskositeetin pysyvän tietyissä rajoissa tietyissä lämpötiloissa mutta se ei ole standardisoitu?
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllä se on standartisoitu. SAE J300.
    [​IMG]
     
    LPV ja toyopet tykkäävät tästä.
  6. max

    max Double Gearhead

    Mulla on saavutuksissa yksi totaalinen nokkatuho(hydylaahuri Comp Cams) 454:sen kanssa.
    Tämä siis nokan sisäänajon yhteydessä ja ölpät olivat 20w50 liisterit.
    Nostajathan pitäisi saada pyörimään tässä tilanteessa melko välittömästi.Voiskohan paksut kylmät öljyt hannata vastaan nostajan reiässä,jotta nostaja ei jaksa lähteä pyörimään tänä kriittisenä hetkenä?
     
    Muokattu: 21.4.2025
    dart -66, maxvo2 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  7. Tai sitten kuun asento oli vaan väärä ja päivän horoskoopi oli jäänyt lukematta..;)
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. TimoT

    TimoT Gearhead

    Kuu on nykyään aina väärässä asennossa ja horokoopit on luettu, mutta onko mitään syytä laittaa moottoriin 20W50-60 rasvaa, kun kyse katuautoista, millä 95% ajosta on normaalia ajoa, kilpavehkeet on eri asia? Vanhat äijät on tunkemassa tuota 20W50 jokapaikkaan, (ei kuitti Kimmolle) mutta miksi? Jos moottori on peruskunnostettu ja laakerivälykset on oikeat, niin ei pitäis olla mitään syytä paksulle öljylle, nämä motit SBC/BBC kuitenkin speksattu alunperin SAE30 ja SAE10W30 öljylle.
    Joissain kuluneissa moteissa yritetään pitkittää ajosuoritetta paksulla rasvalla, mutta ei se autuaaksi tee, meillä duunissa pyöritellään isompia motteja, missä isot välykset ja ne toimii 10W30 öljyllä. Ja edelleen monet laittaa hivolume/hipressure pumpun ja siihen vielä se kireämpi rajoitusventtiilin jousi+ paksu öljy ja sit alkaa suodattimista pettää o-renkaat ja tiivisteet tursuamaan.
     
    janihei, dart -66, Fuselage ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Koska olen aina hiukan skeptinen, niin asioita pitää yrittää tarkistella..:)

    Ajattelin, että tuossa voisi olla myös suositus 20W-40, jota Mopar suositteli aikoinaan 0 celciuksesta ylöspäin. Sellasta ei nykyään saa kuin jostain Intiasta.

    Löysin 1974 vuoden manuaalin, jossa on paljon asiaa, mutta ei öljysuosituksia. max ja muut, kannattaa ladata se.

    Sitten löysin jonkun 90 -luvun GM:n motor home -alustan manuskan. Mennääs sillä, kun sielläkin on 454 speksattuna..:

    [​IMG]
    Elikkä bensmoottoreihin on mainittujen SAE30 ja SAE10W30 lisäksi 15W40 ja 20W20 sekä 5W30. Viimeksi mainitttu on tarkoitettu enemmän talvikäyttöön.

    Ehdottelin tuota 15W-40:sta, joka pitäisi siis GM:n mukaan toimia -12 C ylöspäin, eli pitäisi riittää kesäajeluun, vaikka olis vähän kylmempikin juhannus.

    Huvittava yksityiskohta, että GM ei enää suositellut 10W40:stä polttoaineenkulutussyistä..
     
  10. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ite oon vanha äijä, enkä 40 vuoteen ole käyttänyt 10Wxx jäykempiä öljyjä kun aloin ymmärtämään asioita... nimimerkillä yli 40 pakkasta, ei lohkolämmitintä ja 15W40 moottorissa :D
     
    TimoT tykkää tästä.
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei se öljyjen syytä ole, ja siitä sisäänajostahan on video tässä keskustelussa sivulla 28, viesti 549 ja seuraavalla sivulla mun kommentti nokkavaurion syystä, viesti 570. Ihan vaan muistin virkistämiseksi! ;)
     
    4d sedan tykkää tästä.
  12. TimoT

    TimoT Gearhead

    Aina on poikkeus sääntöön!:)
     
  13. TimoT

    TimoT Gearhead

    Joo, kyllä minäkin olen tuota 15W40 dieselmoottoriöljyä laittanut käyttiksen bensakoneeseen +250tkm ajettuun ja ei se siihen ole kuollut, tiedän myös heppuja, jotka laittaa 5W40 täyssynteettistä vanhaan SBC:n ja nekin rokkaa aivan mainiosti.
     
  14. Juu. Tuossa oli myös aika jännä viskositetti 20W20. En muista nähneeni koskaan omin silmin. Näyttää Suomessa olevan myynnissä tynnereissä. Autodocista saa pienempiä purkkeja:

    6964 LIQUI MOLY Touring High Tech

    [​IMG]
    On sopivaa Camaroon..;)

    CHEVROLET Camaro II Coupe (Valmistusvuosi 09.1969 - 12.1981)

    5.0, Valmistusvuosi 01.1970 - 12.1981, 5002 ccm, 150 hv
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Tuli kovasti odotettu paketti suomalaiselta turbiinin peruskorjaajalta.
    Kyseessä TH-350/400 turbiini.Mukana seurannut työselostus oli aika spartalainen,sillä ainoat selostukset siitä olivat lyhenteet"HD/HS".Pitäiskö tulkita"Heavy Duty/Hi Stall" vai mitenkä?
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Tuo dieselin suositus lienee jeesuksen aikaiseen esikammio 6,2 sepelimyllyyn, meillä suoraruiskumaailmassa 10W30 on suositeltu -18 ja +40 asteen välille. Vastaavasti 15W40 on -10 ja +50 välille.
     
  17. Siihen ja 6.5 litraiseen turbodieseliin. Ne on tossa kirjassa mainittu.
     
  18. max

    max Double Gearhead

    [​IMG]
    Joo myönnetään että nämä Servoletti hommat voivat joidenkin mielestä olla tosi pitkäveteisiä ja unihan siinä tietenkin tulee.
    Hyvä että on vähän hamsterin vikaa,eli venakoppia on monenlaisia.Rupesin väsäämään Moroson koppiin huohottajien alle peltejä jotta pysyy öljyt sisällä.Oikein titaanipultit tähän tarkoitukseen kaivoin esiin ja pellitkin sain sovitettua ja porattua kunnes pälkähti päähän kokeilla sopivuutta korkeiden Polylockien kanssa.
    No ei tietenkään mahdu vaan Polylocki ottaa kiinni öljypeltiin.Ompahan nyt perkele hankalaa koppien kanssa! Jos taas laittaa korkeemmat kopat niin ottaa kiinni pelkääjän puolelta tuliseinään kiinni ja irroittaminen mahdotonta.Mitäs sitten,katse kääntyi 427:kaan ja noihin kuvassa etualalla näkyviin harjamallisiin koppiin.Ei osu venakoppiin ja tulipeltiinkin jää nafti sentin rako.
    Toivotan OD:n väelle hauskaa vappua ja marsseilla sit asiallisesti.Nähdään Hakaniemessa.
     
    Seevu, LPV, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. Linkkasin tän toiseen ketjuun eri ajatuksella, mutta..

    Vuoden 1983 Wheelsissa on Carterin 625 cfm:t 454:sen päällä:

    [​IMG]
     
    JYR tykkää tästä.
  20. max

    max Double Gearhead

    Elämä ei saa olla liian helppoa.Mulla on 2kpl.Predator kaasuttimia.
     
    dart -66, JYR, eeko ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!