Supporttia haussa Rochester DJ:n kanssa pulaamiseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja autoferreo, 9.6.2014.

  1. autoferreo

    autoferreo 1st gear

    Minulla on -79 Caprice jossa jonkun modaama QJ. Jossain vaiheessa rupesi käymään laihalla ja nakutti herkästi. Laitoin WB-mitskun kiinni ja sen mukaan tyhjäkäynnillä 15-16:1. Kun sitten rupesin tutkimaan tilannetta, niin huomasin että kaasarin kiinnikepultit olivat jääneet ilman lukkoprikkoja ja löystyneet. Kun kiristin kaasaria niin lämpimänä aluksi käy pari minuuttia aika hyvillä seoksilla mutta sitten alkaa saamaan liikaa kamaa seosten painuessa 11:sta jolloin mosa alkaa hyytymään. Kun motti sammuu, alkaa akselin välistä ryypyn puolelta tihkuttamaan bensaa.

    Mietin että voisiko paikallaan käyttö aiheuttaa kaasarin kuumentumisen ja sitäkautta kiehumisen sekä paineen nousun kohokammiossa. Siitä sitten seuraa ylivuoto ja seoksen rikastuminen.

    Millähän tuon kiehumisen saisi pois? Samalla tuo akselin vuoto pitäisi saada loppumaan. Onko korjaussarjasta hyötyä tuohon akseliin tai kiehumiseen?

    Minulla EI ole kyseisestä kaasarista mitään hajua mutten sitä poiskaan haluais vaihtaa. Opettelen vasta

    M
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Todennäköisesti ei ole kiehumisesta johtuva ongelma, Q-jetissä on kohokammio osittain ensiökurkkujen välissä niin että se jäähtyy ensiökurkkujen ilmavirtauksella ja kohokammion on tuuletettu sisäisesti, sinne ei pääse muodostumaan painetta.

    Kääntyykö rikastinläppä kokonaan auki?
     
  3. autoferreo

    autoferreo 1st gear

    ainakin käsin kääntämällä
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Rikastimen läpän kuuluu aueta kokonaan kun moottori on lämmin. Kylmällä moottorilla sen kuluu aueta koneen käynnistyttyä alipainemokkulan (Front Vacuum Break) ohjaamana siten että läppä on yläreunastaan avoinna noin 3,5 - 4,5mm pystysuunnassa katottuna. Muutoin moottori menee rikkaalle.

    Jos ei aukea, voi alipainemokkula olla rikki. Se vaikuttaa myös toisioilmaläppien aukeamiseen ja moottorin tehoihin. Se ei maksa paljoa ja sen toiminta on todella tärkeää.
     
  5. autoferreo

    autoferreo 1st gear

    Jep sorry. Ajattelin toisiopuolen ilmaläppiä. Siis rikastinläppä oli ilmeisesti jäänyt modaajan pöydälle. Sitä siis ei ole lainkaan.

    Vakuumikello on paikallaan. Kokeilen sen toiminnan illalla
     
  6. autoferreo

    autoferreo 1st gear

    No nyt on alipainekello tutkittu ja ostin yhden raadon josta sain ryyppyläpän. Lisäksi korjattu rikastimen sähköohjaus. Kaasari toimii nyt niiltä osin. Myöskin läppäakselin bensavuoto korjaantui (!?). Ehkä tyhjäkäynnin rikastaminen vaikutti asiaan.

    Ajossa toiminta onkin sitten toinen asia. Tyhjäkäynnillä seokset 14.5-.8. Hieman heittelee. Hitaasta vauhdista pintakaasulla kiihdyttäessä alkaa kilkatus ja seokset putoaa tai nousee kuin vaan 15.8-16.5. Lisäksi kaasupohjassa vedosssa nyt huomaa toisiopuolen läppien avautuvan mutta seokset 15 tietämillä. Kone toimii muuten hyvin ja hereästi mutta kulkua voisi olla hieman enemmän jos sais jotenkin rikastettua

    Lisäksi töyssyissä kilistää (?). Olisko pensapinta vain liian alhaalla?

    Sytkä on nyt zekattu alipaineen kanssa ja ilman. Siellä ei vika ole

    Olisko kellään ideoita
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Bensanpinnan tsekkaus on hyvä ajatus.
     
  8. autoferreo

    autoferreo 1st gear

    Jodii. Bensapinta tarkastettu ja 4mm nostettu. Oli vähän yli ja nyt toleranssin alarajalla. Tai miten sen haluaa ilmaista.

    Muitakin huomioita tuli että power piston oli jumissa, ei imuvuotoja näin pari mainitakseni. Positiivinen huomio testikurvailussa oli että täyskaasuvedätyksessä seokset on nyt 13,2.

    MUTTA pintakaasulla alhaisilla kierroksilla esim. mäkeä kiivetessä nakuttaa aika rajusti ja pintakaasulla kiihdyttäessä sama. Seokset 15,5-16.

    Ja se kuopissa ja töyssyissä nakuttaminen esiintyy yhä

    Oppimiskäyrä jatkukoon. Ei se vika niin vaikea voi olla
     

Kerro tästä muillekin!