Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. kabu

    kabu 1st gear

    Mielestäni ei voi olettaa tai odottaa että katsastusmies tuntee kaikkien ja kaikenikäisten autojen normaalista poikkeavat ratkaisut. Uusien, uudehkojen ja yleisesti käytössä olevien merkkien ja mallien kyllä. Katsastuksessa on selkeä prosessi miten homma etenee, mitkä asiat autoista katsotaan ja millä menetelmillä. Valtaosaan autoista merkistä tai mallista riippumatta tämä prosessi sopii.

    Etenkin harrasteautojen ja mobiilien tapauksessa omistajalla (tai kuka sen auton nyt katsastukseen viekään) tulee miestäni olla sen verran mielenkiintoa ja tietoa tuosta kulkupelistä että osaa kertoa katsastusmiehelle autossa olevista "normaalista" poikkeavista ratkaisuista.

    Se sitten mikä katsotaan harrasteautoksi ja mikä normaliksi käyttöautoksi onkin sitten jo eri keskustelu.

    Tuossa kertomassani Bentley tapauksessa katsastusmies on toiminut täysin oikein ja hylännyt auton jonka etujarrut normaali katsastusproseruri on todennut tehottomiksi. En nyt varmasti muista menikö tässä tapauksessa uusintakatsastuksesta normaali jälkitarkastusmaksu vai ei. Jokatapauksessa jos omistaja olisi hieman perehtynyt autonsa teknmiikkaan ja osannut kertoa jarrujen toiminnasta katsastusmiehelle niin auto olisi mennyt läpi samantien.
     
  2. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Teknisen alan hommia, 20 vuoden kokemuksella. Jos teen väärin joudun välittömästi itse korjaamaan ja kuuntelemaan vittuilua eikä siitä saa rahaa. Pyrinkin aina laittamaan kaiken kerralla kuntoon.

    Viimeks viime kesänä nousin koneeseen minkä turbiini rätisi ihan saatanasti, mekaanikko katsoi ja ihmetteli, toivoi ettei hajoa vielä ja päästi koneen lentoon. Vähän kyllä tunsin kylmän tuulahduksen. Toisaalta kuka täällä ikuisesti haluas elää, kärsiä ja katsastaa romujaan..
     
  3. pas2

    pas2 Gearhead

    Vastauksesi on aavistuksen verran typerä. Jos ei pääse töihin niin kannattais kai etsiä töitä. Kyllä sitä reipas ihminen töihin pääsee vaikkei unelmahommiin mutta töihin silti. Varsinkin jos tietää kaiken.

    -Koneistajat osaavat luonnollisesti työstää mistä vaan materiaalista asiakkaan suullisesti puutteellisilla lähtötiedoilla tilaaman kappaleen, asiakas kun vaan haluaa sellasen kappaleen eikä kiinnosta joku nippelitieto
    -Kaupan kassa tietää kaikkien tuotteiden hinnan, tai ainakin pitäisi kiinnostaa työ sen verran että tietää, asiakas kun vaan haluaa sen jätskin eikä sitä kiinnosta että jätskin kääre tartteis viedä kassalle luettavaksi
    -varaosamyyjän pitäisi olla sen verran kiinnostunut työstään, että osaa mallin perusteella antaa uuden osan, asiakasta kun ei kiinnosta muu kun että saa osan
    -teknisen alan taitajan täytyy olla sen verran kiinnostunut työstään, että osaa kertoa asiakkaalle, mikä osa pitää vaihtaa bemariin jossa ei päästöt kelpaa katsurille
    -putkimiehen pitää heti tietää, mistä putkilinjat menevät 1948 valmistuneessa kerrostalossa, asiakkaita ei aidosti kiinnosta

    Siis ajatelkaas ny hiukan.
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    GM 77/78-96 B-,C-,G-bodyn käsijarru on tosiaan mahdollista säätää ihan kokeilemalla ja säätämällä oikean pyörän kehintä miltei kantamaan/kantamaan vähän ottamaan 50/50. Olen niin muinoin monesti tehnyt. Tuolloin ko. auto oli lähes uusi. Homma on kuitenkin pelleilyä, koska rakenne ei ole suunniteltu ottamaan 50/50 ja säätö kuluu pois muutamassa sadassa kilometrissä.

    Muutenkin käsijarrun fiksaaminen 50/50 on turhaa, sillä katsastusasetus ei vaadi käkkäriltä 50/50 purentaa, vaan tietynsuuruisen minimivoiman johon lasketaan molempien pyörien jarrutustehot yhteen. Minimivoima lasketaan auton painosta. Jokin raja heitollekin on mutta muistaakseni se oli 70% ?

    Luovuin tuosta 50/50 säätämisestä ennen katsastusta, kun ohjeistus selvisi minulle. Nyt olen vain pitänyt jarrut kunnossa kehintälaitteistoineen ja vaan ajanut katsastukseen. Heittoa on ollut, mutta läpi on menyt, kun katsastajat tietävät säännön ja GM-takapotkujen erikoisuuden..

    Joku katsastaja voisi pistää tänne sen säännön käsijarrun vaatimuksista?

    Minusta 50/50 säätäminen on ajanhukkaa, jos lain vaatima pysäytysvoina lainsallimassa suhtsuuressa ehittorajassa saadaan aikaan. Ja ehjällä GM käsijarrulla se saadaan kasaan hieromattakin.
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Juu ei voi olettaa että inssi tosiaan tietäisi kaikki harvinaisemmat mobiilit. Mutta voi olettaa että inssi kysyisi jos ei tiedä jotain leiman saantiin vaikuttavaa. Ja silloin omistajan tulisi tietää/neuvoa :D .

    Esim. itse leimasin tuota Skodaa ja inssi sanoi istuessaan autoon että on ensimmäinen tämän mallinen Skoda mitä tarkistaa, ja hyvin tultiin toimeen. Kyseli mistä löytyy mikin vipstaaki ja muutenkin toimitus sujui mobiili hengessä jutustellen. EI harmittanut ollenkaan kun leimaa ei päästöjen takia tullutkaan, totesi vielä että pahimmillaan kansivika mutta aloita venttiilien säädöllä...

    Mutta ongelma on kaiketi se että harva inssi myöntää tietämättömyytensä harvinaisen mobiilin kohdalla... :cry:
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Hyvä pointti, mutta kuten kaikki tiedämme, katsastusmaksuissa on pirusti ilmaa - ei muuten firmat voi tuottaa 30% ROIta sijoitetulle pääomalle, kuten PRH:n tiedot kertovat.

    On inhimillistä, että joka autonmallin erikoisuuksia ei voi katsastaja tietää. Yrittää kaivaa tietoa pitäisi kyllä ihan omatoimisesti noilla hinnoilla, jos tulee tenkkapå. Samoin varmasti ei tulisi tarkastusmaksua vaatia, jos auto pomppaa esim. tuollaisen tehostimen takia. Asiakaspalveleva firma tarjoaisi jonkintasoisenpienen hyvityksen (esim. lahjakortin auton seuraavasta katsastuksesta) omistajan kokemasta turhasta työstä, joka lisää ko.firman tietotaitoa.

    Kuten todettua, ei muissakaan hommissa voi ryssiä, ei edes vahingossa/ inhimillisistä syistä (kaikkea ei voi ihminen tietää, vaikka niin lain mukaan nykyään edellytetäänkin) ja laskuttaa omaa virhettään asiakkaalla. Pahimmillaan asiakas pistää korvausvaatimuksenkin vielä bonuksena niskaan, jos hänelle on syntynyt haittaa, senkin jälkeen, kun homma on tehty uusiksi omalla kustannuksella.

    Tuota ylläkuvattua sanotaan liiketoimintariskiksi. Kyllä tuon Bentley tilanteen jälkeen pitäisi inssillä ja ko. konttorilla lakkikourassa jälkiselvittelyssä. Heidän osaamisen puutteesta asiakas joutui kokemaan ylimääräistä haittaa - ihan kuten missä muussa tahansa bisneksessä.He ovat ammattilaisia ja ottavat hommasta pirunkovan maksun, eikä kukaan ole heitä pakottanut hakemaan katsatuslupaa ja alkaa autoja katsastamaan. Jos menet hammaslääkäriin, autokorjaamoon, täi eläitentäytäjälle (tuntihinta murto-osa katsastuksesta) , asiakkaan ei tarvitse olla ko. alan asiantuntija. Asiakas saa olla vaikka ameeba - hänhän maksaa juuri siitä osaamisesta! Sama koskee katsastusta, vaikka kommenteista täällä ei uskoisi.

    Vahinkoja/ tietämättömyyttä on kaikessa ihmisten toiminnassa - myös katsastuksessa. Hommasta vaan pitää ottaa vastuu.
     
  7. katsastusmies?

    katsastusmies? 1st gear

    30% tuotolla minimoidaan kustannukset, esim. palkat. Katsastusmiehet eivät omista työpaikkojaan.

    Ameeba hammaslääkärissä: "Laita hampaat kuntoon"
    Ameeba laskun saatuaan: "Ei kaikkia hampaita pitänyt korjata, ainoastaan se haljennut."
    Hammaslääkäri väärässä ja maksaa?

    Ameeba autokorjaamolla: "Laita auto kuntoon"
    Ameeba laskun saatuaan: "Ei kaikkia vikoja pitänyt korjata, ainoastaan se haljennut jakajan kansi liimata."

    Ameeba eläintentäyttäjällä roadkillin kanssa: "Laita tämä kuntoon"
    Ameeba laskun ja supikoiran saatuaan: "Ei kaikkia hampaita pitänyt korjata, ainoastaan se haljennut. Eihän tämä ole susi, missä minun suteni on?"

     
  8. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Harmillista katsastustoiminnassa on tuo valittaminen ja sitä kautta virheen korjaaminen. Nimenomaan harmillista se on silloin, kun sitä verrataan muihin palvelualoihin(vrt. viralliset yksityisyrittäjät). Heiltä tulee hyvitystä lähes heti, kun asia otetaan esille, koska laki ei pakota asiakkaita käymään heidän luonaan vuosittan vrt. kampaaja, suutari, putkiasentaja. Tästä syystä muiden alojen yrittäjät joutuvat kilpailemaan asiakkaistaan palvelulla.

    Luultavasti tästä syystä katsastustoiminnan valitukset menevät kirjallisen käsittelyn kautta, jolloin virheen aiheuttanut asiakaspalvelija ei edes osallistu prosessiin, vaan korvauksiin vaikuttaa vain ja ainoastaan yleinen käytäntö. Samaa toimintaa on myös vakuutusyhtiöillä, korvausten yms. osalta.

    Harmillista, että palvelu on yksilön omasta halusta kiinni eikä se ole yritystoiminnan edellytys. Laki pakottaa asiakkaat katsastamaan autonsa, oli palvelu millaista hyvänsä.

    t:
    TheJonssi
     
  9. katsastusmies?

    katsastusmies? 1st gear

    Seisontajarrun voima vähintään 16% kokonaismassasta tai pyörät lukkoon rullilla. Pyörien välinen ero max. 70%. Ehjä GM farmari oikein asennetuilla jarruosilla menee helposti rajoihin.
     
  10. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Se on totta, ettei asiakkaan tarvitse olla asiantuntija jos se menee eläinten täyttäjälle tai hammaslääkärille, eikä edes tarvitse tietää siitä asiasta mitään, mutta tota ei oikein voi sanoa autoilijasta koska lain mukaan auton kuljettajalla on vastuu auton kunnosta.
    Ja voitaisiin sanoa, että kuljettajan pitäisi tutustua auton ohjekirjaan että riittävä tietämys kyseisestä autosta olisi ennen kuin on valmis sillä ajamaan.
    Ja Bentleyn ohjekirjassa on mainittu jarrutehostinen normaalista poikkeava rakenne. Eli jos kuljettaja olisi lukenut ohjekirjan, hän olisi voinut katsastuksessa sanoa poikkeavasta jarrujen toiminnasta.
    Mutta onko hän kelvollinen ajamaan sillä liikenteessä, ehkä ei, jos kerran tiedot auton kunnosta on puutteelliset. :rotfl: :rotfl:
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Suurin osa ihmisistä ei omista työpaikkojaan. Silti oman alan hommat pitää hoitaa ja vastuu kantaa, eikä väärintehdystä työstä voi laskuttaa.

    Ei hammaslääkäri lääkäriasemalla /terveyskeskuksessa voi tuolla perusteella tehdä sutta - "en omista työpaikkaani - sutaan tän paikan siksi vain sinne suuntaa ja väärään hampaaseen"..

    Ei sähkömies voi jättää asentamatta puolia tilatuista sähköistä todeten - "Mää en osannut oikein asentaa noita himmentimiä - mä oon vaan töissä täällä" - Ja laskuttaa täyttä hintaa.

    Ja kaikkialla minimoidaan kustannukset - myös terveydenhuollossa. Silti se ei ole peruste osaamisen uupumiselle ja sen maksattamiselle asiakkaalla. Katsastaminen on luvanvaraista toimintaa. Jos firma minimoi kustannukset kasvattaakseen omistajiensa voitot ohi suuren osan muusta liiketoiminnasta ja alkaa tehdä paskaa työtä leikkausten vuoksi - niin AKE:han voi pistää katsastusluvan katkolle... Ja ottaa pois kokonaan, jos laatu ei parane - eli omistajat eivät ala voittojen maksimoimisen lisäksi panostaa myös laatuun ..
     
  12. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Jep katsastuksessa liiketoiminta ja viranomaistoiminta on yhdistetty mitä epäterveimmällä tavalla. Luvanvaraisella säädellyllä pakollisella toiminnalla kun saa rahastaa - ja se näkyy noissa voittoprosenteissa ja palvelun ja laadun virheissä.
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kiitos postauksestai. Tuota juuri hain! Mulla on kaksi Farkkua ja katsatuskertoja moisilla takana yli 20 kpl. Aina on käsijarru kelvannut -tuon takia, vaikka luovuin siitä 50/50 säätämisestä, joka on GM -takavedossa toki mahdollista - mutta turhaa työtä.
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Monessako 1963-mallisessa autossa olet nähnyt ohjekirjan? Ja vastuu auton kunnosta ei liity tähän, jos auto pysähtyy ja toimii OK ajaessa - kuten nyt toimi. Ongelma oli vain rullilla...

    Olisihan katsurinkin pitänyt huomata sama, että rullat vs. katsastukseen liittyvä koeajo - jarrutustuntuma ja voimat rullilla eivät täsmää..

    Katsastaja saa hommasta palkkaa - pulinat pois.
     
  15. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Ja tämäkö tarkoittaa että kaikkien autojen jarrut toimii näin ?

    Olen kuullut kummallista huhua että joissakin malleissa konttorin dyno hyppää pois päältä ennen kun toinen puoli ehtii kunnolla edes ottaa, koska on rakennettu seisonta jarruksi eikä välitä aken tasapaino säännöistä pätkan vertaa.
    Katsastusta varten pitää säätää perseelleen että konttori setä on tyytyväinen, silkkaa huhua siis tämmöinen.

    Vaikka ei silti ei ne kaikki löydä edes taka turvavöitä takapenkiltä.

    Osa katsureista on ihan asiallisia ja jaksavat hiukan ottaa selvyyttä asioista ennen hylkyä, osa taas on juuri näitä turvavyön hukkaajia että saa antaa hylyn pyytämättä omistajaa niitä kaivamaan. tämä tosiasia on valitettavaa ja kuitenkin totta.

    Tuo olisi ihan asiaa että ottaisivat jonkin asteisen hyvitys järjestelmän käyttöön mikäli virheitä sattuu ja todettuhan jo on että sattuu.
    Kyseinen järjestelmähän kertoisi suoraan myös henkilökunnan mahdollisen koulutus tarpeen yksilöiden.

    ps. kuljettajanhan ei tarvitsee tietää patkääkään teknisistä ratkaisuista vaan suorittaa ns. ajoonlähtö tarkistus ohjaus, jarrut, valot ym.
    Mikäli hallintalaitteissa on ongelmia silloin kaivetaan se käyttäjän käsikirja/ manuaali.
     
  16. katsastusmies?

    katsastusmies? 1st gear

    No mites see sen vastuun kantaa?

    No miksikäs ne tekee niin? Ja muutenki raksaväki???

    Onko terveydenhuollon palvelut parantuneet ja halventuneet viime aikoina? Ei.

    Ake valvoo katsastusta. Hylkäysten määrä prosentuaalisesti katsastetuista autoista on päällimmäisenä kriteerinä. Tämä vääntö alkoi siitä, kun katsastusmies oli tehnyt Aken mukaan hyvää työtä.
     
  17. pas2

    pas2 Gearhead

    Mulla on kaikkiin autoihin jonkunlainen ohjekirja 1938, 1939 ja '55 nyt tuota helppoa kohdetta vanhempina autoina. Jos ei kiinnosta niin ei tarvitse inistä jos ei muitakaan kiinnosta.
     
  18. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Voisikos tuota enään paremmin sanoa :rotfl: :rotfl:
     
  19. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Ei toimivaa käsijarrua tarvi säätää perseelleen, ei ainakaan AKE:n ohjeen takia, koska käsijarrusta mitataan jarruvoima molemmilta pyöriltä erikseen, ja erikseen mitattuna ero saa olla max 70%.
     
  20. Massikka73

    Massikka73 1st gear

    Sataprosenttisesta osaamisestahan oli kyse eikä työttömyydestä.
     

Kerro tästä muillekin!