Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ruotsissahan on loppunut tai loppumassa vanhojen autojen katsastusvapaus.
    Ai miksi? No koska perseillään.
    https://www.tiktok.com/@hawaii.ab/video/7492074808855809302
     
  2. Carillo

    Carillo 1st gear

    Siis tilastot valehtelee mut sitte taas eivät? Millä perusteella moottoripyörien katsastusta pitäisi ajaa eteenpäin jos ei tilastojen???
     
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Onkohan Uutisen kuvat eri autosta kun ei oikein täsmää "Auton pelti oli lommoilla ja iskujen alta näkyi terve kirkas pelti" Kuvista kun ei kirkasta näy ja se ruskeakin on luokkaa että olisi siihen reiän saanu painettua vaikka peukalolla.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tämähän voisi tulla henkilökohtaisesti ansaittavaksi eduksi. Jossei ole kerännyt liikennesakkoja ja/tai muita tuomioita ja autot on menneet konttorilla suht aina kerralla läpi, saisi jonkun katsastusneuvoksen arvonimen ja luvan ajella autovanhuksia leimatta. Ja sama päinvastoin. Kuminpolttajille leimalla käynti 3-6 kk välein.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "Ruotsissahan on loppunut tai loppumassa vanhojen autojen katsastusvapaus."

    Trump'iltako sait tiedon?

    "Fordon som är 50 år eller äldre kan befrias från besiktning.

    En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla."
    ------------------------
    "Motorcyklar som är 40 år eller äldre kan befrias från besiktning.

    En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla."

    https://www.transportstyrelsen.se/s...tning/besiktningsregler/mc-40-ar-eller-aldre/
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Trollifoorumi.

    Usea olisi mielellään kaikkitietävä adviisori, mutku rahkeet ei riitä muuhun kuin influenseriointiin ”sisältöön itsekään täysin perehtymättä”.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tais lurahtaa ulos äitis perseestä viimeyönä spermojen kanssa, mutta voihan se olla et koko hommassa haisi lisäksi hieman paska.

    Tästä oli jossain suomalaisessa harrastelehdessä yms juttua, että moista lakialoitetta on puuhattu Ruotsissa ja voimaantulon ajankohta olisi ollut tämä kevät/kesä. Mutta ei tietenkään juttua löydy ja Ruotsi ei taivu niin hyvin, että osaisin moisen etsiä Ruotsin Hallituksen yms esityksistä.
     
  8. Commodåren

    Commodåren 3rd gear

  9. jahnu

    jahnu 3rd gear

    Tossa kotopihassa kun kuuntelee noita suorilla putkilla tuunattuja kakspyöräsiä kun ne tohon suoran pätkälle lähtee niin todellakin kaipais sitä edes kerran vuodessa tehtävää tarkastusta. Sais ees vähän meteliä pieneneen. Mää en oo koskaan ymmärtäny mikä siinä on niin hienoo. Just kattelin yhtäkin joka tunki bilsonit korviin ennen lähtöö. Ois antanu olla vaan jos se kerta on niin hienoo. Se on kyllä tosi et jos näitä aletaan katsastella niin 90 rosenttia menee ilman ongelmia ja lopuista lähtee kilvet. On meinaan semmosia viritelmiä,tuolla nähtävissä
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä tulppaan korvat ihan vakioputkillakin. Avattava kypärä viheltää viheliäisen äänekkäästi omiin korviin varsinkin, jossei ole ”tuulilasia” ilmaa halkomassa.

    Juu en tiedä, miksi niillä tyhjillä putkilla ajellaan. Jos ne on täysin tyhjät, niin on tosi vaikea saada suoraa vääntökäyrää. Jossakin alueella notkahtaa tosi pahasti, kun putket imaisee vastapainepulsseja.
     
  11. MTL1

    MTL1 1st gear

    Varmaa harlikoita.ku ei oo tehoa niin pitää olla ääntä:D
     
  12. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kiitos tiedosta koskien Ruotsin 50v katsastusvapautta ja sen poistamisen uhkaa.
    On aika ostaa nyt koska niiden katsastusvapautta tuskin poistetaan vaikka laki muuttuisi.

    En tosin usko että lakia muutetaan ollenkaan.
    Samaa lakimuutos uhkaa toitotettiin vuosia koskien 1996 aiemmin saatuja ajokorttien sallimaa raskaiden ajoneuvojen ja perävaunujen paljon suurenpaa ajo- ja veto-oikeutta.
    Mikään ei ole muuttunut eikä muutu. Mullakin on sellainen kortti :)

    Ruotsissa TOIMITAAN eikä vaan valiteta omassa pirtissä... järjestöt tekee yhteistyötä.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä oon mieltynyt Garrettin tekemään äänenvaimentimeen. Menee tyhjällä sliparilla melurajoihin kun putkessa on edellä ”rusetti”. Kulkupuolikin tulee samalla kuntoon.

    Ja vakuutus halpeni!
     
    MTL1 tykkää tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tämä on ihan hyvä pointti, ja vielä kun nuo kaikki suurimmat katsastusketjut taitaa olla ulkomaisessa omistuksessa niin iso osa siitäkin rahasta valuu ulkomaille :wc:

    Ehkäpä katsastuksien sijaan Poliisilla pitäisi olla enemmän resursseja valvoa kaksipyöräisiä ja poimia niitä räikeimpiä tapauksia pois liikenteestä perseilemästä. Omien havaintojen mukaan yleisimmät melusaasteen tuottajat on 2T/4T supermotohäkkyrät ja erilaiset sporttipyörät, lisäksi näiden laitteiden kuljettajien ajotyyli on yleensä sellainen että joutaisivat ajella vaikka fillarilla.
     
    ihd ja mcmies tykkäävät tästä.
  16. Pertura

    Pertura Gearhead

    Millä tahansa prätkällä ajettaessa tuulen suhina maantievauhdeissa aiheuttaa sen verran kovan äänen, että tulpat ovat tarpeelliset. Taitaa siellä 100dB huitteissa pyöriä äänenvoimakkuus vaikka ajaisi sähköprätkällä, eli ei sitä mopon ääntä oikein edes kuule normaalissa liikenteessä motarivauhdissa, ellei nyt joku ihan jumalaton rääkyjä ole kyseessä. Tulpat eivät siis ole käytössä äänekkään pakoputken takia, vaan tuulen suhinan takia.

    Ja mitä tulee katsastuksen vaikutukseen ääniin, niin minäkin vähäsen uskallan epäillä katsastuksen tehoa. Tässä on tämä perisuomalainen käytösmalli, että ollaan taas valmiita maksamaan satanen siitä, ettei naapuri saa viittäkymppiä, kun väen väkisin keksitään miksi pitäisi mopotkin katsastaa. Ei se omaa oloa oikeasti helpota että joku toinen joutuu moponsa katsastamaan ja siitä maksamaan, ja kuten yllä on kerrottu, menisi niistäkin katsastusrahoista iso osa ulkomaille suurten sijoitusyhtiöiden kassaa lihottamaan. Huomattavasti tehokkaammin se raha tulisi käytettyä vaikka paikallisessa painikapakassa, jossa kioskin omistava pienyrittäjä ja yleensä suomalainen panimo kuittaavat voitot.
     
    ihd, Harri S ja MTL1 tykkäävät tästä.
  17. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ennen oli näin, A-Katsastus oli loordien ja K1 epsanjalaisten omistuksessa. Vaan ei ole enää.

    A-Katsastuksen osti loordeilta muutama vuosi sitten takaisin suomalainen MB Rahastot, joka sitten parin vuoden päästä myi sen edelleen Tradekalle. On siis niin sanotusti punapääoman hallussa nykyään...:D

    A-Katsastus puolestaan osti pari vuotta sitten K1:n itselleen. Sitä myöten A-ryhmä on taas ylivoimaisesti suurin toimija, markkinaosuus on muistaakseni enemmän kuin puolet kaikista katsastustapahtumista.

    Loput ovat pienempiä toimijoita, joista suomalaisessa omistuksessa taitavat olla kaikki muut paitsi saksalaisen Dekran asemat. Niitäkään ei ole kuin parikymmentä. Suurin näistä pienemmistä on Plus Katsastus, joka on ostellut Dekran tavoin pienempiä pois kuleksimasta.

    Sinänsä tämä ei vähennä argumenttisi arvoa, koska on ihan yhtä hyvät perusteet välttää rahojen siirtymistä myös punapääoman käsiin. Tästä syystä käytän itse vain näiden pienempien toimijoiden palveluja.:D
     
    ihd tykkää tästä.
  18. JasuT

    JasuT 2nd gear

    K1:n myynti espanjalaisille oli vähän semmonen vapaaehtoinen pakkotilanne. Olivat päättäneet tulla Suomen markkinoille, ja tekivät tarjouksen mistä ei kannattanut kieltäytyä. Ainakaan sen jälkeen, kun olivat todenneet tulevansa mukaan tähän leikkiin, ja epäilivät ettei heiltä lopu ihan heti rahat vaikka hintoja polkemalla saisivatkin muita pois markkinoilta...

    Ihan järkiliike oli myydä pois, kärsiä liiketoimintakiellosta muutama vuosi ja keskittyä harrastamaan erinäisiä ratasarjoissa kilpailemista, ja kun kielto loppui niin perustaa Plus-ketju... Suht läheltä tullut seurattua, sällin kanssa tunnettu joku 35 vuotta, yläasteajoista lähtien. Pikkuveljensä kanssa oltiin samalla luokalla yläasteella, ja yhteyttä pidetty välillä tiiviistikin... Sattuneesta syystä tulee tuettua Plus-katsastusta leimajutuissa...

    Yks hauska juttu, moottoripyöriin liittyen, välähti Mieleen. Aikanaan muutama vuosi ensimmäisen K1-katsastamon aloituksen jälkeen, naputeltiin silloinseen Dnepriin levyjarrua takapyörälle. BX:n levy ja satula, levyn kiinnikkeet manuaalisorvilla, satulalle laser-leikkeitä. Vähän haastava oli saada satula plunger-perään kiinni, mutta ihan hyvä, toimiva ja tukeva siitä kuitenkin syntyi. Oli ajossakin liki pari vuosikymmentä ongelmitta. Vaan tuota kun oltiin asentamassa, katsastushemmon isän tallissa isänsä kanssa, kaveri tuli katsomaan mistä se naputtelu kuuluu. Kysyi notta "laitatteko tosissaan auton etujarrua motskariin takapyörälle", myönnettiin, jatkokysymys oli "tiesittekö, ei noin saisi tehdä". Vastasin että "tiedetään", ja jatkettiin asennusta, samalla komentaen kaveri keittämään kahvia. Tovin päästä mentiin kahvipöytään, ja keskusteltiin siinä hetki henkevästi jarrujen syvimmästä olemuksesta. Lopulta esitin asian siten että "olisiko parempi että siinä vaiheessa kun esim suojatien lähestyessä pitäisi yrittää pysäyttää keksintö, kun vaikka tyttäresi on astumassa suojatiell, ja ajaa yli kun ei se vaan vakiona olevilla öljykylpyisillä rumpujarruilla pysähdy, vai jatketaanko asennus loppuun jolloin jarrutkin vastaa nykypäivää"? Hetki oltiin hiljaa, totesi vaan siihen että "tottahan tuo on, piti vaan ns. viran puolesta mainita"...

    Oli kyllä se Dnepr semmoinen ettei sillä kilometriä lähemmäksi katsastusasemaa uskaltanut ajaa. Tainnut olla muuta alkuperäistä kuin valmistenumero, kun oli tilattu Eestistä toivotulla runkomallilla, tekniikalla, identiteetillä yms, kokoonpano semmoinen ettei tehtaalla oltu tehty moista yhdistelmää...
     
    mcmies tykkää tästä.
  19. mcmies

    mcmies Gearhead

    ^Mielenkiintoista!

    A-Katsastuksen historiaan liittyy kanssa kiinnostavia käänteitä alkaen siitä, millä tavoin ja kenen toimesta homma "yksityistettiin" valtion siipien suojasta pois. Omalla tavallaan hauskin yksityiskohta asiassa on se, että sama henkilö on tienannut A-Katsastuksen myynnillä kaksi kertaa paljon rahaa.:rolleyes:
     
  20. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

Kerro tästä muillekin!