Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Näitä pommeja sitten tulee markkinoille ja kansalainen ostaa juuri katsastetun hyvän käytetyn.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja ihan varmaan taas myyjän ja Ruotsin välissä on ollut välittäjä, joka on jo kadonnut, eikä veroille löydy maksajaa - paitsi se, kellä auto sattuu olemaan.
     
  3. Carillo

    Carillo 1st gear

    TältäKIN pelleilyltä oltaisiin vältytty jos autoveroa ei olisi...
     
  4. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Älä huoli. Se on vain tilapäinen vero sanoivat virkamiehet aikanaan. Uskon heitä. Uskon myös joulupukkiin...
     
  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kun aikoo ostaa Ruotsista auton kannattaa käyttää ilmaista palvelua.

    https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/
    Se kertoo kaiken. Katsastukset ym ja montako paikkaa.
    Olen nähnyt esim verottomia N1 kuormuri Vanejä myynnissä joissa on lupa vain yhdelle matkustajalle PLUS erikoisluvalla 2lle takana. Eli vain 3.
    Myyjä ilmoitti yhtä "7 paikkainen". Oli paikat muttei lupaa...
     
  6. asperiini

    asperiini Gearhead

    Joo nää on kivoja ylläreitä. Mäkin ostin 2007 mallisen Lincoln Navigatorin, 4 vetoversio ja rekisteröity kuorma-autoksi. Tämäkin joku ruotsintuonti ja oli leimattu seitsemälle, ilman väliseinää eikä ollut oikein kuorman sidontalenkkejäkään. No eihän tämä mennyt Espoossa leimasta ja tuli vähän askareita. Katsuri oli sitä mieltä että kuorma-autossa pitää olla tavarakantavuutta enemmän kuin kuskin ja matkustajien yhteispaino, väliseinä pitää olla jos ei oo mitattuja kuormakiinnikkeitä eli oli siis tehty rekisteröintikatsastus persiilleen. Niin ja tämmöisenä tää oli jo leimattu ainakin pari kertaa ilman ongelmia.
    No selvitin sen rekisteröintikatsastajan tiedot ja soitin sille, myönsi tehneensä virheitä ja sanoi että korjataan ilmaiseksi jos tuon auton sille.
    No näinhän oli sit pakko tehdä vaikka se konttori oli Oulussa.
    Nyt sitten on leimattu auto, kuski + 3 matkustajaa ja ilman väliseinää kun on oikein mitatut tarpeeksi vahvat kuormalenkit tavaratilassa.

    Epäilen että kaikki ne Navit mitä myydään Nettiautossa 7 paikkaisina ovat laittomia jos eivät sitten oo pelkkiä takavetoja eli henkilöautoja.

    Niin ja jos joku tarttee semmoisia Navin vikan rivin penkkejä niin semmoiset olis ylimääräisenä, saa halvalla.
     
  7. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Ihan uusi merkki tälle tuo Moottori lehden artikkelissa mainittu RAM
     
  8. On se hetken ollut. Piti katsoa Wikipediasta, että mistä asti:

    The Ram pickup (marketed as the Dodge Ram until 2010 when Ram Trucks was spun-off from Dodge) is a full-size pickup truck manufactured by Stellantis North America (formerly Chrysler Group LLC and FCA US LLC) and marketed from 2010 onwards under the Ram Trucks brand.

    Tuohon aikaisempaan Moottorin juttuun vielä tämä:

    Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema

    Moottori paljasti aiemmin, että Suomessa epäillään rekisteröidyn jenkkiautoja väärin paperein kevytkuorma-autoiksi. Autoja on myyty muun muassa Kamuxilla. Kahdesta Kamuxilla myydystä autosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema.
     
  9. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Niinpäs on. Voi tulla aiheesta vielä monta kirjoitusta tähän Topicciin
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pitkäkattojen kultakauden aikaan myös Astroja tuotiin rekattiin 3+3 paikkaisiksi tavara-autoiksi. Takavetoinen jäi Astro jäi kovin kauaksi tavoitepainosta 1800 kg. Jotkut epärehelliset olivat lisänneet autoon ylimääräistä roinaa ainakin leimalla käynnin ajaksi. Fiksummat tekivät väliseinän +3 penkkeineen riittävän tukevasta tavarasta. Lujat rakenteet eivät ollut laitonta lihottamista.

    Mut silloin homma hoituikin vaa'alla eikä tarroilla.
     
  11. Kaikkein kovimmat onnistui tuolloin katsastamaan pitkäkaton tasan 1800 kg, jolloin se oli paku, mutta ei tullut 80:n tarraa.. Jos olisi ollut yhtään yli, niin se ei olisi onnistunut.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Siihen tarvitsi myötämielisen katsurinkin. Pitäisi osua polttoaineineen puolen promillen tarkkuudella kohdalleen. Vaa'assakin lienee prosenttiluokan virhemarginaali.

    Nehän olivat vielä silloin sitä yhtä ja samaa A-katsastusta, vai oliko sitä nimeäkään vielä. Ja niillä konttoreilla kullakin omat näkemyksensä siitä, mikä on pakettiauton penkiksi hyvä. Muisti alkaa olla pyyhkiytynyt, enkä muista oliko se Hämeenlinna se, mistä sai eniten alkuperäistä muistuttavan penkintekeleen läpi. Ehkä oli. Ei saanut olla ylös asti seinää "koska eihän sinne silloin mahdu lastia" eikä selkänoja saanut olla lukittu pystyyn "koska eihän sinne silloin mahdu pitkää tavaraa". Tommosen pitäisi olla automuseossa takaovet auki muistuttamassa "vanhoista hyvistä ajoista".
     
  13. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Lahessa vaniin takapenkin runko puutarhakeinun istuinosasta... Sai jopa kallistaa, eihän kukaan kirkonpenkissä jaksa istua...

    Isot pojat kertoili moista
     
  14. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    [/QUOTE]

    Eikö kaikista Dodgen pickupeista tullut RAMeja?

    Niiden rinnalla myyvät jopa meidän Fiat Ducatona tuntemaa tekelettä RAMina.

    Silmiin sattuu kun edes vilkaisee[​IMG]

    Kuorma-autojen lisäksi autoverottomiksi matkailuautoiksi on lipsahtanut sellaista kalustoa, että taatusti ei tarkan katsurin silmistä selviä.
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    [​IMG]
    [/QUOTE]
    Yök. :rotfl:
    Mutta tässä tekoälyn vastaus, miksi RAM poistui Dodgen alta 2009 Chryslerin konkurssi hakemuksen myötä.
    RAM eriytettiin Dodgesta vuonna 2010 osana Chrysler-konsernin laajempaa rakennemuutosta, joka seurasi sen konkurssihakemusta ja uudelleenjärjestelyä vuonna 2009. Kyllä, Chrysler Groupin konkurssi ja sen jälkeinen rakennemuutos oli keskeinen syy RAMin eriyttämiseen Dodge-brändistä.

    Tässä pääasialliset syyt eriyttämiselle:

    1. Strateginen brändien erottelu
    FCA (Fiat Chrysler Automobiles), joka otti hallintaansa Chrysler-konsernin, halusi selkeästi erottaa brändit toisistaan kohderyhmien ja markkinointistrategioiden mukaan. Tavoitteena oli tehdä:

    • Dodge → Urheilullisempi ja henkilöautoihin keskittyvä merkki.

    • RAM → Itsenäinen hyötyajoneuvo- ja pickup-brändi, joka keskittyy täysin työ- ja lava-autoihin.

    • Jeep → SUV-segmenttiin keskittyvä oma brändi.

    • Chrysler → Perhe- ja premium-segmentin autoihin.
    2. Markkinoinnin tehostaminen
    RAMin eriyttäminen mahdollisti selkeämmän brändiviestinnän ja tehokkaamman kohdentamisen pickup-autojen ostajakunnalle, ilman että Dodge-brändin sporttisempi imago sekoitti viestiä.

    3. Kilpailu Fordia ja GM:ää vastaan
    RAM haluttiin asettaa suoraan kilpailemaan Ford F-sarjan ja Chevrolet Silverado -mallien kanssa. Itsenäisenä brändinä RAMilla oli paremmat mahdollisuudet rakentaa omaa identiteettiään ja kasvattaa markkinaosuuttaan pickup-segmentissä.

    4. Fiatin vaikutus
    Fiat, joka sai enemmistöomistuksen Chrysleristä vuonna 2009, toi eurooppalaisemman ajattelutavan brändihallintaan: selkeät, erikoistuneet tuotemerkit. Tämä linjasi RAMin erottamisen Dodge-brändistä.

    Yhteenveto
    RAMin eriyttäminen Dodgesta vuonna 2010 liittyi suoraan Chryslerin konkurssia seuranneeseen yritysrakenteen ja brändistrategian uudistamiseen. Tavoitteena oli selkeyttää brändien roolit ja tehostaa liiketoimintaa erityisesti hyötyajoneuvojen segmentissä.
     
  16. ja jatkuu..:

    Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin
     
  17. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tais osua käikäle kunnolla tuulettimeen.
     
  18. maddis

    maddis Gearhead

Kerro tästä muillekin!