Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    joutuipa katsastusmieskin myöntämään että loota luistaa... Eivät varsinaisesti myöntäny syyllisyyttään, vaan anto jotaki kaavakkeita täytettäväks. On perkele vaikeeta hommaa. Eikä meinannu kelpuuttaa toisella konttorilla tehtyä pakokaasu testiä, kun ei ollu kierrätetty kun 3400. Ihme porukkaa Kajaanin A-katsastuksessa.
     
  2. miss duster

    miss duster 1st gear

    Nooh onha noita, mulla jäi subuun saamatta leima ku eivät löytäneet runko numeroa... sit kauhee tutkiminen et onko auto varastettu.
    Ja kaveri oli ihan paineessa kun ei sekään tiennyt et missä mopsissa on runko numero :D
    Sinänsä iha hupasaa, on mulle valitettu siitäkin kun hätävilkun katkasia on poissa pelistä :eek:
     
  3. mopsi

    mopsi Gearhead

    Tänään tuli katottua,hyvä kuva
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo "Oldsmobile Chevrolet Diesel - Ohjekirjan lisälehti"

    Julkaisija Suomen General Motors Oy - Huolto-osasto - Espoo
    löytyi.

    Joo Olds dieselin huipputehon viralliset kierrokset ovat 3600. Eli 2/3 osaa tuosta automaatin kanssa pitäisi riittää savumittauksessa.

    Oppaassa sivulla 6. käsitellään "Jarrupolkimen liike" kuvan kanssa.

    "Jarrupolkimen liike autossasi poikkeaa jonkun verran muiden autojen vastaavasta. Auto voidaan pysäyttää täysin painamalla jarrupoljinta normaalilla voimalla. Vaikka ei ole tarpeen painaa poljinta sen kohdan ohi, jossa auto pysähtyy, suuremmalla voimalla kuitenkin voidaan poljin painaa kokonaan lattiaan. Kun poljinta painetaan normaalin liikevaran yli, kuuluu hiljainen suhiseva ääni. Tämä ylimääräinen jarrupolkimen liike ja suhiseva ääni ovat normaaleja ilmiöitä"

    Eli tämä vaan sinne konttorille tiedoksi - siis sille, joka on moisesta pomppauttanut.
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Toi on yleinen käytäntö kyllä, mutta ei mikään virallinen oikea tapa.

    Aiheesta tuolla lisää.
     
  6. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    No eihän tuo mulla ihan noin räyhäkän kuulonen ole (ei läheskään :oops: )...
    Pitää varmaan joku ääninäyte yrittää tallentaa tuosta omastakin romusta. Tiijä vaikka edistäis myyntiä nettiautossa, kun sinne voi kai nykyään videonpätkää laittaa sekaan.
     
  7. xp

    xp Gearhead

    Pengoin katsastuksen käyttämän Autodatakirjan kierrosluvut 190d Mersujen osalta. Kaikissa vuosina 1983 - 1993 oli savutusmittauksen kierrosluku 4900 - 5400. Lienenkö tyhmä, mutta en osannut tulkita ko. taulukosta että automaatilla olisi eri raja-arvo. (esim. 740 Volvolle rajoittus kyllä löytyy; 2500 - 2900).
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    "Esim http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/55CD138B ... 082007.pdf
    noita ohjeita löytyy diisselin kierrkoksiin, vaikkapa kohdasta 4."


    4. Testimenettely
    Moottorin ja mahdollisen turboahtimen on oltava joutokäynnillä ennen kuta-kin vapaata kiihdytystä. Kaasupolkimen vapauttamisen jälkeen on odotetta-va vähintään 10 sekuntia ennen seuraavaa kiihdytystä.
    Kukin moottorin vapaa kiihdytys tehdään painamalla kaasupoljin pohjaan nopeasti ja portaattomasti, kuitenkin aina alle yhdessä sekunnissa, jotta ruiskutuspumpun syöttö olisi mahdollisimman suuri.
    Vapaassa kiihdytyksessä moottorin on saavutettava normaali ruiskutuksen katkaisun pyörimisnopeus tai valmistajan mittausta varten ilmoittama muu pyörimisnopeus. Automaattivaihteistolla varustetun auton savutusmittauksessa on huomioitava mahdolliset valmistajan antamat erityisohjeet mm. vaihteenvalitsimen asennosta ja moottorin pyörimisnopeudesta. Jos auto-maattivaihteistolla varustetun auton erityistä mittauspyörimisnopeusarvoa ei ole käytettävissä, moottorin on saavutettava 2/3 ruiskutuksen katkaisun normaalista pyörimisnopeudesta.

    Vai pitäisikö Marsulle olla ihan iki oma paragraafi, kun se on kerta ihan Marsu?
     
  9. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    PERKELE! :mad:

    Nyt tarttis apua niiltä joiden lootat on katsastusmiehet särkeny!
    Kieltäytyivät nimittäin maksamasta, kun tulkitsevat väärin AKE:n ohjesääntöä. Eli jos joku on saanu korvauksia räällä nii ottakaa yhteyttä!
     
  10. Batman

    Batman Gearhead

    "Jos auto-maattivaihteistolla varustetun auton erityistä mittauspyörimisnopeusarvoa ei ole käytettävissä, moottorin on saavutettava 2/3 ruiskutuksen katkaisun normaalista pyörimisnopeudesta"

    Eli pitää kiertää VÄHINTÄÄN 2/3 osaa paikallaan jos ei valmistaja muuta rajaa ilmota. Jos kiekat jää alle 2/3 niin hylätään. Testausmenetelmä on kuitenkin aina sama. Mittarin ohjeetkin näyttää että "kaasu pohjaan" ja vähänajanpäästä "vapauta kaasupoljin"
    Näin sen tulkitsi AKE:n edustajatkin aikoinaan, tosin nykytulkinta voi olla eri, kannattaa varmaan kysyä sieltäkin. Ei tossa kyllä mun mielestä oo mitään epäselvää.

    Edellinen ei tarkoita että yrittäisin mitenkään puolustella tota mittausmenetelmää, ei se järkevältä tai tarpeelliselta mustakaan kuulosta, mutta ei se oikeestaan katsastajankaan vika oo jos kuitenkin nykyisen ohjeen mukaan toimii.
     
  11. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    täällä meilläpäin on ainakin viime kesänä vielä ollut diesel mersu josta oli otettu 550hp noin. :eek: kerran isolletielle käännyttiin perätysten minä edellä ja siitä sinnen sopivasti lähdin liikkeelle ja no suhinaa kuulu ja JÄÄTÄVÄ savupilvi perässä tuli mersu ohitseni :eek: meinas melkeen ruveta hymyilyttämään kun näin sen lyövän isompaa ja perä vielä haki pitoa :rotfl: mutta aika savuhirmuja nämä näyttää olevan, hyvä kun eteenpäin näki :D ja näinpä vielä kun se jäi toisen auton taakse muutaman sata metriä mun jälkeen kärkkys paikkaa ja hävis mäen taakse. no kun itse tulin paikalle niin olihan se ohitse mennyt ku piti sumuvaloja sillä kohtaa käyttää :rotfl:
     
  12. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Köhhh...Jotenkin säälittäviä noi savukoneet on, siis jos ois sääliä. Mut sääli on sairautta. Ei kyl nappaa. Jostain kumman syystä on tyylikkäämpää kun ei tuu savua. Kyllähän kutosenkin ääni nätti on ja jos siihen vähän pihinää vielä, niin... Mut siisteintä ois kun kottero toimis silleen sivistyneesti. Eilen kattelin vertailua BMW m6 ja AMG joku vastaava, oli siinä mielessä hauskoja kun oli voimaa muttei meteliä eikä uhoa, uho ei oo mun juttu sitte ollenkaan. Mut ei nekään olleet siinä mielessä että eivät oo arkisen näköisiä, mikä on tietty perusedellytys... :odroll:
     
  13. rokkaaja

    rokkaaja 1st gear

    On se jännää,nimittäin bensakoneelle riittää tyhjäkäyntiarvo ja 2000rpm arvo ei muuta...diisseliä pitää kiljuttaa oikee urakalla...olin tuossa taannoin katsastusasemalla asentamassa sähköjä uudelle pakokaasuanalysäättorille ja näin sivullisena miten diisseleitä poljetaan kun ei asiakas ole mukana...huhheijakkaa! siinä sai Audi saapasta oikeen 150%...ei hyvältä kuulostanu se kilkatus...tuli siihen sitte toinen katsuri paikalle ja tokas mulle et mä ite olen aina mukana katsastukses kun omaa autooni katsastan,kun tietää mitä niille tehdää kun ei asiakas nää!
     
  14. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    :rotfl: :rotfl: Ei ku venttiilit putkeen! Reipasta meininkiä katsastusasemillamme!
     
  15. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Automaatilla kun EI OLE valmsitajan toimesta ilmoitettua eri raja-arvoa. AKE:n dokumentissa taas sanotaan että "Mikäli valmistaja ei ole ilmoittanut päästömittauksen pyörimisnopeutta, moottorin tulee saavuttaa 2/3 masksimikierroksista pplttoaineen katkaisuun."

    Tuossa on se eri konttoreiden eri tulkinta tapa: "tulee saavuttaa". Tällä on tarkoitettu että tulee saavuttaa ENINTÄÄN. Yks hassu sana jääny pois, ja osa konttoreista voi tulkita asian sitten miten haluaa. TÄytyypä kattoo mitä mieltä on kuluttaja-asiamies.

    ps. Saako täällä mainostaa kyseistä konttoria ja katsastusmeistä nimellä?
     
  16. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Edelleen sama kun edellisessä viestissä. Tossakaan ei sanota että vähintään, ja nyt on parin konttorin mielipide takana että tuo tarkoittaa että sen tulee saavuttaa se 2/3 osaa, ei enempää, ei vähempää.
    Aijoo, ja mullahan kierrätti autoo yli 6000 rpm, ja huudatti niillä kierroksilla pisimmillään yli minuutin, vaik suurin sallittu on 10 sekuntia. Ja näitä yksittäisiä kaasupohjassa huudatuksia oli n. 10 kappaletta, eli sen verran että piti huutaa sille kusipäälle että lopettaa sen auton huudatuksen.
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Onko sulla se savumittauksen tuloste.
    Onko siellä kierrokset yli 6000 ja vielä monessa mittauksessa.
    Ja miten mittasit sen ajan, minuutti on ihan järjettömän pitkä aika.
    mersun maksimi kierrokset taitaa olla sen 5400, ja jos se ylittyy pitäisi mittaus keskeyttää ja katsastus hylätä.

    Toi 2/3 osaa on tosiaan se minimi, eikä sinänsä kiellä kierrättämästä sen yli.
     
  18. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Ei tullut tulostetta, kun ei tehnyt testiä. Tämä sen takia kun otti liikaa kierroksia. Minuutti on pitkä aika, varsinkin kun joudut naama punasena kattomaan kun konttorinsetä raiskaa autoos. Siinä tulee laskettua sekuntteja. Aika oli oikeesti ihan järjettömän pitkä mitä huudatti kaasu pohjassa, ja mulla oli kaveri mukana joka voi todistaa asian vielä.

    Minkä vitun takia sitten osa katsatuskonttoreista mittaa sen 2/3 osaa ja osa huudattaa autoista laatikot paskaksi? Käyn kohta polttamassa sen Kajaanin A-katsatuksen konttorin.
    On se hyvä juttu että yhden ääliön toiminnan takia joutu autoon teettämään helvetin kalliita remontteja... Toisella konttorilla käytin erikseen sen pakokaasumittauksen tekee, ja siellä ottivat kierroksia testatessa 3400, ilman että tarvihti asiasta erikseen mainita.
     
  19. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Jaa-a mitenkähän tuossa mahtais käyä jos ois autona diisseli ja katastusmies rupeis sitä noin kierrättään? Kyl tekis mieli kierrättää sitä katastusmiestä hivenen, juu nou maasta sinä oot tullut ja maaksi... :mad:
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Mun käsittääkseni toi 2/3 on aina tarkoittanut minimiä, ei maksimia eli virhettä ei näin ollen olisi tapahtunut. Selvitä kuitenkin asia, kuluttaja-asiamiehen kautta saattaa saada apua.
     

Kerro tästä muillekin!