Suuri moottoriöljykeskustelu ja pohdintaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 22.7.2023.

1. Masa71

Masa71 Gearhead

Muutamiin nyky hiukkaspönttödieseleihin tuli taannoin huoltotiedote: moottorin öljymäärää tiputettiin puoli litraa ( ilman mitään muutoksia öljypohjaan tai moottoriin)
    Syynä sen hiukkaspöntön polton aiheuttama polttoainelaimentuma ts. öljyn sekaan menee naftaa, ja öljytaso nousee liian korkealle.
    30 tkm vaihtoväli ja ~10% dieseliä öljyn seassa, mitä mahtaa olla viskositeetti tai voitelukyky?

2. taunusstyle

taunusstyle Gearhead

Enemmin järkevää ois unohtaa nuo tehtaan suositukset ja antaa olla öljy määrä ihan normaalissa ja vaihella ne kymppitonnin välein. Harmi vain että autoista tietämättömät noudattaa tehtaan määräyksiä miltei sokeastio_O

Isamu tykkää tästä.
  3. Öljyheebolla on taas asiaa:

Catiska ja impala67 tykkäävät tästä.
  4. Forester

Forester 2nd gear

Lohjan Kodin Tavaratalossa vastaavan litrahintaista 5W/40 fullsynttiä. Belco 4 litran kannuissa. Tarjouksessa kun viimeksi oli 15,9E, niin piti hamstrata.

mpower tykkää tästä.
  5. mpower

mpower Double Gearhead

Oliko kannusssa maaginen Mersumiehelle tärkeä 229.51 koodi joka siis hiukkaspöntölliselle dieselille sopii!!:)

6. Forester

Forester 2nd gear

En muista, voin huomenna tarkistaa. Kannuja varastossa :);

7. Nyt ne tulokset on:

8. mpower

mpower Double Gearhead

Tulipa katsottua ja ympäripyöreitä juttuja oli mielestäni!
    Itse näkisin tärkeimmäksi vaihtaa öljyä riittävän usein, ja kun se itse tehtynä lähes merkkiin katsomatta alle 60 euroa!

Nooh! Kuhan mietin pitkäikäisen moottorin salaisuutta,juu!:)

9. Forester

Forester 2nd gear

MB 229.3 / 226.5 näkyy olevan.

10. Tämä Simo Lammikko (joka on siis joku taiteilijanimi..) jatkaa testailua:

Tulokset siis joskus kuukauden päästä.

mpower tykkää tästä.
  11. mpower

mpower Double Gearhead

Hyvähän se on testailla juu, ei siin mittään silleen sitten niin!
    Mutku mää oon edelleenkin sitä mieltä, vaihdat luokituksen mukaiset öljyt merkkiin katsomatta riittävän usein, ja kun ei se oikeestaan mitään maksakaan! Alle 60 suodattimineen itse tehtynä kuitenkin!;)

Semmosen näkisin olevan pitkäikäisen moottorin salaisuus voiteluun liittyen!:)

Toisaalta, moottori voi hajota syystä jos toisestakin, mm. suutinjutuista varsinkin dieseleissä!

Mielenkiinnolla olen seurannut Youtube juttuja, "I do Cars" mukava pätevä äijä koneita purkaen. :)

Useimmissa voiteluongelmat koneiden hajoamisen syynä, juu!

12. Fuselage

Fuselage Gearhead

Samaa mieltä, että tarpeeksi tiheä vaihtoväli vaikka paskoilla öljyillä pitää koneen hengissä.
    Ja aina plussaa I Do Cars videoille :D
    Mutta välillä noissa on ihan vaan tyyppivikoja, joita mikään ei pelasta. Varsinkin VaGgilaisten ketju ongelmat.

mpower tykkää tästä.
  13. Näitä Amsoilin suodattimia saa Suomestakin. Onko ne sen arvoisia, niin jokainen päättäköön itse:

14. Skigu

Skigu 2nd gear

Käyttääkö joku täälä x1r lisäainetta vanhas patarauta vinkkelis ja millasia kokemuksia?

Kerro tästä muillekin!