Suuri työkalukeskustelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja WBBC, 15.2.2014.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    No Entäs väärä konevalinta työhön? Ei Mulla Oo ongelmia ollu ryobien kanssa. Kaverilla makitoja töissä niin tykkäs ryobeista enemmän. Panasonic. Oli paljon huonompi puukkosahana ja rälläkkänä kun ryöbi. Ryöbi 69e kpl ja Panasonic puukkosaha 269e.
     
    xarper tykkää tästä.
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Välillä on tehtävä niillä mitä on. Itsellä nyt ei sattunu olemaan oikeaa laastinsekottajaa ni vedin makitalla ilman ongelmia.

    Mitä noita ryobia oon joutunu käyttämään ja käsissä muuten vaan pyöritelly ni en keksi ainuttakaan ominaisuutta missä ois parempi kun makita o_O

    Mutta tokihan kaikilla saa olla omat mielipiteet ja ei kaikkien käsi ole samanmallinen. Plus että makitalla on kunnollinen vaimennus kahvoissa kun taas ryobi on muovisen ja muutenkin halvan oloinen käteen imho :)
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nojoo jos kattoon poraa työkseen tai kipslevyjä ruuvaa niin voi olla jo isoja etuja.
     
  4. palontie

    palontie Double Gearhead

    Katoin ton hitachin tehosta milwaukee niin 300g oli hitachi kevyempi,aika iso ero,tosin aika vähälle käytöllä mulla on,mutta esim jos innostuu pilkille lähtee niin ei noista virta heti lopu 5,0AH.ja harjaton malli.
     
  5. palontie

    palontie Double Gearhead

    Ehkä vajaa 30e halvemmalla sama kone ebayn kautta Italiasta muuten Suomen hinnoissa.
     
  6. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Edellisellä työmaalla moldovialaiset poltti ainakin 2x ryobin 18v poraa sekoittamalla.... jotenkin lelumaisia tuntuu muutoinkin olevan, mut se olikin väärin käyttöä, eikä mulla paljoa ole niistä kokemusta.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. palontie

    palontie Double Gearhead

    Ebayssä näyttää olevan esim makitoihin akkuja,tosin blankkoja,onkos kukaan tilaillut sellaisia?
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Isäukolla on hitachi, osti kun oli tarjouksessa ikh:lla ja sekin on ihan käteenkäypä. Vähän ehkä kohlompi käteen kuin makita mutta selvästi paremman tuntunen kun ryobi ja hyvin on jerkkukin riittäny mitä satasia ruuveja vetelin syksyllä autokatosta/vajaa tehdessä ;)
     
  9. palontie

    palontie Double Gearhead

    Joo,mä tilasin iv-puhdistus porukalle puolenkymmentä hitachia kun olivat parhaita siinä hintaluokassa,sitten panasonic oli pirun hyvä,mutta sitten firma siirtyi hiltin leasing koneisiin niin ei voinut enää työporukoille tilata eri merkkisiä,niin ja yksi dewaltti oli,mutta ei riittänyt jerkku puhdistaa isoja harjoja pitkän akselin päässä,just olin tilaamassa milwaukeita ennen noita hiltejä testiin.Hilteissä oli paljon maanantai kappaleita ja alussa meni vaihtoon useita koneita ennen kun kestävät löytyi,lähinnä akut oli surkeita.
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla on vieläkin 50mk maksanut gern vm 99 ja toimii vielä ihan hyvin. Monta karpov ruuvia jaksaa mennä sisään rakennetulla akulla. Tais olla aikaansa edellä?
     
    palontie tykkää tästä.
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    No sekin vois yks hyvä olla et ei niin herkästi varasteta. Mut mitä Oon makitoja ja ryobeja käyttänyt niin hyvä ergonomia on ollu molemmissa.
     
  12. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    aiemminkin kerroin muutaman vuoden takaisesta 10.8v koneiden osto ongelmastani..

    vain dewalt ja hitatchi sopivat mun käteen.. kapea kahva ja olivat sellasella vanhan näkösellä leveellä akulla että koneen sai laskettua pöydälle akun varaan pystyyn.. kaikki muut koneet milwaukee, bosch, makita, ryobi jne olivat kuin samasta muottitehtaasta tulleet.. liian pullukka kahva ja pistoolilipas tyyppinen akku. ei sopineet mun käteen kunnolla millään. ja vaikka kiersin kaupungissa 5 eri liikkeessä etsimässä dewaltin kahden koneen sarjaa niin ei kellään ollut sellasta mulle myydä. joten sitten päätin viimisessä ostaa sen hitatsin.. oli vähän halvempi kuin dewaltin vastaava olisi ollut mutta sentään oli ostettavissa.. kaikilla muilla oli "dewalt loppu varastosta, mutta tätä makitaa olis vaikka onkin kalliimpi". mutta hyvin on hintansa tuo pikku hitatchi haukkunut.. (ruuvari ja iskeväruuvari)

    edit: miten vitussa tähän tekstiin on tuohon "vain dewalt ja hitatchi" kohtaan on tuo hitatchi muuttunut sanaan hilti.. kuka on tätä muokannut omin lupineen?
    ------
    eli 18v kun on vieläkin isompia kooltaan niin kannattanee kokeilla kädessä mikä tuntuu oikealta... tasapaino ja paino ja kahvan mitotus.. etenkin se liipasinkontrolli etäisyys on hyvä kattoo jos enemmän tai työkseen sillä ruuvaa. ja koneen pituuskin on yks kriteeri.. (siksi mä sen milwaukeen pulttikoneen ostin.. sain kompaktissa mitassa/pituudessa ihan sopivasti vääntövoimaa)

    ja kyllä ryobissa on parempi ergonomia ja liipasin tuntuma kuin niissä halvoissa gerneissä teclineissä hundaissa powerplussissa tms mikä lie nimi sillä kertaa onkaan keksitty.
     
    Muokattu: 11.2.2018
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Meneekö ergonomia kaiken muun edelle jos koneelle ei mahdottomasti tule käyttötunteja?

    Raksa-ajoista paino ja tärinä vaikutti. Eikä niissä paljon merkkien välillä eroja ollut jos ei mitään kätsykalle osastoa oteta mukaan.
     
  14. palontie

    palontie Double Gearhead

    Toi tasapaino on kyllä tärkee jos sitä duunissa joutuu paljon käyttämään,on niissä isoja eroja.Toi hitachi oli ainakin silloin 4v sitten tasapainoisin eikä rannetta rasittanut niin paljoa kuin muut
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin jos joutuu paljon.
     
  16. palontie

    palontie Double Gearhead

    Joo kotikäytössä sillä nyt niin väliä.
     
    Karpov tykkää tästä.
  17. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    juu ei oo jos vain joskus harvoin tekee jotain. tosin siltikin sillä epämukavalla on ikävä tehdä silloinkin sitä hommaa. hyvällä on kivempi tehdä. tämä idea käy kaikkiin muihinkin käsityökaluihin.. jos räikkä esim on epämukava kädessä tai joku kytkin on esim liian helposti naksautettavissa menemään väärään suuntaan.. täysin tarpeeton aggressio kohtaus on valmis. ja olisi ollut vältettävissä paremmalla laitteella ja suunnittelulla. pikkujutut huomaa vasta kun ne ei toimi. ja kun löytää sen toimivan version, kiroo miksi ei aiemmin sitä voinut ajatella hankkivansa.

    eli jos kaksi tai useampi saman hintaluokan konetta on vierekkäin. kannattanee kokeilla ja valita silti se parhaimmalta käteen tuntuva?
     
    Camino'79 ja palontie tykkäävät tästä.
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Räikkiä nyt ei käännösmalliltaan montaa erilaista ole. Klipsiä, runkoklipsiä ja rullaa päässä. Näin pääsääntöisesti.

    Mulla kestää kympin räikkä (isossa klipsi pienessä rulla) noin 4v.

    Pieni alkaa nyt olla valmis ja siihen vois klipsimallin vaihtaa, kun rulla välillä itsekseen vaihtaa suuntaa.


    En oo nähnyt syytä maksaa viisinkertaista hintaa. Nykyään kun tuskin moni kestää kuitenkaan.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  19. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    multa taas hajonnu useampikin huono ja halpa räikkä niin että käteen on sattunut vähän. onneks ei pahemmin vielä. mä en luota niihin halpoihin. joten mä maksan rystysteni säästämisestä hieman lisää mielelläni. :) ja huomaan kyllä eron käytössä onko se halvempi vai kalliimpi räikkä. ehjänä tekevät kyllä työnsä mutta toinen vaan tuntuu tarkemmalta ja tukevammalta. suunnanvaihtovipujen toiminnassakin on selviä eroja eri valmistajien kanssa. se miltä ne tuntuu ja miten ne toimii. kulunut sellanen on rasittavin tapaus minusta. jos halpa menee 4v. osta se kalliimpi niin voit sitten kai eläkkeellä ostaa seuraavan. :D

    mulla on sekä että halpoi ja keskihintasia että kalliimpia.. keskihintaset ovat hyviä. kalliita en vielä oo kauheesti tarvinnutkaan kun ei oo isompaa projektia tullut eteen vielä. ne halvat oon hukannut jonnekkin porukoiden kesämökille tms.. siellä tarve on pieni mutta akuutti.. hyvä olla edes joku työkalu-osastoa. joten siellä se halpa on hyvä. toinen halpasetti taitaa olla kellarissa.. sama idea.. jos siellä tarvii työkalua niin on jo paikalla joku jolla sen pikkuhomman tekee.. sen verran laiska mies oon kun ei kuitenkaan viitsi alkaa sen homman takia hakemaan parempiakaan mistään kaukaa.. ja on se vähän huono silti aina parempi kuin ettei ole työkalua. jos homma laajenee tai ei onnistu sillä halpiksella niin sitten haetaan enemmän ja parempia työkaluja vartavasten.

    tarttis kai miettiä minkä työkalun vielä tarvis.. vois ostaa jotain taas. jokku pellin muokkaustyökalut olis kai seuraava suunta jota tarttis harkita.. ei oo yhtään.. eikä oikeestaan osaa niitä käyttääkään.. mutta vois harjotella ees joskus jos sellasia olis.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ehkä tää mun kalliiden työkalujen viha johtuu siitä, että alussa sai paskoilla tehdä ja ulkona tottakai aina.

    Sitten on niitä jotka vamittaa ihan hyvistä työkaluista tai ahtaasta lämpimästä tallista ym...


    Joka kerta kun pääsee sisälle tekemään se on ihme ja hieno asia.


    Parasta oli nuukat isännät, jotka piti lämpimässä tallissa jotain ruohonleikkuria sillä aikaa kun audia laitoin pakkasessa tallin edessä ulkona.



    Paskoilla työkaluilla ei 2018:kaan tee mitään, mutta paskojen työkalujen määrä on julmasti vähentynyt kymmenen vuoden sisällä.


    Nyt halvimmatkin puljut myy jo vataa tai muuta kelvollista räikkää ja lenkkiä, einhelliä tms sähköpuolella.


    Ei ole juuri täys tsingtao paskaa ja täysin kelvottomia sähkötyökaluja jne...
     

Kerro tästä muillekin!