Suuri työkalukeskustelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja WBBC, 15.2.2014.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Itse olen aina pelannut halppiskaluilla. Menestys on ollut vaihtelevaa, mutta aina jonkun aikaa on pelannut, eli homma on tullut aina niilläkin tehtyä. Itsekkäästi en ole väkisin toisilta rahaa imenyt, joten kokonaiskulut yritän pitää pieninä. Ammatikseen tekevät on eri juttu :D. (en tarkoita, että ammattilaiset imis, mutta heillä on mahdollisuus saada kuluja toisella lailla takasin, kuin harrastelijalla, ja kalut pitää pelata nyt, eikä viikon päästä).
    Tässä työkalukeskustelussa itselleni olis hyvä löytää käyttökelpoisia halppiskaluja. Tai ainakin voisi välttää käyttökelvottomat vehkeet.
    Moni halppiskalu on kulkenut matkassa jo nejäkymmentä vuotta! Voitelu, ja hellä käsittely auttaa monesti, ei aina......
    Noissa naksahtavissa momenttiavaimissa olen huomannut, että lämpötilalla, ja osien voitelulla on iso merkitys naksahdusherkkyyteen. Minulla on sellanen viisari momentti, jolla miltei aina kiristelyä aloitellessa tarkastan, että naksahtava (halppis) toimii, kuten pitää. Tuo taipuvalla varrella oleva (halpakin) on varmatoiminen (kerran kalibroituna), koska teräksen kimmomoduuli pysyy samana (ellei tule murtumia, tai välyksiä). Sen viisarin liikkeen voi vaikka videoida, jos silmä ei tahdo pysyä viisarin näyttämässä mukana. Ruuviliitoksessa on yleensä enempi vaihtelua kitkoissa (voideltu/kuiva , yms.), kuin momenttiavaimen tarkkuudessa.
     
  2. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Täytyis varmaan perustaa jokìn Snap onin hankintaketju tänne od:lle :wink: , sinne sitten itse kukin kertois tarpeitaan ja joku (jos siis sellainen hyväntahtoinen ja hyvät suhteet snap on myyjään omaava tyyppi täältä löytyy?) sitten vaikka puolivuosittain tinkais tarjouksen koko läjälle. Ei noi mun mielestäni mitään aina ylivertaisia työkaluja ole, mutta kohtuullisen hyviä ja monesti käteensopivia, hinta vaan on se mikä ainakin itsellä yleensä kääntää katseet muihin merkkeihin, isossa erässä ehkä sais edukkaammin.
    Noista momenttiavaimista vielä, olet Valpas siinä hyvinkin oikeassa, että noiden huollon laiminlyömällä hyväkin avain muuttuu huonoksi. Itse putsasin ja öljysin vanhan toimimattoman Britoolin avaimen ja alkoi näyttämään sen jälkeen aivan oikeita arvoja. Sekin on myös totta että oikea kiristysmomentti on vain yksi osa kiristystapahtumaa, juuri tarkan momentin saaminen ei ole yhtä tärkeää, kuin tasaisen momentin saaminen kaikkiin kiristettäviin pultteihin, eli heikomman tarkkuuden omaavalla, mutta tasaisia tuloksia antavalla avaimellakin pärjää kyllä yleensä aivan hyvin. Itsellä on yleensä momenttiin tehtäviä kiristyksiä tehtäessä tapana myös puhdistaa kierteet hyvin, itse koen sen momenttiavaimen käyttöäkin tärkeämmäksi tekijäksi kiristyksessä.
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Poikkesin Hervannan Lidlissä. Kaikki paineilmaliittimet oli menny, mutta kaikkia paineilmalaitteita oli vielä tarjolla. (ei kelpaa mamuille työkalut...... :) )
     
  4. unknown

    unknown 3rd gear

    Britool tekee muuten todella hyviä momenttiavaimia, (arvelisin olevan kolmen parhaan kärjessä) vaikka nimi on vähän "Brio"
    Stahlwille:n momenteissa on se hyvä ominaisuus, että mekanismia ei tarvitse nollata, jolloin esimerkiksi yleisesti käytettyn momentin voi jättää avaimeen paikalleen.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Löytyy täältä OD:lta käyttäjistä eräs kotimainen Snap-On kauppias, nimimerkillä SnapOnFin
     
  6. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Ei tullut Snap Onin nivelräikkää, vaan tuli hankittua kokeeks Uniorin nivelräikkä 3/8 kokoisena, kun mielestäni tosi sopivasti sain. Tarkoitus ei ollut räikkää edes hankkia vielä, mutta kauppias teki ko. kampetta hypistellessäni tarjouksen, joka oli mielestäni halpa. Ikuisen takuun näille lupaavat, mutta mitenhän mahtaa vaan olla, ilmeisesti Romaniassa kuitenkin tehdään, niin itse miellän enemmänkin venäläisten työkalujen kanssa samaan pili pali osastoon ;) Noh aika näyttää, hinta kuitenkin oli edullinen, niin korkealta ei tämä kokeilu pudota.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onko tietoa motonetin 3/8 kokosien hylsyjen laadusta esim. ne 12e koreen väriset
    Ja ei tartte sanoa, et ne on 12e laatua vaan mikä se todellisuus on, eli onko esim. 13mm 13,2mm ja normimittasella räikällä saa väännettyä hylsyn soikeaksi jne, jne vai kestääkö ne suunniteltua käyttöä

    bahco;na jos hommaa sit pitää jo kestää reilu metristä vartta ja 120kg asentajaa heilurina siinä varren päässä

    Ois moneen hommaan näppärän kokoset ja löytyis nyrkkiräikkä omasta pakista


    Sit onko kuin yleinen markkinoilla sellainen räikkä jossa varressa ois mutka, et vääntö kohdistuisi mutterin linjaan eikä sinne tuuman mutterin yläpuolelle


    Ja mistä on saatavilla käsiporaa siis sellaista kampimallista? Mulla oli, mut joku toinen tarvitsi sitä enemmän ja ny mulla ei ole kuin muisto :cry:
     
  8. signet

    signet Gearhead

    Ihan laadukkaita olivat,jotain on vielä tallella,ne tosin on hommattu 80-ja 90 luvun vaihteessa kun eno oli töissä silloisella maahantuojalla.Silloin ne valmistettiin Unkarissa,ylistivät kuitenkin että tekevät Ruotsalaisesta teräksestä.Yksi asia mistä en tykännyt oli karhea pinta,mikä on ongelma monissa muuten hyvissä työkalumerkeissä.Tykkää kiiltävästä,etenkin raskaan kaluston hommissa ovat huomattavasti helpompia pitää puhtaana.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Eikös noi motonetin värikkäät oo ihan tavallisia hylsyjä?

    Snap-On myy ainakin sellaista taivutettua.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    On on, mut mikä niitten laatu on?
    Kivat näpertely kalut 55 kiloselle kukkakepille joka puuskuttaa kauppakassin kanssa vai kestääkö ne isomman duunarin ja raakaa voimaa
     
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei kai se asentajan paino sitä työkalun kestävyyttä kokeile vai vedättekö te kaikki pultit ja mutterit niin kiinni kuin jaksatte? Ja en ymmärrä miten paljon te käytätte räikkää kun mielummin itse käytän räikkä lenkkejä jos ei pulttimopo mahdu. niitäkin saa tehokkaita titaanirunkoisia kun sellaisen 3-400 laittaa kiinni. ei oo kallis investointi ja akku räikät ja mutterikoneetkin on hyviä. En minä jaksa remonttia tehdä räikän ja lista avaimien voimin on niin tuskaisen hidasta.
     
  12. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Itse olen ton Bahcon kanssa aika kriittinen, ilmeisesti takuut kyllä pelaa noissa "halvoissakin" Bahcoissa, mutta kyllä Bahco nimellä myydään kahta eri laatuista tuotelinjaa. Parempilaatuiset työkalut taitavat olla jokseenkin samaa, kuin entinen Belzer, esim. hylsyissä lukee vanadium extra, kuten Belzerillä aikanaan (Bahcohan muistaakseni osti Belzerin), nämä ovatkin sitten tosi kalliita ja kiiltäväpintaisia työkaluja esim. tämä
    http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuottee...t/42/Hylsysarja+14"+Bahco+6715MG+PROline/1677
    Vastaava kiinassa tehtävä Bahco taas on pakattu muovisalkkuun ja on mattapintainen, esim. tämä http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuottee...at/14"+Sarjat/42/Hylsysarja+14"+Bahco+S160/78
    Itseäni harmittaa, kun moni kehuu Bahcoa nykyisinkin laadukkaaksi, oma käsitykseni kun on sellainen, että esim Biltsun vastaavat on ainakin yhtä laadukkaita verrattuna tohon Bahcon halvempaan sarjaan. 120 kg:n asentajan laittaisin mieluummin repimään noita ylemmän linkin Bahcoja ja 55 kg:n kukkakepille riittää sit noi alemman linkin kamatkin :rotfl:
    Signet: hyvä tietää jotain tosta Unioristakin, olettaisin, että tuo oma räikkähankinta voi äkkiä olla parikyt vuotta vanhaa varastoa, kun oli nimittäin poistomyyntierän tavaraa ja harmaalla suoralla kahvalla, muut näyttivät olevan muotoilluilla sinisillä kahvoilla varustettuja.
     
  13. OpaS

    OpaS Gearhead

    Mielestäni kaikki kiiltävämmät Bahcot korvautuu ainakin Toolsin hyllyissä niillä mattakiinalaisilla sitä mukaa kun kauppa käy. Bahcohan on nykyään lähinnä Snap-Onin halpamerkki.

    Toolsin myyjät olivat joskus käyneet tutustumassa Taiwanissa siihen tehtaaseen, jossa tehdään mm. TengTools -työkalut (Toolsin oma brändi). Samassa tehtaassa kehuivat kuulemma tekevänsä 80% maailmassa valmistettavista käsityökaluista.
     
  14. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    en muista mistä nuo minulla olevat sateenkaari hylsyt tulivat.. mutta olivat aika hölskyviä mitoitukseltaan.

    annoin ne sitten itseäni puolet pienemmälle, sellaiselle joka ei niitä tarvitse kuin vahingossa ja jotain vähemmän tiukassa oleville pulteille.

    jättäisin kauppaan nuo motonetin värikkäät hylsyt siis. ostaisin mielummin biltemasta niiden 10v takuulla olevat rainbow hylsyt jos pitäisi värikkäät olla.

    --------
    tengtools myi jossain vaiheessa ainakin sellasia punaisia muovikomposiitti vartisia räikkiä.. jotka olivat ihan saman näköisiä ja tuntuisia kuin mitä biltema myi mustana 10v takuu sarjassaan.

    koska en pidä muovikahvaisista vääntötyökaluista niin omassa mielessäni teng menetti heti arvoaan ja biltema pysyi yhtä heikkona kuin oli ollutkin.

    mutta tuntuisi että eräässä puimuri firmassa jossa olen käynyt katsomassa, niin siellä kokoonpanon asentajien työkaluvaunut ovat olleet pääasiassa joko bahco tai teng tools.

    -------
     
  15. OpaS

    OpaS Gearhead

    Sinne erääseenpuimurifirmaan ostetaankin melkein kaikki työkalut Toolsilta.
     
  16. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Ilmeisesti tuota Bahcon kiiltävien ammattityökalujen linjaa ollaan tosiaan ajamassa alas, poikkesin nimittäin Etrassa ja sielläkin olivat kiiltävät poistomyynnissä. Mulle tää ainakin merkkaa, ettei enää Bahcoa uutena tähän taloon hankita, onneksi vanhaa Bahcoa löytyy aika hyvin kirppareilta tms.
     
  17. OpaS

    OpaS Gearhead

    Semmoinen mielikuva on mulla, että jotain kiiltäviä Bahcoja tehdään nykyään Snap-on -merkkisinä. Bahco-tuotemerkinhän omistaa nykyään SNA Europe, jonka taas omistaa Snap-on.
     
  18. BBC

    BBC Guest

    Juuri näin menee Bachon tarina. Hyvää on se että uusissa paksuissa kataloogeissa on Snap on autopuolen työkaluja, erikoisiakin.

    Ensin yhdity Sandvik ja belzer, sitten samaan läjään Bacho ja ollut nyt muutaman vuoden snap on konsernia.

    Itellä n. 15-12v vanhat bacho työkalut, kun sain parina vuotena sponsina valita tarvoita. Toimii, käytän päivittäin 12kk vuodessa. Lisää ostanut jotain, mutta monet kiintoavaimet jne on aika kiinan näköisiä eikä tekisi mieli ostaa. Kuulemma uudehkojen kanssa on takuuruuhkkaa ollut.
     
  19. unknown

    unknown 3rd gear

    Wanha Bahco on vieläkin kova työkalu, etenkin ne 60-luvun ja vanhemmat "Bahco Stockholm" -merkinnällä olevat.
    Kyllähän niitä on jonkinverran kertynyt:
    [​IMG]
    30mm-32mm nivelhylsyavain puuttuu, muuten on kaikki, jopa se 6mm-7mm nivelhylsy.

    Tuossa niitä tuumaisia, joskin 11/16 on aika hankala löytää.
    [​IMG]

    4mm - 41mm sitä suurempia minulla ei ole, 4mm on pienin ja se on samalla 5/32"
    [​IMG]

    Vesipumppupihtejä (ei siis mitään papukaijoja)
    [​IMG]

    Saattaisi tuosta muutamasta sarjasta luopua, vain osa avaimista on seinällä, mutta halpaa se ei ole.
     
  20. unknown

    unknown 3rd gear

    Bahco hylsytyökaluja

    Tässä Bahcon:n tekemiä räikkiä vuosien varrelta, aina 60-luvulle asti.
    [​IMG]
    Sanomattakin on selvää, että vaikein löytää on tuo muovikahvainen vääntövarsi, koska jos siihen tarjoaa putkea, niin kahva on samantien entinen.

    60-luvun hylsysarjoja, 1/2" ja 1/4"
    Kuvassa myös Bahco:n momenttimittari, sekin 60-luvulta.
    [​IMG]

    3/4" sarja on 80-luvulta, mutta lähes käyttämätön.
    [​IMG]

    Tässä niitä 1/4" hylsyjä, varmaan kaikki tuumaisten valmisteiden omistajat tunnistaa, tai sitten ei...
    [​IMG]
    Kuvassa vasemmalta:
    4.5mm
    3/16"
    6 BA
    3 BA
    11/32"
    0 BA
    3/16 W

    Eli osa 60-luvun laajaa 1/4" hylsysarjaa.
     

Kerro tästä muillekin!