Suuttimet E85:lle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Iiro, 30.9.2021.

1. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Jossakin rinnakkaistopikissa oli jotakin kaasusuuttimien taipumuksesta jumia jos ne seisoo käyttämättömänä ja aineena on viinabensa. Löytyiskö haulla?

2. Mikey_

Mikey_ 3rd gear

Näissä Bosch 0280158827 on ollut ongelmaa aika monella. Polttoaineen lämmetessä, ne alkavat takertelemaan ja virtausmäärät on sitten mitä sattuu. Googlella löytyy aiheesta aika paljonkin tietoa.
    Sitten taas pienemmät ja isommat Boschin CNG-suuttimet pelaa hienosti. Itsellä ollut 2200cc versiot useamman vuoden, eikä pienintäkään ongelmaa. Syksyn viimeisen tankin olen ajellut bensalla, ettei suuttimiin jää etanolit seisomaan talveksi.

3. Iiro

Iiro Gearhead

Kiitos Mikey, googlailin vähän ja noita 1600cc suuttimia tosiaan moni moittii. Täytyy katsoa noita isompia....

4. Iiro

Iiro Gearhead

Pari lisäkysymystä suutinguruille.
    1. Oma eka ajatus oli että laitan kaksi suutinta per sylinteri ennemmin kuin yhden ison, jotta tyhjäkäynti, yms. jutut on helpompia. Molemmat olisivat korkea ohmisia, sanotaan 12 ohm ja kun ne kytketään rinnan tulee 6 ohm. Se on liian alhainen ruiskuboksille, joten sitten ajattelin laittaa tuohon 3ohm lisävastuksen. Näin ollen boksin pitäisi nähdä yhden sylinterin suuttimet yhtenä 9 ohm kuormana, mutta mitäs tuo kela vaikuttaa tähän kytkentään ja meneekö se noin suoraviivaisesti sen vaikutuksen takia?

2. Joistain suuttimista ilmeisesti saa tehtyä itse isommat poistamalla pienireikäiset hajotuslevyt suuttimen kärjestä. Joku väitti että 300cc suuttimesta tuli tällä tempulla 450cc kokoiset. Onko kokemusta ja voiko vain repiä levyt irti miten parhaaksi näkee?
    Olisi yhdet vakiot joihin tätä voisi kokeilla....

5. Slant Sickness

Jos tommmoseen (1) ryhtyy, niin mikspä sitten ei laita kytkentää niin, että toimii osakuormalla vain yksillä suuttimilla ja jossakin kohtaa muuttaa ohjauksen kaksille. Eiköpä joissakin tehdasvehkeissä ole niin ja vieläpä se, että toiset on likellä venttiiliä ja toiset puolestaan kastelemassa imusarjaa kauempaa. Näin tehtynä ne 2 sarjaa voisivat olla jopa erilaiset.

6. Iiro

Iiro Gearhead

Slant.
    Näin oli yksi ajatus, että orginaalit jäis ja isommat lisäsuuttimet tulis kauemmaksi ja jäädyttäisi paremmin ilmaseosta jonka pitäisi tehoja lisäillä. Portaittainen avaus olis varmaan ihan jees, mutta vaatii 8 suutinlähtöä, kun tuo mun kytkentä vaan 4.
    Eli oma ajatus oli että 300cc vakiot + 950cc lisäsuuttimet olisi molemmat koko ajan käytössä ja boksille sanoisi että sillä 1250cc suuttimet johtojen päissä. Tässä voi toisi aukeamisviiveet, yms. vielä tämä ajatuksen tappaa....

edit: typo korjattu

7. Slant Sickness

Pääset yksillä lähdöillä jos teet semmosen jossa osan aikaa pelaa yhdet ja sittemmin mukaan tulee toiset. Sille toiselle suutinryhmälle tarvitset vain yhden ohjauksen, joka kytkee koko (toiselle) ryhmälle jännitteet. Se suuttimien ohjaus saa olla jaettuna kytkettynä suuttimilla koko ajan. Riippuu ecustasi, miten sille voi kertoa suuttimia olevan yhdet tai kahdet.

Ja ihan samalla tavoin yhdellä lisäpinnillä voit vaihtaa suuttimilta yksi suuttimille kaksi. Toki siinä joku yksittäinen ruiskutus menee epämääräiseksi muutoshetkellä, mutta liekö siitä on haittaa.

8. Simon Templar

Simon Templar Gearhead

Millä ruiskuohjaimella Iiro meinasit toteuttaa tuon?

9. Iiro

Iiro Gearhead

Ecumaster Black on tämän hetken suosikki, mutta se voi vielä muuttua.

10. C5_Z06

C5_Z06 Double Gearhead

En sen kummemmin ota kantaa moottorinohjaimeen muuten kuin periaatetasolla.

Kannattaa valita sellainen, jolle löytyy Suomesta säätäjiä enemmänkin. Samalla myös mahdollinen vian/ongelmanhaku helpottuu. Tähän väliin on pakko todeta, että itse en ole säätänyt muita kuin vakiobokseja ja ainakin niissä on hyvä ettei tarvitse kaikkea aina hoksata ensin itse vaan on tuttuja joiden kanssa asioista voi jutskata.

Myös oma tai kaverien kokemus kannattaa ottaa huomioon eli jos lähipiiristä löytyy säätäjä jolle joku tietty boksi on tuttu niin sellainen on tietenkin oiva valinta.

Ilmeisesti mm. rallipiireissä Maxxecu on suosittu.

Tuplasuuttimien kanssa en ehkä lähtisi itse kikkailemaan. Johtosarjojen teko, suuttimien asennuspaikkojen väsääminen imusarjaan ja boksin parametrien ja asetusten kanssa pelaaminen voi yht'äkkiä viedä sen suunnitellun säästön. Paitsi jos joku on jo tehnyt vastaavanlaisen projektin ja dokumentoinut sen niin tarkasti että sen voi itse kopsata sellaisenaan.

Toki mukavaa että aina ei harrasteta samalla lailla. :) Ja joo, onhan vaikkapa uudemmissa jenkkiFordeissa sekä suorasuihkutus että imukanavasuihkutus eli 16 suutintahan siellä silloin on.

11. Iiro

Iiro Gearhead

Hyvä kommentti.
    Tuolle Ecumasterille on maahantuoja jolla on dyno, joten luulen että se puoli on kunnossa. Oman katsauksen mukaan siinä on eniten ominaisuuksia hintaansa nähden, että se on nyt paalupaikalla, ja eritoten koska paikallinen tuki löytyy.

Tuota tuplasuutin asiaa täytyy katsoa kunhan palaset loksahtelee kohdallee...

Kerro tästä muillekin!