Suuttimien porrastus yksi vs kaksitaso

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Procharged Vette, 2.2.2025.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Te jotka olette moottoreita dynottaneet Holley nelikurkkuisella, mitä sanotte suuttimien porrastamisesta esim. Chevy syttöjärjestyksessä jossa 7 pytty avaa imuventtiilin jo kun viereinen 5 pytyn mäntä on vasta puolivälissä imutahtia.

    Jos pannaan vaikka etu-vasen ja taka-oikea nurkkiin pari pykälää isommat suuttimet, nouseeko teho. Yksitasolla homma taitaa olla kuitenkin helpompi, vai kuinka. Katukruisaajaa tässä asiassa ei kiinnosta tehon kasvu vaan seoksen tasaisuus (tulpat) kaikissa sylintereissä.
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Uncle Tony laittoi slantsixin päällä olevasta nelikurkkuisesta joka kulmasta suuttimet erikokoisiksi. Ei dynon mittauksilla vaan vertailemalla eri pyttyjen tulppien väriä. Sai seokset kohdalleen, tehoista ei ollut tietoa.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kummin päin se slantsixin kaasari oli?

    Läppäaxelit auton akseleiden vai ajosuunnan mukaan?

    Nääs kun mulla oli 2 reikäinen throttle body slantissa ja keskimmäiset tulpat koko ajan vaaleina, vaikka oli 6 pisteruisku. Ja se läppärunko oli akseli auton ajosuuntaan, eli 3-4 ovat oikein aitiopaikalla ilmaa horimassa. Kun vaihdoin läppärungon yksreikäiseen ja käänsin vielä 90 astetta, eli läppäakseli etuakselin suunnassa, niin tulpat on ihan identtiset - ei muita muutoksia.
     
  4. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

  5. max

    max Double Gearhead

    Muistan vastaavanlaisen tapauksen joka sattui monta vuotta sitten dyno-olosuhteissa.
    Potilas oli isokokoinen BBC,jossa oli korkea single plane imusarja.Taisi on Dart.
    Oli joko 2 tai 4 pytty joka ei lähtenyt mukaan leikkiin ollenkaan.
    Pelkääjän puolelle eteen suurennettiin suutinta ja johan tuli eloa pyttyyn.

    Edit.Dynoukko myöskin totesi,että pikku Fordissa on huomattavasti parempi"kaasunvaihto" kuin vastaavassa Letukassa,mutta tätä ei kuulemma olis saanut sanoa ääneen koska hänkin vahvasti Letukkamiehiä.
    Mitä sitten moinen voisi johtua.Vois liittyä tähän ongelmaan,että Letukassa voi mennä pyttyjä laihalle single planen kanssa.
     
    Muokattu: 3.2.2025
  6. David Vizard on ratkonut tuota ongelmaa muoteilemalla imusarjaa. Tässä yksi selostus:

     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

  8. fmila

    fmila Gearhead

    Omia kokemuksia myös SBCn kanssa, et 7-pytty menee laihalle, varsinkin single-plane sarjalla ja tämäkin todettu tulppien väreistä, vielä kun oli lyijybensaa tarjolla. Victor Jr sarjana ja 2" avointa adapteria välissä sai tilanteen rauhoittumaan, kun vielä toisio puolella 7n nurkassa 1 numero isompi suutin Holleyssa.
    Sama kyllä koski dual-plane sarjaa kun väliseinä hieman avarrettuna

    t. AM
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  9. Joskus tämän toiseen ketjuun linkkasinkin. Eli niitä Vizardin oppeja:





    Tossa näkyy keskellä kakkukin:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tämä vissiin siihen asennustapaan, jossa kaasarin läppäakselit on auton akselien suuntaan. Ja jos on toisinpäin, niin sitten tommonen vastaava virtausjarru 3-4 eteen. Rivikutonen ja nelikurkkuinen on vaikea yhdistelmä. Jossakin mersun 2,8:ssa oli jonkinlainen dual plane nelikurkkuiselle. Kuuspyttynen saa jo etua jaetusta sarjasta. Silloin ei hori 2 sylinteriä yhtäaikaa.

    Mä tein Cliffordin sarjaan osastot 1-2-3 ja 4-5-6. Se paransi joutokäyntiä ja off idle aluetta muutenkin. Mut aina oli keskimmäiset laihemmalla 2 reikäisen läppärungon kanssa silloin kun sen akseli oli ajosuuntaan.

    Kolme kaksreikäistä läppärunkoa ja niiden eteen plenum!
     

Kerro tästä muillekin!