Suzuki 600 Bandit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Morbidelli, 9.10.2018.

  1. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Kyseessä on vähälle ajolle jäänyt Suzuki GSF 600 Bandit -04, kaasutin malli.
    Käyntiinlähtö on huonontunut, toissakesänä vielä lähti jotenkin, viimekeväänä lähti heikosti, kesällä vähän kävi joillakin sylintereillä ja nyt kun kokeilin niin ei enää käynnisty.
    Startatessa pyörittää hyvin ja saattaa vähän käydä jollain sylinterillä startilla auttaen, mutta sammuu sitten heti. Bensa haisee ja saattaa ampua pakoputkessa.
    Bensat olen vaihtanut tankkiin , kaasarit valuttanut tyhjäksi vanhasta bensasta ja tarkastanut, että kaasariin tulee bensaa. Jonkinlainen kipinä tulee sytytystulppiin ja tulpat näyttää ehjiltä, iästä ei tietoa.
    Mitähän kannattaisi tarkastaa seuraavaksi? Tallissa seisonnan aikana tuo vika on tullut, aikonaan kun tuli ajettua enempi, toimi hienosti eikä talviseisonnan jälkeen ollut mitään käynnistys vaikeuksia.
     
  2. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Vaihda ne sytytystulpat ensiksi kuitenkin.
    Ihan kokemuksella vastaavista.
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tai sit kaasari purkuun. Vanha gaso hartsiintuu ja tukkii suuttimet ym.
     
  4. country sedan

    country sedan Gearhead

    Kaasarit homeessa. Varmaankin enemmän kuin yhdestä tyhjäkäynti piiri/suutin tukossa. Voi olla myös neulat jo hapettunu seosputkiin jumiin. Ja ne tulpat kannattaa kanssa vaihtaa, kun on huolella kasteltu.
     
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Olin kerran vieressä katsomassa kun Matti Mekaanikko ( nimi muutettu) yritti mp-korjaamolla saada asiakkaan "juuri huollettuna" ostamaa nelipyttyistä kaasarijammua käymään. Oli kuulema kaasarit synkattu ja tulpat vaihdettu edellisessä huollossa. Selvisi että se huolto oli tehty 3 vuotta sitten. Yhden kaasarin neulaventtiili oli juuttunut kiinni kokonaan, se neulan kumikärki vaan venyi kun pihdeillä yritti irrottaa. Muutkin kaasarit oli täynnä sitä "hartsihometta". Nykybensa on p#skaa säilymään.
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Pienkonegaso säilyy. En oo kyllä sitäkään laittanut enää talveksi kun tankit on usein talvisin hyllyllä kun on pitänyt purkaa jonnii verran. :)

    Ensviikolla tankki ja kaasari tyhjiksi.
     
  7. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    98 bensaa ja viimeiseen tankkilliseen olen laittanu "bensan säilöntäainetta"
    Ei kyllä kiinnostaisi lähteä kaasarisulkeisiin.:( :mad:
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Se säilöntäaine ei kuulemma toimi kunnolla viinabensan kanssa.
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Sitten kun kaikki edellämainitut toimenpiteet on tehty, käy imuvuotojen kimppuun. Itse on ole mp:llä edes koskaan ajanut, mutta just viime aikoina seurannut vierestä möhkökawan elvytystä. Major Vacuum Leak.

    Edit: muinaisella työkaverilla oli tuollainen Bandit vuosisadan alkupuolella, oli hauska laite. Herra ajoi työmatkoja sillä pitkin Etelä-Suomea.
     
  10. peto

    peto Gearhead

    Kaasarit on hartsissa. Aikanaan mp-huollossa töissä ollessa yhden kevään aikana 5 eri pyörästä löytyi hartsittuneet kaasarit. Pahin oli juuri 4 vuotta seisonut 600cc Bannari.

    Ainoa apu taitaa olla syksyllä seisontaan laittaessa ajaa pienkone bensat kaasareihin.
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    Vaihda ne tulpat.

    NGK ei siedä montaa peräkkäistä koekäyttelyä, vaan ne pitää välillä ajaa oikeesti kuumaksi, tai muuten ne alkaa yksi kerrallaan tippua pelistä pois.
     
    Morbidelli, Sierra ja KajS tykkäävät tästä.
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mulla ei o ollu onkelmia minkäänmerkkisten tulppien kanssa, ei edes ngk:n.

    Nyt on käytössä Autoliten iridiumit, rokkimopiilista kuluineen samaan hintaan kun samppioonit motonetista.
     
  13. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Oon joutunut vuosien varrella vaihtamaan repullisen tulppia, etenkin 2-pyöräisiin joita käytetään vaan varastossa hetki, eikä siis ajeta kunnolla kuumaksi.
    Suurin osa NGK tulppia itseasiassa.
    Iridiumit tuntui crossipyörissä olevan vielä herkempiä hävittämään kipinänsä pikku käynnistelyissä.
     
    Morbidelli tykkää tästä.
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ei niitä kannata käytellä "vaan hetkeä". Ekat iridiumit menossa, 16K ajettu eikä syytä vaihtaa. Vaikka ne ei muilla toimisikaan. Ryypyn käyttöön harkintaa, het kun käy, ryyppy pois.
     
    KajS tykkää tästä.
  15. mpower

    mpower Gearhead

    Mulla oli dragsterissa pikkasen isompi ongelma tulppien kanssa
    vuonna 1993 Motoparkin kisassa.Sen verran meni laihalle ja nakutti,että lähti koko tulpan keskiosa huitsin nevadaan,ei jäänyt kuin metallirunko tulpanreikään!Kone oli lähestulkoon "kaputt",mutta sain eliminaattorissa huijattua Sandbergin ottamaan punavalon kun vedin hirmuisen pitkät burnikset, aikailin peruuttaessa ja vetkuttelin valoissa!Sandberg valoissa kuumana,nyt tarttis jo päästä lähtemään,ihan suunniteltu juttu oli.Ai että,me naurettiin tiimin kanssa ja Sandberg oli pahana!Leif Granqvist ei mennyt enää finaalissa retkuun enkä viittinyt enää mitään yrittääkään,kunhan valoihin menin!
    Joo Boschin tulppia oli!:p
     
    KajS ja Vuppe tykkäävät tästä.
  16. rb

    rb Double Gearhead

    No siinä kohtaa kun mennään kunnolla detonaation puolelle, niin ihan sama minkä merkkinen tulppa siellä on, kun se sulaa taatusti.
     
    KajS tykkää tästä.
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu ja kun vasaralla paukuttaa niin hajoo. Merkistä riippumatta.
     
  18. stana

    stana 3rd gear

    Kaasuttimen putsaus ja sitten vaikka uudet kynttilät. Motskarin suuttimet on kuitenkin niin pienet että ne on herkästi tukossa. Eikä riitä että näkyy valoa läpi, pitää jollain rassata kunnolla auki. Nim.- kokemusta on..
     
  19. mpower

    mpower Gearhead

    Ei se mihinkään ehtinyt sulaa,vaan sylinteripaine niin suuri,että se
    ohut tulpan rungon prässätty teräs millä se posliininen keskiosa on kiinni,niin se antoi periksi!Joo,ja Boschin tulppien posliinit oli aina mustia,ne vuosivat pikkasen sylinteripaineita ulospäin!
    NGK:n siirryttiin sitten.
     
  20. peto

    peto Gearhead

    En tiedä onko EGK:n laatu heikentynyt vuosien varrella? Aikanaan se oli ainoa tulppa merkki, mikä kesti kurapyörä touhuissa. Kesti yli rikkaat ja laihat seokset ja muut rääkkäykset. Bosch, champion, yms. sai heittää vaan vesilintua.
     

Kerro tästä muillekin!