Suzuki Gt380J "rytkytys"

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Kemer, 11.9.2019.

  1. Kemer

    Kemer 1st gear

    kyseessä siis 70 luvun nostalgialaite "ränttäntänn" warresoundeilla oleva kaksitahtinen museopyörä ja kysymys koskettaa varmaan yhtä hyvin muitakin triplejä(Kawa tullee monilla päällimäisenä mieleen)ja saattaapi että joitain twinejäkin.
    Onko kokemuksia tai tietoa miksi moottori ja samalla toki pyöräkin "rytkyttää" enempi ja vähempi kierroksia pudottaessa epämukavasti ja paljonko epämukavaa on normaalia?
    Kaasarit on läpikäyty, uudet sisuskalut+ kokeillut eri kokoisia suuttimia,ilmaruuveja käännellyt 1-2,5 välillä ja paremmin virtaavat ilmansuodattimet(3kpl) kaasareiden perässä koska niitä käytettäessä kaasareiden irroitus&säätely moninverroin helpompaa kuin orkkis-suodattimen kanssa touhuten(joka kyllä löytyy sekin hyllystä).
    Orkkisvaimentimet(4kpl) kiinni ja päällepäin huippuhyvät...mutta...sisältä lahovikaa eli kammoiden väliseinät osin pettäneet(tyyppivika) ja ohuesti teräsvillalla verhotut orkkishuilut kiinni pikkasen omin sovellutuksin mutta kiinni kumminkin ,muuten mekkalaa turhan paljon....
    Kärjetön sytytys +elektroninen tasasuuntaus latausjutuissa.
    Muuten vakio paitsi millin ylikoossa ja pikkasen kanavia siistitty kun oli auki.Kone terve,käy nätisti,kulkee hyvin+hyvät tasaiset puristuspaineet(ne kampiakselin tiivisteetkin on uusittu),tulpat väriltään ok ja infrapunamittarilla mitaten lämmötkin muutaman asteen sisällä eri pytyillä käyristä mitattuina.

    Noh,tämä taustoista mutta miten paljon vaikkapa "väärät"vastapaineet nyttemmin jo lähes suorissa putkissa vaikuttaa rynkytykseen ,onko se kenties säätöjuttu kaasareissa vai millaisella filosofialla tätä pikkasen epämukavaa ominaisuutta lähestytään kakstahtisissa?

    Mites,onko kokemuksia vaikkapa Higgspeedin rosterivaimentimista ,uusia orkkisvaimentimia kun ei saa oikein rahallakaan enää mistään jos vaimenninongelmista johtuvaa.
    Nuo vaimentimien väliseinät mahdottomia uusia muuten kuin tuhoamalla ne aukileikkaillen.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    miten rytkyttää, siis moottorijarrullako silleen koneen tahdissa pienillä kierroksilla (din--din--din--din....)?


    PS. hienoa että näitä harastetaan, mun mielestäni gt380 parhaat äänet vs. gt550 tai 750. 380 kiertää kaikkein eniten.
     
    Muokattu: 11.9.2019
  3. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Kaasarit synkassa?
     
  4. Bluestone

    Bluestone Gearhead

  5. rb

    rb Gearhead

    Isompaa tyhjäkäyntisuutinta, niin ongelma ratkeaa.

    Ellei sitten kysymys ole ilmavuodosta, tai vuotavista kampuran stefoista.
     
  6. f34

    f34 Gearhead

    Äijät ei jaksanu lukea ekaa viestiä..
    Kampiakselin tiivisteet uusittu.
    Kaasarien synkkaus vaikuttaa moottorijarruruksessa ei niinkään kiihdytyksessä kun läpät on jonkin verran auki.
     
    Rotten tykkää tästä.
  7. fmila

    fmila Gearhead

    Kokeile ekaks pudottaa tyhjäkäynti liki pois ja/tai rikastaa sitä runsaasti. Vanhat mäntäohjatut crossikoneet oli samanlaisia, jos niihin jätti tyhjäkäyntiä yleensäkään. Helpompia olivat ajaa jarrutuksissa kun kone "jarrutti" aina täysillä. Myös väljä luisti sai aikaan saman ilmiön. Siihenkin oli erilaisia kikkoja millä sitä pystyi auttamaan. Java/CZ miehet vaihteli usein kaasuttimen johonkin toiseen, Bingiin/Amaliin jne, vaikka jotkut tykkäsi ajaa sillä Jikovillakin, jälki pompotuksesta huolimatta.

    Minkäslaiset kaasuttimet tossa on, kun en nyt just muista? Onko suoraan vaijerilla vedettävät luistit, vai läppä ja alipaineluistit ??

    Jos suoravetoiset, niin neulan lasku ja isompi tyhjäkäynti suutin tais olla helposti auttava kikka? Ei ihan välttämättä päde tuohon rämpättimeen ??

    Edit: No tuollahan oli manuaaliin linkki, jossa ihan hyvä periaatekuvakin kaasutimesta, eli suoravetoiset sliidit näkyy olevan. Nyt kun vielä enemmän ajatuksella pähkäilen, niin tod.näk. kaikki suuttimet on kulunut ajan myötä isommiksi. Joten apua saattais löytyä neulojen laskemisesta ja tyhjäkäynnin laskemisesta mahd.alas. Kaikki mahdolliset imuvuodot on varmaan etsitty ja poistettu? Paikallaan kaasuttelemalla kun löytää mahdollisimman nopean kierrosten putoamisen, niin silloin myös tuo jälki pömpötys poistuu moottorijarrutuksessa.

    t. AM
     
    Muokattu: 12.9.2019
  8. Kemer

    Kemer 1st gear

    Just silleen että moottorijarrutuksessa rupeaa nytkyttämään/rynkyttämään/ravistamaan,siis kengurubensailmiö tutummin autopuolelta,mutta muuten toimii ok ja käy tyhjäkäyntiä noin 1000-2000,miten nyt säätääkin koska on pikkasen kiinni päivästä,tilanteesta ja millaiselta lenkiltä tullut...
    Erilliset ryyppyvaijerit(3kpl)ja ryyppyvipu siinä tangossa,säädetty ok.
    3 eri vaijerilla kaasareihin ja jakokappale välillä eli vain 1 vaijeri menee kaasukapulaan.
    Vuosimallissa 1972 ja seuraavassa 73 se oli tälleen suunniteltu.
    Vaijeri uusi ja kaasarit on synkronoitu niin hyvin kuin kohtuudella onnistuu eli kaasareiden rungossa tarkistusaukoista sihdattu luisteissa olevat pisteet kohdilleen "linjaan" ja jätskitikuilla(!!)tutkittu milloin joka luisti lähtee nousemaan(sinne kun ei oikein näe ja tämmöinen kikka löytyi maailmalta).
    Kuulemma pyykkipojista purettu varsi luistin alle pikkasen työnnettyinä toinen vastaava kikka ja näkee että luistit liikahtaa ylöspäin samaan tahtiin.
    Tikku tai se pyykkipojan varsi putoaa alaspäin heti kun luisti lähtee nousemaan.

    Kaasuttimet on tietty mikunit vm24.
    Kyseessä on entisöity,läpikäyty pyörä ja kyllä,ne kampiakselin tiivisteetkin on uudet ja vaihdettu muutama vuosi sitten mp pajalla,uudet männät kuten myös perusjutut:tulpat,tulpanjohdot,puolat(3) jne ja kansi momentiin kiristettynä uusin tiivistein.
    Vaijereilla vedettävät luistit siis saa rastin ruutuun fmila kysymysessä.
    Kaasareissa korjaussarjat=suuttimet,neulat,tiivisteet kuin kohotkin uutta kuten imukurkkujen klemmarit+ kumitkin,ollen ihan Suzukin omat varaosakumit eikä halvat kiinalaiset joita semmoisiakin yritettiin nukuuksissaan=kestoaika oli vuosi ja "kumit"mureni käsiin+rahat kankkulan kaivoon...Ei ilmavuotoja joka testattu ruiskuttelemalla starttipilottia ja jarrucleaneria saumoihin=ei reagointia.

    Neuloja laskettu-nosteltu ja nyt ne nyt ylimmissä lovissa(5 pykälää löytyy neuloista) eli laihoilla seoksilla tällähetkellä.
    Ei juurikaan eroa keskilovista kuin että kierrokset laskee tälleen pikkasen nopsemmin korkealta alas.
    Manuaaleja löytyy 2kpl joita tavattu ,tutkittu ja kaasutin säädetty niillä ohjeilla ja pikkasen niistä poiketen niistä sivuunkin kokeillen.
    Luistit ei minusta ole väljät ja palautinjouset pikkasen jäykemmät kuin kuuluu että on jämäkämpi kaasukäytös.
    Kiinni ja käytössä on läpikäyty SRIS järjestelmäkin joka kierrättää kampikammioiden pohjalta pikkukierroksilta jääneet jäämistöt takaisin imupuolelle,öljypumppu kunnossa+säädetty ohjeiden mukaan ja käytetään synteettistä plaatua liukasteena tuoreöljyvoitelussa kun semmoista kerta löytyy ja savuttaakin pikkasen vähemmän takanatulijoiden iloksi/harmiksi:D
    Semmoista lisätaustaa jos auttaa mysteeriin tai sitten tuo kengurubensailmiö kuuluu enempi tai vähempi alunperinkin triplen ominaisuuksiin mutta eipähän tullut ikinä ajettua uudella moisella tai millään toisellakaan yksilöllä vertailukohtana puoli vuosisataa myöhemmin.
     
    Muokattu: 12.9.2019
    Rotten tykkää tästä.
  9. f34

    f34 Gearhead

  10. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Kyl mullakin sitte rynkyttää, olen aatellut normaaliksi kun ei ole tietoa paremmasta. Mulla ei ole tossa vielä edes sitä parempaa synkkaussäätöä tossa.
     
  11. stana

    stana 3rd gear

    Eikä noissa 2t härveleissä taida olla alipainenippojakaan noille mittareille. Ja kun synkka on vaijereilla niin taitaa olla turha tarkkuus ollla teknistä taitamattomuutta. Mulla on oma synkkamittari rullalla kaapissa, jos tarttee niin sellanen letku tms tyyppinen on minusta parempi. Ja halvempi.
     
    Muokattu: 13.9.2019
  12. Kemer

    Kemer 1st gear

    Ei näissä orkkis kaasareissa mitään synkronointiliitäntöjä tyyliin alipainenipat löydy tai muitakaan liitäntöjä mittareille joita myöhemmin tuli kun 4t nelarit rupesi ilmaantumaan katukuvaan:rolleyes:
    Puhumme vekottimesta vähän kivikauden jälkeen perinteisellä mäntäohjattulla 2t moottorilla ja millaiseksi ne saatiin kumminkin kehitettyä ajettavuudelta+sylinterimäärältään just ennen kuin tämmöiset kakstahtiset rupesi siirtymään historiaan isommissa ja keskikoon pyörissä nelitahtisten valloittaessa markkinat ja saastemääräykset tiukkenivat ratkaisevasti USA:ssa johon suuri osa tripletuotannostakin meni.
    Erikoismallit tyyliin RG erikseen joita vielä ilmaantui markkinoille,toki piikkiluokassa vajaatahtisia merkejä piisasi pidempäänkin kunnes vissiin enää uusissa mopoissa sallitaan vajaatahtisia tällä puolen päiväntasaajaa mutta nekin kat+ruiskutekniikalla ym hienouksin.

    Mielenkiintoistahan näissä kiekujissa tuo käyntiääni,tekninen jalostusaste niillä eväin kuin tuolloin oli antaa ja ulkonäkö jos tämmöisistä savukoneista yleensä joku tykkää nykyaikana jossa auton kuin prätkänkin oltava luodinnopea äänetön ja hajuton muovisukkula ;)

    Ratkaiseva jyvä kysymyseeni saattaa löytyä henkilöltä jolla tämmöinen löytynyt uutena tai omistanut itse priimakuntoisen kertoen kuuluuko sen käyttäytyäkkin näin?
    Minä ollut vielä syntynykään tämän ollessa uusi mutta erimoiset triplekawat+suzukit jäi mieleen ja tahtoi joskus jonkin semmoisen isona poikana.

    Kyseessä vanha suomi-pyörä joka ollut atomeina ja kokenut pitkän kaavan uudelleensyntymän loppuunajetusta raadosta ja aattelin josko tuo pakoputkien vastapaine aiheuttaisi moista kun kaikki muut jo kokeiltu mitä yhtäkkiä mieleen tullut.
    Kiitos vastaajille!
     
    Muokattu: 13.9.2019
  13. stana

    stana 3rd gear

    Mut monesti ovat laihalla, pykälän pari, isommat tk- suuttimet ja neulaa ylös? Ja onko neulaputket kulahtaneet muodottomiksi? Jaa olikin uutta osaa kaasuttimissa, onko oikeat vai kiinan neulat?
     
  14. rb

    rb Gearhead

    Ei kuulu.

    Silloin kun noi oli vielä suht tuoreita kaveripiiristä löytyi parikin tollaista, eikä ne rynkyttänyt.

    Mulla on ollut useampikin triple kawa, tai itse asiassa on vieläkin.

    Moottorijarrutuksessa ne ei loiki kun kenguru paitsi silloin, jos se on just menossa varatankille eikä käsi käy riittävän nopeasti hanalla ja menee vielä tyhmänä löysäämään kaasun.

    Silloin se on varsinaista rodeota.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Tarkin instrumentti lienee se kaasarin päähän työnnettävä virtausmittari tai joku absoluuttisen sävelkorvan omaava kuuntelemaan letkusta suhinaa.
     
  16. Kemer

    Kemer 1st gear

    No niin kiitos,nyt tuli ensimmäiset johtolangat sdfsd lisäksi ainakin ihmiseltä rb joka ajanut ja muistikuvia kun tämmöisiä näkyi tuoreena+ ehjinä
    eli sen ei kuulu loikkia enempi tai vähempi kengurubensatyyliin kun kaasun löysää ja kawathan omaa saman ideologian jolloin kokemukset niistäkin avartaa tässä kysymyksessäni.
    Teorialla tämä ei taida ratketa muuten kuin 2t perusasioiden suhteen ja ne on koitettu pähkiä kuntoon,ehkä enempi käytännön kokemukset+vinkit omistajilta tai ex semmoisilta paremminkin antaa kokemusperäistä tietoa.

    Mikäli tuosta rb kommentista kaivaa ydintä niin bensanvähyys /laihuus seoksissa voisi olla jonkinmoinen vinkki rynkytykseen eli kaasareihinko keskitytään ja kenties neulojen nostoon/laskuun+suutinpuolen muutoksiin ylös vai alaspäin numeroissa(nyt 87,5 pääsuuttimet) koska bensapinta(joo,säädetty kaasarit pöydälle kohot nurinpäin tönärillä ohjearvoihin..)ei taida tähän liittyä tai ehkä jos ne pinnat kovin matalalla tai kovaa ajoa pidempään,vai?
    Sytytys kohdillaan,tässä kärjetön Accent joka ilmoittaa olevansa kohdillaan ledin sytyttämisellä.
    Suosittelen vilpittömästi,käynnistyy hyvin+käy paremmin ja muut kärjettömien edut.

    Neulojen valmistusmaasta en osaa sanoa,tulivat korjaussarjoissa missä messinkiset orkkiksia vastaavat kohotkin mutta ei ne varmaan japanilaiset liene tai Suzukin alkuperäisosiakaan.
    Mitenpä noiden laadusta tai mitoista mitään sanoa,vastaavat tönäritarkkuudella+lasisilmällä niitä mitkä kiinni oli ja nekään ei varmaan orkkikset ollet kun raadon ostin kuten ei muutkaan kulutusosat.
    Tuossa kyselyssä alkuperäisyydestä muuten piilee iso totuus,täysin roskalaatua suuri osa mitä vaikkapa kaasareihin kaupitellaan varaosina!
    Noiden imukurkkujen surkeuden lisäksi törmätty myös vastaaviin räkäpeltiklemmareihin niissä ja kaasuttimen tiivisteisiin jotka turposi valtavasti viikossa jouduttuaan bensan kanssa tekemiseen mutta eihän kaasareiden tiivisteet+bensa vissiin oleteta joutuvan kosketuksiin toistensa kanssa..
    Kaasuvaijereita tilattu pariinkiin otteeseen ja suzukin varaosanumerotkin täsmäsi ollen siis vanhoja NOS vaijereita USA:sta ,silti ainakin kolmen eripituuden vaijerit löytyy tallista joista yksi oli niin lyhyt haarakohdan jälkeen ettei luistit laskeutuneet kunnolla alas ja toisessa ainakin 30cm extraa mutta pähkäilin näiden johtuvat ohjaustangoista joita ollut montaa eri sorttia ja varsinkin USA:ssa oli eroavaisuuksia muisakin kohdin,silti varaosanumerot oli samat vaijereilla ja pussit avaamattomia.


    Ja ootte niinkuin sitä mieltä ettei tämä siis liity pakoputkiin ja vähentyneeseen pakovastukseen välilaippojen ruostuessa niiden sisuksista irti?
     
    Muokattu: 13.9.2019
  17. stana

    stana 3rd gear

    No kokeile vaikka alkuperäisellä ilmanputsarilla aluksi, nuo vaparit sotkee. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
     
    rb tykkää tästä.
  18. rb

    rb Gearhead

    Ja kokeile vielä, että vedät ne ilmaruuvit melkein kiinni, että auttaako se asiaa.
     
  19. f34

    f34 Gearhead

    Eikös tuo rynkytys tarkoita, että pytyt tai joku pytyistä ei sytytä ihan jokaisella kerralla, ainakaan oikeaan aikaan?
    Laiha seos jää helpommin syttymättä kuin liian rikas seos.
    Vaikuttaako tuo äijien ehdottama ylirikastus (luistit alhaalla/moottorijarrutus tilanteessa) mihinkään suuntaan rynkytyksessä?
    Voi huono kipinäkin aiheuttaa epävarman käynnin, tulee esille varsinkin laihalla seoksella.
    Kait olet käyttänyt kokoajan seokseen 98 ja kokeillut myös testimielessä pienkone bensaa?
    Nykytulpatkin tuntuu olevan herkkiä.
    Jos päässyt kastumaan, niin kipinä heikkenee.
    En tätä uskonut, kunnes tulpat hehkuttamalla tai vaihtamalla uusiin asia korjaantunut.
    Joskus 30...40v sitten tuntui tulpat toimivan kunhan vähän verkkarin lahkeeseen välillä putsas ja katsoi ettei ole karsta piikkiä.
     
    Muokattu: 13.9.2019
  20. exchevelle

    exchevelle 3rd gear

    Tuohon ei kukaan ole mitään kantaa ottanut. Enkä todellakaan tiedä tästä aiheesta juuri mitään, mutta väittäisin että aivan varmasti on merkitystä tuolla että välilaipat ovat ruostuneet irti. Eikös juuri 2t ole tärkeintä ns. vastapaine pakoputkessa. Luulisi että se myös vaikuttaa moottorin käytökseen moottorijarrutuksessa.
     

Kerro tästä muillekin!