SwirlPort 193-kannet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja artsiracing, 20.4.2012.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Viime syksyisestä suursiivouksesta huolimatta oli tallin nurkkaan jäänyt TBI-koneen hassut 193 kannet jotka yleensä ensimmäisenä heitetään pois parempien tieltä.
    Yhtenä päivänä sitten sattui mielenhäiriö, nostin kannet pöydälle ja tein yhteen imukanavaan hyvin simppelin perusporttauksen asiaan kuuluvine temppuineen tuhoamatta kuitenkaan alkuperäistä pyörreideaa.
    Hieman häpeillen vein sitten tämän puoliksi hupina tehdyn kannen virtauspenkkiin ja pyysin mittaamaan vertailun vuoksi myös koskemattoman kanavan.

    Tulokset:

    nosto / vakio / portattu
    .100" 64 > 71
    .200" 117 > 128
    .300" 148 > 170
    .400" 160 > 196
    .500" 167 > 218

    Itselläkin on vähän ristiriitaiset ajatukset kun tällaiset kannet virtaa sen mitä parhaimmat vakiokannet ja aivan pikkunostoilla hakkaavat monet virikannetkin...
     
  2. hlappis

    hlappis Gearhead

    itelläni samat 193 kannet kaverilla portattavana ja meinasin ne istuttaa tuohon yhteen 350cid mottiin johon tulee n.9:5-10 rutut ja XE262H nokka.
    laita kuvia portatuista kansistasi?
    kiinnostaisi niitten "näkö" ja voin verrata sitten omiini . :D
     
  3. supercoupekolli

    supercoupekolli Gearhead

  4. montego

    montego 1st gear

    Hassu juttu mutta, itsellä oli juuri samanmoiset kannet työnalla ja samanmoinen porttaus mutta, käsittelin pakokanavat myös ja niistä sipistelin nuot ohjurin patit ja kiillotin pakokanavat lopuksi hiomanauhaholkilla ja dremelin virsikirjalla saas nähdä miten toimii :eek:
     
  5. camaro 70

    camaro 70 Gearhead

    Joskus mittailin kyseisten kansien imukanavan tilavuutta,niin se oli suurempi
    mitä esim."461" kansien tilavuus.
    venemoottoreissa noita käytetään,hyvän alaväännön takia.
     
  6. NymiS

    NymiS Gearhead

    Vaikea uskoa noita lukemia, noilla muutoksilla...
    186cc taitaa olla imukanavan koko noissa jos en väärin muista (eli iso on)
     
  7. tapio

    tapio Gearhead

    Asiaa!

    Mukava nähdä, miten kotikonstein saadaan piristystä ns. romukansiin.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Joskus on kovinkin helppoa olla uskomatta mitä täällä kirjoitellaan! Vastuu siirtyy aina lukijalle...

    Mutta asiaan, koskemattoman imukanavan koko oli 182,5cc ja portattuna 188,7cc mikä kertoo kuvia paremmin minkä verran tavaraa on lähtenyt.
    Itse runneriinhan ei ole hipaistukaan vaan työstö on tehty hyvin pienellä alueella.

    Näitten kansien isoa kanavakokoa ei ehkä kannata verrata "normaaleihin" kansiin koska ne edustavat niin erilaista suunnittelua.
     
  9. saresks

    saresks Gearhead

    Oliko portattuun kanavaan tehty istukkatyöt ennen virtauspenkkiä? Millä kulmilla? Jos ei, voihan olla, että on hieman optimistinen tulos kun venttiilikosketus ei ole 100% kun on kiinni.

    Joka tapauksessa tuostakin näkee sen mitä aina hoetaan, että taskuporttaus on best bang for the buck. kanavia voi sitten syvemmältä hieroa jos aikaa riittää mutta vaikuttavuus ei ole yhtä dramaattinen/työmäärä.

    Oldsin vastaavia aikoinaan hieroin ja oli miettimistä, mistä ottaa tavaraa jos mieli pitää kiinni "kultaisista" säännöistä. Eli esim. ei saisi laskea pohjaa, ettei lyhyt käännös tiukentuisi (short turn radius).
    Tossahan kaasut alkaa venttiilitaskuun tultaessa kääntymään 90 astetta verrattuna runneriin, eli venttiiliohjurista tulee enempi tai vähempi se "short turn", sen varsinaisen lisäksi.
    Ratkaisin siten, että en muuta kuin pyöristänyt ohjurin terävät kulmat ja enempi tavaraa jyystin sitten ulkokehältä eli venataskun reunoja niin paljon kuin uskalsin.
    Ei mitään hajua toimiko se toivotusti, mutta motti toimii ok kyllä, oli monta muutakin modausta samanaikaisesti...
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Virtauspenkissä tarkistetaan ennen varsinaista mittausta mahdollinen vuoto ettei se pääse vääristämään arvoja.

    Istukkaan on tehty koneistamalla ainoastaan 45 asteen kulma, kaikki muu on käsityötä ilman mitään kulmia!
    Kuvat eivät valitettavasti oikein kerro kuinka juuri se short turn on tehty ja varjotkin taitaa vähän vääristää muotoja.

    Kyseisen penkin tulokset tuskin on kovin optimistisia koska vastaavien kansien on väitetty virtaavan vakiona 175-180 cfm ja nämä 167.
    Mittausta ei myöskään tehty yli .500 nostolla vaikka portatun version käyrä oli vielä nousussa tällä kohtaa.
     
  11. peltsi

    peltsi Gearhead

    Eli 193 kannet kevyellä porttauksella, puristukset hiukan alle 9, hiukan tiukempi marine nokka mutta edelleen mieto katukäyttöön, peltisarjat, 600:n edeli.
    Äsken mitattiin ja ulos tuli 303hv ja 520nm.
    Vääntö yli 500 koko venekäytön kierroslukualueen.
    Antaa käytännössä 300hv alueella 4400-4800rpm.
     
  12. tapio

    tapio Gearhead

    Hienot tulokset! Mikä nokka on kyseessä, jos saa olla utelias?
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    CompCamsin 256xm jos oikein muistan.
     

Kerro tästä muillekin!