Sylinterikannet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja human62, 26.1.2011.

  1. human62

    human62 1st gear

    Mitä rajoituksia on sylinterikansien vaihtamisessa/virittämisessä nykyään kilpailuluokissa? Pitääkö moottorissa olla alkuperäisen kaltaiset kannet?
    Pitääkö kansien olla sarjatuotannossa olevien kaltaiset ts. muistuttaa alkuperäisiä?

    Yleisiä säännöksiä moottorista (eri luokissa) katsellessani en löytänyt kansien kohdalta oikeastaan mitään rajoituksia, kaikki mallit olisivat sallittuja?
    Moottorin siis voi vaihtaa/muuntaa vaikkapa yläpuolisella nokka-akseleilla olevaksi V8:si??

    ps. en viitsinyt kaivella tietoa netistä enempää (ovat vuosien varrella muuttuneet) joten joku säännöt ulkoa osaava voinee vastata...
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Viitsinyt? :eek:

    No vaikee uskoa, että kukaan myöskään viitsii niitä ulkomuistista tänne kirjoittaa, kun se on ihan sama vaiva lukea se teksti säännöistä, kuin täältä foorumilta. Paits että säästyy se kirjoittamisen vaiva.

    Tuossa: http://bit.ly/hPZonn :lol:
     
  3. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Jos sääntökirjan tekniset yleissäännöt eivät kiellä, katso seuraavaksi ryhmäkohtaiset säännöt. Tässä järjestyksessä.

    Mikäli ryhmäkohtaiset säännöt sallivat tai eivät kiellä, eipä muuta kun pulttaamaan viisiventtiilikansia kiinni. Siis ei esteitä vaihtoon!

    edit: Sääntökirja 2010 sivu 155; Tekniset Yleissäännöt 1:2

    MOOTTORI
    Vain autojen moottorit sallittu elleivät luokkasäännöt toisin määrää.
    Tämä jo rajoittaa jonkin verran...
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Oliks kyse rakreisingista, rallista vai hifikisailusta? kyllähän toi vaihtelee lajeittain ja luokittainkin.
     
  5. human62

    human62 1st gear

    Juu kyllä mä näitä silmäilin , sylinterinkansista ei mainita mitään, ainakaan näissä säännöissä. Moottori sana sisältää kannet(koko moottori) eli voi laittaa vaikka yläpuolisella nokalla olevat kannet?
    Ja tämä säännös on ihan street luokituksissa, jonka kyllä luin ennen topicin aloittamista.....
    Eikös joskus ole ollut sääntö jossa on sallittu vain työntötankomoottorit tietyissä luokissa?


    MOOTTORI
    Moottorin viritys vapaa. Moottorin koko on pystyttävä tarkastamaan. Ahtimet sallittu.
    Sylinterilukumäärä voi olla enintään sama kuin mallisarjan suurimman moottorin
    sylinterilukumäärä.
    Jos käytetään polttoaineen suihkutusta, lisätään auton minimipainoon 25 kg.
    Alkuperäistyyppiset moottorinkiinnikkeet vaaditaan. Moottorin ylimääräinen tukeminen
    alkuperäisten kiinnikkeiden lisäksi sallittu. Moottori sijaittava alkuperäisellä paikalla.
    Moottoria voi siirtää taaksepäin, ei kuitenkaan enempää kuin 5% akselivälistä, etupyörän
    navasta lähimpään moottorin sytytystulppaan mitattuna.
    Jäähdytysjärjestelmässä ei kilpailun aikana saa käyttää glykolia tai muita öljymäisiä lisäaineita,
    ainoastaan vettä. Katso Tekniset yleissäännöt 1:7.
    Enintään yksi ahdin sallittu, V8 moottorissa maksimi 2 ahdinta. Lisäpaino 25 kg/ahdin,
    ei koske ryhmää Street B. Katso Tekniset yleissäännöt 1:12.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei oo striittipuolella ollut tollasia sääntöjä. Onpa tuolla C/D:ssä eräs Nova ihan lähivuosinakin vedellyt 32 venttiilin turvin neljän ylänokan tukemana.
     
  7. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tää oli hyvä. 10 pistettä ja pullollinen KOFFia kun tavataan 8)
     
  8. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Eiköhän siihen mottiin saa STREETtiin laittaa ihan mitkä kannet vaan kunhan ne saat mottiisi kiinni. Säännöt ei tuota rajaa 8)

    Tervetuloa mukaan :rotfl:
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onkos noita Chevyn kansia jotka käyttää yläpuolista nokka-akselia/akseleita tarjolla oikein useallakin valmistajalla?

    Tähän astisista rajuimmistakin pien-Chevyistä on ollut tönärikäyttöisillä kansilla, eikö?
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tiedä noista, varmaan pikkulohkoletukkaan löytyy useempi valmistaja vaikka jakajan tilalle tulevalle joulukuuselle. Mut lähinnä tollaset palikat on kuriositeetteja, ja sit ku ruvetaan hakee toiminnallisuutta ja tehoa kurkataan sinne perinteisemmälle osastolle. Niil on sen verran R&D:tä takana et yksittäisten pajojen innovaatioita saa kehittää sata vuotta ennenku on samalla viivalla minkään asian suhteen, mut toki 10 kertaisin kustannuksin.
     
  11. human62

    human62 1st gear

    ZR1 ja ihan GM tekele monen vuoden ajan...
     
  12. human62

    human62 1st gear

    Lisätään vielä että GM:n Corvette vuosilta 90-96 ei saa yksin kunniaa 32 venasen ylänokkakoneen kehittämisestä vaan mukana on ollut sellainen paja kuin Lotus:
    Lotus on kehittänyt varsinkin kilpakoneita varmaan sen 100 vuoden edestä. Tuotanto kattaa FORD-moottoreita kehittelyä (SOCH) koneet jne. Lotus on ollut mukana monen merkittävän automerkin moottoreiden tuotekehittelyssä.
    Alla 32 DOHC kone Corvette ZR1 sarjaa.


    http://www.google.fi/images?hl=fi&biw=1 ... CCoQsAQwAA

    Alla olevan koneen kuva voisi olla vuodelta 1990...
    The Corvette ZR1 engine is a heavily modified version of the LS3, designated the LS9. Producing 638 hp (476 kW; 647 PS) and 604 ft·lbf (819 N·m) of torque, it is the most powerful production Corvette to date.
    [​IMG]
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Motti jonka tekeminen maksaa kymmenen kertaa enemmän kun perinteisemmän, ja tuottaa tehoa saman verran ku himassa kännissä väännetty 350 kahella venttiilillä ja yhellä nelikurkkusella? Mut eihän siinä mitään, ei ku näyttää vaan noilla mist kana pissii.
     
  14. human62

    human62 1st gear

    No en puhunutkaan kustannuksista mutta ymmärrän sen että monilla harrastajilla se tulee vastaan.
    Olisikin mielenkiintoinen kisa "kuka halvimmalla tekee kovimman koneen"...kone pitäis olla ostettavissa kisan jälkeen vaikkapa 2000/3000€ hintaan niinkuin jokkisluokissa....voisi moni menettää "kalliimman" koneen...tällöin saatais esille tekijä-miehet tai ne uskalikot joilla on sitä mistä moni sanoo "ettei raha tuo onnea"...FHRA vois saada muuten pirun suositun uuden kisaluokan

    Corvetten kone on tehty kadulle, ei kisakäyttöön.
    Mikäli ZR1 olisi tehty 1/4 mailin kiihdytystä varten olis noi GM-inssit varmaankin ottaneet tehoja siitä erilailla...
    ZR1 tuottaa vääntöä 819 NM, ja ihan en usko siihen että SBC350 ilman ahdinta vaikka olis kuinka iso kaasari tuottais tuota samaa normaali bensalla ja ilman ilokaasuja.
    Laitappa dynotesti linkki missä NM olis sama edellä mainituin ehdoin??
    Saahan tuossa melkein joka kadun kundi jos ilokaasuilla leikkii ni helposti samat lukemat?? Tosin koneen ikä on varmasti silloin rajallinen.
    Kymmenkertainen hintahan on vain numeroita ja kertoo silloin sen että kenellä on niitä numeroita voi rakentaa helposti nopean auton, vaikka teettämällä kaikki työt muilla....monille se vain ei ole se tärkein asia.
    Kyllä kivoja koneita voi rakentaa ihan omax iloksikin eikä sillä aina oo pakko kisaa ajaa tai ylinopeutta tiellä/kadulla.
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Sekoitatsä ny human62 90 luvun vapari zr ykkösen monivenakoneen (LT5) arvot 2000 luvun ahdettuun LS9 moottoriin. 90 luvun zetärrä ei todellakaan väännä 819Nm, vaan 522Nm ja tehoa oli 405hp, eikä 638hp.
    (ekat LT5 versiot oli lussumpia = 502Nm ja 375hp) Ja toi tehokkain LS9 veten kone on kaksventtiilikones, ei neliventtiilikone.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tää voiskin olla kova juttu kuka olis kovin kännimekatsu. Annettais vaikka keppanaa pari koppaa ja kasa koneen osia, sittenkun kopat on tyhjät niin pitää rakentaa kasasta kone, ja tehokkaiman "alkoholisti"moottorin tehny voittaa.
    Aikaa 24h :rotfl: .
     
  17. human62

    human62 1st gear

    The Corvette ZR1 engine is a heavily modified version of the LS3, designated the LS9

    Eli niinkuin tuolla lukee että modifioitu versio oli NIMETTY LS9 josta nuo tehot ja epäilykseni oli TAAS siitä että sellaisia NM vanha ahtamaton ja ilman ilokaasuja oleva sbc 350 ei tuota. Pistäkää linkkiä jos on näyttöä sellaisesta 350 koneesta??? Vertasin juuri kyseisiä zr1:n tehokkaimpia mainittuja tehoja. On varmasti vieläkin tehokkaampi versio, jonkun pajan tekemänä. Toki saahan Corvettea vähätellä...
    Verrattaessa taas vanhaa vuosien 90-96 välillä tuotettua 32 venttiilistä uskon että siitäkin saa/saisi tehoja ahdettuna aika paljon sekä hieman kovemman väännön. Enkä käyttäisi välttämättä niinkuin uudempi ZR1 mitään roots ahdinta vaan 2 kpl pakokaasuahdinta välijäähdytettynä.
    Moottori kiertää ja kestää paremmin kierroksia kuin työntötankomoottori joten viritettäessä (jos hinta ei ole este) uskon 32 venttiilisen paremmaksi jo pelkästään paljon paremman virtauskapasiteetin takia.

    Tätä konetta ei GM:stä kertovan historiikin mukaan tehty pidempään kustannussyistä, joten mistään 32 venttiilisen huonommuudesta ei ollut kyse. Teholukemathan kielii että varaa virittämiseen olisi.
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    öö... ei kait tässä ole tarkoitus vetteä vähätellä, mutta miksi vertaat ahdetun 6.2litran koneen tehoja ja erityisesti vääntöjä vapaastihenkivään 5.7litraseen? Onko tuo sinusta jotenkin ihmeelistä ja että siitä pitää noin höyrytä?
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Konditionaali, tuo kaikkien innovaatioiden äiti!
    Mut tos ku kattelin vapari 350 motteja, ni kyll löytyy vastavia vääntöjä tuottavia 2v tönärimotteja myytäväks asti pilvin pimein, ainoo harmi et ne tosiaan on yhellä nelireikäsellä ja tuottavat tehoa enempi kun tuo.
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä en osallistuis, vaikka kaljalaatikoita olis vain yksi. Ei oo läheskään sitä kokemusta edes moottoreista, mitä tossa kisassa vaadittais. Ja se toinen osuus on vähintään yhtä haastava kuin toimivan koneen tekeminen. Vois tulla keskeytys ennenkuin ois ruuvattu muuta kuin korkkia!
     

Kerro tästä muillekin!